Responsens betydelse
- Respons handleder och uppmuntrar studerade att nå de uppställda målen
- Respons möjliggör ändringar i verksamheten
- Respons synliggör det kunnande som redan finns och det kunnande som saknas
- Respons utvecklar studerande självbedömningsförmåga
- Respons stärker studerandes självbild och professionella tillväxten
- Responsdiskussionen är en gemensam yrkesmässig utvecklingssituation för alla parter
Respons ges på följande sätt
- Konkret hur studerandes kunnande utvecklats
- Respons på hur studerande genomfört överenskomna uppgifter och hur fungerar i arbetsgemenskapen samt hur utbildningen som genomförs på arbetsplats förverligas
- Muntlig och skriftlig respons
- Respons i en digital miljö
- I responsdiskussionen ges alltid talturen först till studerande (självbedömning)
- Kommer överens om sättet att ge respons i periodens inledningsskede
Tidtabell för givandet av respons
- Inledande respons/identifiering av kunnande -> motiverar studerande
- Respons under perioden/avtalet -> Vad skall ännu lära sig
- Avslutande respons -> responsen dokumenteras
- Ges under hela perioden dagligen/veckovis
- Respons på lärandet under hela perioden och följande mål för för utvecklingen av kunnandet