Kontaktien herättelyä koronatauon jälkeen

Kuvat ja teksti: Heli Mäkinen ja Rea Tuominen

Tekstiili- ja muotialan opettaja Heli Mäkinen vieraili huhtikuun 2022 alussa kolmessa The Dutch Alliancen -oppilaitoksessa herättelemässä vanhoja suhteita ja virittelemässä uusia. The Dutch Alliance on seitsemän ammatillisen oppilaitoksen verkosto, jonka kanssa Gradia tekee yhteistyötä Finn-Net ja Network of Networks -verkostojen kautta. Lisää verkostoista tämän artikkelin lopussa.

Matkan keskeisimmät tavoitteet

Koronan jälkeen aloitetaan solmimaan uusia kontakteja ulkomaille sekä herättämään vanhoja. Gradialla olikin jo valmiina ROC Amsterdamiin yhteydet, ja Päivi Hirvosen kanssa päädyimme lähtemään samaan aikaan.

Edelleen etsin vaattureille yhteistyökoulua sekä työssäoppimispaikkoja. Tietenkin mittatilausompelijoille etsitään myös uusia paikkoja ja vanhoihin paikkoihin solmitaan kontaktit.

Alankomaissa meillä on jo yhteistyökumppani Rijn IJssel Arnhemissä. Ennen koronaa vierailin siellä ja nyt menen jatkamaan siihen mihin jäätiin. Uusina paikkoina tulee ROC Amsterdam ja Deltion College Zwollessa.

Matkan konkretia

Saavuimme sunnuntaina Amsterdamin lentokentälle ja päädyimme menemään taksilla hotellille, koska junayhteydet olivat koko Hollannissa poikki.

Seuraavana päivänä menimme läheiseen ROC Amsterdamin ammatilliseen kouluun. Esittelyjen jälkeen kerroimme Suomen koulutussysteemistä ja he esittelivät meille omansa. Nyt minulle vasta valkeni, Hollannissa luokitellaan opiskelijat eri vaativuus tasoille. Kävimme myös laboratoriossa. Tämän matkan aikana kastuimme täydellisesti.

Tiistaina menin yksin toiseen ROC Amsterdamin yksikköön, missä oli muoti ja vaatetus osasto. Täällä minulle selvisi, että Suomen taso on 3-4 hollantilaisiin verrattuna. Vaatetusta on Hollannissa 2-4 tasoilla. Tämä yksikkö ei ollut kovin kiinnostunut meidän kanssamme yhteistyöstä. Antoivat minulle hankkeen tiedot, missä ovat mukana (saksalainen ja ranskalainen koulu myös).

Keskiviikkona jatkoimme ROC Amsterdamin maanantai-porukan kanssa. Meille esiteltiin jonkun toisen toimipisteen kestävän kehityksen opiskelijaprojektia. Toinen kohde oli sotealaan liittyvä. Olin vähän pettynyt, kun nimenomaan olin kiinnostunut vaattureista, mutta niitä ei minulle esitelty, vaikka jossain toisessa toimipisteessä vaatturit olisivat olleet.

Lähdin keskiviikkoiltana kohti Zwollea. Zwollessa kastuin taas läpimäräksi kun sade alkoi kävellessä hotellille.

Torstaina tututuin Deltion Collegeen. Heillä on vain yksi suuri rakennus, missä on kaikki alat, siis valtava kompleksi. Muoti ja vaatetusala oli pieni, mutta pätevä. Kerroin ompelu sekä tuotesuunnittelu luokille meidän opinnoista ja myöhemmin kuulin, että vaatturiopiskelijat olivat kiinnostuneita tulemaan meille ensi lukuvuonna. Tänne pitää ehdottomasti aloittaa yhteistyö.

Deltion College

Matka jatkui iltapäivällä kohti Arnhemia. Koska olin käynyt Rijn IJsselissa juuri ennen koronaa, kävin heidän kanssansa katsomassa uutta koulua. Valitettavasti heidänkin tilansa pienenevät niin kuin meillä ja heille tulee avointa tilaa. Keskustelimme jatkosta: heidän opiskelijoita voisi tulla meille harjoittelemaan heidän taitajakilpailuihin. Olenkin tutustunut Arnhemissa oleviin työssäoppimispaikkoihin ja ne ovat hyviä.

Vielä samana iltana siirryin lentokentän lähellä olevaan hotelliin. Ja perjantaina lähdin kotimatkalle.

Miten vierailu palveli omaa asiantuntijuuttani

Amsterdamin suurin anti oli, että tajusin heidän koulusysteeminsä. Oppilaat luokitellaan jo varhaisessa vaiheessa tietylle tasolle, jolta voi päästä ylemmäksi kovan työn kautta. Heillä on tarkat tehtävät tietyn kurssin läpäisemiseen, eikä heillä ole näyttöjä niin kuin meillä.  

Zwollen Deltion Collegen kanssa kannattaa aloittaa yhteistyö. Se on pienempi paikka kuin Amsterdam ja siellä ollaan kiinnostuneita yhteistyöstä. Heidän taso on 3 ja 4 eli samaa kuin meillä.

Arnhem oli kuin kotiin olisi tullut. Tutut ihmiset ottivat vastaan ja päivitimme tiedot, ja he haluavat jatkaa meidän kanssamme yhteistyötä. Pari opettajaa olisi kiinnostunut myös tulemaan tänne.

Matkan jakaminen muille

Pidämme tekstiili- ja muodissa (vaatetuksella) toukokuun lopulla KV-infon, jolloin kerron opiskelijoille matkasta ja kohteista minne voivat hakea. Samaan aikaan tulee talon kansainvälisyydestä joku puhumaan aiheesta.

Olen ruokailun yhteydessä kertonut opettajille, jotka ovat paikalla, matkasta. Sometin jonkun verran matkan aikana.

Summa summarum

Matka kesti 6 päivää, joista 2 oli matkustuspäiviä ja 4 paikkoihin tutustumista ja henkilöiden kanssa keskustelua. Olin ROC Amsterdamissa yhdessä liiketoiminta-alan Päivi Hirvosen kanssa, mikä oli hyvä juttu. Vaatturikoulujen löytäminen tuntuu olevan kiven alla. Olen käynyt Hilversumissa (ROC Amsterdamin toinen yksikkö), mutta heidän kanssa pitäisi olla vähintään koulutuspäällikön mukana, että ottavat tosissaan.

The Dutch Alliance https://www.dutchalliance.nl/

Finn-Net https://www.thinglink.com/scene/1525744565154217986

Network of Networks https://www.partnersin.vet/

Finn-Net ryhmäliikkuvuus, Zwolle, 16.-20.5.2022

Teksti ja kuvat: Pia Tuomi-Sorjonen, Pia Manninen ja Rea Tuominen

Yksi Finn-Net -verkoston yhteistyömuoto on yhteiset henkilöstöliikkuvuudet. Finn-Netin jäseniä ovat Gradian lisäksi Tredu, Varia ja Salpaus. Toukokuun 2022 ryhmävaihtoon Alankomaihin osallistui kolme gradialaista sekä kaksi opettajaa Tredusta. Vierailukohde oli Deltion College Zwollessa. Deltion College on yksi The Dutch Alliance -verkoston jäsenistä. Molemmat em. verkostot kuuluvat Network of Networks -verkostoon eli ovat osa verkostojen verkostoa. Lisätietoa verkostoista tämän artikkelin lopussa.

Matkalle lähtö

Matkamme Zwolleen ja Deltion Collegeen alkoi Jyväskylän rautatieasemalta maanantaina 16.5. klo 7:19 lähteneellä junalla kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Matkaseurueeseen liittyi Tampereelta meidän gradialaisten (Pia Tuomi-Sorjonen, Pia Manninen sekä Sari-Anna Ikonen) lisäksi kaksi opettajaa Tredusta, Vesa Ala-Lahti ja Satu Veijalainen. Olimme heidän kanssaan jo ”Teams:sta tuttuja”, sillä matka oli koronan vuoksi siirtynyt parilla vuodella ja olimme ehtineet pitää Teams-palavereita jo useamman kerran ennen varsinaista matkaa. Matkalla saimme puhelun Tarja Jeskaselta, joka ilmoitti, ettei meille ollutkaan majoitusta Zwollessa.

Kuva iStock

Luottokorttiongelman vuoksi hänen tekemänsä hotellivaraus oli peruuntunut. Laskeuduimme Amsterdamiin, josta matka jatkui junalla Zwolleen. Zwollen asemalta jatkoimme taksilla kohti Tarjan löytämää uutta majapaikkaa. Ensimmäisen yön jouduimme yöpymään kaukana keskustasta jonkinlaisessa kesämotellissa. Jo ovelta vastaan iski ummehtunut ilma ja homeen haju. Olisimme syöneet illallista ko. paikassa, koska edellinen ateria oli nautittu Helsingissä lentokentällä klo 12, mutta heillä ei ollut ruokatarjoilua muuten kuin aamiaisella. Lähin kylä, jossa olisi kauppa ja bussipysäkki, oli n. 5 kilometrin päässä majapaikastamme. Lähdimme kuitenkin iltakävelylle toiveena löytää edes huoltoasema, josta saattaisi saada jotakin syötävää. Muutaman kilometrin matkalla näimme ainoastaan vuohia, lehmiä ja hevosia laitumillaan. Jouduimme siis käymään yöpuulle vatsat kurnien.

Tiistai 17.5.

Ensimmäisenä aamuna meidät toivotti tervetulleeksi Deltion Collegen rehtori Marieke Doosje, minkä jälkeen yksikön/osastonjohtaja Kirsten Slot-Lim esitteli meille koulua ja sen toimintaa. Kampuksen koko on valtava, koululla opiskelee n. 16 000 opiskelijaa.

Jolanda Koopman kertoi meille opiskelijahankinnasta ja markkinoinnista ja Stephen Demmer yrittäjyysasioista. Lounaalla nautimme opiskelijoiden valmistaman ja tarjoileman aterian koulun yhteydessä toimivassa ravintolassa. Deltionissa sattui samalle päivälle Deltion Discover-päivä, joka oli tarkoitettu yläkouluikäisille nuorille, jotka ovat valitsemassa jatko-opiskelupaikkaa. Eri koulutusaloilta oli sekä opiskelijoita että opettajia esittelemässä alan koulutusta. 

Pääsimme käymään myös matkailu- ja ilmailualan koulutuksen opetustiloissa, johon oli rakennettu mm. osa lentokoneen matkustamosta. Koululla on yhteistyötä KLM-lentoyhtiön kanssa. Koulussa on tarjolla koko koulutusalojen kirjo mukaan lukien lentokoneasentajalinja. Lentokoneasentajaopiskelijat pääsevät harjoittelemaan tulevaa työtään F16-hävittäjillä, joita on edelleen käytössä useamman maan ilmavoimilla.

Lounaalle seuraamme liittyi myös muutamia yksikön opettajia. Opettajat olivat kiinnostuneita suomalaisten varautumisesta mahdolliseen Venäjän hyökkäykseen. Keskustelimme sen lisäksi mm. Suomen koulutusjärjestelmästä, äitiyslomista, talvisodasta, jääkiekosta, Natosta, asuntojen hinnoista sekä opettajien lomista. Hollannissa opettajilla on lomaa 12 viikkoa vuodesta, joista kuusi sijoittuu kesäajalle. Äidinkielen opettajat kertoivat, että Hollannissa ongelmana on se, että nuoriso ei enää osaa lukea ja kirjoittaa. Kerroimme, että sama ongelma on myös meillä Suomessa.

Iltapäivällä kolme muuta opettajaa esitteli meille opetuksessa käytettävää teknologiaa, mm. pakohuonepeliä, VR-laseja sekä robottia, joka eteni laudalla, kun laskutehtävät oli suoritettu oikein. Nämä oli luonnollisesti tarkoitettu nuorempien opiskelijoiden, esimerkiksi matematiikan, opetuksessa käytettäviksi. Tämän jälkeen siirryimme tapaamaan Helma Mulleria ja Erik aan de Steggeä, jotka opettavat taloushallintoa. Huomasimme, että taloushallinnon opiskelijat sekä Suomessa että Hollannissa ovat samanlaisia. He haluavat etäopetuksen sijasta tulla kouluun opiskelemaan ja he haluavat käyttää oppikirjoja. Atk-kirjanpitoa Deltionissa opetetaan 40 hengen ryhmälle valtavan suuressa luokassa, opettajia on yhtä aikaa läsnä kolme. Tästä ollaan kuitenkin luopumassa ja opetus toteutetaan jatkossa pienemmille ryhmille. Illallisen söimme toisessa opiskelijavoimin ylläpidetyssä ravintolassa koululla, jossa läsnä oli taas muutamia yksikön opettajia.

Keskiviikko 18.5.

Seuraavana aamuna vierailukohteenamme oli Deltion Sprint Lyceum. Olimme ilmoittaneet kiinnostuksesta tutustua aikuiskoulutukseen. Hollannissa aikuiskoulutus on kuitenkin jotakin sellaista kuin meillä valma, oksa, mava tai tuva. Mielenkiintoista oli kuitenkin kuulla niistäkin asioista.

Alakomaissa nuoret jaetaan 12-vuotiaina kolmeen ryhmään. Osa siirtyy koulutukseen, joka valmistaa ammatillisiin opintoihin (4 vuotta), osa siirtyy ammattikorkeakoulutasoiseen opiskeluun valmistaviin opintoihin ( 5 vuotta) ja loput sitten suuntaavat akateemiseen opiskeluun valmentavaan koulutukseen (6 vuotta). Jos opiskelija jossakin kohtaa syystä tai toisesta ”putoaa kyydistä”, hänet ohjataan ”aikuiskoulutukseen”, jotta opiskelijan on mahdollista sitten jatkaa opintojaan edellä mainitulla omalla tasollaan. Kävimme mielenkiintoisa keskusteluja koulun rehtorin Jan Drentjen kanssa. Koska kyseisenä päivänä koulussa oli menossa loppukokeet, emme tavanneet opiskelijoita. Lounas syötiin jälleen ravintolassa, jossa aterian olivat valmistaneet ja sen tarjoilivat meille opiskelijat.

Iltapäivällä siirryimme paikalliselle ammattikorkeakoululle Windesheimiin, jossa meille esiteltiin koulun tiloja, sen toimintaa ja käytiin mielenkiintoisia keskusteluita opettajien kanssa mm. taloushallinnon aineiden opetuksesta. Ammattikorkeakoulu Hollannissa kestää neljä vuotta. Toisena vuonna on harjoittelu. Lopputyö, joka tavallisesti tehdään jollekin yritykselle, tehdään neljäntenä vuonna. Yksilöllisiä opinpolkuja ei oikeastaan ole, vaan kaikki noudattavat samaa aikataulua. Sari-Anna, joka toimii palkkasihteerinä Gradiassa, oli tällä aikaa tutustumassa Deltion Collegen HR- osastoon Leon Goereen johdolla. Ohjelma päättyi n. klo 17. Ilta oli vapaa. Kaupat Zwollessa menivät kiinni jo klo 18, joten ostoksille emme oikeastaan ehtineet.

Torstai 19.5.

Torstaina vuorossa oli retki noin kahden tunnin junamatkan päässä sijaitsevaan Zoertermeeriin, jossa toimii Haagin ammattikorkeakouluun kuuluva Dutch Innovation Factory.

Matkalla mukana olivat Deltionista opettajat Masego ja Ger. Perillä Dave Stikkorum kertoi hollantilaisesta ammattikorkeakoulutuksesta yleensä sekä heidän oppilaitoksensa ja Innovation Centerin toiminnasta. Oppilaitoksessa opiskelee opiskelijoita useasta eri maasta. Rakennuksessa on myös erilaisten start-up-yritysten toimitiloja. Jaap de Bie piti meille hauskan esityksen koulutuksen kansainvälistymisestä. Hän oli myös käynyt Helsingissä. Lounaalla seuraamme liittyi oppilaitoksen muutakin henkilökuntaa.

Lounaan jälkeen tutustuimme opiskelijoiden projekteihin. Yksi ryhmä oli suunnittelemassa lentokentälle porttia, joka jollakin tavalla seuloo matkustajat oikeaan paikkaan. Toinen ryhmä suunnitteli peliä, jonka tarkoituksena oli aktivoida lapsia liikkumaan ja käyttämään kehoaan pelin hahmojen liikuttamiseen ruudulla. Paluumatkalla Zoertermeeristä Zwolleen tuli jonkin verran mutkia matkaan, sillä rankkasateen vuoksi kaksi junavuoroa oli jouduttu perumaan.

Jäähyväisillallinen meille tarjottiin kaupungin ykkösravintolassa, joka sijaitsi kauniilla paikalla vanhassa rakennuksessa pienessä puistikossa kanaalin rannalla. Seurana meillä oli Kirstenin ja Masegon lisäksi muutama uusi opettajatuttavuus Deltionista. Puhetta riitti koulutusasioista ilmastonmuutoksen vaikutuksiin Suomessa ja Hollannissa.

Perjantai 20.5.

Paluumatkalle Zwollesta lähdimme aamulla klo 7:43 junalla, joka vei meidät suoraan Schipholin lentokentälle. Lento oli tällä kertaa Finnairin ja koneena Airbus A350-900. Helsinki-Vantaalta palasimme junalla Jyväskylään, jossa olimme kahdeksan maissa illalla.

Deltion College

Deltion College on toisen asteen oppilaitos, joka tarjoaa pitkälti samoja opintoja kuin Gradia. Oppilaitoksen henkilöstömäärä on 1794. Tarkempi vierailukohteemme oli Economics Department (Economics, Entrepreneurship, Legal, Insurance). Business Schoolissa opiskeluaika on tavallisesti kolme vuotta, joista viimeinen vuosi on työharjoittelua neljä päivää viikossa ja yksi päivä opiskellaan koululla. Eri aloilla saattaa olla erilaisia käytäntöjä. Opiskelijamaksu on vuodessa 1600 € yli 18 vuotiailta, alle 18 vuotiaat opiskelevat ilmaiseksi. Opiskelijat hankkivat oppikirjat sekä joitakin muita omaan koulutukseensa liittyviä tarvikkeita tai välineitä itse. Ilmaista kouluruokaa ei ole, vaan opiskelijat maksavat siitä. Eri oppilaitosten välillä on kilpailua opiskelijoista. Deltion College tarjoaa mm. ilmaiset bussimatkat rautatieasemalta kampukselle.

Vierailuamme emännöi yksikön/osastonjohtaja Kirsten Slot-Lim ja joka kohteessa seuranamme oli myös muutamia yksikön opettajia. Hollantilaiset ovat ystävällisiä, rentoja ja huumorintajuisia. Lähes jokainen esitys alkoi anteeksipyynnöllä siitä, että esiintyjän englannin kielen taito on heikko tai ruosteessa, mutta kaikki puhuivat poikkeuksetta erinomaista englantia. Hollantilaiset opettajat ovat kovin kiinnostuneita suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja Suomesta maana muutenkin. He ovat myös hyvin vieraanvaraisia. Kaikissa vierailukohteissa tarjolla oli vähintään kahvia (erikoiskahveja kahvikoneesta), teetä, virvoitusjuomia ja vesipulloja, joskus myös pientä makeaa. Kaikki oppilaitokset, joissa pääsimme vierailemaan, olivat erittäin hyväkuntoisia ja siistejä.

Zwolle

Zwolle on vanha (perustettu n. v. 800), viehättävä kaupunki puistoineen, kanavineen ja vanhoine rakennuksineen. Se sijaitsee n. 70 kilometriä Amsterdamista koilliseen. Kaupungin väkiluku on hiukan yli 120 000. Valitettavasti meille ei jäänyt ylimääräistä aikaa liikkua kaupungissa omatoimisesti. Ohjelmaa oli aamusta iltaan ja aikataulu oli tiukka.

Mitä vierailusta seuraa?

Vierailu oli kokonaisuudessaan hyvin antoisa. Sen tavoitteena oli hankkia tietoja ja eritysosaamista hyvistä käytännöistä ulkomailla, kokeilla ja kehittää uusia oppimiskäytäntöjä, opetusmenetelmiä ja pedagogiikkaa sekä vahvistaa ja laajentaa ammatillista verkostoani. Kaikki tämä toteutui. Deltionilaiset ovat tulossa vastavierailulle Suomeen Treduun Tamperelle sekä Gradiaan Jyväskylään todennäköisesti ensi syksynä. Jatkamme silloin ajatustenvaihtoa heidän kanssaan.

Lisätietoa henkilöstöliikkuvuuksista ja Finn-Net sekä Network of Networks -verkostoista: Rea Tuominen, kv-suunnittelija

https://www.thinglink.com/scene/1525744565154217986

Luovat taidot kukoistivat Alppien kainalossa

Teksti ja kuvat: Mikko Auerniitty

Kun aplodit olivat ohi, opiskelijat halasivat toisiaan ja kiittivät yhteisestä matkasta uusiin kokemuksiin. Takana oli viisi työn täyteistä päivää nettisivujen suunnittelua, animointia, valokuvaamista, graafista suunnittelua ja tietenkin englannin puhumista aamusta iltaan.  

Sveitsin Sankt Gallenissa vietetty viikko keskittyi epätasa-arvoa vastaan taistelevien mediaprojektien toteuttamiseen ja niiden esittelemiseen koko Creative Skills -yhteisölle. Sankt Gallenin viikko oli jatkoa viime marraskuussa Madridissa käynnistyneeseen ryhmätyöskentelyyn, jossa kerättiin tietoa ja rakennettiin prototyyppejä sosiaalisesti vaikuttavien kampanjoiden malleiksi. 

Alppien aurinkoisissa maisemissa monikansalliset ryhmät hitsautuivat yhteen tiiviiksi joukkueiksi, jotka pusersivat uskomattoman hienoja töitä todella lyhyessä ajassa. Paikalle kutsuttu tuomaristo antoi palautetta jokaisesta projektista ja kiitti nuoria taitureita huikeista töistä, jotka koostuivat niinkin erilaisista tuotoksista kuin sosiaalisen median kampanjoista ja lautapeleistä.  

Sankt Gallenin viikko oli neljäs Ghentissä alkaneeseen kuuden viikon kokonaisuuteen, jonka tarkoitus on kehittää opettajuutta ammatillisessa koulutuksessa kohti tulevaisuuden vaatimuksia, joista erityisen tärkeiksi on koettu ns. pehmeät taidot. Näillä tarkoitetaan luovia työelämätaitoja, kuten luovuutta, ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, tiimityötä, päätösten tekoa ja sosiaalisia taitoja.  

Hankkeessa mukana olevat opiskelijat toimivat ns. koekaniineina uudenlaista opettajuutta kehitettäessä, toisin sanoen viikkojen aikana opiskelijaryhmien ohjaajina toimivat opettajat pyrkivät löytämään tapoja, joilla pehmeät taidot vahvistuisivat opiskelijoiden osaamisessa. 

Kokonaisuudessaan CS-21 hanke kestää kolme vuotta.

Hanke jatkuu Jyväskylässä 

Hanke jatkuu vielä ensi syksynä Jyväskylän ja Lissabonin viikoilla, joilla molemmilla on oma teoreettinen pehmeiden taitojen painopistealueensa. Sankt Gallenissa korostettiin kriittistä ajattelua ja Jyväskylän viikolle teemaksi on suunniteltu luovuutta ja uteliaisuutta.

Opiskelijat ja opettajat vaihtuvat kahden viikon välein, joten CS21-hankkeen aikana Jyväskylästä tulee olemaan mukana 7 opettajaa ja 12 opiskelijaa. Projektin myötä tämä porukka levittää omaan lähiympäristöönsä lähestymistapaa, jossa korostuu pehmeiden taitojen merkitys niin media-alan tekijöinä kuin opettajina. 

