Teacher’s Academy tapaamisessa Hollannissa

Kuvat ja teksti Henna-Liisa Maljonen ja Heini Pennanen

Innokkaita opettajia, digin täyteisiä alustuksia ja touhukkaita työpajoja – niistä on Teacher’s Academy koulutukset tehty. Kolme päivää uuden oppimista, itsensä haastamista sekä tietenkin verkostoitumista.

Taustaa

Gradia on mukana Innovet -verkostossa, johon kuuluvat Horizon College Hollannista, Århus Tech Tanskasta, GBS St. Gallen Sveitsistä sekä Wilhelmshaven Saksasta. Verkosto järjestää Teacher’s Academy -koulutustapaamisia, joissa käsitellään erityisesti koulujen ja opetuksen digitalisoitumista. Tavoitteena on mm. jakaa hyviä käytänteitä sekä kehittää opettajien digipedagogista osaamista.  

Toinen Teacher’s Academy -tapaaminen 

Ensimmäinen Teacher’s Academy -tapaaminen järjestettiin viime keväänä täällä Jyväskylässä ja tämän kertainen Teacher Training Week oli puolestaan Heerhugowaardissa Hollannissa 28.10. – 30.10.2019. Mukana Gradiasta olivat liiketoiminnan opettaja Henna-Liisa Maljonen sekä digikoordinaattori Heini Pennanen. Seminaaripaikkana oli Horizon Collegen Bed & Business, joka on pieni konferenssi- ja majoituskeskus. Keskus toimii autenttisena oppimisympäristönä (Field lab) opiskelijoille. Osallistuminen toteutettiin opettajien liikkuvuusrahalla.  

Ennakkotehtävänä osallistujat tekivät lyhyen videon omasta opetuksestaan, jossa heidän tuli kertoa, kuinka hän hyödyntää tietotekniikkaa opetuksessaan. Tehtävä palautettiin Iris Connect -työtilaan, jota hyödynnettiin muutoinkin päivien yhteistyöalustana. Ennakkotehtävät purettiin keskustellen ensimmäisen päivän aikana. Päivät rakentuivat alustuksesta eri aiheisiin, keskusteluista sekä erilaisista työpajoista teemoihin liittyen. Työpajojen teemoja olivat mm. 

  • Iris connect platform – sovellusalusta erityisesti videoitten sekä muun materiaalin jakamiseen. 
  • Blended learning ja Flipped classroom – käänteisen oppimisen pedagogiikan sisältöjä 
  • Teachers Core IT competences – opettajien digitaidot nyt ja tulevaisuudessa 
  • Peerfeedback – vertaisarviointi ja sen oikea-aikaisuus 
  • SAMR -model – teknologian hyödyntämisen tasot  
  • IT Edu Tools – opetuksen erilaiset sovellukset 
  • Practoraat – an expertise platform for practical research in Horizon College, Educational/learning design – oppimismuotoilu Horizon Collegessa 

Poimintoja työpajojen sisällöistä 

Blended learning – parhaiden opetusmenetelmien yhdistäminen

Blended learning on yhdistelmä verkossa tapahtuvaa oppimista sekä perinteistä luokkaopetusta. Hyödyntäessään sähköistä oppimisympäristöä tai erilaisia sovelluksia opetuksensa tukena opettaja voi monipuolistaa opetustaan sekä tukea erilaisia oppijoita. Opettaja voi hyödyntää mm. opintojaksolla verkko-oppimisympäristön lisäksi erilaisia pelillisiä elementtejä, videoita sekä erilaisia opetuskäyttöön soveltuvia sovelluksia.   

Keskustelimme, että suunniteltaessa monimuoto-opetusta olisi hyvä pohtia seuraavia asioita: 

  • Kohderyhmä ja sen tarpeet 
  • Opetettava sisältö 
  • Millaista osaamista opiskelijoilla on aiheesta etukäteen? 
  • Millaista osaamista opiskelijoiden tulisi saavuttaa ja miten? 
  • Miten arvioida saavutettua osaamista? 
Luokkaopetuksen ja verkko-opetuksen jaksottuminen opintojaksolla.
Lähde: Mano Fluiter, Horizon College

Erilaisia sovelluksia opetukseen 

Verkossa on runsaasti tarjolla erilaisia opetuskäyttöön soveltuvia sovelluksia. Ongelmana on enemmänkin löytää tarkoitukseen soveltuva sovellus useista eri vaihtoehdoista. Kävimme läpi Allan Carringtonin Padagogy Wheelia ja valitsimme kukin sovelluksen, jonka esittelimme toisillemme pienissä ryhmissä. Ryhmät valitsivat sovelluksista yhden, jolle he keksivät käyttötarkoituksen sekä arvioivat sovelluksen SAMR-mallin mukaan, miten kyseinen tehtävä muokkaa opetusta. Ryhmät pohtivat myös, mihin osaamisen tasoon sovellus Bloomin taksonomiassa sopii. 

The Padagogy Wheel v.5.0.
Lähde: https://designingoutcomes.com/english-speaking-world-v5-0/

Työpajoissa käytiin läpi mm. seuraavia sovelluksia 

Padlet tai Lino – virtuaaliseinä, johon oppilaat voivat yhtäaikaisesti kirjoittaa tai vastata kysymykseen, palauttaa kuvan, videon tai verkko-osoitteen. Katso lisää vinkkejä Padlet -ohjelmasta Matleena Laakson SlideShare esityksestä täältä 

Mentimeter – oppilaiden aktivointiin tunnilla erilaisin äänestyksin. 

H5P – Flashcards sekä Dialog Cards – erilaisten käsitteiden opetteluun.  Integroitu meidän oppimisympäristöömme Moodleen.

Kahoot! – ohjelman avulla voit tehdä hauskan, pelillisen tietovisan oppilaillesi, johon he vastaavat joko koneella tai omalla kännykällään. Vastaaminen ei vaadi opiskelijalta kirjautumista.  https://www.youtube.com/watch?v=Ui24kMFgANs  

Flipgrid – opetukseen tarkoitettu alusta, johon opiskelijat voivat palauttaa lyhyitä videoita vastauksina tehtäviin. Ohjeet Flipgrid ohjelman käyttöön löydä Gradian Digipalveluiden verkkosivustolta. Linkki sivustolle tässä 

Edpuzzle – ohjelma, jonka avulla voit luoda kysymyksiä videon keskelle varmistaaksesi, että oppilaat ovat ymmärtäneet videon sisällön. Tämän saman voit toteuttaa Gradian Moodlessa olevan H5P -työkalun Interactive Video avulla. 

Lista, joka meille esiteltiin työpajassa löytyy täältä linkistä https://www.nwea.org/blog/2019/75-digital-tools-apps-teachers-use-to-support-classroom-formative-assessment/  

Flipped learning 

Käänteisessä luokkahuoneessa ajatuksena on, että opiskelijat perehtyvät aiheeseen ensin etukäteen opettajan jakaman materiaalin ja aloittavat tämän jälkeen itsenäisesti tai pienissä ryhmissä omaan tahtiin tekemään aiheeseen liittyvää tehtävää, jossa opettaja auttaa ja ohjaa tarvittaessa.  

Kävimme läpi erilaisia toteutuksia käännetyistä luokkahuoneista sekä suunnittelimme oman toteutuksen. Keskusteluissa kävi ilmi, että monet opettajat kokivat ongelmana, että opiskelijat eivät tutustu etukäteen annettuihin materiaaleihin. Ratkaisuna tähän ehdotettiin, että opiskelijat voisivat perehtyä itsenäisesti tunnin alussa materiaaliin tai videoon ja edetä tämän jälkeen omaan tahtiin.  

Video käänteisestä opetuksesta englanniksi

Video käänteisestä opetuksesta suomeksi https://www.youtube.com/watch?v=Cz3H8L_AaCo  

Loppuyhteenveto

Teacher training week Hollannissa oli antoista. Oli mahtava kuulla muiden kokemuksia ja näkemyksiä sekä jakaa omia kokemuksia käsiteltävistä asioista. Ryhmämme oli aktiivinen ja innokas oppimaan uutta. Rikkautena pidettiin yleisesti sitä, että ryhmä koostui sekä uusista jäsenistä että niistä, jotka olivat olleet jo edellisessä tapaamisessa. Päivien aikana teoria ja käytännön tekeminen sekoittuivat mukavasti ja eri toimintakulttuurit toivat uusia näkökulmia asioihin. Meillä on osin samoja haasteita ratkottavana, joten näiden tapaamisten parasta antia on kokemusten vaihtaminen ja sitä kautta uuden oppiminen. On ihanaa voida välillä keskittyä ja paneutua uusiin asioihin ja ajaa itseään aika-ajoin myös epämukavuusalueelle oppiakseen uutta! 

Teksti, kuvat ja video – Henna-Liisa Maljonen ja Heini Pennanen

Learning new skills through Finnish vocational and professional qualifications in China


Gradia
 has launched two diploma programs with new Chinese partners during autumn 2019. Programs are joint efforts with EduCluster Finland.

Entrepreneurship as an exciting learning method

At Shanghai Modern Circulation School, 35 third-year business students aged 18-19, began studies in marketing communication and content production in October 2019 in accordance to the Finnish Vocational Qualification in Business. The program highlights entrepreneurship as a method in learning new skills and competences and gives a chance to complete one accredited Finnish module in business.

As a part of the program, students establish so-called mini-companies and learn the required competences by running those companies. Entrepreneurship is an efficient learning method. In addition to acquiring competence specific to business, students learn so-called 21st century skills like problem-solving, collaboration, communication.

The program is run by two Gradia experts, Ms Johanna Ärling and Ms Elina Maukonen, both working as business teachers at Gradia. They shared their observations and experiences just after their first two-week session in China.

Johanna tells that the training program is based on teamwork and hands-on exercises.
“Students really like the idea of learning by doing and having less traditional theory lectures. In our program, they have a permission to make mistakes and to learn from them. They appreciate the possibility of working in teams and sharing and testing their own ideas with working life representatives.”

Johanna and Elina have paid attention to the differences in Finnish and Chinese VET systems. In China the system is teacher-centered whereas in Finland we emphasis student-centeredness.” Teachers are running the classes in a traditional way and students are less active during the classes than in Finland.”

The Finnish pedagogy challenges the Chinese students to learn differently “They need to be active all the time, figuring out the answers and ideas by themselves,” says Elina. “Naturally a different learning and teaching culture challenges us Finnish teachers but once students get used to collaborative, hands-on learning methods, the results are very good,” adds Johanna who is experienced in running training programs in China.

Although there are some differences, there are lot of similarities as well. “Both in Finland and China we all want our students to have a good chance to find a job after the graduation,” says Johanna.

According to Johanna and Elina, Finnish VET qualifications are well applicable for the Chinese market. Finnish qualifications are competence-based and the competences are not dependent on national boundaries. “But since Chinese are not familiar with competence-based structured qualifications we need to explain the system and contents carefully and make them easy to understand.”

Johanna and Elina say that they have learnt a lot by working as an expert overseas. “We have learnt e.g. about the Chinese business life, education and culture. But certainly, to match training with local needs, more information is still needed. More information and experiences we have the better programs we are able to provide.”

Enhancing school-company collaboration

Development of school-company collaboration is one of the national priorities in Chinese vocational education and training. Cooperation is essential in increasing the quality and attractiveness of vocational education. Finland as a forerunner in developing different kind of work-based learning models has lot to share. Therefore, Gradia has developed the teacher training program called Skills Broker to improve the match between training provision and the needs of the industry. The first Skills Broker Teacher training program was successfully piloted in China in 2018-2019.

In September 2019, Gradia launched Skills Broker program for 30 teachers from Changzhou Technical Institute of Tourism and Commerce. Teachers are developing cooperation with local enterprises using the methodology of service design. The program has been aligned with a service design module from the Finnish Specialist Qualification in Product Development. Teachers who pass the program successfully will get an accredited Finnish diploma of completing part of the qualification. The program consists of intensive weeks in Changzhou, distance learning (team and development work) and competence assessment.

Ms Maritta Kinnunen, working as a lead expert in Skills Broker program shares the experiences of Johanna and Elina. “In China it seems that the education is more teacher-centered than in Finland – whereas we have an emphasis on student-centered learning and teaching. This means that the teachers in Skills Broker program are not only getting tools to develop school-company collaboration but also tools for promoting student-centered methods in their own teaching.”

