Opettaja työelämäjaksolla Kanadassa

Olin opettajan työelämäjaksolla Kanadassa helmikuussa 2017. Matka oli opetushallituksen tukema Kanada-verkoston matka. Perehdyttäminen matkaan alkoi kahdella Adobe Connect Meeting -koulutuksella internetissä (kuva), ja niitä johti Kanada-verkoston koordinaattorina toimiva opettaja Kainuun ammattiopistolta. Koulutuksiin osallistuivat kaikki matkalle lähtevät.

 

 

Työssäoppimassa Kanadassa oli neljä suomalaista opiskelijaa Luksiasta, Lappiasta, Kainuun ammattiopistosta ja Turun ammatti-instituutista. Opiskelijoiden työssäoppimisaika Kanadassa kesti 4 viikkoa, ja meidän opettajien työelämäjakso oli viikon mittainen, Lappian opettajalla jakson alussa ja minulla Jyväskylän aikuisopiston opettajalla jakson lopussa opiskelijoiden viimeisellä työssäoppimisviikolla. Opiskelijoiden työssäoppiminen liittyi À la carte -ruokien valmistus -tutkinnonosaan ja työskentely tapahtui La table DES VALLEES -nimisessä opiskelijaravintolassa, joka toimii iltaravintolana. Meillä opettajilla matkan tarkoituksena oli tutustua Relais de la Lièvre-Seigneurie, École hôtelière de I’Outaouais (Buckingham) -oppilaitoksen toimintaan (kuvassa oppilaitoksen koulutusesite).

 

 

 

 

Saavuin Kanadaan perjantaina 10.2 2017. Lento tapahtui Helsingistä Frankfurtin kautta Montrealiin. Montrealissa minua oli vastassa Kainuun ammattiopiston aikuispuolella opiskeleva opiskelija. Noin parin tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme majapaikkaamme, Parc National de Plaicance -kansallispuistoalueella sijaitsevaan Chalet havre de Plaicanceen (kuva olohuoneesta). Paikka sijaitsee ranskankielisellä alueella Quebecin provinssissa, Ottawa-joen varrella.

11.2. Seuraavana päivänä lähdimme noin klo 12.15 aikoihin kohti École hôtelière de I’Outaouais -oppilaitosta. Matka taittui vuokra-autolla noin reilussa tunnissa. Oppilaitos sijaitsee Quebecin provinssissa Gatineaun Buckinghamissa. Paikalle päästyämme Chef Gaetan Tessier otti minut lämpimästi vastaan ja esitteli oppilaitoksen tiloja. Työt alkoivat klo 15. Jokainen päivä eteni siten, että kolme ensimmäistä tuntia tehtiin esivalmistelutöitä iltaa varten, ja sen jälkeen ravintolan ovet aukenivat asiakkaille. Ravintola sulkeutui noin klo 22. Kyseessä olevalla viikolla oli ollut aiheena Valentine’s day -menu ja sama menu oli käytössä vielä kolmena seuraavana päivä minun ollessani paikan päällä. Menu sisälsi kolme alkuruokaa, kolme keittoruokaa, neljä pääruokaa ja jälkiruuan. Näistä aterioista asiakkaiden tuli valita itselleen neljän ruokalajin menu. Menun hinta oli 50 Kanadan dollaria. Tuona lauantaina pöytävarauksia oli tehty noin 70 henkilölle. Chef Gaetan Tessier toimi ’kapellimestarina’ bongiluukulla jokaisena iltana huudellen keittiölle tilaukset. Vastauksena keittiöltä kuului aina ”Oui, Chef!” (kuva).

Silmiin pistävää oli se, että keittiössä ei tuntunut olevaan minkäänlaista kiirettä vaikka ruoka-annoksia meni kaiken kaikkiaan 280 kpl. Kanadalaisten opiskelijoiden työskentely oli äärimmäisen omatoimista ja järjestelmällistä, jopa ammattimaista. Opettajaa kutsuttiin Chefiksi ja häntä arvostettiin suuresti. Myös suomalaiset opiskelijat olivat päässeet hyvään vauhtiin viikkojen aikana ja työnjaot oli tehty siten, että jokaisen suomalaisen opiskelijan työparina oli kanadalainen opiskelija. Vaikka kanadalaisten opiskelijoiden äidinkielenä oli ranska, osasivat he puhua myös englantia. Yhteisenä kielenä meillä olikin siten englanti.
Illan aikana olin mukana tekemässä tryffeleitä jälkiruokaan, tutustuin opiskelijoihin ja heidän tapoihinsa toimia. Tutustuin myös oppilaitoksella tarjolla oleviin koulutuksiin.

