Osallistu webinaariin ma 16.11. ”Käänteinen oppiminen ja heterogeeniset aikuisopiskelijoiden ryhmät – mahdoton yhtälö?”

Tervetuloa herättelemään ajatuksiasi käänteisen oppimisen soveltuvuudesta myös haastavammille opiskelijaryhmille! Tutustu myös avoimeen verkkokurssiin.

Tässä webinaarissa jaetaan FLIP-IDEAL -hankkeen tuloksia ja kokemuksia, ja pääpuhujana kuullaan käänteisen oppimisen suomalaista pioneeria Marika Toivolaa.

FLIP-IDEAL – Flipped Learning in Adult Education -hankkeen tavoitteena on ollut kehittää yhdessä eurooppalaisten kumppanien kanssa perustaitoja kehittäville aikuisille oppijoille – esimerkiksi kotoutumiskoulutuksen opiskelijoille – soveltuvia käänteisen oppimisen malleja ja siten helpottaa aikuiskouluttajien käytännön työtä. Kyseessä on Erasmus+ strateginen kumppanuushanke aikuiskoulutuksessa. Luksiasta mukana hankkeessa on ollut myös toisen asteen ammatillisen koulutuksen opettajia.

Hankkeessa kehitetty suomenkielinen verkkokurssi käänteisestä oppimisesta aikuiskouluttajille on avautunut, ja pääset kurssille vierailijana täällä Moodle-alustalla. Hankkeessa on toteutettu myös hyvien käytäntöjen verkkolehti, ja saat seminaariin osallistumisesta myös sähköisen osaamismerkin (open badge).

Ajankohta: maanantai 16.11.2020 klo 12.30-15.30

Paikka: verkossa

Alustava ohjelma

12.30-12.45      Tervetuloa! FLIP-IDEAL -hankkeen tavoitteet

12.45-13.45      Pääpuhuja Marika Toivola: ”Heterogeeniset opiskelijat on se syy, miksi flippaan”

13.45-14.15      Kahvitauko

14.15-15.15      Toiminnallista learning cafe -työskentelyä käänteisen oppimisen ja hankkeen tuotosten äärellä

15.15-15.30      Loppusanat

Tietoa pääpuhujasta:

Marika Toivola, FM, tunnetaan käänteisen oppimisen pioneeriopettajana, väitöskirjatutkijana sekä vahvana formatiivisen arvioinnin puolestapuhujana. Marika toimii Rauman normaalikoulussa matemaattisten aineiden lehtorina ja on valittu vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettajaksi. Teoksillaan Käänteinen oppiminen ja Käänteinen arviointi, jotka on käännetty myös englanniksi, hän tukee opettajuuden muutosta käytännössä. Blogeillaan flippedlearning.fi ja mrstoivola.puheenvuoro.uusisuomi.fi  hän lisää yhteiskunnan ymmärrystä koulun muutoksesta.

Ilmoittautuminen:

Pyydämme ilmoittautumaan seminaariin perjantaihin 6.11. mennessä. Osallistuminen on maksuton. Webinaari toteutetaan Teams-ohjelmalla, ja linkki osallistumiseen lähetetään ilmoittautuneille kalenterikutsuna ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.

Ilmoittautumislinkki: https://link.webropolsurveys.com/EP/554E236C9463DAEA

Lisätietoa:

Riikka Suhonen, kansainvälisyyskoordinaattori

international@luksia.fi, p. 044 335 6944

Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä

Webinaarin tiedot Luksian sivuilla: https://www.luksia.fi/blogi/flip

Hankkeen kotisivut suomeksi: FLIP-IDEAL – Käänteinen oppiminen aikuiskoulutuksessa

Yhteistyössä syntyi laadukas Moodle -verkkototeutus!

Digipalveluiden ja Parasta palvelua -kehittämisohjelman yhteistyönä syntyi itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso sekä Gradiassa että valtakunnallisesti hyödynnettäväksi.

Digipalvelut ja Parasta palvelua -kehittämisohjelma ovat yhdessä toteuttaneet Gradian Moodlessa julkaistavan verkkototeutuksen. Arjen kumppanuus työelämäyhteistyössä – Gradia -verkkokurssin sisältö on tuotettu kehittämisohjelmassa. Gradia Digipalveluista Antti Lehtinen on vastannut teknisestä toteutuksesta Moodleen, sekä tuottanut verkkokurssin visuaalisen ilmeen kehittämisohjelman kuvituksen pohjalta. Tukena Antin työssä on ollut Gradian Opetusteknologian tiimi. Sisällöntekijöiden toive verkkosivumaisesta ilmeestä toteutui valituilla työkaluilla. Valittu ilme toteutettiin pääasiallisesti käyttäen H5P Course Presentation -aktiviteettia.

Opintojakson sisällöissä käydään läpi, millainen on opettajan rooli työelämäkumppanuuksien rakentajana ja ylläpitäjänä työelämässä oppimisen prosessissa. Tämä opintojakso on tulossa itsenäisesti suoritettavaksi koko Gradian opetus- ja ohjaushenkilöstölle syksyn 2020 kuluessa.

Tästä opintojaksosta on tehty kaksi toteutusta Gradian Moodle-ympäristöön: yksi valtakunnalliseen levitykseen kehittämisohjelman puitteissa, ja toinen Gradian sisäiseen käyttöön. Hanketyön tuloksena sama opintojakso on tarjolla oppilaitosten omiin Moodle-ympäristöihin siirrettäväksi. Gradialle tuotettu versio on toteutettu ammatillisen koulutuksen strategia 2019-rahoituksen tuella.

Alkuperäistä sisältömateriaalia ovat olleet tuottamassa Kaisa Liinanki (Gradia), Päivi Kalliokoski (Keuda), Hanna Orava (Tredu), Johanna Toivanen (Tredu), Pirkko Pölönen (Tredu) ja Gradian toteutuksessa sisältöasiantuntijoina ovat olleet Krista Hanski ja Anna Taipale.

recruitment

Haku päällä

Digi jatkaa kulkuaan. Koronakevät viimeistään osoitti, että digillä tulee olemaan jatkossa iso rooli kaikessa tekemisessämme, halusimme tai emme. Ja itse asiassa, on monia juttuja, joissa digi tuo oikeasti helpotusta ja jopa joustoa elämään. Tukea uuden opetteluun tarvitaan – ja itse asiassa lisää keskustelukumppaneita siihen, MITEN näitä kaikkia härpäkkeitä voi ja kannattaa hyödyntää. Ja uusien asioiden toteuttaminen vaatii väistämättä säätöä myös konepellin alla.

Iloksemme saimme luvan julkaista vielä näin kesälomien alkajaisiksi rekryilmoitukset KOLMESTA asiantuntijasta Digipalveluiden joukkueeseen! Haussa on:

  1. IT-koordinaattori, asiakaspalvelun tiiminvetäjä (äitiysloman sijaisuus)
    Aitiopaikka kaikkeen siihen, mitä Gradialla tapahtuu ja miten digiloikka arjessa sujuu. Haussa positiivinen, reipas ja innostava joukkuepelaaja, jolla on hyvä tietotekninen yleisosaaminen ja kyky pitää monia naruja käsissä ja palloja ilmassa yhtä aikaa. Meidän asiakaspalvelumme saa ihan valtavan hyvää palautetta, että vetäjäksi tälle porukalle täytyy ilman muuta löytää ihan supertyyppi!
    https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/it-koordinaattori-tiiminvetaja-302925/

  2. Opetusteknologian asiantuntija, tiiminvetäjä
    Haussa on myös innostunut ja innostava visionääri osaavan opetusteknologiaporukkamme vahvistukseksi. Erityisenä tehtävänä on sparrata Gradian oppilaitoksia digipedagogisissa ratkaisuissa ja niiden kehittämisessä, ja auttaa luomaan ja hallitusti tuomaan uutta niin opetuksen kuin opiskelijoidenkin arkeen.
    https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/opetusteknologian-asiantuntija-tiiminvetaja-302933-1/

  3. Järjestelmäsuunnittelija / -asiantuntija, Microsoft 365
    Ja myös sinne konepellin alle haemme vahvistusta nykyisten osaajiemme rinnalle. Etsimme henkilöä, jolla on kokemuksen tuomaa näkemystä Microsoftin 365 -palveluista, minkä pohjalta pystyy tekemään ehdotuksia, löytämään ratkaisuja ja ymmärtämään ympäristön palveluiden keskinäisiä riippuvuuksia. https://www.kuntarekry.fi/fi/tyopaikat/jarjestelmasuunnittelija-jarjestelmaasiantuntija-302937/

Haku näihin kaikkiin kolmeen paikkaan on auki 10.8. saakka. Ks. tarkemmat tiedot ja hakuohjeet kuntarekry.fi -palvelusta ja vinkkaa kaverillekin!

Lisätietoja tehtävistä voi kysellä myös hanna.rajala@gradia.fi. Lomailen 3.8. saakka, mutta vastailen aina sopivissa väleissä… viimeistään heti elokuun alussa!

Se kevät kun me tehtiin digiloikka.

Näin kesäloman kynnyksellä oma ajatus kääntyy menneeseen kevääseen. Ja onhan tämä ollut melkoinen vuoristoratakyyti! Hurja. Vauhdikas. Epävarma. Monisäikeinen. Upea. Täynnä onnistumisia. Yhteen hiileen puhaltamista.

Digipalveluiden näkökulmasta tässä keväässä on kaikesta epävarmuudesta huolimatta ollut paljon hyvääkin. Digiloikka tapahtui pakon edessä yhdessä yössä, ilman etukäteisvalmistautumista. Olihan se raakaa – ehkä paikoin jopa julmaa – mutta toisaalta Gradian henkilöstö ja opiskelijat ovat osoittaneet, että me pystymme mihin vain!

Digipalveluissa olemme ihaillen seuranneet, miten hyvällä fiiliksellä, asenteella ja aidolla yrittämisellä koko henkilöstö on tehnyt parhaansa tässä kaikille haastavassa tilanteessa! Ja puhtaasti diginäkökulmasta tämä kevät on ollut samalla hyvä kokeilu: olemme kaikki päässeet harjoittelemaan etätyöskentelyä ja etätyövälineiden käyttöä, ja pystymme nyt kaikki paljon aiempaa paremmin arvioimaan, mitä kaikkea etänä on mahdollista tehdä, kenelle etätyö sopii ja mitkä asiat on parasta hoitaa live-kontaktissa.

Olemme päässeet tänä keväänä myös testaamaan omien järjestelmiemme toimivuutta ja kapasiteettia. Ensimmäisenä testiin joutui Wilma: sunnuntai-iltapäivänä 15.3. Gradian Wilmassa oli erään tekstiviestin lähettämisen jälkeen 9200 yhtäaikaista käyttäjää, kun normaalisti yhtäaikaisia käyttäjiä on 1200-1500.

Teamsin käyttö pompahti myös juurikin samoihin aikoihin, ja se on pysynyt koko kevään hyvällä, aktiivisen käytön tasolla.

Digipalvelut on pyrkinyt tukemaan etätyöhön yllättäen joutunutta Gradian henkilöstöä eri tavoin. Monenlaisten kirjallisten ja videomuotoisten ohjeiden lisäksi Digipalvelut on läpi kevään järjestänyt etäkoulutuksia eri teemoilla. Suosituimpia koulutuksia ovat olleet viikoittaiset Tule ja kysy digikoordinaattoreilta -tuokiot, jossa Gradian digikoordinaattoreilta on saanut vapaasti kysyä mitä mielessä on, kaikkiin käytössämme oleviin sovelluksiin ja niiden soveltamiseen liittyen niin hallinnollisessa työssä kuin opetuksessakin. 

Digipalveluiden tuki on palvellut henkilöstöä tämän kevään pääasiassa vain etänä – seurantajärjestelmään asti kirjattujen tukipyyntöjen määrä on tänä keväänä ollut 3600, kun viime vuonna vastaavaan aikaan tukipyyntöjä rekisteröitiin 2800 kpl. Saamamme palaute on tänä keväänä ollut ehkä tavanomaistakin positiivisempaa: palveluhalukkuudestamme tänä keväänä saadun asiakaspalautteen keskiarvo on 9,9, kun viime keväänä vastaavana ajanjaksona palaute oli (erinomainen silloinkin) 9,6. Nöyräksi vetää kaiken tämän keskellä.

Koko Digipalveluiden joukkueelta kaikille gradialaisille kaunis kiitos aktiivisuudestanne, rohkeudestanne, sisustanne ja sinnikkyydestänne – sekä ennen kaikkea positiivisesta hengestä ja yhteen hiileen puhaltamisesta! Yhdessä me selvisimme tästä keväästä näin hienosti!

Kiitos.

Hanna Rajala, digipalvelupäällikkö
GRADIA Digipalvelut

PS. Minä rakastan vuoristoratoja!

Webinaari 6.3. klo 13 Tulevaisuuden oppiminen täällä tänään!

Tapahtumapaikka: Internet

Aika: 06.03.2020

Www-osoite: https://jaajotain.wordpress.com/2020/02/25/yhdessa-olemme-enemman-pe-6-3-2020-jaajotain-oeweek-tulevaisuuspaiva/

Suomen eOppimiskeskus avaa webinaariovet klo 13-14. Webinaarissa ihmetellään: Millaisia tulevaisuuden trendejä oppimisen alueella näköpiirissä? Tulevaisuuden juuria tämän päivän elämästä kuopivat esille Kari A. Hintikka ja Anne Rongas Otavialta ja Ville Venäläinen Mindhiveltä. Samalla juhlistetaan Open Education Week -tapahtumaa: #jaajotain.

Tutustu avoimiin oppimateriaaleihin ja verkkokursseihin

Opetushallituksen toisen asteen oppimateriaalikustannusten alentamispiloteissa on tuotettu lukioon ja ammatilliseen koulutukseen avoimia oppimateriaaleja ja verkkokursseja, joita voi vapaasti hyödyntää opetuksessa. Gradia on mukana tässä työssä Tase-hankkeen kautta. Tutustu 01/2020 valmistuneisiin materiaaleihin!

Lukiokoulutus

Lukiomatematiikan avoimet kurssimateriaalit ja tehtävät -hanke:

  • MAB5 – MAB6
  • MAA9 – MAA10

Kaikki kurssit löytyvät osoitteesta: omaantahtiin.com. Täältä löytyvät myös aiemmin tuotetut muut lukion matematiikan kurssit (MAY1 sekä loput lyhyen ja pitkän matematiikan kurssit).

Lukion pitkän matematiikan sähköistäminen oppimisanalytiikkaa hyödyntäen:

  • MAA2 – MAA5

Kaikki kurssit on toteutettu ViLLE-ympäristössä, ja ne sisältävät runsaasti koneen tarkistamia, oppimisanalytiikkaa kerääviä tehtäviä. Teoria opettajan soveltamasta oppikirjasta tai Eiran aikuislukion kehittämästä sivustosta Matematiikkaa omaan tahtiin (https://alpha.omaantahtiin.com/etusivu).

Kurssien kirjautumisosoite on ville.utu.fi. Suoraa aineistolinkkiä syntyneisiin materiaaleihin ei voida tarjota, koska sivusto vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen kerätäkseen oppimisanalytiikkaa. Alusta tehtävineen on silti maksuton ja oppimisanalytiikan keräämiseen liittyvien laillisten ja eettisten rajoitteiden sallimissa puitteissa mahdollisimman avoin. Kuvaukset kurssien sisällöstä aihepiireinnen ja esimerkkikuvineen tullaan lisäämään Oppimisanalytiikan keskuksen kotisivuille osoitteeseen oppimisanalytiikka.fi.

Matemaattisten aineiden verkkokurssit -hanke:

  • Verkkomateriaalin käyttö matemaattisten aineiden toisen asteen opetuksessa – sähköinen itseopiskelumateriaali opettajille
  • MAY1
  • MAA2
  • MAA3
  • MAB2
  • MAB3
  • Lukion pitkän matematiikan kertauskurssi
  • Tieto- ja viestintätekniikan kurssi lukiolaisille

Kaikki materiaalit (myös tulevat k2020) löytyvät osoitteesta: https://tim.jyu.fi/view/tau/toisen-asteen-materiaalit/matemaattisten-aineiden-verkkokurssit-lukioon-ja-ammatilliseen-koulutukseen

Oppikirjattomuus – säästöjä ja mahdollisuuksia -hanke:

MU1: Lukion musiikkikurssin oppimateriaalipankki Moodlessa. Sisältää MU1-kurssia täydentävää aineistoa; linkkejä, tehtäviä ja teoriaa. Tekijänä Anneli Tarvainen Rautalammin lukiosta. Kurssi sisältää varmuuskopiotiedoston (.mbz), jonka avulla voit ottaa kurssin omaan käyttöösi. Linkki kurssiin Moodlessa (kirjaudu vierailijana):https://moodle.snellmanedu.fi/course/view.php?id=9152


PKS-lukiot digiaikaan 2019 -hanke:

TASE-hanke:

Ammatillinen koulutus

Aladdin-hanke:


Kestävän kehityksen digitaalinen oppimateriaali -hanke:

  • Kestävän kehityksen verkkokurssi (1 osp) on lähestulkoon valmis. Valmis versio tulee jaettavaksi aoe.fi-palvelun kautta ja kurssin voi ladata oppilaitoksen omaan oppimisalustaan (tukee monia alustoja), jolloin esimerkiksi lopputentin voi tehdä kurssin kautta. Kurssin materiaaleihin voi jo nyt tutustua osoitteessa https://keke.bc.fi/Kestava-kehitys.
  • Kestävän kehityksen edistäminen, valinnainen (3 osp) on samaan kokonaisuuteen liittyvä itsenäinen verkkokurssi, jonka mukaan opiskelija voi sovitusti suorittaa valinnaiset opinnot omassa koulutussopimus- tai oppisopimusyrityksessään. Verkkokurssille pääsee osoitteella: https://kestavankehityksenedistaminen3osp.weebly.com/

Koutsaa kaveria -hanke:
Kanneljärven Opiston opiskelijat ovat tuottaneet kolme ehkäisevän päihdetyön oppimateriaalivideota

Tolokusti verkossa -hanke:

OSAOlle tulee Moodleen (uusi Moodle Pinja-käyttöliittymällä) kaikille avoin kategoria hankkeissa tuotettuja materiaaleja varten tämän vuoden aikana. Seuraavat materiaalit löytyvät tällä hetkellä mbz-tiedostoina One Drivesta. Nämä tiedostot voi purkaa oman oppilaitoksen Moodleen:

Linkki materiaaleihin: https://bit.ly/2lTwTmE

TASE-hanke:

  • Ravitsemuksen materiaali (Voi käyttää sote-alan lisäksi muillakin aloilla):
https://ravitsemusjahyvinvoint.blogspot.com/
  • Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon kuuluvaan valinnaiseen Animaation ja liikegrafiikan toteuttaminen -tutkinnonosaan on valmistunut verkkosivusto. Sivuston aineisto ja tietosisältö on tarkoitettu monimuoto-opetuksena järjestettävän tutkinnonosan suorittamisen rungoksi ja tukimateriaaliksi. Sivuston löydät osoitteesta https://animaatio.verkkohepo.net/. Selain voi ilmoittaa varmennevirheestä, mutta sivusto on tietääksemme turvallinen.

Näin rakennettiin verkkokursseja eGradiaan 2019

eGradia on Gradian sisäistä kehittämistä, ja tavoitteena on ollut rakentaa ajasta ja paikasta riippumattomia opiskelumahdollisuuksia niille opiskelijoille, jotka niitä tarvitsevat. Käytännössä tätä on vuonna 2019 toteutettu rakentamalla pedagogisesti laadukkaita, ohjattuja verkkokursseja Gradiaan.

Vuosi on ollut monille uuden opettelun aikaa. Verkkokursseja on ollut rakentamassa ilahduttavan iso joukko lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia. Tarve verkkokurssien saamiselle omaan oppiaineeseen tai alalle on tullut esiin opettajien puheissa. Esim. ammatillisten YTO-opinnoissa on Gradian opiskelijoille vuonna 2019 tarjottu yhteensä 153 verkkokurssia (9 verkkototeutusta, joissa kussakin 17 kurssia). Opiskeliojoita on monenlaisia ja jatkuva oppiminen eri elämäntilanteissa on tätä päivää, joten joustavia opiskelumahdollisuuksia tarvitaan.

Kevät 2019 kului tiiviisti yhdessä uutta opetellen. Opettajat rakensivat verkkokurssiensa käsikirjoituksia eGradia-tiimin pitämissä Verkkokurssi -työpajoissa.

Verkkokurssin käsikirjoittamisen prosessi on vaatinut opettajalta paljon uuden opettelua. On pitänyt harjoituttaa omaa pedagogista ajattelua: opetella etäohjauksen menetelmiä ja uusia välineitä, pohtia millaiset tehtävät ja suoritustavat toimisivat kyseisen oppiaineen etäopiskelussa, millaiset arvioinnin menetelmät toimisivat omalla verkkokurssilla (on etsitty vaihtoehtoja perinteisen opettajan antaman arvioinnin sijaan), pohtia palautteen antamisen ja arvioinnin tapoja, sekä Saavuttavuus -lainsäädännön (Gradian webinaarisarja) ja tekijänoikeuksien kysymyksiä. Tässä työssä eGradia-tiimi ja sen tuottama Opas verkkokurssin toteuttajalle on toiminut tukena koko prosessin ajan. Työ on ollut työtä mutta myös antoisaa, kun uusia oivalluksia on syntynyt.

Syksyllä 2019 työ edelleen tiivistyi, kun lähdimme opettajien kanssa viemään käsikirjoituksia käytäntöön rakentamalla toteutukset kesällä Gradiassa käyttöön otettuun Mediamaisterin Moodle-oppimisympäristöön. Syksyn voi sanoa olleen varsinaista uuden opettelua kaikille, kun valmiita vastauksia ei moniinkaan asioihin ole ollut. Moodlen opetteluun on kulunut paljon aikaa kaikilta. Työ tuotti hedelmää ja eGradia-rahoitusta hakeneet ja saaneet opettajat esittelivät verkkokurssejaan Verkkokurssibasaarilla 29.11. Harjun Aulatorilla. Iloista tiedon ja kokemusten jakamista oli ilmoilla! “Näitä hyvien käytänteiden jakamisen paikkoja lisää”, toivottiin yleisöstä. Ehkä tämän hyvän jakamisen tavan voisi liittää tähän työhyvinvoinnin vuoteen? 🙂

Uuden vuosikymmenen 2020 näkisin niin, että hyviä käytänteitä rakennetaan ja kehitetään edelleen. Nyt syntyneet verkkokurssit tarvitsevat tulevaisuudessa opettajia, jolla on aikaa ohjata opiskelijoita verkossa ja kehittää kurssia. Tarvitaan lisäksi monenlaista sopimista: sekä alojen sisällä että välillä on sovittava käytänteistä, miten verkkokursseja jatkossa hyödynnetään. Opot, opettajat, yhteyspalvelut, opiskelijat tarvitsevat tietoa, millaisia kursseja tarjolla, ja miten ja missä vaiheessa opintoja verkkokursseja voi valita. Opettajille tarvitaan myös aikaa kokeilla uudenlaisia etäohjauksen tapoja ja kehittää opetusta sitä kautta. Kaikki meidät Gradiassa tarvitaan mukaan rakentamaan näitä siltoja ja sitä kautta parempaa palvelua opiskelijoille! Verkkokurssit kootaan tammikuun aikana Gradian www-sivuille: Oppimaan – eGradia. Näin ne ovat helposti kaikkien löydettävissä.

Tähän mennessä lämmin kiitos teille kaikille pioneereille, jotka sitkeästi olette opetelleet uutta ja pyrkineet tekemään opiskelijan näkökulmasta laadukkaita verkkokursseja Gradiaan. Henkilökohtaisesti olen nauttinut työskennellä teidän kanssanne. Hyvä työ jatkukoon!

Kirjoittaja Hanna Frilander toimii Gradian Digikoordinaattorina ja on eGradia -hankkeen projektipäällikkö.

Moodlen käyttö mobiilisti opiskelijan näkökulmasta

Moodlen käyttö opiskelijalle

  • Kurssin etusivun näkymä on selkeän näköinen. Tekstit ja materiaalit asettuvat sivulle hyvin, eivätkä ne mene päällekkäin tms.
  • Sivun yläreunaan on kiinnitetty yläpalkki, jonka ansiosta sivulla on helppo navigoida ja palata etusivulle nopeasti.
  • Tehtävät on helppo tehdä ja palauttaa, kaikki tuntuu toimivan opiskelijanäkymässä hyvin.

Moodlen käyttö opettajalle

Näkymä Ei muokkausta -tilassa

  • Kurssin etusivu on selkeä ja tekstit asettuvat ruudulle mukavasti. Ruudukkomallissa ruudukot aukeavat helposti ja niidenkin sisällä oleva sisältö asettuu hyvin ruudulle.
  • Tehtävät, sivut, kirjat ja muut aktiviteetit aukeavat hyvin ja ne näyttävät selkeiltä.

Näkymä muokkaustilassa

  • Muokkaustilassa Moodlen sivu “jäätyy” välillä, eikä sitä voi scrollata mihinkään suuntaan. Sivun päivittäminen ei auttanut, piti sulkea koko välilehti ja avata uudestaan.
  • Muokkaustilassa kurssin etusivu näyttää sekalaiselta, mikäli käyttää kännykkää pystyasennossa. Sivu muuttuu paremmaksi kun kännykän kääntää vaakaan. Suoraan sanottuna näkymä on aivan hirveä. On vaikea tietää mistä muokataan mitäkin asiaa ja jotkin tekstit menevät päällekkäin. Joitakin ohjetekstejä ei näy ollenkaan. Sivua joutuu scrollailemaan vaikka kuinka paljon, koska jostain syystä sisältöjen välillä on pitkiä tyhjiä alueita, missä ei näy mitään.
  • Tehtävän lisääminen näyttää jo paremmalta. Tehtävän asetuksien muokkaaminen toimii hyvin, tehtävän kuvaus on helppo kirjoittaa ja tehtävään voi lisätä tiedostoja.
  • H5P tehtävän (Drag & Drop) lisääminen oli niin yksinkertaista kun se vain tällähetkellä moodlessa voi olla.
  • Opiskelijoiden edistymisen seuranta puhelimen ollessa pystyasennossa on hieman sekava, kun tekstit rivittyvät oudosti, mutta vaaka-asennossa se näyttää selkeämmältä.

Kaiken kaikkiaan

Olen yllättynyt miten hyvältä Moodle näyttää mobiilissa. Opettajan muokkaustilassa Moodlella olisi paljon parannettavaa, mutta silloin kun muokkaustilaa ei tarvitse käyttää, Moodle näyttää kaiken kaikkiaan aika hyvältä.

Tärkeimpänä pidän sitä, että opiskelijanäkymä näyttää hyvältä ja toimii, koska opiskelijat luultavasti tulevat käyttämään mobiiliversiota enemmän kuin opettajat. En suosittelisi opettajia välttämättä muokkaamaan kurssia mobiilissa, vaan käyttämään siihen tietokoneversiota.

Kirjoittaja: Terhi Tammela.
Kirjoittaja on Gradia Jyväskylän datanomiopiskelija.

Lapsi mukaan töihin -päivä Gradia Digipalveluissa

22.11.2019 vietettiin valtakunnallista Lapsi mukaan töihin-päivää. Gradian Digipalveluissa järjestettiin päivän teeman mukaisesti digituokio, johon gradialaiset osallistuivat lastensa kanssa. Digipalveluiden tiloissa pystyi tutustumaan älytaulujen käyttöön ja tutustumaan Minecraft-peliin. Esillä oli uudempaa ja vanhempaa laitteistoa ja uteliaat pystyivät myös kurkkaamaan mitä tietokoneen sisällä oikein on. Suuren suosion sai kuitenkin “game room”, jossa lapset ja aikuisetkin pääsivät tutustumaan VR-peleihin. Iloisessa tunnelmassa oli mahtavaa nähdä lasten ja aikuisten tutustuvan välineisiin yhdessä!

Oppilaitoksen IT-päivät Microsoftilla

Microsoft järjesti 13.-14.11.2019 Oppilaitosten IT-päivät, jonne osallistui opettajia ja tietohallinnon henkilöstöä eri oppilaitoksista ja koulutusasteilta. Gradialta tilaisuudessa oli Merja Hakanen ja Antti Lehtinen Digipalveluista.

Microsoftin edustajat kertoivat kuulumisista oppilaitoksilta. Kentällä on paljon kiinnostusta analytiikan hyödyntämiseen sekä oppimisanalytiikan että talousraportoinnin alueilla. Saimme myös vinkkejä muutamista juuri julkaistuista tai tulossa olevista ominaisuuksista Office-tuotteisiin, joista yksi toivotuimpia oli yksityiset kanavat Teams-sovelluksessa. Microsoft järjestää marraskuun lopussa lisäksi erilliset koulutuspäivät Teamsista, joihin voi osallistua myös etänä.

