Respons på utvecklingen av kunnandet INFO

Responsens betydelse

  • Respons handleder och uppmuntrar studerade att nå de uppställda målen
  • Respons möjliggör ändringar i verksamheten
  • Respons synliggör det kunnande som redan finns och det kunnande som saknas
  • Respons utvecklar studerande självbedömningsförmåga
  • Respons stärker studerandes självbild och professionella tillväxten
  • Responsdiskussionen är en gemensam yrkesmässig utvecklingssituation för alla parter

Respons ges på följande sätt

  • Konkret hur studerandes kunnande utvecklats
  • Respons på hur studerande genomfört överenskomna uppgifter och hur fungerar i arbetsgemenskapen samt hur utbildningen som genomförs på arbetsplats förverligas
  • Muntlig och skriftlig respons
  • Respons i en digital miljö
  • I responsdiskussionen ges alltid talturen först till studerande (självbedömning)
  • Kommer överens om sättet att ge respons i periodens inledningsskede

Tidtabell för givandet av respons

  • Inledande respons/identifiering av kunnande -> motiverar studerande
  • Respons under perioden/avtalet -> Vad skall ännu lära sig
  • Avslutande respons -> responsen dokumenteras
  • Ges under hela perioden dagligen/veckovis
  • Respons på lärandet under hela perioden och följande mål för för utvecklingen av kunnandet