Eramus+ Jatkuvuutta ja jotain uutta.

kuva

Kuvassa Cimon toimialajohtaja Mikko Nupponen Vaassa 11.11.2013

Erasmus+ -ohjelmaan valmistautuminen on jo käynnissä vaikka lopullista ohjelmapäätöstä vielä odotetaankin. Jyväskylän koulutuskuntayhtymän kannalta tärkeimmät toiminnot KA1 ja KA2 olivat esillä 11.11.2013 Vaasassa pidetyssä Erasmus+ tiedotustilaisuudessa.

Yhteistä kaikille uuden rahoitusohjelman toiminnoille on, että vihdoinkin pääsemme entistä enemmän irti paperista. Ohjelman mukana tulee uusi hakijoiden sähköinen tunnistautuminen ERF/PIC –järjestelmän kautta  (yksi tunnus per koulutuksen järjestäjä). Jatkossa jätetään aina sähköinen hakemus ja raportti. Paperiversiot ja allekirjoitukset tulee jatkossa vain rahoitussopimuksiin.

Key Action 1 (KA1) eli liikkuvuushankkeilla tarkoitetaan opiskelijoiden, vastavalmistuneiden, opettajien ja muun henkilöstön liikkumista pääasiassa EU-maasta toiseen. Vuoden 2014 hakukierroksella liikkuvuushankkeisiin on varattu ko. toiminnon budjetista noin 75%. Liikkuvuushankkeiden osalta keskeinen muutos painotuksissa on vahvempi vaikuttavuuden seuranta ja arviointi sekä tulosten levittäminen koulutuksenjärjestäjän yksiköiden ja koulutusalojen sisällä.

Liikkuvuushankkeita valmistellaan kuntayhtymässä parhaillaan kahdella rintamalla:

1. Opiskelijaliikkuvuuden osalta tällä viikolla jätetään vielä vanhan rahoitusohjelman (LLP) mukainen liikkuvuussertifikaatin jatkohakemus ja maaliskuussa 2014 valmistaudutaan jättämään sertifikaattiin liittyvä liikkuvuushakemus. Tällä rahoituksella pyritään takaamaan noin 60 opiskelijan liikkuvuus lukuvuonna 2014-2015.

Sertifioinnin tilalle on tulossa akkreditointi, jonka valmistelu aloitetaan keväällä 2014. Akkreditointi on askel eteenpäin    sertifioinnista ja takaa käytännössä liikkuvuusrahoituksen vuoteen 2020 asti (edellyttäen tietysti, että sopimusehdot toteutuvat joka vuosi). Jos koulutuksenjärjestäjä saa akkreditoinnin, ei hakemuksia tarvitse enää kirjoittaa kahden tai neljän vuoden välein.

2. Asiantuntijaliikkuvuushankkeen valmistelu on myös lähtökuopissa. Tätä toimintoa valmistellaan tässä vaiheessa lähinnä tulosalueiden toimintasuunnitelmien pohjalta. Hakemuksen sisältöön ja haettaviin apurahoihin pääsee vielä vaikuttamaan esim. oman oppilaitoksen kv-koordinaattorin kautta. Asiantuntijaliikkuvuus pitää sisällään useita eri toimintotyyppejä kuten valmistelevat vierailut, puitesopimusneuvottelut, työelämä- tai job shadowing –jaksot sekä opettajavaihdot, joissa mennään opettamaan yhteistyöoppilaitokseen toisessa EU-maassa. Täydennyskoulutukseen voidaan tätä rahoitusta myös käyttää, mutta kurssimaksuun apurahaa ei myönnetä. Asiantuntijaliikkuvuuden osalta on myös perusteltava miten toiminnot liittyvät hakijaorganisaation henkilöstöstrategiaan.

Key Action 2 (KA2) eli strategiset kumppanuudet yhdistää entiset kumppanuus- ja kehittämishankkeet. Tässä toiminnossa on odotettavissa eniten muutoksia.

1. Rahoituksen osalta tässä toiminnossa ollaan siirtymässä könttäsummakorvauksiin. Hakemuksessa kerrotaan mitä aiotaan tehdä ja jos raportoitaessa voidaan osoittaa, että on tehty mitä on luvattu saadaan myönnetty rahoitus kokonaisuudessaan ilman esim. nykyisen kaltaista palkkaraportointia.

2. Kumppanuushankkeissa ollut rajoitus max. 2 hanketta/ koulutuksenjärjestäjä on tällä tietoa poistumassa. Edelleen voi olla, että koordinaattorina voimme olla korkeintaan kahdessa hankkeessa, mutta koska jatkossa rahoitus myönnetään koko projektiryhmälle koordinoivan oppilaitoksen kansallisesta toimistosta partnerina voimme olla useammassakin.

3. Koulutusasteiden ja –muotojen (esim. ammatillisen ja lukiokoulutuksen) väliseen yhteistyöhön tässä toiminnossa on tulossa joitain helpotuksia aiempaan verrattuna, mutta miten? Tästä ei vielä tarkemmin tiedetä.

4. Yhteistyöhankkeisiin voi jatkossa osallistua myös ns. kolmannet maat (esim. Venäjä), mutta tältä osin neuvottelut ovat vielä niin kesken, että 2014 hakukierroksella tämä ei todennäköisesti ole mahdollista.

Lisätietoa ohjelmakauteen valmistautumisesta antaa kuntayhtymän kansainvälisten asioiden päällikkö Aino Malin sekä oppilaitoksien koordinaattorit:

Jyväskylän aikuisopisto – Auli Bister

Jämsän ammattiopisto – Reija Kivelä

Jyväskylän ammattiopisto – Rea Tuominen

 

Dobrý den. Jak se máš?

Tsekit 006

Kuvassa iloinen joukko tsekkiläisiä puualan opiskelijoita ja opettaja, jotka osallistuivat Jyväskylän ammattiopiston puualan opetukseen kahden viikon ajan loka-marraskuun taitteessa 2013.

Uusia yhteistyökuvioita käynnistymässä!

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä on viimeisen vuoden ajan tehnyt yhteistyötä tsekkiläisten oppilaitosten verkoston kanssa.  Kuluneen syksyn aikana tsekkiopiskelijoita on osallistunut opetukseen niin auto- kuin puuallakin.  Kokemukset ovat olleet molemmin puolin myönteisiä. ja tsekit toivottavat meidän opiskelijat vastavuoroisesti Prahaan vaihtojaksolle. Tsekit saivat meidän opettajiltamme hyvää palautetta korkeasta laadusta ja hyvästä työn jäljestä.

Hius-kauneusalan oppilaitoksesta Havirovin kaupungista  opettaja Hanka  Przybylova ja  rehtori Petr Szymeczek tutustuivat  Jyväskylän ammattiopistoon muutaman päivän ajan lokakuun lopussa. Hanka palaa kahdeksan opiskelijan ryhmän kanssa Jyväskylään ( 4 parturi-kampaajaa + 4 kosmetologia) maaliskuussa 2014 neljäksi viikoksi ja suunnitteilla on, että opiskelijat toimivat hius-kauneuden asiakaspalvelussa ja ottavat osaa tunneille ja siten integroituvat osaksi omia opiskelijaryhmiämme.

Kolmas avaus Tsekkien suuntaan on tekniikan- ja liikenteen alojen Meteli-verkoston verkostoitumismatka Prahaan ja Cescke Budejoviceen joulukuun alussa, jolloin tarkoituksena on sopia tarkemmin yhteistyöstä ja työssäoppimisjaksoista sähkö/ICT- ja autoalan osalta keväälle 2014.

Lisätietoja työssäoppimismahdollisuuksista Tsekeissä antaa Milka Niskanen.

Kuvassa Hanka Przylova ja Petr Szymeczek.

 

Tsekit 001

 

 

 

”Creating actitivies & motivating materials”

koulu

Kuka olet?

Mari Haatainen, ruotsin ja englannin opettaja Jyväskylän ammattiopistosta. Opetan enimmäkseen tekniikan alan opiskelijoita: kone-metalli, rakennusala ja logistiikka.

Missä kävit?

Osallistuin elo-syyskuun 2013 vaihteessa henkilökohtaisella apurahalla kielten opettajille suunnatulle täydennyskoulutuskurssille Colchesterissä, Britanniassa. Kurssille osallistui opettajia viidestätoista eri maasta (IT, FI, ES, PT, DK, SE, LV, LT, CZ, AT, DE, PL, BG, RO, CR).

Miksi lähdit?

Rehellisesti sanottuna kaipasin vaihtelua ja uusia ideoita. Oli ehtinyt jo vierähtää pitkä aika edellisestä Englannissa käynnistä ja alkoi tuntua että oma kielitaito taantuu. Halusin päivittää omaa osaamistani ja tämä kurssi tuntui siihen tarkoitukseen sopivalta.

Creating actitivies & motivating materials for the secondary classroom” –kurssi olikin juuri sitä mitä kaipasin ja sen vastuukouluttaja Diana Hicks luotsasi kurssia vahvalla ammattitaidolla ja kokemuksella. Kurssin lopussa ajattelin, että viikko kurssilla oli parempi kuin ei mitään, mutta kaksi viikkoa olisi ollut parempi. Tuntui, että aika loppui kesken ja opitun syventämiseksi toinenkin viikko olisi ollut paikallaan.

Valitsin majoitustyypiksi perhemajoituksen ja se täydensi kurssia todella hienosti. Emäntäni oli sopivalla tavalla kiinnostunut kommunikoimaan vieraansa kanssa, mutta ei ollut rasitukseen asti tunkeileva. Perhemajoituksen ansiosta viikko oli todellinen kielikylpy myös englannin opettajalle.

Mitä opit?

Kurssin pääpainotus oli menetelmissä, joissa opiskelijat ovat aktiivisia toimijoita ja oman oppimisensa suunnittelijoita ja ohjaajia. Menetelmät olivat enimmäkseen aika yksinkertaisia esim. ei täytätetä opiskelijoilla valmiita ristikoita vaan opiskelijat tekevät  ristikot itse, vaihdetaan ristikot parin kanssa ja täytetään. Aina välttämättömälle ja usein puisevalle sanaston opiskelulle tämä yksinkertainen menetelmä tuo vaivattomasti vaihtelua.

Kielten opettajien verkostoni laajeni. Saattaa olla, että puolalaisen ja tanskalaisten osallistujien kanssa teemme vielä yhteistyötä opetuksen osalta esim. verkon yli.

Myös työkaverini pääsevät hyötymään kokemuksestani. Esittelin kurssikokemuksiani yhteisten aineiden yksikön palaverissa ja olen jakanut kielten opettajille kurssilla saamiani linkkejä ja materiaaleja. Myös erityisopettajalle olen jakanut saamiani materiaaleja.

Mitä muuta haluat kertoa?

Vaikka nykyisen muotoiset täydennyskoulutukset ja henkilökohtaiset apurahat nyt loppuvatkin, suosittelen myös yhteisten aineiden opettajille osallistumista kv-toimintaan. Erasmus+ -ohjelman käynnistyttyä oppilaitoksen kautta on myös yhteisten aineiden opettajien mahdollista esim. päästä opettajavaihtoon ja työssäoppimisjaksolle Eurooppaan.

Ympäristön vaihdos mahdollisti oman kielitaitoni päivittämisen ja antoi uusia ideoita opetukseen. Jos mahdollista lähtisin heti uudelleen!

 

Lisätietoja Colchesterin kurssista: Mari Haatainen

Lisätietoja Erasmus+ -ohjelmasta ja henkilöstön osallistumismahdollisuuksista: Rea Tuominen

Col 7

 

 

 

Vauvoja ja vanhuksia

Tervetuloa

Jyväskylän ammattiopiston uusin sosiaali- ja terveysalan kumppanikoulu löytyy Liège’in kaupungista Belgiasta. Liège sijoittuu itäiseen Belgiaan n. tunnin ajomatkan päähän Brysselistä, vain n. 25 km:n päästä Alankomaiden Maastrichtista. Lycée Jean Boets  on sosiaali- ja terveysalan oppilaitos, joka kouluttaa nuoria töihin mm. vanhainkoteihin ja ja päiväkoteihin.  Jyväskylän ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opettajista, koulutuspäälliköstä  sekä kv-koordinaattorista koostunut ryhmä tutustui oppilaitokseen sekä potentiaalisiin opiskelijoiden työssäoppimispaikkoihin  syyslomaa edeltävällä viikolla.

 

Tutustumiskäynti oli avartava. Vanhustenhoidon käytänteet muistuttivat pitkälti suomalaista vanhustenhoitoa. Suuremmat  erot Suomeen verrattuna löytyivät belgialaisista päiväkodeista ja niiden käytännöistä– suurin osa päiväkotien lapsista Belgiassa on alle 3-vuotiaita, aina 3 kk:n ikäisistä vauvoista lähtien. Ulkoilu belgialaislapsille päiväkotipäivän aikana on satunnaista ja turvallisuudesta huolehditaan viimeistä piirtoa myöten.  Kouluun lapset laitetaan käytännössä  jo 3-vuotiaina sillä päivähoito on maksullista ja  koulu sen sijaan ilmaista.

 

Ensimmäisille jyväskyläläisille sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille avautuu tammikuussa 2014 mahdollisuus päästä työssäoppimaan Liège’in päiväkoteihin ja kokemaan erot työ- ja tapakulttuurissa henkilökohtaisesti.  Henkilöstön tutustumiskäynnillä sovittiin myös liège’iläisten opiskelijoiden top-jaksoista Jyväskylässä, vanhusten palvelutaloissa tammi-helmikuussa 2014.

 

Lisätietoja:

Milka Niskanen, kansainvälisten asioiden koordinaattori, Jyväskylän ammattiopisto

Näkymä päiväkodin pihalta

Tietoa ja tilastoja 2012

2013-10-23 15.30.01

Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO kerää ja julkaisee vuosittain tilastot kansainvälisestä liikkuvuudesta. CIMO on tilastoinut ammatillisten oppilaitosten liikkuvuutta vuodesta 2008 lähtien; sitä ennen tiedot keräsi Opetushallitus.

Nyt julkaistussa raportissa esitellään ammatillisten oppilaitosten liikkuvuuslukuja vuodelta 2012. Tilastointi koskee kaikkia opiskelijoita, jotka ovat ammatilliseen tutkintoon johtavassa koulutuksessa sekä sen parissa työskenteleviä opettajia ja muuta henkilöstöä. Se kattaa siten myös oppisopimuskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen.

Vuonna 2012 Jyväskylän koulutuskuntayhtymästä ns. pitkiin vaihtoihin (keskimäärin 6 viikkoa) osallistui 188 opiskelijaa. Alueellisesti vertailtuna ulkomaille lähtevien opiskelijoiden määrä suhteessa opintonsa aloittaneisiin on laskenut lähes kaikilla alueilla. Keski-Suomen osalta laskua on ollut 8,4%. Keski-Suomeen saapuneiden opiskelijoiden määrä (144) sen sijaan on nousuut komeasti vuodesta 2o11 (+51,6%).

Tulokset eivät kv-toimijoille tule yllätyksinä, mutta herättävät koko joukon jatkokysymyksiä. Yleisimmin liikkuvuuden esteiksi mainitut rahoituksen epävarmuus ja prosessien kirjavuus on enemmän tai vähemmän ratkaistuja. Mistä siis kiikastaa? Onko ’tuotantoprosessissamme’, jotain kohtia joita pitää vielä viilata? Saavatko kaikki opiskelijat tasaveroisesti tietoa ja ohjausta liikkuvuuteen liittyen? Millainen on vastaanottavien kumppaneiden verkostomme – vetääkö se kaikki kynnelle kykenevät vai olisiko sitä syytä tarkastella kriittisesti? Näihin ja muihin esille nouseviin liikkuvuuden esteisiin on syytä kohdistaa tarkempaa katsetta vuoden 2014 aikana.

Cimon tilastojulkaisun löydät täältä:

http://www.cimo.fi/palvelut/julkaisut/selvitykset/tietoa_ja_tilastoja_-raportit_2_2013

Vuoden 2012 ja 2013 tarkemmat tilastotiedot on saatavissa oppilaitoksittain tammikuussa 2014 kunkin oppilaitoksen kansainvälisten asioiden koordinaattoreilta. Jyväskylän ammattiopiston seurantatietoihin vuosilta 2009-2012 voit tutustua intrassa jo nyt.

 

Rea Tuominen

Jyväskylän ammattiopisto