Osaamisen arvioinnin mukauttamisen, tukimateriaali arviointiin

Osaamisen arviointi on yksi tärkeä osa opiskelijan opintopolkua – eräänlainen huipentuma siitä, mitä on saatu aikaan ja millainen osaaminen opiskelijalle on muodostunut. Tasavertaisuus varmistuu silloin kun arviointi on objektiivista ja kriteeriperusteista.

Opettajalla arviointiin liittyvä osaaminen on yksi keskeinen osa alue ammatillisen koulutuksen toteuttamisessa. Arviointiosaamista tarvitsevat myös työpaikkaohjaajat ja muut työelämän edustajat, jotka ohjaustyön lisäksi osallistuvat myös opiskelijan osaamisen arviointiin.

Yksilöllisen arvioinnin suunnittelu 

Kun opiskelijan tutkinnon osan tai osien osaamisen arviointia mukautetaan, kirjataan hänen kohdallaan käytettävä yksilöllinen osaamisen arviointi (arviointikriteerit ja ammattitaidon osoittaminen) opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan.

Mukautetut arviointikriteerit perustuvat suoritettavan tutkinnon perusteisiin. Mukautetut arviointikriteerit ovat yksilöllisiä ja niiden lähtökohtana on tutkinnon perusteissa kuvattu tyydyttävän 1-tason osaaminen. Mukautettu arviointiasteikko on viisiportainen. Mukautetun kiitettävän tason arvioinnin kriteerit ovat alle tutkinnon perusteissa määritellyn tyydyttävän 1-tason. Yksilöllisiä arviointikriteerejä laadittaessa on tärkeä pitää mielessä työelämässä tarvittava osaaminen ja muun muassa työturvallisuuteen liittyvä osaaminen.

Timantti2-hankkeessa on tuotettu Tukimateriaali ammatillisten tutkinnon osien arvioinnin mukauttamiseen. Materiaali on tarkoitettu opettajien, ohjaajien, työpaikkaohjaajien ja muiden työelämän edustajille tueksi osaamisen arvioinnissa, kun laaditaan mukautettuja yksilöllisiä arviointikriteerejä.

YouTubesta löydät ohjeistusvideon tukimateriaaliin liittyen: PP1 Timantti2 Arvioinnin mukauttamisen tukimateriaalin ohjeistus – YouTube

Timantti 2

Kehitämme koulutusta neljällä osa-alueella: Laadunhallinta on kokonaisvaltaista, asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohta, jatkuva parantaminen kohti erinomaisuutta on kiinteä osa toimintaa sekä tavoitteiden saavuttamista ja tuloksia seurataan systemaattisesti.

Hanke perustuu Ammatillisen koulutuksen laatustrategiaan 2030, erityisoppilaitosten (AMEO) arvioinneissa ja strategioissa sekä edellisissä hankkeissa esiin nousseisiin kehittämistarpeisiin sekä tarpeeseen vastata ammatillisen koulutuksen uudistuksen tuomiin muutoksiin.

Lisätietoja
Timo Huurinainen
Laatupäällikkö
040 319 3117
timo.huurinainen@luovi.fi

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *