Teacher Training in Shanghai – osa 2

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä toteuttaa ammatillisten opettajien täydennyskoulutusta Shanghaissa yhdessä  EduCluster Finland Oy:n  Haaga-Helian ja Omnian kanssa.

Tunnelmia toiselta koulutusjaksolta, 16-23. elokuuta 2014
   Jussi  Jussi Ahonen, Jämsän ammattiopisto

Shanghaissa on toteutettu kiinalaisten opettajien koulutusta tänä vuonna ja koulutus on jaettu viiteen osaan.  Minä, Sami Ahonen (Jyväskylän aikuisopisto) ja Reijo Markku (Omnia, Design Reform Oy)  jalkauduimme sinne toisen jakson ajaksi nyt elokuussa. Sami oli ollut mukana jo kesäkuun jaksossa Shanghaissa ja toimi tässä jaksossa metallipuolen kouluttajana. Minä olin mukana sähköpuolen kouluttajana ja Reijo design-puolen kouluttajana.

Ensimmäinen kesäkuussa pidetty moduuli keskittyi yleisesti suomalaisiin ammatillisen koulutuksen käytänteisiin ja pedagogisiin asioihin. Tämä elokuun jakso oli puolestaan käytännön läheinen ns. alakohtainen jakso.

Lauantai ja sunnuntai星期六 星期日

Lähdimme matkalle lauantaina 16.8.. Lentomme lähti illalla Suomen aikaan klo 18.00 ja aamulla Kiinan aikaa klo 7.00  saavuimme Pekingiin. Parin tunnin odottelun jälkeen lähdimme vajaan kahden tunnin lennolle Shanghaihin. Shanghaihin saavuimme vähän vaille puolenpäivän sunnuntaina. Saimme melko nopeasti laukkumme hihnalta ja suuntasimme kohti lentoaseman edustalla odottavia takseja. Taksista näimme ensi kerran Shanghaita läheltä ja kyllähän se aika erilaiselta näytti kuin Suomi lähtiessä. Ilma oli sateinen ja lämpötila oli noin 25 astetta.

hotelli

Saavuimme hotellille, jonka aula oli näyttävä. Huoneet saimme heti kymmenennestä kerroksesta. Huoneet olivat tilavat ja siistit. Pienen lepäilyn jälkeen ajattelimme lähteä etsimään ruokapaikkaa, Sami jo tiesi käytännöt, joten tilasimme VW Santanan eli paikallisen taksin. Sillä suuntasimme Xinzhuangin 莘庄metroasemalle, josta ajoimme metrolla People’s Squarelle 人民广场.  Siitä jatkoimme kävellen kohti Bundia 外灘 , Huangpu-joen varrella olevaa aluetta, jossa sijaitsee virastoja ja vastaavia rakennuksia sekä rantapengermä, josta näkyy Pudongin alue, jossa sijaitsee mm. Shanghai World Financial Center, joka on tällä hetkellä Shanghain korkein rakennus ja Kiinan toiseksi korkein. Sää oli pilvinen, joten pilvenpiirtäjät eivät näkyneet, Oriental Pearl Tower näkyi rannalla melkein kokonaan. Rannalla oli paljon perheitä viettämässä sunnuntaita.

pearl tower

Sieltä suuntasimme kohti metroa ja hotellia, jossa kävimme vielä lävitse viikon ja tulevan maanantain ohjelman.

Maanantai週一

Maanantaiaamuna meitä odotti koulun auto hotellin pihassa ja suuntasimme kohti koulua, joka on Shanghai Qunyi Vocational and Technical School 上海市群益职业技术学校.

koulu

Päivä alkoi sillä, että Sami esitteli ohjelman ja sitten meidät uudet mukaan tulleet eli minut ja Reijon. Sen jälkeen siirryimme ohjelmassa yritysyhteistyön esittelyyn. Esityksissämme kävimme vuorollamme läpi, miten käytännössä meillä Suomessa  koulut ja yritykset tekevät yhteistyötä, millä tavalla meillä on työssäoppiminen järjestetty sekä miten työpaikoilla voidaan tehdä näyttöjä (ammattiosaamisen näyttö tai näyttötutkinnon tutkintotilaisuus). Tämän jälkeen kaksi paikallista suomalaista yritystä, Kone ja Valmet Technologies, kertoivat omasta toiminnastaan Shanghaissa sekä Kiinassa ylipäätään.

opetus1

Tämän jälkeen meillä oli vuorossa ensimmäinen todella kiinalainen ruokailu, söimme koulun ruokasalissa, missä ruoka oli tarjolla muotoillulla pelti- tarjottimella. Ruoka oli aivan hyvää sisältäen lihaa, kasviksia ja tietenkin riisiä. Aterimina olivat vain puikot, joiden käyttö, taas pitkästä aikaa, sujui alkuasettelun jälkeen sujuvasti.

lounas

Iltapäivästä jakaannuimme luokkiin oman ryhmämme kanssa. Minun ryhmäni oli Electrical engineering & Building automation 电气工程/楼宇自动化. Ryhmissä olivat mukana myös yritysten edustajat, joiden kanssa keskusteltiin, miten yhteistyötä yritysten ja koulujen välillä voitaisiin kehittää. Yritykset esittivät tarpeitaan ja paikalliset opettajat keskustelivat niistä yritysten kanssa. Minä esitin, miten Suomessa toimitaan ja pohdiskelimme, voisiko sama malli toimia Shanghaissa.

opetus2

Iltapäivän lopuksi kokoonnuimme yhteen ja eri ryhmät keskustelivat keskenään, mitä pienryhmissä oli iltapäivän aikana keskusteltu. Meillä jokaisella oli oma tulkki, joka tulkkasi puheen molempiin suuntiin englanti – kiina – englanti.

Illalla emme viitsineet lähteä mihinkään, vaan jäimme hotelliin kertaamaan päivän tapahtumia ja suunnittelemaan seuraavan päivän tehtäviä. Kävimme syömässä hotellin ravintolassa, missä tilasimme neljää erilaista annosta. Pöytään asti emme saaneet kuin kolme annosta, mutta se oli aivan riittävä meille. Ehkäpä ravintolan suuresta asiakasmäärästä johtuen yksi annos jäi matkalle, asiakkaita taisi meidän lisäksi olla kolme-neljä.

Tiistai週二

Seuraavana aamuna minua odotti hotellin edessä vanhempi Buick tila-auto, jonka kyydissä  lähdin suuntaamaan kohti koulua, joka oli Shanghai Southwest Engineering School上海市西南工程学校的两个分部.

engeschool

Perillä minua odotti luokka, joka oli koulun juhlasali. Ei mikään suuren suuri, koska itse koulukin oli kooltaan pieni. Aamu alkoi sillä, että kävin lävitse, miten opetussuunnitelmat sähkötekniikan alalla Suomessa on suunniteltu ja miten me Jämsän ammattioppilaitoksessa olemme opetuksen rakentaneet. Kävin lävitse myös sen, miten jokin tietty moduuli rakentuu opetuksen, työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytön mukaan. Selvitin myös mitä eri osa-alueita sähköasentajan on työssään hallittava ja mitä on elinikäinen oppiminen.

sähkö2

Ruokatunnin aikana eräs opettaja kierrätti minua katsomassa heidän luokkiaan. Heillä on tosi hienot laitteet luokissa, joilla voi demota vaikka mitä rakennuksen toimintoihin liittyvää  kuten esimerkiksi hälytys – tai jäähdytysjärjestelmät.

sähkö

Iltapäivällä aloimme miettiä miten näyttöjä voitaisiin toteuttaa Kiinassa kiinalaisten tavalla. He lähtivät kehittelemään sitä miettimällä näytettävän osaamisalueen sekä millaisen näyttötehtävän siihen voisi kytkeä ja millaisia olisivat näytön vaatimukset.

Kun päivän jälkeen saavuimme hotellille, tapasimme siellä EduCluster Finland Oy:n edustajan Anna Korven, joka on yhteyshenkilömme Shanghaissa. Kävimme lävitse päivän tapahtumat ja suunnittelimme seuraavan päivän ohjelmaa.

illallinen

Syömään lähdimme jonkun matkan päässä olevaan ostoskeskukseen lähelle Xinzhuangin metroasemaa. Ravintola oli varsinainen komediaravintola… tuntui että koko ajan siellä tapahtui jotain hauskaa. Meille tuotiin vääriä laseja ja väärää ruokaa jne. ja näytti vastaavaa tapahtuvan muissakin pöydissä. Mutta ruoka oli hyvää ja edullista. Illalla hotellilla kävin vielä lävitse seuraavan päivän ohjelmaa.