 

 

 

 

12.2. oli sunnuntai ja jaksoni ainoa vapaapäivä. Kävimme Le Chateau Montebellossa, maailman suurimmassa hirsilinnassa Montebellossa (kuva) ja poikkesimme myös ruokakaupassa.

 

 

 

 

 

 

13.2. Ravintola oli täynnä asiakkaita. Illan aikana tutustuin myös tarjoilupuolen työskentelyyn (kuva sieltä) sekä opetuskeittiötoimintaan (kuvat upouudesta opetuskeittiöstä). Opetuskeittiöpuolella oli silmiin pistävää se, että työskentely siellä oli hyvin järjestelmällistä ja organisoitua. Opetuskeittiön edessä sijaitsi demokeittiö (kuva), jonka ääreltä opettaja demonstroi miten asiat tulee tehdä. Tämän jälkeen opiskelijat siirtyivät työskentelemään omiin työpisteisiinsä. Hienoa oli nähdä myös se, että kokin tärkeimmällä työvälineellä työskentelyä eli veitsen käsittelyä opiskellaan perusteellisesti, sekä erilaiset juuresten paloittelukoot tulevat tutuiksi useiden harjoitteluviikkojen aikana. Työkokeita pidetään usein ja asiat täytyy osata, jotta voi edetä. Havaintoni oli, että koska perustekniikat opiskellaan alussa perusteellisesti, on siitä helppo rakentaa uusia tekniikoita vanhojen jo opittujen asioiden päälle. Vertauksena tähän voisi olla, että kun ensin oppii perusteellisesti valmistamaan lihamurekkeen, osaa myöhemmin valmistaa vaivatta myös lihapateen (hieno lihamureke taikinakuoressa).

            

 

 

 

Suunnittelimme Gaetanin kanssa myös työjaot Quebec-Suomi -illallista varten ja jaoimme ruokaohjeet itsenäistä tutustumista varten. Minun osuuteni ruokalistasta oli ollut suunnitella alkuruoka, keitto ja jälkiruoka, ja olinkin suunnitellut ruuat ja kääntänyt ruokaohjeet englannin kielelle jo ennen lähtöäni Kanadaan. Olin lähettänyt hyvissä ajoin myös raaka-ainetilaukset Kanadaan varmistaakseni, että kaikkia raaka-aineita löytyy paikan päältä. Alkuruuaksi valitsin Sapakset (Finnish tapas), jotka sisälsivät mini toast skagenin, mätiä lusikassa ja savukalamoussea saaristolaisleivällä. Keittoruokana oli kermaista metsäsienikeittoa ja jälkiruokana mustikkakukkoa mustikka- ja mansikkamelballa sekä lakkaparfait. Ruokaleiväksi valitsin moniviljaiset sämpylät.

Myöhään illalla töiden jälkeen kävimme opiskelijoiden kanssa syömässä La Gage -ravintolassa. Mukanamme oli kanadalaisia opiskelijoita, joiden kanssa opiskelijamme olivat ystävystyneet. Saavuimme majapaikallemme vasta pitkälle yli puolen yön.

14.2. oli ravintola täynnä asiakkaista, kattaus 85 henkilölle. Vaikka asiakkaita oli paljon, oli työskentely jälleen hyvin rauhallista, ja ruoat olivat erinomaisen makuisia sekä annokset näyttäviä, kuten aina. Esivalmistelujen aikana työskentelin jonkun aikaa lämpimässä keittiössä. Iltapäivällä tapahtui mukava yllätys, kun meidät kutsuttiin toiselle opetuskeittiölle. Suomalaisten opiskelijoiden yllätykseksi he saivat kunniakirjat ansiokkaasta työskentelystään viikkojen aikana. Myös yksi kanadalainen opiskelija palkittiin hyvistä suorituksistaan. Oppilaitoksella on tapana antaa kunniakirjoja opiskelijoilleen hyvistä suorituksista. Tämä on mielestäni äärimmäisen hyvä tapa kannustaa ja motivoida opiskelijoita sisäiseen yrittäjyyteen.

15.2. aamusta suuntasimme kohti Montebelloa. Siellä tutustuimme Gaetan Tessierin entiseen työpaikkaan, suklaapuoti Choco Motiveen, jossa myös valmistetaan itse suklaat korkealaatuisista raaka-aineista (kuva). Tämän jälkeen Gaetan Tessier vielä tarjosi meille lounaan Castello de Montebellossa, jossa ruoka oli tarjolla runsaassa noutopöydässä. Ravintolan henkilökuntaa kävi tervehtimässä meitä, mukaan lukien Chef de cuisine.

