Parasta osaamista -verkostohanke - Bästa kunnande -nätverksprojektet Blogisivusto

0

Kiitos!

Tämä verkostohanke on ollut huikea matka, jonka varrella on ollut ylä- ja alamäkiä ja maali on ollut ajoittain erittäinkin liikkuva. Tämän verkostohankkeen koko noin 200 asiantuntijan joukko on aikaan saanut yhteiskehittämällä ja rohkealla kokeilukulttuurilla...

0

Yhteistyön merkitys korostuu työpaikalla järjestettävässsä koulutuksessa

Työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa on työelämällä entistä suurempi rooli niin nuorten kuin aikuistenkin matkalla kohti ammattia. Onnistunut polku opiskelijasta ammattilaiseksi vaatii opettajan aktiivista ohjausta ja aikaa niin oppilaitoksessa, työpaikoilla kuin kaikissa oppimisympäristöissä.   Tästä löydät pienen videon opettajan uudesta roolista työelämässä, opiskelijan rinnalla työpaikalla,...

0

Joustava ja monimuotoinen oppiminen monipuolisissa oppimisympäristöissä

Opiskelija voi hankkia osaamista joustavasti ja yksilöllisesti rytmittäen työelämässä oppimista ja oppilaitoksessa oppimista hyödyntäen samalla monipuolisesti erilaisia oppimisympäristöjä. Hankkeessa on kerätty malleja ja esimerkkejä kaikkien käyttöön. Mallit ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.   Triangeli-malli yhdistää...

0

Pyörä on pantu pyörimään – Lappia panostaa työpaikkaohjaajien kouluttamiseen

Mitä tehtiin? Työpaikkaohjaajan rooli on merkittävä opiskelijan hankkiessa ammatillista osaamista työpaikalla. Järjestimme seminaareja ja yhteistyöpäiviä, joissa kuulimme työpaikan, opiskelijoiden ja opettajien ajatuksia työelämässä oppimisen toteuttamisesta, työpaikkaohjaajakoulutusten sisällöistä ja toteuttamistavoista. Rakensimme yhdessä opiskelijan polun teemana:...

0

MAUNU: Seuraavaksi Organisoidaan oikein -hanke?

Suurhanke on saapunut maaliin ansiokkaasti. Ammatillinen koulutus on muuttunut, ja Parasta osaamista on tehnyt paljon hyvää muutoksen edistämiseksi. Uusi ammatillinen koulutus ei kuitenkaan ole vielä valmis. Taitekohdassa on aiheellista kysyä, mitä seuraavaksi. Mitä on...

0

Oman työn johtaminen ja kehittäminen – kokemuksia luotsiopettajien koulutuksesta

Parasta osaamista verkostohankkeessa on kehitetty ammatillisen koulutuksen uudistusten toimeenpanemiseksi koulutuksen järjestäjän tueksi ammatillisen opettajan vastuutehtävä; luotsiopettajuus.  Luotsiopettaja tukee ja ohjaa vertaistuen keinoin kollegoita ammatillisen koulutuksen muuttuvassa toimintaympäristössä. Luotsiopettajan tehtävä on vaativa tekijälleen, mutta se...

0

Ofta ställda frågor om anpassning

Har du funderat över när det är nödvändigt att göra en anpassning av bedömningen av kunnandet och hur den ska förberedas? Vet du hur man gör ett beslut om anpassning av bedömning? På vilket...

0

Henkilökohtaistaminen tärkeä osa opettajan osaamista

Uudistuvan ammatillisen koulutuksen yksi sisällöllisen kehittämisen tavoitteista on opiskelun henkilökohtaistaminen. Ammatillisessa koulutuksessa tavoitellaan sitä, että opiskelijoiden opintopoluista tulee joustavia ja yksilöllisiä. Tätä varten koulutuksensa aloittavalle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Siinä tunnustetaan opiskelijan...