Teacher’s Academy tapaamisessa Hollannissa

Kuvat ja teksti Henna-Liisa Maljonen ja Heini Pennanen

Innokkaita opettajia, digin täyteisiä alustuksia ja touhukkaita työpajoja – niistä on Teacher’s Academy koulutukset tehty. Kolme päivää uuden oppimista, itsensä haastamista sekä tietenkin verkostoitumista.

Taustaa

Gradia on mukana Innovet -verkostossa, johon kuuluvat Horizon College Hollannista, Århus Tech Tanskasta, GBS St. Gallen Sveitsistä sekä Wilhelmshaven Saksasta. Verkosto järjestää Teacher’s Academy -koulutustapaamisia, joissa käsitellään erityisesti koulujen ja opetuksen digitalisoitumista. Tavoitteena on mm. jakaa hyviä käytänteitä sekä kehittää opettajien digipedagogista osaamista.  

Toinen Teacher’s Academy -tapaaminen 

Ensimmäinen Teacher’s Academy -tapaaminen järjestettiin viime keväänä täällä Jyväskylässä ja tämän kertainen Teacher Training Week oli puolestaan Heerhugowaardissa Hollannissa 28.10. – 30.10.2019. Mukana Gradiasta olivat liiketoiminnan opettaja Henna-Liisa Maljonen sekä digikoordinaattori Heini Pennanen. Seminaaripaikkana oli Horizon Collegen Bed & Business, joka on pieni konferenssi- ja majoituskeskus. Keskus toimii autenttisena oppimisympäristönä (Field lab) opiskelijoille. Osallistuminen toteutettiin opettajien liikkuvuusrahalla.  

Ennakkotehtävänä osallistujat tekivät lyhyen videon omasta opetuksestaan, jossa heidän tuli kertoa, kuinka hän hyödyntää tietotekniikkaa opetuksessaan. Tehtävä palautettiin Iris Connect -työtilaan, jota hyödynnettiin muutoinkin päivien yhteistyöalustana. Ennakkotehtävät purettiin keskustellen ensimmäisen päivän aikana. Päivät rakentuivat alustuksesta eri aiheisiin, keskusteluista sekä erilaisista työpajoista teemoihin liittyen. Työpajojen teemoja olivat mm. 

  • Iris connect platform – sovellusalusta erityisesti videoitten sekä muun materiaalin jakamiseen. 
  • Blended learning ja Flipped classroom – käänteisen oppimisen pedagogiikan sisältöjä 
  • Teachers Core IT competences – opettajien digitaidot nyt ja tulevaisuudessa 
  • Peerfeedback – vertaisarviointi ja sen oikea-aikaisuus 
  • SAMR -model – teknologian hyödyntämisen tasot  
  • IT Edu Tools – opetuksen erilaiset sovellukset 
  • Practoraat – an expertise platform for practical research in Horizon College, Educational/learning design – oppimismuotoilu Horizon Collegessa 

Poimintoja työpajojen sisällöistä 

Blended learning – parhaiden opetusmenetelmien yhdistäminen

Blended learning on yhdistelmä verkossa tapahtuvaa oppimista sekä perinteistä luokkaopetusta. Hyödyntäessään sähköistä oppimisympäristöä tai erilaisia sovelluksia opetuksensa tukena opettaja voi monipuolistaa opetustaan sekä tukea erilaisia oppijoita. Opettaja voi hyödyntää mm. opintojaksolla verkko-oppimisympäristön lisäksi erilaisia pelillisiä elementtejä, videoita sekä erilaisia opetuskäyttöön soveltuvia sovelluksia.   

Keskustelimme, että suunniteltaessa monimuoto-opetusta olisi hyvä pohtia seuraavia asioita: 

  • Kohderyhmä ja sen tarpeet 
  • Opetettava sisältö 
  • Millaista osaamista opiskelijoilla on aiheesta etukäteen? 
  • Millaista osaamista opiskelijoiden tulisi saavuttaa ja miten? 
  • Miten arvioida saavutettua osaamista? 
Luokkaopetuksen ja verkko-opetuksen jaksottuminen opintojaksolla.
Lähde: Mano Fluiter, Horizon College

Erilaisia sovelluksia opetukseen 

Verkossa on runsaasti tarjolla erilaisia opetuskäyttöön soveltuvia sovelluksia. Ongelmana on enemmänkin löytää tarkoitukseen soveltuva sovellus useista eri vaihtoehdoista. Kävimme läpi Allan Carringtonin Padagogy Wheelia ja valitsimme kukin sovelluksen, jonka esittelimme toisillemme pienissä ryhmissä. Ryhmät valitsivat sovelluksista yhden, jolle he keksivät käyttötarkoituksen sekä arvioivat sovelluksen SAMR-mallin mukaan, miten kyseinen tehtävä muokkaa opetusta. Ryhmät pohtivat myös, mihin osaamisen tasoon sovellus Bloomin taksonomiassa sopii. 

The Padagogy Wheel v.5.0.
Lähde: https://designingoutcomes.com/english-speaking-world-v5-0/

Työpajoissa käytiin läpi mm. seuraavia sovelluksia 

Padlet tai Lino – virtuaaliseinä, johon oppilaat voivat yhtäaikaisesti kirjoittaa tai vastata kysymykseen, palauttaa kuvan, videon tai verkko-osoitteen. Katso lisää vinkkejä Padlet -ohjelmasta Matleena Laakson SlideShare esityksestä täältä 

Mentimeter – oppilaiden aktivointiin tunnilla erilaisin äänestyksin. 

H5P – Flashcards sekä Dialog Cards – erilaisten käsitteiden opetteluun.  Integroitu meidän oppimisympäristöömme Moodleen.

Kahoot! – ohjelman avulla voit tehdä hauskan, pelillisen tietovisan oppilaillesi, johon he vastaavat joko koneella tai omalla kännykällään. Vastaaminen ei vaadi opiskelijalta kirjautumista.  https://www.youtube.com/watch?v=Ui24kMFgANs  

Flipgrid – opetukseen tarkoitettu alusta, johon opiskelijat voivat palauttaa lyhyitä videoita vastauksina tehtäviin. Ohjeet Flipgrid ohjelman käyttöön löydä Gradian Digipalveluiden verkkosivustolta. Linkki sivustolle tässä 

Edpuzzle – ohjelma, jonka avulla voit luoda kysymyksiä videon keskelle varmistaaksesi, että oppilaat ovat ymmärtäneet videon sisällön. Tämän saman voit toteuttaa Gradian Moodlessa olevan H5P -työkalun Interactive Video avulla. 

Lista, joka meille esiteltiin työpajassa löytyy täältä linkistä https://www.nwea.org/blog/2019/75-digital-tools-apps-teachers-use-to-support-classroom-formative-assessment/  

Flipped learning 

Käänteisessä luokkahuoneessa ajatuksena on, että opiskelijat perehtyvät aiheeseen ensin etukäteen opettajan jakaman materiaalin ja aloittavat tämän jälkeen itsenäisesti tai pienissä ryhmissä omaan tahtiin tekemään aiheeseen liittyvää tehtävää, jossa opettaja auttaa ja ohjaa tarvittaessa.  

Kävimme läpi erilaisia toteutuksia käännetyistä luokkahuoneista sekä suunnittelimme oman toteutuksen. Keskusteluissa kävi ilmi, että monet opettajat kokivat ongelmana, että opiskelijat eivät tutustu etukäteen annettuihin materiaaleihin. Ratkaisuna tähän ehdotettiin, että opiskelijat voisivat perehtyä itsenäisesti tunnin alussa materiaaliin tai videoon ja edetä tämän jälkeen omaan tahtiin.  

Video käänteisestä opetuksesta englanniksi

Video käänteisestä opetuksesta suomeksi https://www.youtube.com/watch?v=Cz3H8L_AaCo  

Loppuyhteenveto

Teacher training week Hollannissa oli antoista. Oli mahtava kuulla muiden kokemuksia ja näkemyksiä sekä jakaa omia kokemuksia käsiteltävistä asioista. Ryhmämme oli aktiivinen ja innokas oppimaan uutta. Rikkautena pidettiin yleisesti sitä, että ryhmä koostui sekä uusista jäsenistä että niistä, jotka olivat olleet jo edellisessä tapaamisessa. Päivien aikana teoria ja käytännön tekeminen sekoittuivat mukavasti ja eri toimintakulttuurit toivat uusia näkökulmia asioihin. Meillä on osin samoja haasteita ratkottavana, joten näiden tapaamisten parasta antia on kokemusten vaihtaminen ja sitä kautta uuden oppiminen. On ihanaa voida välillä keskittyä ja paneutua uusiin asioihin ja ajaa itseään aika-ajoin myös epämukavuusalueelle oppiakseen uutta! 

Teksti, kuvat ja video – Henna-Liisa Maljonen ja Heini Pennanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.