Palautteen merkitys
- Palaute ohjaa ja kannustaa oppijaa asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa
- Palaute mahdollistaa toiminnan muuttamisen
- Palaute tekee näkyväksi jo olemassa olevan osaamisen sekä puuttuvan osaamisen
- Palaute kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja
- Palaute vahvistaa opiskelijan minäkuvaa ja ammatillista kasvua
- Palautekeskustelu on kaikkien osapuolien yhteinen ammatillinen kehittymis- ja kehittämistilanne
Palautteen antamisen muodot
- Konkreettista opiskelijan oppimisen analysointia
- Palaute sovittujen tehtävien suorittamisesta ja työyhteisössä toimimisesta sekä työpaikalle suunnitellun oppimisen toteutumisprosessista
- Suullinen ja kirjallinen palaute
- Palaute digitallisissa ympäristöissä
- Palautekeskustelun alussa puheenvuoro aina ensin opiskelijalle (itsearviointi)
- Palautteen antotavoista sovitaan jakson alussa
Palautteen antamisen aikataulu
- Alkuarviointi / osaamisen tunnistaminen -> Opiskelijan motivointi
- Väliarviointi-> Mitä pitäisi vielä oppia
- Loppuarviointi -> Arviointilomake
- Annetaan koko jakson aikana päivittäin / viikottain
- Loppupalaute koko jakson aikana tapahtuneesta oppimisesta sekä seuraavat tavoitteet oppimisen kehittymiselle