Workshopit inspiroivat 

CS21-hankkeessa opettajat ovat saaneet teoreettista valmennusta erilaisiin teemoihin omissa workshopeissaan ja nämä kultahiput muuttavat varmasti opetustyötä Gradian luokissa. Huomio kiinittyy enemmän opiskelijoiden erilaisuuden huomioimiseen sekä heidän luovien taitojen kehittämiseen sen sijaan että keskityttäisiin pelkästään teknisten taitojen sparraamiseen.  

Sankt Gallenissa käytiin läpi erityisesti kriittisen ajattelun merkitystä jokaisen opiskelijan taitovalikoimassa ja tähän pureuduttiin monissa keskusteluissa sekä vapaa-ajalla opettajien kesken.  

Toinen teema oli ns. blended learning, eli itsenäisesti opiskeltavien osioiden ja opettajan johdolla tehtävien osuuksien yhdistäminen samaan opintokokonaisuuteen. Sveitsiläiset isännät näyttivät toteuttamiaan esimerkkejä videotuotannon kurssilta ja tämä herätti paljon keskustelua vastaavien menetelmien implementoinnista erilaisiin tutkinnonosiin.  

Workshopeissa jaettiin myös erilaisia tapoja antaa palautetta niin lähiopetuksessa kuin ruudun välityksellä. Tähän suomalaiset antoivat esimerkkejä Youtuben käytöstä etäopetuksessa, mikä antoi monelle silmiä avaavan oivalluksen.

CS-21, Creative Skills 21 -hanke on Erasmus+ KA2 kehittämishanke.

Lue lisää: http://www.cs-21.eu/

Lisätietoja Erasmus+ hanketyypeistä: Rea Tuominen, kv-suunnittelija.

Efficient & Effective Project Management for EU Funded Projects

Kuva ja tekstit: Niina Helin ja Janniina Määttä

Niina Helin ja Janniina Määttä Gradian hanke- ja kv-palveluista osallistuivat maalis-huhtikuun vaihteessa erityisesti keskitettyjen EU -hankkeiden hakemiseen ja hallinnointiin liittyvään koulutukseen Palermossa. Koulutuksen tavoitteena oli syventää tietoa EU:n hankeraportoinnista, hankkeiden näkyvyyttä, viestintää ja levittämistä koskevista velvoitteista, EU:n tarkastuksista johtuvien velvoitteiden valmistelusta ja käsittelystä. Lisäksi koulutuksessa käsiteltiin EU:n rahoittamien hankkeiden seurannan ja itsearvioinnin merkitystä, arviointityökalujen määrittämistä sekä taloudellisten riskien ja niitä lieventävien toimenpiteiden toteuttamista. Koulutuksen järjestäjä oli ShipCon International.

Janniinan tavoitteet
Niinan tavoitteet
Janniinan reflektointia omien tavoitteiden toteutumisesta.
Niinan reflektointia omien tavoitteiden toteutumisesta.
Niina: plussat ja miinukset
Janniina: miten hyödynnän kurssin antia?
Todistusten aika. Yläkuvassa Janniina ja alakuvassa Niina.

Lisätietoja Gradian hanketoiminnasta: Janniina Määttä

Lisätietoja henkilöstöliikkuvuudesta: Rea Tuominen

Logistiikka- ja rakennusalan opettajat Italiassa 3.-8.4.2022

Video: Simo Ahtiainen

Logistiikan opettajat Simo Ahtiainen ja Tuomas Syvänen yhdessä rakennusalan opettajan Ari Saikkosen kanssa kävivät tutustumassa Istituto di Istruzione Secondaria Superiore “A.Berenini” -oppilaitoksessa sekä Fidenzan alueen yrityksissä Italiassa. Gradia ja isäntäoppilaitos ovat mukana Sustain4VET KA2 -hankkeessa ja nyt yhteistyötä pyritään laajentamaan myös opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuuteen.

Lisätietoa henkilöstöliikkuvuudesta: Rea Tuominen, kv-suunnittelija