More information Kirsi Koivunen (at)gradia.fi

Uunituoreita terveisiä Veronasta

Vierailu VET Centre Italia, Verona 27.10.-31.10.2019

Kuva ja teksti: Mira Ahtila ja Sari Mynttinen

ENACin koordinaattorit Luca ja Simona sekä Mira Ahtila ja Sari Mynttinen Gradiasta

Mitkä olivat matkan keskeisimmät tavoitteet?

Matkan tavoitteena oli tutustua matkailu- ja ravintola-alan oppilaitoksiin ja työssäoppimispaikkoihin ja saada uusia työssäoppimispaikkoja Veronan alueelta. Tavoitteenamme oli myös tutustua vaihtoja koordinoivan ENACin toimiston toimintaan joka toimii koulutuksenjärjestäjänä Pohjois-Italiassa. Osa (25%) ENACin toiminnasta tulee EU:n rahoittamana. Tavoitteenamme oli myös lisätä tietoisuutta sekä vaihtoja oppilaitosten välillä ja tutustua Italian koulutusjärjestelmään. Lisäksi tavoitteemme oli perehdyttää ENACin vaihtoja koordinoiva Simona Puggioni opiskelijan näyttöjen arviointiin.

Mitä konkreettista matkasta seuraa?

Vierailu lisäsi laatua opiskelijavaihtoon koska nyt vaihdon oppilaitoksista ja yrityksistä on enemmän tietoa ja opiskelija näin vaivattomampi lähettää oppilaitokseen/yrityksiin ja perehdyttää hänet käytänteisiin.

Miten vierailu palveli omaa asiantuntijuuttani?

Vaikka vierailu oli lyhyt, se oli tehokas ja palveli asiantuntijuuttamme monella eri osa-alueella. Ymmärryksemme italialaisesta koulutusjärjestelmästä parani sekä englanninkielen käyttö sai hyvää harjoitusta.

Oppilaitosvierailuilla saimme kattavan esittelyn opetuksesta ja tiloista sekä pääsimme myös keskustelemaan opiskelijoiden kanssa, osallistumaan käytännön oppitunneille sekä seuraamaan käytännön kahvikurssin koetta. Saimme ideoita siitä, miten tulevien vieraidemme ohjelmaa voisi rakentaa.

Matkan aikana tutustuimme Hotel San Vitoon, missä oli kaksi raca-alan työssäoppijaa. Näyttöjen arviointikeskustelu tehtiin samalla työpaikkaohjaajan ja opiskelijoiden kanssa.

Vierailun lopuksi pääsimme vielä tutustumaan paikallisen, Benedetti La Villa -viinitilan toimintaan ja mm. Amarone viinin valmistukseen. Opiskelijat olivat tilavierailulla mukana.

Tämä matkakokemus lisäsi osaamistamme myös kohdemaassa liikkumisen suhteen. Etsimme oppilaitokset, jotka sijaitsevat maaseudulla haastavien .kulkuyhteyksien varrella. Aikataulu oli tiukka ja suuri osa ohjelmasta kului matkustamiseen kohteiden välillä.

Miten jaan kokemuksiani ja miten se hyödyttää myös muita?

Erityisesti vierailu hyödyttää jatkossa vaihtoon lähtevää opiskelijaa, koska pystymme perehdyttämään hänet vaihtoon huomattavasti paremmin kun tiedetään itse paikan ja sen käytänteet. Keskustelemme kollegojen kanssa tiimipalavereissa matkan annista.

Lisätietoja henkilöstövaihdoista: Rea Tuominen, kv-suunnittelija

innoVet tapaaminen Sveitsissä 8. – 11.9.2019

Teksti ja kuvat: Päivi Peltonen, Merja Hakanen ja Jaana Virtanen

InnoVet -verkostossa on mukana ammatillisen koulutuksen toimijoita viidestä maasta: GBS St. Gallen, Sveitsi, Aarhus TECH, Tanska, IBJ -verkosto, Saksa, Horizon College, Hollanti ja Gradia, Suomi. Verkosto on tavannut aiemmin muutamia kertoja Saksassa, Hollannissa, Tanskassa ja Suomessa. Verkoston tavoitteena on tutustua eri maiden digioppimisen käytänteisiin ajatuksella: ”VET glocal – a perspective for new ways of teaching, learning and training with digitalization“.

