Teacher training in Shanghai, 4. jakso

Shanghai Noon, 20.10.-24.10.2014

kuva1 Jussi Ahonen, Jämsän ammattiopisto

Opettajien koulutus Shanghaissa jatkui neljännellä koulutusjaksolla. Tämän neljännen jakson teemana oli tutustuttaa opettajaopiskelijat suomalaisiin opetusmenetelmiin ja -käytäntöihin sekä jatkaa työtä työssäoppimisen ja näyttöjen liittämiseksi opetussuunnitelmiin.

Viikkomme Shanghaissa käynnistyi vauhdikkaasti, kun siirryimme lentokentältä keskustaan leijujunalla eli Maglevilla. Tämä huippunopea juna kuvastaa hyvin sitä, miten nopeasti Shanghai muuttuu. Tässä muutoksessa olemme osaltamme mukana tuomassa uusia tuulia Shanghain koulutusjärjestelmään.

kuva2

Tämän viikon päivät oli jaettu aamu- ja iltapäiviin (siitä yllä oleva otsikko) ja opetettava ryhmä vaihtui aina iltapäivisin.  Mukana tässä jaksossa olivat minun lisäkseni Sami Ahonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymästä ja Johanna Lahtinen Omniasta.

Maanantai

Maanantaina suuntasimme Shanghai Southwest Engineering Schooliin上海市群益职业技术学校(全体人员,  jossa koulutus käynnistyi dialogy tiketit-opetusmenetelmällä. Dialogy tiketti -harjoituksen avulla ryhmät miettivät etukäteen kysymyksiä esitettäväksi  yritysvierailulle, Kone Oy:lle.

kuva3

Iltapäivällä menimme bussilla Koneen Kiinan tehtaalle, joka sijaitsee noin 50 km:n päässä Shanghaista, Kunshanssa. Matkalla tehtaalle huomaa, että kaupunki ei lopu, vaan talot vähän vähenevät ja sitten alkaa taas uusia asuntoalueita. Asuntoalueilla näkyi monenlaisia taloja, mutta suurimmaksi osaksi  korkeita noin 20-40 kerroksisia kerrostaloja.

Koneella näimme erilaisia hissejä ja liukuportaita, joita oli esillä pääaulassa ja ”Show Room”:ssa. Siellä oli nähtävänä myös mm. Koneen MonoSpace-hissi ja sen EcoDisk-moottori. Hissi ei tarvitse erillistä konehuonetta, jolloin tilaa säästyy. Pääsimme myös katsomaan, miten liukuportaita valmistetaan ns. liukuhihnalla. Lopuksi liukuportaille tehdään häiriöäänitestaus.

kuva4

Koneen Ultrarope-hissiköysi ei vielä ollut nähtävillä, mutta se on tulossa, kunhan Koneen tehdasalueelle valmistuu uusi hissien testaustorni. Tornin korkeus tulee olemaan 275 metriä. Sinne tulee kahdeksan hissien testauskuilua ja torni valmistuu vuoden 2015 alussa.

kuva5

Tiistai

Sami meni opettajaopiskelijoidensa kanssa käymään Valmet Paper Shanghai, Waigaoqiao:n tehtaalla, missä he näkivät koneistamon ja valimon. Opettajaopiskelijat pääsivät näkemään kuinka koulussa tehtävät näyttötyöt voisivat soveltua teollisuuden oikeisiin töihin.

kuva6

Minä puolestani jatkoin Southwest Engineering Schoolissa ja Johanna Southwestin toisessa toimipisteessä ohjelman mukaisesti. Teimme opettajaopiskelijoiden kanssa swot-analyysiä vierailusta Koneelle. Lisäksi keräsimme vierailulla esitetyt kysymykset ja niiden vastaukset yhteen.  Tämän jälkeen pohdimme, millaisia tietoja ja taitoja opiskelijat tarvitsevat, jotta heillä olisi riittävä osaaminen työelämää varten ja millaisia käytännön toimia koulussa olisi tehtävä tämän toteutumiseksi. Opettajaopiskelijat olivat hyvin innokkaita tekemään tätä harjoitusta.

kuva7

 Keskiviikko

Keskiviikkona jatkoin Southwest Engineering Schoolissa. Ohjelmassa oli perehtyminen suomalaisiin opetuskäytäntöihin. Tutustuimme suomalaiseen opetussuunnitelmaan, tutkinnon osiin ja näihin sisältyvään työssäoppimiseen ja näyttöön.

kuva8

Minulla oli käytössä yksi osa kiinalaisesta opetussuunnitelmasta. Tein siitä uuden tulkinnan sisällyttämällä joka kurssiin työssäoppimista. Lisäksi sisällytin opintokokonaisuuteen näytön. Tämä osuus aiheutti varsinkin toisessa ryhmässä suurta keskustelua. Toisaalta tämä keskustelu selvitti minulle paljon siitä, miten Kiinan tai Shanghain nykyinen koulutusjärjestelmä toimii ja millaisia uudistuksia siihen on suunniteltu.

Päivän lopuksi tutustuimme opetusmenetelmiin,  joita olen Suomessa käyttänyt. Kävin lävitse käänteisen oppitunnin idean. Kerroin myös e-oppimisen työkaluista ja näytin käytännössä, mitä teemme Optimalla.Lopuksi esittelin vielä blogikirjoitusta oppimisen välineenä.

 Torstai

Torstaina menimme Southwest Engineering Schoolin toiseen pisteeseen, jossa sijaitsevat ns. käytännön työpajat. Tänäänkin oli tarkoitus, että ryhmät olisi jaettu kahteen, mutta aamulla kaikki tulivatkin yhtä aikaa koululle.

kuva9

Olin edellisenä iltana muuttanut päivän ohjelmaa ja tehnyt uuden esityksen päivälle. Lähdimme tekemään näyttötehtävää edellisenä päivänä läpikäytyyn kiinalaisen tutkinnon osaan.

kuva10

Työstimme näyttötehtävää projektioppimisen menetelmää käyttäen.  Opettajaoppilaat olivat hyvin innokkaita tekemään tätä tehtävää, he olisivat halunneet jatkaa työskentelyä myöhempäänkin, mutta heidän kuljetuksensa tuli ja heidän piti lähteä.

Perjantai

Perjantain ohjelmassa oli viikon aikana eri ryhmissä tehtyjen tehtävien ja niiden tulosten läpikäymistä.

kuva11

Esittelyn aloitti Johannan ryhmä, joka oli käyttänyt lootuksenkukka-menetelmää jalostaakseen designpuolelle työssäoppimista ja näytön sisältävää suunnitelmaa.

kuva12

Seuraavana esiintyi Samin ryhmä, joka oli saanut Valmetin vierailulta paljon hyviä vinkkejä työelämälähtöiseen opetuksen suunnitteluun.Tämän pohjalta he olivat miettineet teorian ja käytännön opetuksen yhdistämistä.

kuva13

Oman ryhmäni vuoro oli viimeisenä. Me olimme käyneet lävitse, kuinka työelämän toiveet ja tarpeet saataisiin sijoitettua opetussuunnitelmaan. Opettajat olivat tehneet näyttösuunnitelman ja kuvanneet näytön tekemisen.

kuva14

Viimeisenä osiona oli palautteen kokoaminen viikosta. Käytimme tähän Angry Birds -muistilappuja, joita löysimme  hotellin vieressä olleesta marketista. Pienryhmissä lapuille kirjoitettiin kysymyksiä ja sen jälkeen toiset ryhmät vastasivat kysymyksiin. Ryhmätyötä käytimme opetuksessa koko viikon ajan ja saimme viikostamme hyvää palautetta

kuva15

Viikko oli taasen täynnä vaihtelevia tilanteita sekä ohjelman hiomista, mutta sehän on tällaisen koulutuksen suola. Illat sujuivat aina seuraavaan päivään valmistautuessa. Mutta kaiken kaikkiaan hieno reissu!

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *