Palaute info

Palautteen merkitys

  • Palaute ohjaa ja kannustaa oppijaa asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa
  • Palaute mahdollistaa toiminnan muuttamisen
  • Palaute tekee näkyväksi jo olemassa olevan osaamisen sekä puuttuvan osaamisen
  • Palaute kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja
  • Palaute vahvistaa opiskelijan minäkuvaa ja ammatillista kasvua
  • Palautekeskustelu on kaikkien osapuolien yhteinen ammatillinen kehittymis- ja kehittämistilanne

Palautteen antamisen muodot

  • Konkreettista opiskelijan oppimisen analysointia
  • Palaute sovittujen tehtävien suorittamisesta ja työyhteisössä toimimisesta sekä työpaikalle suunnitellun oppimisen toteutumisprosessista
  • Suullinen ja kirjallinen palaute
  • Palaute digitallisissa ympäristöissä
  • Palautekeskustelun alussa puheenvuoro aina ensin opiskelijalle (itsearviointi)
  • Palautteen antotavoista sovitaan jakson alussa

Palautteen antamisen aikataulu

  • Alkuarviointi / osaamisen tunnistaminen -> Opiskelijan motivointi
  • Väliarviointi-> Mitä pitäisi vielä oppia
  • Loppuarviointi -> Arviointilomake
  • Annetaan koko jakson aikana päivittäin / viikottain
  • Loppupalaute koko jakson aikana tapahtuneesta oppimisesta sekä seuraavat tavoitteet oppimisen kehittymiselle