Sveitsin vierailun tavoitteena oli syventää Digital Ambassador / eTutor -profiilia, laatia Digital Skills Framework eli digitaalisen osaamisen viitekehystä oppilaitoksissa opiskelijan ja opettajan näkökulmasta sekä kuulla kokemuksia ensimmäisestä Teacher Academy -tapaamisesta Jyväskylässä.

Ensimmäisenä päivänä meidät johdatteli Theo Zentveld päivien aiheeseen otsikolla “Expect the unexpected”. Testasimme omaa keskittymistämme jongleeraamalla pallojen kanssa. Täytyy tunnustaa, että vaikeuksia oli itse kullakin hallita kolmea palloa – minulla mukaan lukien.

Päivän aikana keskityimme Digital Ambassadorin profiilin ”kirkastamiseen” ja pohdimme, mitä tehtäviä digital ambassador -opettajan tulisi vähintäänkin tehdä jokaisessa verkoston oppilaitoksessa. Totesimme, että hänen tulisi olla henkilö, joka mm. motivoi toisia, on roolimallina muille opettajille, tukee opetusmenetelmien käytössä ja käyttöönotossa, neuvoo ja jakaa tietoa. Totesimme yhdessä, että tänä päivänä digital ambassador on tärkeä henkilö oppilaitoksissa ja sitä osaamista tarvitaan. Ensimmäisen päivän aikana kuulimme myös puheenvuoroja Byodista UseYODiin ja IT turvallisuudesta.

Simon Heftin puheenvuoron From Byod to UseYOD a pedagogical challenge tuli väkisinkin miettineeksi sitä, miten eri tilanteessa olemme verkostossa. Suomessa keskustellaan oppivelvollisuuden pidentämisestä ja maksuttomasta koulutuksesta. Me ehkä otamme silloin pari askelta taaksepäin BYODin tai UseYODin kanssa ja palaammeko siihen, että oppilaitokset tarjoavat niin tietokoneet, padit kuin muutkin työvälineet?  Ehkä? Mutta kaikkinensa ekirjallisuus ja e-oppiminen tulee vauhdilla ja siinä me olemme ehkä muita verkoston jäseniä edellä eGradian myötä. Tosin täytyy myötää, että innoVET verkoston myötä meidän pitäisi myös miettiä keinoja siihen, miten voisimme hyödyntää toistemme osaamista ja kysyä esim. neuvoa toinen toisiltamme arjen digiongelmissa.

Päivän toinen keynote IT Security oli mielenkiintoinen. Urs Bühler on CEO ja omista Belsoft Infortix AB:ssa. Hän nosti esille teknologian kehityksen, laitteiden, pilvipalveluiden yms. heikkoudet ja haasteet. Miten me tavallisena kuluttajina, työntekijöinä, opettajina huomioimme päivittäisissä työtehtävissä tietosuojan ja tietoturvan puhumattakaan siitä, ymmärrämmekö kyberturvallisuuden riskit.

Tiistaina pureuduimme digitaitojen viitekehykseen ryhmätöissä. Meillä kaikilla verkoston oppilaitoksilla on hyvin pitkälti samanlaiset odotukset siitä, millaiset taidot pitäisi olla opettajilla ja opiskelijoillamme. Kuulimme, miten esimerkiksi tanskalaiset käyttävät pankkipalvelujaan ja miten he kirjautuvat verojärjestelmiinsä jne. Tanskassa toimitaan hyvinkin samantyyppisesti kuin Suomessa. Tarvitaan avainlukulistaa, jotta päästään palveluihin. Tosin Suomessa tämäkin tulee muuttumaan.

Kuulimme tiistaina myös Merjan kertomana, miten Teacher Academy toteutui Jyväskylässä ja mitä on odotettavissa seuraavassa tapaamisessa Hollannissa. Tämä on yksi keino jakaa ja syventää digital ambassador opettajien osaamista sekä verkostoitumista. Teacher Academyn kehittyessä voisin kuvitella, että meille voisi syntyä verkostossa jopa yhteisiä verkkokursseja.