Keskiviikko星期三

Keskiviikkona jatkoimme kiinalaisen näytön suunnittelua ja lähdimme miettimään, millaiset olisivat vaatimukset oppilaille jonkun tietyn tehtävän tekemiseen. Vein opettajat erääseen keskeneräiseen luokkaan, missä sähkötyöt olivat kesken ja kysyin opettajilta, mitä opiskelijan tulisi tietää tällaisen työn tekemiseksi. Tämä aloitti keskustelun, jonka tulos oli se, että he keksivät oman paikallisen näyttötehtävän.

sähkö3

Heillä oli yhdessä luokassa harjoitusalustat lamppukytkennän tekoon. Näillä tauluilla oppilaat normaalisti harjoittelevat ja heidän kokeensa on sitten tehdä lamppuasennus näihin tauluihin. Päivän lopuksi he olivat saaneet tehtävän hyvään malliin.

Torstai週四

Torstaina viimeistelimme koululla näyttölomakkeen sekä mietittiin, miten näyttö simuloitaisiin ja kokeiltiin itse näytön tekemistä. Myös opiskelijan osaamisvaatimuksia verrattiin eri alojen kesken. Lopuksi opettajat kuvasivat yhden näytön simuloinnin.

sähkö4

Opettajat olivat tyytyväisiä tehtyyn työhön ja siihen mitä olimme miettineet näiden päivien aikana mm. työssäoppimisesta, näytöistä ja elinikäisestä oppimisesta sekä tehtyyn lomakkeeseen. Saimme kolmessa päivässä tehtyä hyvän työn. Iltapäivällä luokan ikkunassa oli pieni gekko, jota kaikki kävivät kuvaamassa.

silta

Illalla suuntasimme Qubaon七寶镇 vanhaan kaupunkiin, joka sijaitsi parin kilometrin päässä hotellista. Menimme sinne luonnollisesti Santana-taksilla. Siellä on paljon pieniä putiikkeja, joista olisi ollut mahdollisuus ostaa vaikka mitä. Kuvasin Qubaonssa Kiinalaisen portin, tätä kuvaa käyttäisin perjantain esityksessäni. Shanghaissa aurinko laskee noin kuuden aikaan ja pimeä tulee heti noin puolessa tunnissa.

kiinalainen portti

Perjantai週五

Perjantaina kokoonnuimme kaikki Qunyin koululle, mistä maanantaina aloitimme. Perjantaiaamuna kävimme lävitse itsearviointilomakkeen käyttöä, koska sellaista ei paljon Kiinassa käytetä. Sen jälkeen ryhmät esittelivät, mitä ovat viikon aikana tehneet. Minun ryhmäni esitteli lomakkeen sekä näytti videon näytön teosta. Lisäksi katsottiin video, jonka opettajat olivat koostaneet kolmen päivän opetuksestani. koulu2

Iltapäivällä opettajat miettivät, miten näyttöjen vaatimukset menevät eri alojen kesken ja löytyykö niistä samoja kriteerejä. Tämän jälkeen kävimme lävitse väliaikana tehtävää yhteistyötehtävää. Lopuksi mietimme, mitä olimme viikon aikana saavuttaneet. Opettajat olivat tyytyväisiä tulokseen. Päivän päätteeksi kokoonnuimme yhteiskuvaan koulun pihaan.

ryhmis

Lauantai星期六

Lauantaiaamuna kello 6.00 suuntasimme kohti Shanghain Pudongin kansainvälistä lentoasemaa上海浦东国际机场,  mistä Finnairin kone lähti suuntaamaan kohti Helsinki-Vantaata. Matka oli tosi työntäyteinen jo valmisteluista lähtien ja vaikka illat menivät oikeastaan seuraavaa päivää valmistellessa ja miettiessä jäi matkasta hyvät muistot. Shanghaissa on tähän aikaan vaihteleva sää. Tulkki sanoi, että tätä aikaa kutsutaan lohikäärmeen ajaksi, juuri tämän vaihtelun takia.

lentokenttä2

謝 謝

One thought on “Teacher Training in Shanghai – osa 2

1. Kiitokset Jussille! Shanghai tarkoittaa sananmukaisesti “meren yllä”. Kaupunki sijaitsee keskimäärin 4 m merenpinnan yläpuolella. Olen asustellut siellä jonkin aikaa ja käynyt muutaman kerran. Kun sitä katsoo jossain Huangpu -joen lähistöllä kävelykadulla kulkiessaan, tulee mieleen, miten valtavasti työtä, aikaa, ainetta ja energiaa kaiken sen pystyttämiseen on tarvittu. Tulee mieleen, että kuinka lyhyt ihmisen elämä on. Kaiken sen rakentaminen on kestänyt kauan, lähtien kanaaleista, palatseista ja päätyen pilvenpiirtäjiin. Kiinaa voit opiskella oheisen linkin kautta hankittavalla materiaalilla: http://litmus.valmiskauppa.fi.