Lounaan jälkeen suuntasimme töihin esivalmistelemaan seuraavana päivänä alkavaa Quebec-Suomi -illallista. Ravintola ei tuona iltana ollut auki lainkaan, joten saimme rauhassa valmistella ja suunnitella ateriaa. Olimme valmistaneet alkuviikosta myös kotikaljaa.

Ennen kotiinlähtöä Gaetan Tessier lahjoitti meille kaikille suomalaisille Kanadan ja Suomen lipuin sekä oppilaitoksen logolla varustetut työtakit, joista nyt olemme ylpeitä.

16.2. eli viimeisenä iltanamme Kanadassa oli vuorossa Quebec-Suomi -illallinen, joka sisälsi kuuden ruokalajin menun (kuvia alapuolella). Olimme kutsuneet paikalle Suomen suurlähetystön työntekijöitä, mutta kukaan heistä ei saapunut paikalle, saatikka edes ilmoittaneet etteivät pääse tulemaan. Asiakkaita kävi vähän, mutta kuitenkin sen verran, että totesimme ruokien olevan onnistuneita, näyttäviä ja herkullisia. Kaksi seuraavaa päivää lähtömme jälkeen oli vielä sama menu voimassa. Noina päivinä ravintola oli ollut täynnä asiakkaita.

                                             

 

 

 

 

 

17.2. Suuntasimme kohti kotia Montrealin ja Frankfurtin kautta Helsinkiin. 24 tunnin matkustamisen jälkeen olimme väsyneitä matkasta.

Yhteenveto:

Suomalaiset opiskelijat saivat paljon kiitosta ahkerasta ja iloisesta työskentelystä sekä erinomaisesta yhteistyökyvystä. Myös itse verkostoiduin ja pääsin palaamaan ranskalaisen keittiön juurille. Tässä keittiössä valmistettiin kaikki alusta asti itse, mitään puolivalmisteita ei käytetty. Erikoista oli myös se, että erityisruokavalioasiakkaita ei ollut lainkaan, saatikka että ruokalistoilla olisi näkynyt erityisruokavaliomerkintöjä. Itse koin iloa myös siitä, että monet asiat tehtiin niin kuin minulle aikoinaan opetettiin opiskellessani kokiksi ja myöhemmin keittiömestariksi kulinaarisessa Ravintolakoulu Perhossa Helsingissä. Olen sen ikäluokan opettaja, että myös opettajan pedagogiset opinnot painottivat pedagogiikan tärkeimmäksi asiaksi käytännön työn opetuksen alusta asti niin perusteellisesti, että sen pohjalta voi rakentaa uutta tietoa/oppia. Huomasin sen, että kun asiat opitaan alussa perusteellisesti, on lopputuloksena täysin itsenäisesti työskentelevät opiskelijat, lähes valmiit ammattilaiset. Poissaoloja ei opiskelijoilla ollut ja kaikki opiskelijat olivat erittäin motivoituneita oppimaan ja olivat kaikin tavoin läsnä opetuksessa. Opettajan ohjaus toisen vuoden opinnoissa oli minimaalista ja asioiden etäältä varmistamista, että kaikki sujuu. Digiopetusta en nähnyt oppilaitoksella lainkaan.

Kiitos, Kanada-verkosto, tästä kokemuksesta! Sain mahdollisuuden kokea tämän …once in a lifetime!

Tarja Kuula, Kouluttaja, Jyväskylän aikuisopisto

 

 

Kansainvälisyyttä lukujen valossa

Monien kulttuurien yhteisön arkitoiminnassa kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden tulee näkyä ja kuulua monin eri tavoin. Aina näin kevään korvalla sitä on mahdollista tarkastella toteutuneiden ulkomaan jaksojen, matkojen ja matkustaneiden henkilöiden määrillä.

Jyväskylän koulutuskuntayhtymän opiskelijat matkustavat pääsääntöisesti työssäoppimaan tai opiskelemaan. Vuonna 2016 ulkomaille lähteneitä opiskelijoita oli yhteensä 575.

Henkilöstön edustajien ulkomaille suuntautuneet matkat voivat olla esimerkiksi arviointikäyntejä työssäoppimispaikkoihin, kurssimatkoja, opetusjaksoja tai tutustumista kumppanioppilaitoksen käytäntöihin. Tällaisia matkoja tehneitä henkilöitä oli vuonna 2016 yhteensä 370.

Meille myös vastaanotetaan ulkomailta sekä opiskelijoita (vuonna 2016 yhteensä 374 opiskelijaa) että henkilöstöä (vuonna 2016 yhteensä 193 henkilöä). Kaikissa edellisissä luvuissa on pientä nousua vuoden 2015 lukuihin verrattuna, mikä onkin juuri oikea suunta.

Viime vuoden aikana kuntayhtymän KV-tiimissä koottiin tulosalueiden tekemät itsearvioinnit omien liikkuvuustoimintojensa suhteen. Kokemuksia ja tuloksia vertaisarvioitiin suuremmissa ryhmissä, joihin kutsuttiin mukaan osallistujia kaikilta tulosalueilta.

Opiskelijoiden kansainvälistymisen osalta voidaan yleistäen sanoa, että meillä menee hyvin sikäli, että kaikille ulkomaan jaksosta kiinnostuneille lähtijöille löytyy sopiva kohdemaa ja työssäoppimis-/opiskelupaikka. Sen sijaan parannettavaa meillä on tiedon saavutettavuudessa; edelleenkään – ja kaikista tiedotus-, motivointi- ja ohjaustoimista huolimatta – kaikki opiskelijat eivät tiedä ulkomailla odottavista, unohtumattomista mahdollisuuksista.

Myös henkilöstöä kannustetaan vahvistamaan kansainvälistä osaamistaan, ja vuosi vuodelta useampi niin tekeekin. Opettajakunnan lisäksi vuonna 2016 maailmalle lähti opinto- ja koulutussihteereitä, opinto-ohjaajia ja hallintohenkilöstöä. Jotta esimiesten henkilöstölleen antama kansainvälistymisen tuki juurtuisi ja vahvistuisi koko organisaation tasolla, olisi tärkeää, että myös johdon edustajat itse voisivat olla enemmän mukana esimerkiksi silloin, kun uusista kumppanuuksista sovitaan ja yhteisiä tavoitteita asetetaan.

Visitors from Vision West Nottinghamshire

 

Jyväskylä College had the pleasure of hosting 5 educational experts from Vision West Nottinghamshire (UK)  for two very intensive days 14-15 February 2016. The cooperation begun in the autumn term 2016 when Jyväskylä College sent 6 students for their on-the-job learning period to Mansfield where the college is located.

The aim of the visit to Jyväskylä was on one hand to plan the student exchanges from UK to Jyväskylä later in the spring but also to discuss various areas of common interest. The visitors and their specific areas of interest were the following:

Alex Norbury – Programme Lead for Business Studies.

How enterprise is currently run and developed at the college, How are students supported through enterprise activities particularly running their own business i.e. funding and time remission, How are soft skills developed i.e. decision making, organisation and initiative and How the blended curriculum offer is delivered i.e. a blend of vocational and academic.

Davina Mouj – Programme Lead for Child Care

If possible would like to visit settings that support children in the following age ranges 0-2, 2-3 & 3-5 years, Management of transitions of children, Support for children who have been identified as having an additional need, Frameworks that the Early Years are required to work to,  Observation, assessment and recording of children’s learning and development, The programme of study that the students follow and Management of the student’s work placements.

Vandana Sharma – Study Skills Coach

Blended learning, Virtual learning environment which you use and how, How you use information technology in your teaching and Basically how technology enhances the learning experience of the students.

 Nikki Slack – Head of School for Hair, Beauty, Catering & Hospitality and Travel & Helen Wilcockson – Area Manager for Catering & Hospitality and Travel.

They were both especially interested in looking around our salons and the learning kitchens/restaurants where 8 learners from their college will spend their placements in spring and do Risk Assessment paperwork. They were also very interested in our in students’ mini companies.

Why did you choose to come to Finland and to Jyväskylä College?

To learn about the Finnish Education System and the Entrepreneurship Scheme which is the best in Finland.

What did you see and do?

We have had a tour of various campus’ (four in total). We have met a number of students and staff and had a tour of the city which was hosted by the Tourism students (who were extremely knowledgeable and hospitable. They used their English language skills exceptionally well.

What did you learn?

  • How to improve current Entrepreneurship Schemes.
  • E-learning tools.
  • The programme of study for Health and Social Care.
  • The workings of a Day Care Centre.
  • How the students self evaluate themselves (working in the triangle of tutor, mentor and student)
  • We have learnt a few words in the Finnish language.

