Maltan inspiroimana englantia

KIELIKURSSIMATKALLA St. Julians´ssa 14.10 – 21.10.2017. Matkalla Pia ja Vuokko.

Lauantaina 14.10 – sunnuntai 15.10

Lentomatka Maltalle ja sieltä kotiin antoi meille mahdollisuuden tutustua neljän eri lentokentän ja -yhtiön toimintaan Euroopassa. Seuraaville lähtijöille annamme vinkin, että lennot kannattaa varata connected flight –periaatteella, jos ei halua tehdä matkasta jännittävää lentokarusellia. Kolmentoista tunnin matkustamisen jälkeen saavuimme Maltalle iltahämärissä. Kielikurssin järjestäjä ETI Maltan kuljetuspalvelu odotti meitä ja vei meidät majapaikkaamme Astolat Mansioniin.

Sunnuntaina heräsimme miellyttävässä huoneistossamme, jonka terassilta avautui kaunis maisema Välimerelle. Astolat Mansion sijaitsi rauhallisella alueella Swieqissä, paikallisen asutuksen keskellä. Huoneisto oli moderni ja sisälsi kaikki nykyaikaiset mukavuudet. Suosittelemme!

Lähdimme tutustumaan koulumatkaamme. Kävellen matka kesti noin 20 minuuttia St. Julians`n keskustassa sijaitsevaan ETI Malta-oppilaitokseemme. Samalla reissulla kävimme ensimmäisillä ostoksilla ja löysimme monta tulevan viikon mahdollista ruokapaikkaa. Iltapäivällä me jo uimme lämpimässä Välimeressä St. George´s Bay-“biitsillä”. Awesome!

Maanantai 16.10

Aamuliikenteessä koululle kävely vaatii meiltä erityistä tarkkavaisuutta vasemmanpuoleisen liikenteen ja hurjan ajokulttuurin takia. Kävelymatka vei aikaa myös kukkien ja puiden valokuvaamisen vuoksi.

Ensimmäisen koulupäivän aikana tutustuimme ryhmiimme, joissa oli mukana useista eri maista kollegoitamme. Koulupäivien pituus oli klo 9.00 – 14.30 ja ne olivat täynnä tiivistä dialogia opiskelijoiden ja opettajan kesken. Englantia saimme puhua mielin määrin, sillä olimme ryhmiemme ainoat suomalaiset. Oppimista edisti hyvä ryhmähenki ja opettajien mainiot pedagogiset valmiudet. Ihailimme muun muassa älytaulujen monipuolista käyttöä ja mielikuvituksellisia harjoituksia. Lauloimme Stingiä in English!

Tiistai 17.10

Tiiviin koulupäivän jälkeen lähdimme isolla ryhmällä tutustumaan Maltan pääkaupunkiin Vallettaan.

Oppaamme Mario kertoi antaumuksella tarinoita Vallettan historiasta ja nähtävyyksistä. Kaupunki oli vilkas ja vielä lokakuussakin täynnä turisteja. Ihailimme vaaleita rakennuksia ja niiden monivärisiä erkkeriparvekkeita. Mieleen jäi erityisesti Upper Barrakka Garden, josta avautui huikea näkymä merelle ja kohti vastarannan kolmea yhteensulautunutta kaupungia. Vallettan retki päättyi mielenkiintoiseen Maltan historiaa käsittelevään multimedia-esitykseen, joka avasi silmämme maltalaisten kärsimyksiin toisen maailmansodan aikana. Illalla jatkoimme englannin harjoittelua uusien eurooppalaisten ystäviemme kanssa The Avenue-ravintolassa ( suosikkimme)

Keskiviikko 18.10

Koulupäivän aikana harjoittelimme englantia draaman ja muiden vuorovaikutteisten menetelmien avulla. Ne olivat hauskoja ja vapauttivat keksimään uusia ilmaisuja englanniksi. Very interesting!

