Costa Rica

Lyseon lukion ensimmäisen vuositason opiskelija Laura Kalliokoski lähti vaihto-oppilaaksi Costa Ricaan helmikuun 2015 alussa ja hän kirjoittaa blogia vaihto-oppilaskokemuksistaan.

16.2.2015

Nyt jo yli viikko täällä takana ja ois niin paljon kerrottavaa ettei tuu mitään mieleen :D. Viikko sit perjantaina puolilta öin Costa Rican aikaan saavuttiin AFS:n leirille melkein 24 tunnin matkustamisen jälkeen. Siellä sit tutustuttiin muihin vaihtareihin ja oli tosi tosi kivaa, ois jaksanu siellä pidempäänkin. Sunnuntaina aamulla lähettiin kuitenkin kaikki busseilla omiin host-perheisiin.

Oon tykänny mun perheestä tosi paljon, siihen kuuluu äiti, isä ja kaks siskoa, toinen 2 vuotta mua vanhempi ja toinen saman ikänen, sit vielä 8v pikkuveli ja lisäks vielä 2 koiraa. Heti ekasta päivästä lähtien täällä on ollu tosi kotoisa olo ja on ollut helppo tulla perheen elämään mukaan. Tosin ekat päivät olin kipeenä ja makasin lähinnä sängyssä nukkumassa. Seuraavana perjantaina mulla oli sitten eka koulupäivä, ja oli tosi hauskaa. Meillä oli vaan yks tunti ja loppupäivä vaan istuskeltiin koululla. Mut otettiin heti mukaan meiän luokan porukoihin ja muutenkin tosi moni tuli juttelemaan ja ottamaan mun ja muitten vaihtareiden kanssa kuvia, vaikka ei paljoa ymmärrettykään. Se täällä ehkä on ollu se vaikein juttu nyt aluksi, kun ei osaa vielä kieltä. Koulussakin ois tosi helppo tutustua ihmisiin kun kaikki tulee juttelemaan mut sit ei vaan osaa sanoo mitään. Kaikista ärsyttävintä on just se kun ymmärtää kyllä mitä toinen sanoo mutta ei sit ite osaa vastata.

Viikonloppuna lähettiin perheen ja joittenkin sukulaisten kans käymään parilla rannalla. Nukuttiin teltoissa ja lauantaina oltiin sit melkeen koko päivä tuolla Playa del coco:ssa, mistä nuo kuvatkin on. Seuraavana päivänä käytiin aika nopeesti kattoo vielä pari eri rantaa ja ajeltiin kotiin. Täällä missä minä asun ei siis oo mitään rantaa, mutta toi paikka missä käytiin oli jonkun 5 tunnin ajomatkan päässä eli ei siis mikään lähin paikka ollut kumminkaan.

Laura

5.2.2015

6 ja puoli tuntia niin mun kone lähtee kohti Amsterdamia, siellä välilasku ja vielä Panaman kautta Costa Ricaan.

Nyt väsyttää jo niin paljon että en keksi mitään järkevää sanottavaa tähän… pakko varmaan yrittää pari tuntia nukkuukin ennen lentokentälle lähtöä.  Costa Ricasta sitten vähän enemmän kuvia ja tekstiä heti kun vaan mahollista!

Nii ja jos jotain ihmetyttää niin täällä on myös pari jotain tosi vanhaa postausta mitä en halunnu poistaa, ei siis liity vaihtoon mitenkään 😀

Laura

Tietoja ja tilastoja 2014

Jälleen on se aika vuodesta kun tekemiset ja tekemättömyydet on laskettu ja lueteltu. Jyväskylän ammattiopiston kansainvälisen toiminnan kehittämistä jatkettiin vuonna 2014 kuntayhtymän strategian toimenpideohjelman mukaisesti keskittyen toimenpiteisiin, joiden avulla  varmistetaan kaikille opiskelijoille monikulttuurisuus- ja kansainvälistymisvalmiudet sekä parannetaan mahdollisuuksia opiskelijoiden syventää kv-osaamistaan.

2015-01-25 15.16.24

Kotikansainvälistymisen osalta ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneita on osallistettu oppilaitoksen toimintaan entistä kokonaisvaltaisemmin. Tämä on tarkoittanut mm. saapuvien opiskelijoiden  läheisempää integrointia oppilaitoksen toimintaan esim. siten, että  vaikka pääosa jaksosta olisikin suoritettu työssäoppimalla, on saapuville opiskelijoille järjestetty opinto-ohjelmaa myös oppilaitoksessa integroiden heidät oman alansa opiskelijaryhmään. Sosiaali- ja terveysalalla on tästä erityisen hyviä kokemuksia, joista julkaistaan hieman tuonnempana oma blogijuttu.

Jyväskylän ammattiopisto vastaanotti vuoden 2014 aikana 114 opiskelijaa (lisäystä 10%) yhteensä yhdeksästä (9) maasta. Eniten opiskelijoita saapui Alankomaista (31),  Saksasta (28) ja Tsekeistä (25). Vaihtojen pituus vaihteli 2-12 viikon välillä. Keskimääräinen vaihtojen kesto oli viisi viikkoa.

Liikkuvuuden osalta Eurooppalaisen opintosuoritusten siirtojärjestelmän (ECVET) pilotointia jatkettiin kaikissa tutkinnoissa. Kaikkien liikkuvuusjaksojen osalta sovitaan etukäteen vaihdon aikana hankittavasta osaamisesta tietoina, taitoina ja pätevyyksinä. Vuoden 2014 aikana  on kehitetty ja kokeiltu arvioinnin dokumentointia, jotta ECVET-periaatteiden mukainen arviointi ja sen dokumentointi saadaan käyttöön vuoden 2015 aikana mahdollisimman laajasti.   Lisäksi liikkuvuuden suunnittelua ja seurantaa on edelleen systematisoitu mm. ottamalla Priimus –järjestelmä entistä paremmin käyttöön niin lähtevien kuin saapuvien opiskelijoiden dokumentoinnin osalta.

Vähintään jakson (6 vkoa) mittaisiin ulkomaan jaksoihin osallistui vuonna 2014 yhteensä 184 opiskelijaa (+4) keskimääräisen jakson pituuden ollen 7 viikkoa. Lyhyempiin  opintovierailuihin (3-8pv) osallistui lisäksi 40 opiskelijaa.  Yli jakson mittaiset (8-12 viikkoa) jaksot ovat myös lisääntyneet edellisvuodesta (+8). Liikkuvuusjaksoja toteutui yhtä lukuun ottamatta (talotekniikka) kaikissa tutkinnoissa mukaan lukien kaksi tutkintoa (pintakäsittely ja puu), joissa ei useampaan aiempaan vuoteen toteutunut liikkuvuuksia ollenkaan.

Vastaanottavien maiden osalta   lisäystä edellisvuoteen oli neljä kohdemaata (24).  Suosituimmat kohdemaat ja niiden järjestys oli sama kuin edellisenä vuonna, mutta niiden osuus on tavoitteen mukaisesti hieman pienentynyt aiemmasta. Suosituimmat maat olivat Espanja (49, -26), Saksa (28, – 7) ja Alankomaat (25, -2). Neljänneksi  jälleen sijoittunut Puola (19, + 4) on myös  tasaisesti lisännyt suosiotaan erityisesti tekniikan ja liikenteen tutkinnoissa hyvien vaihtokokemusten ansiosta.

Tarkempia seurantatietoja Jyväskylän ammattiopiston osalta löytyy maaliskuun alkupuolella intran suunnittelu ja seuranta -kansiosta.

Lisätietoja Rea Tuominen p.6159

 

Slovenialaisopiskelijoita kone-metallialalla

Natan Ozbolt ja Ziga Sorta kotiinlähtötunnelmissa.
Natan Ozbolt ja Ziga Sorta kotiinlähtö tunnelmissa.

Jyväskylän ammattiopiston kone-metallialalla on reilun kolmen viikon ajan ollut 6 slovenialaista opiskelijaa oppilaitosvaihtojaksolla. Nuoret 17-vuotiaat slovenialaiset tulevat Nova Goricasta, Italian rajan tuntumasta Šolski center Nova Goricasta. Kolmannen vuoden opiskelijat valikoituivat Suomeen lähtijöiksi opintomenestyksen ja kielitaitonsa ansiosta – pojat ovat siis luokkansa parhaimmistoa.

Slovenialaispojat  saapuivat Jyväskylään opettajan johdolla heti loppiaisen jälkeen. Opiskelijat ovat majoittuneet Priimuksessa, ulkomaalaisille opiskelijoille tarkoitetussa asuntolassa. Majoitus on opiskelijoiden mielestä ollut hyvä, tosin kovin hiljainen 😉 Vapaa-aika on kulunutkin lähinnä asuntolassa ruokaa tehden ja leffoja katsellen.

 

Koululla slovenialaiset ovat työskennelleet työpareina. Työparit ovat kiertäneet kolmella eri työpisteellä tutustuen näin kattavasti meidän kone-metallialan opetukseen ja saaneet siten kokonaiskuvan meidän koulutuksestamme. Työtehtäviin on kuulunut asennusta (pneumatiikka ja hydrauliikka), sorvausta sekä hitsaus ja levytöitä. Osa työtehtävistä on ollut tuttuja ja jotain uuttakin on tullut opittua!

Kokonaisuudessaan opiskelijat ovat tyytyväisiä jaksoonsa koululla. Opettajat ovat olleet kuulemma todella ystävällisiä ja auttavaisia ja tekemisen käytännönläheisyys on ollut opiskelijoiden mielestä hyvä asia. Ainoa mitä jäi ehkä kaipaamaan koululla oli tutustuminen suomalaisiin opiskelijoihin. Jos työparina olisikin ollut suomalainen opiskelija olisi ehkä helpompi ollut tutustua?

Mukavana lisänä koululla työskentelyyn slovenialaispojat pitivät yritysvierailuja  Moventas Oy:llä sekä SSV Säiliövalmiste Oy:llä Saarijärvellä.  Moventas sävähdytti laajuudellaan ja SSV:llä taas mielenkiintoista olivat valtavat säiliötankit.

Lisätietoa oppilaitoksesta Šolski center Nova Gorica: www.scng.si

Teksti ja kuva: Milka Niskanen, kv-koordinaattori

Energiatehokasta rakentamista kumppanuushankkeessa

WP_20150127_003

Jyväskylän ammattiopiston talotekniikan opettaja Timo Toivanen ja kv-koordinaattori Rea Tuominen vierailivat IES El Clot oppilaitoksessa Barcelonassa tammikuussa 26.-27.1.2015. Vierailuun osallistui myös oppilaitosten edustajat Baskimaalta,  Hollannista ja Italiasta ja sen aikana valmisteltiin KA2 –hankehakemusta, jonka tavoitteena on paneutua energiatehokkuuteen ja direktiivin asettamiin vaatimuksiin niin uudis- kuin korjausrakentamisessakin. Kokoukseen osallistuneiden neljän maan lisäksi myös kumppanit Maltalta ja Ranskalta ovat lähdössä mukaan hankkeeseen.

Euroopan parlamentti ja neuvosto antoivat vuonna 2010 direktiivin rakennusten   energiatehokkuudesta. Rakennukset aiheuttavat 40 prosenttia Euroopan unionin kokonaisenergiankulutuksesta. Energiankulutuksen vähentäminen tällä alalla on siten ensisijainen toimi pyrittäessä energiatehokkuutta koskeviin tavoitteisiin. Kaikkien uusien rakennusten on oltava lähes nollaenergiarakennuksia 31.12.2020 lähtien. Viranomaisten käytössä ja omistuksessa olevien uusien rakennusten on vastattava samoja vaatimuksia 31.12.2018 jälkeen.

WP_20150127_045

Uusien rakennusten on vastattava direktiivin vaatimuksia, ja ennen rakentamisen aloittamista on suoritettava toteutettavuustutkimus, joka koskee uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käyttöön perustuvien energiahuoltojärjestelmien, lämpöpumppujen, kauko- tai aluelämmitys- tai -jäähdytysjärjestelmien ja yhteistuotantojärjestelmien asentamista. Kun olemassa oleviin rakennuksiin tehdään laajamittaisia korjauksia, niiden energiatehokkuutta on parannettava siten, että nekin täyttävät vähimmäisvaatimukset. Kun rakennus tai rakennuksen osa tarjotaan myytäväksi tai vuokrattavaksi, energiatehokkuustodistuksessa annettu energiatehokkuusindikaattori on mainittava kaupallisissa tiedotusvälineissä olevissa ilmoituksissa.

Hankehakemuksen jättää Jyväskylän ammattiopiston pitkäaikainen yhteistyöoppilaitos Alfa College, Hollannissa maaliskuussa 2015 ja läpi mennessään hanke käynnistyy syyskuussa 2015.

Lisätietoja KA2-hankkeista Jyväskylän ammattiopistossa: Rea Tuominen p.6159

 

Kansainvälistä yrittäjyyttä vai yritteliästä kansainvälisyyttä?

WP_20140730_19_30_38_Pro[1]

Kuvassa Nova Gorican teknisen oppilaitoksen kehittämispäällikkö Adrijana Hodak  tarkastelmassa kone-metallialan koulutuksen rakenteilla olevia tiloja.

Koulutuskuntayhtymän yrittäjyyteen liittyviä asioita koordinoiva koulutussuunnittelija Niina Helin ja Jyväskylän ammattiopiston kv-koordinaattori Rea Tuominen vierailivat Sloveniassa 13.-16.1.2015 valmistelemassa yrittäjyyskasvatushanketta. Hankehakemusta koordinoi slovenialainen oppilaitos Nova Goricassa, Italian rajalla. Jyväskylän ammattiopistolla ja Nova Gorican teknisellä ammattioppilaitoksella on jo muutaman vuoden ajalta hyviä kokemuksia opiskelijavaihdoista. Parhaillaankin Jyväskylässä on slovenialaisia metallialan opiskelijoita vaihdossa ja kevään aikana Jyväskylästä Sloveniaan menee vielä neljä kone-metallialan opiskelijaa vaihtojaksolle. Tarkoitus on lisätä yhteistyötä myös kehittämishankkeiden suuntaan ja nyt valmisteilla oleva yrittäjyyteen liittyvä hanke on tällä saralla ensimmäinen.

 Mitä tekemistä yrittäjyydellä ja kansainvälisyydellä on toistensa kanssa?

Niina Helin: Yrittäjyyskasvatuksen avulla pyritään edistämään yritteliästä, oma-aloitteista ja aktiivista toimintatapaa, joka antaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittää omia taitojaan opintojen aikana ja niiden jälkeen. Yrittäjyyskasvatuksen tarkoituksena on mm. auttaa opiskelijoita näkemään mahdollisuuksia, toimimaan aktiivisesti, ottamaan vastuuta, toimimaan ryhmässä ja pitämään tekemänsä lupaukset. Kaikki nämä ovat taitoja, joita opitaan myös kansainvälisessä toiminnassa. Uudessa tai vieraassa ympäristössä tämän ns. sisäisen yrittäjyyden oppiminen jopa korostuu.

Mutta jos kaikki eivät haluakaan yrittäjiksi?

 Niina Helin: Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on elämässä tarvittavien valmiuksien, yritteliään asenteen ja toimintatavan sekä yhdessä tekemisen oppiminen ja kehittyminen. Näiden ns. sisäiseen yrittäjyyteen liittyvien tietojen ja taitojen lisäksi yrittäjyyskasvatukseen kuuluu myös ulkoinen yrittäjyys, joka pitää sisällään yrityksen perustamiseen ja pyörittämiseen kuuluvien taitojen oppimisen. Yrittäjyysopintojen kautta opiskelija ymmärtää yrittäjyyttä ammattina ja mahdollisuutena toteuttaa omaa osaamistaan.

Yrittäjyyskasvatuksella kannustetaan opiskelijaa yritteliääseen asenteeseen työntekoa kohtaan riippumatta siitä, ryhtyykö hän itse tulevaisuudessa yrittäjäksi. Yrittäjyysopintojen kautta kaikilla opiskelijoilla on kuitenkin mahdollisuus kokeilla yrittäjyyttä osana opintojaan ja nähdä yrittäjyys yhtenä mahdollisena itsensä työllistämisen vaihtoehtona. Aktiivisista ja oma-aloitteisista ihmisistä lopulta hyötyy myös jokainen työnantaja, vaikka yrittäjänä toimiminen ei tuntuisikaan siltä luontevimmalta tavalta työllistyä.

Jos hanke menee läpi, millaisia tuloksia on odotettavissa?

Niina Helin: Hankkeessa on tarkoitus luoda kaksi moduulia ja niiden toteuttamissuunnitelmat. Toinen moduuli painottuu enemmän sisäiseen ja toinen ulkoiseen yrittäjyyteen. Vaikka meidän rooli hankkeessa onkin enemmän levittää kokemuksiamme ja hyviä käytäntöjä muille, toivon hankkeelta erityisesti uusia ideoita ja toimintamalleja kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyvän yrittäjyyden toteuttamiseen.

Miten hankevalmistelu etenee?

Rea Tuominen: Hakemuksen jättää koordinoiva oppilaitos Slovenian kansalliseen toimistoon 31.3.2015 mennessä. Päätökset saataneen jo kesäkuussa ja jos hanke menee läpi, käynnistyy se syyskuussa 2015.

Lisätietoa yrittäjyydestä: Niina Helin p. 5850

Lisätietoa kv-kehittämishankkeista Jyväskylän ammattiopistossa: Rea Tuominen p.6159