Mitä sitten jäi taskuun matkasta? Meillä alkaa olla selkeä näkemys siitä, mikä on digital ambassador innoVET -verkostossa. Se on meillä Gradiassa eTutor, joka toimii opettajien apuna, mutta hän on myös verkostoitunut kansainvälisesti. Meillä on näkemys Teacher Academyn ja innoVET verkoston tarpeellisuudesta. Aloittaessamme verkostotapaamisen, totesimme, että olemme lähes kaikki oppilaitokset samoilla alkumetreillä esim. O365, oppimisympäristöjen kanssa. On hienoa käydä keskusteluja siitä, miten olemme edenneet ja nähdä miten esimerkiksi Moodle on kehittynyt Saksassa, ItsLearning Tanskassa. Me opimme toinen toisiltamme joka kerta jotain uutta, vahvistamme osaamistamme ja verkostoidumme uusien ihmisten kanssa. Yhteistyössä on voimaa – siksi me olemme innoVET!

InnoVET -verkosto kokoontuu seuraavan kerran Wilhelmshavenissa maaliskuussa 2020.

Lisätietoja: Jaana Virtanen, koulutuspäällikkö, sähkö ja ict

Two European Recognitions for Gradia’s Entrepreneurship Learning Models

The Awards for VET Excellence 

The entrepreneurship learning ecosystem of Jyväskylä Educational Consortium Gradia has been selected as the best in Europe. The selection was announced at the main event of the European Vocational Skills Week at Finlandia Hall in Helsinki on Thursday evening 17 October 2019. This is an award for excellence in vocational education and training. 

The awards are given in 12 categories and their aim is to recognise excellence, provide visibility and recognition for good work done, motivate those taking part, whether individuals or organisations, enable the building of networks and new career opportunities, enable the winners to become ambassadors in their field of expertise, and reach out to citizens through online voting.

A jury of independent members was established in each category. The various juries each identified 2(or 3) nominees and indicated their respective winner. A public online voting was organised. The 2019 award winners were selected through a mix of votes from the jury, and the general public, both results weighting 50%. The final results in all categories were revealed on 17 October during the Awards Nominees Celebration.

By rewarding an entrepreneurship learning model, EU wants to encourage vocational education and training institutions to invest in entrepreneurship training. An entrepreneurial mindset and entrepreneurship competences reinforce the ability of young people to cope with the future of work.  

The European Vocational Skills Week was now celebrated for the fourth time. The aim of the week is to disseminate European-wide information on vocational training, organise events and share recognition of excellence in vocational education and training. 

The Entrepreneurial School Awards 2019 

In addition, on the previous evening, Gradia received the Entrepreneurial School Award from Junior Achievement Europe. Junior Achievement (JA) is the world’s largest organisation providing entrepreneurship and consumer education for young people. In Finland it is represented by Junior Achievement Finland.  

The Entrepreneurial School Awards is an annual recognition by JA Europe, which aims to provide a supportive and motivational framework to guide education providers, headmasters and teachers from across Europe in their entrepreneurial learning initiatives. 

The Entrepreneurial School Awards 2019 took place in Helsinki as part of the European Vocational Skills Week on 16 October 2019. 

Gradia is one of the most active Finnish education providers in the annual entrepreneurship program. In the JA program, the students set up a real company for the year, where they can learn about entrepreneurship and develop their skills. 

More information on entrepreneurship at Gradia 

Petrikki Tukiainen, Senior Specialist, Entrepreneurship, Gradia, tel. 350403415850, petrikki.tukiainen@gradia.fi 

Anu Tokila, Development Director, Gradia, tel. 358403415141, anu.tokila@gradia.fi 

Pirjo Kauhanen, Principal, Gradia Jyväskylä, tel. 358403416152, pirjo.kauhanen@gradia.fi 

More information about VET Excellence Awards and JA Finland:

https://ec.europa.eu/social/vocational-skills-week/awards-vet-excellence-2019_en  

https://nuoriyrittajyys.fi/en/