Sää Maltalla jatkui edelleen aurinkoisena ja lämpöisenä, lämpöasteet vaihtelivat matkallamme +23 – + 25 asteessa. Koulupäivän jälkeen ehdimme vielä nauttimaan auringosta ja saaren nähtävyyksistä kävellen ja sighseeing-bussilla. Tutuksi tulivat ainakin Spinola Bay, Balluta Bay, Golden Bay,  Sliema, ja Ta’ Qali Crafts Village. Ilta päättyi riehakkaaseen illanviettoon opiskelijakavereiden kanssa italialaisen ruuan merkeissä. Italian vaikutus näkyi selkeästi myös maltalaisessa ruokakulttuurissa. Ilta päättyi  riehakkaaseen illanviettoon opiskelijakavereiden kanssa italialaisen ruoan merkeissä Peppino’s Barissa.

Torstai 19.10

Tässä vaiheessa viikkoa olimme jo tottuneet St´Juliansin sokkeloisiin katuihin ja vilkkaaseen liikenteeseen. Reitti Astolat Mansionista koululle ja takaisin sujui jo ilman kommelluksia ja hämmennystä hurjasta liikenteestä.

Antoisten ja monipuolisten oppituntien jälkeen suuntasimme jälleen isommalla ryhmällä Rabatiin ja Mdinaan, jota kutsutaan hiljaiseksi kaupungiksi. Oppaamme Mario loi meille mielikuvaa entisistä ajoista ja eri aikojen saarenvalloittajien vaikutuksista Maltan kulttuuriin. Erityisesti mieleemme jäivät hiljaiset, kapeat ja korkeat katukujat. Rakennuksissa oli värikkäitä yksityiskohtia; ovet, minipatsaat, erkkeriparvekkeet. Saapuminen muurien ympäröimään Mdinaan oli vaikuttava. Vielä suuremman vaikutuksen teki kahvila Fontanellan suussa sulavat suklaaleivokset ja cappucinot.

Päivämme kruunasi illallinen Spinola Bay`n satama-alueen Raffaello-ravintolassa perinteistä maltalaista kanipataa maistellen. Tätä ruokaa kannattaa kokeilla!

Perjantai 20.10

Viimeinen koulupäivä kului jo tutuiksi tulleiden opiskelukavereiden ja opettajien hyvästelyssä. Otimme ryhmäkuvia ja perustimme erilaisia keskusteluryhmiä jatkoyhteydenpitoa varten. Saimme osaamistamme osoittavat todistukset ja ryhmähalaukset. Koulun jälkeen meille tuli kiire tuliaisostoksille. Matkalaukkuihimme kertyi limoncella-likööriä, paikallista oliivioljyä ja merisuolaa, perinteisiä maltalaisia keksejä, huiveja, laukkuja, koruja ja muita pienempiä matkamuistoja.

Matkan kruunasi yhteinen ryhmäruokailu Gululu-ravintolassa, joka tarjosi paikallista perinneruokaa ja kala-annoksia (lue: kokonainen kala). Jäähyväiset sekä ryhmälle että St. Julians´n ilmapiirille olivat haikeat. Kylmä kotimaa odotti.

Lauantai 21.10

Matka kotiin alkoi anivarhain aamuyöllä. Lensimme Maltalta Prahan kautta Helsinkiin, jossa odotti kolea lokakuun ilta. Jyväskylässä lämpötila oli painunut jo nollaan, mikä tuntui Välimeren ihanaan lämpöön tottuneille karmealta.

Paljon näimme ja koimme, mutta Maltalle palaamme, sillä näkemättä jäi muun muassa Gozon ja Cominon saaret.

ETI Maltaa kiitämme hyvistä järjestelyistä ja suomalaisille sopivasta aikatauluista ja niissä pysymisestä.

Vuokko Joutsen ja  Pia Särkkä

ErasmusPlus – apurahoja voidaan myöntää kielikoulutukseen yleissivistävän koulutuksen  ja aikuiskoulutuksen  yleissivistävien aineiden opettajille. Muusta tuesta kielikoulutukseen voi kysyä omalta esimieheltä.