What kind of impact the visit will have on you personally or on your team/ organisation? (short/medium/long term)

  • Create a stronger partnership between both colleges
  • Install some of the effective practices that we have observed into our own areas.

The next steps in this cooperation have been already planned and there will be more student and staff mobilities taking place already before the end of this academic year. The cooperation is off to a good start  and the next academic year will hopefully bring more good things.

Huge thanks also to all the hosts who participated in the visit!

More information Rea Tuominen, International Coordinator

1357 viikkoa maailmalla

Tietoa ja tilastoja 2016

Parhaillaan taas laitetaan kirjoihin ja kansiin mennen vuoden toimintaa. Tulosten analysointi on vielä osin kesken, mutta jo nyt voidaan raportoida, että viime vuodelle asetetut tavoitteet vähintään jakson mittaisista ylitettiin Jyväskylän ammattiopistossa selvästi. Yhteensä 217 opiskelijaa  hankki osaamista Suomen rajojen ulkopuolella 6 -10 viikon ajan. Vaihdoista 205 oli pääasiassa työpaikalla tapahtuvaa oppimista ja 12 oppilaitosvaihtoja tai top- ja oppilaitosjakson yhdistelmiä. Talousarviossa (TA2016) asetettujen opiskelijaliikkuvuden tavoitteet ylitetiin täten 12 liikkujalla. Vuonna 2016 palattiin myös jälleen ns. nollarivittömään aikaan eli jokaisesta tutkinnosta lähti vähintään yksi opiskelija vaihtoon.


image-1-1024x768

WP_20160831_005

Saapuvien opiskelijoiden osalta määrä puolestaan laski hieman ja putosi alle 100 saapujan. Saapuvien opiskelijoiden lukumäärään emme toki voi vaikuttaa yhtä paljon kuin lähtevien määrään  koska se on kiinni lähettävien organisaatioiden rahoitustilanteesta. Vaikuttavuuden kannalta saapuvat  opiskelijat ovat kuitenkin meille merkittävä voimavara koko opiskelijakunnan ja henkilöstön kv-osaamisen kehittymisessä. Integroimalla saapuvat opiskelijat osaksi omia opetusryhmiämme useammat opiskelijat kuin vain itse maailmalle lähtevät tulevat kosketuksiin toisten kulttuurien kanssa. EMEU -toimintamallia onkin pilotointien jälkeen levitetty jo 7 koulutusalalle ja tätä määrää tullaan kuluvana vuonna kasvattamaan.

Lisää tietoa sekä lukumääristä, että vaikuttavuudesta on saatavilla maaliskuun aikana kun koko kuntayhtymän seurantatiedot on saatavilla.

Rea Tuominen p.6159

 

 

LINK 3 – Digitalize or die

In the modern workplace, digital skills are highly valued; in the future, digital skills will be vital. The digital age is expanding into all areas of our lives, and it is not just those who work in IT that will need to be alert of this change.

Five VET-schools, partners in the LINK network,  are currently creating a project-plan about „digitalization and quality in Vocational Education and Training (VET)“, with the focus on the needs and requirements of the labour market and the education of young professionals in various fields. This project is called LINK 3.

Because „digitalization“ is such a huge task and slogan in every country around Europe at the moment, we are establishing an Erasmus+ Project under the programme structure of Key Action 2 – strategic partnerships – which allows us, to share good practice examples, develop our quality in digitalization and implement innovative education methodologies and concepts with the focus of „digitalization“.

16195109_10154976136139264_6364955298941753089_n

During the last five years the core partners have worked together in the field of media design and production in two Erasmus+-Projects: LINK 1 and LINK 2 – both projects has been highly respected by the EU-Commission and the Swiss National Agency. The project results have been of high value for all the project partners (see also www.thebestlink.org).

The project partners are Jyväskylä College/Jyväskylä Educational Consortium, Jyväskylä-Finland, Amisto Vocational College, Porvoo-Finland, Hansenberg, Kolding-Denmark, IES Puerta Bonita, Madrid-Spain and the Vocational Education and Training School of St.Gallen, Switzerland (GBS). We are currently in discussion with two more VET schools and two VET teacher training colleges as possible project partners.

16114267_10154976136479264_8697589684988584755_n

A preparatory meeting to prepare the porposal was held 19-20 January 2017 at NEXT in Copehagen. Jyväskylä Educational Consortium was represented by Hanna Rajala,  (ICT & quality) and Rea Tuominen, International Coordinator. The proposal will be submitted by the end of March 2017 by Hansenberg College in Denmark.

More information: Rea  Tuominen (at)jao.fi

Photo credit: Daniel Kehl