Päivillä käytiin läpi teknisestä näkökulmasta työasemien hallintaa sekä Azure-palveluita sekä niihin liittyviä uusia ominaisuuksia.

Sekä oppiminen että teknologiat kehittyvät kovaa vauhtia. Mitkä ovat ne taidot, joita tarvitsemme tulevaisuudessa?

Päivillä oli esillä useita Microsoftin kumppaneita, jotka esittelivät omia ja Microsoftin kanssa yhteistyössä tehtyjä ratkaisuja.

Turvallisesti digitaalisissa ympäristöissä

Onrego esitteli Virtual Desktop-ratkaisujaan ja näytti esimerkin, kuinka sovelluksia voi käyttää virtuaalipalvelimen kautta. KPMG  piti tietoturvapuheenvuoron, jossa esiteltiin millaiset erilaiset tahot voivat tehdä kyberhyökkäyksiä. Hyökkääjät valmistautuvat nykyään hyökkäyksiin huolella ja etsivät käyttökelpoista tietoa kohteesta etukäteen. Hyökkäyksissä hyödynnetään erilaisia psykologisen vaikuttamisen keinoja, kuten vastavuoroisuuden tunnetta, esiintymistä auktoriteettina ja/tai miellyttävyyttä. Kalasteluyrityksiä tehdään nykyään eniten sähköpostin kautta, mutta myös puheluilla tai tekstiviesteillä, jotka näyttävät tulevan oikealta käyttäjältä. Organisaation tietoturvaratkaisujen ja -toimintatapojen tulee olla kunnossa vastatakseen näihin erilaisiin uhkiin.

Opiskelijan osaaminen näkyväksi

Workseed esitteli sovelluksensa, joka on tarkoitettu mm. opiskelijan osaamisen kehittymisen ja työpaikoilla tapahtuvan oppimisen seurantaan. Päivillä esiteltiin myös muutamia oppimisalustoja, jotka ovat yhteensopivia Microsoft- sovellusten tai käyttäjähallinnan kanssa. TechClass:n visiona on luoda yhteyksiä akateemisen maailman ja työelämän välillä tarjoamalla koulutusta pinnalla oleviin teknologioihin. He tarjoavat omaa oppimisalustaa sekä työpajoja ajankohtaisiin aiheisiin, kuten IoT.  Claned:n edustaja piti innostavan puheen nykyaikaisesta oppimisesta. Hänen mielestään oppimisteknologia pitäisi olla jotain muuta kuin sovellusten valintaa. Enemmän pitäisi kiinnittää tulosten mittaamiseen ja analysointiin. Kertooko kurssin kävijämäärä siitä, että oppiko opiskelijat siellä? Claned suuntaa nykyään teknisen alustamyynnin sijaan kokonaisvaltaisempaan koulutusmuotoilun ratkaisuihin, jossa oppimisanalytiikan avulla kehitetään laadullisesti hyviä oppimisjaksoja. Yrityskoulutusten tarjonnassa kilpailu on kovaa ja laadullisesti hyvät kurssit pärjäävät paremmin tässä kilpailussa.

Älykkäät ratkaisut tiedonhallinnassa

M-files on asiakirjojen ja tiedon hallintaan keskittynyt yritys, jonka sovelluksilla voi tallentaa ja hallita yrityksen dokumentteja eri laitteilla sekä mm. Teamsin sisällä. M-filesin edustaja esitteli myös sähköisen allekirjoituksen käyttöä ja hyötyjä oppilaitoksissa. Crayon Finland:n edustaja avasi nykyaikaisen tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoituksia. Tekoälysovellukset ovat vauhdilla valtaamassa osaa vapaa-ajastamme ja hänen mukaan opiskelijoiden tulisi saada jo oppilaitoksissa valmiuksia sen soveltamiseen.

Minecraftin mahdollisuudet opetuksessa

Microsoftin edustajat muistuttivat myös Minecraft Education Editionin käytöstä. Gradiassa kaikki opiskelijat ja opettajat voivat käyttää Minecraftin opetusversiota, jossa on rakentamisen lisäksi harjoitella koodaustaitoja sisäänrakennetulla koodaustyökalulla sekä kemian tehtäviä Chemistry in Minecraft-osiossa. Voit ladata Minecraft Education Editionin Microsoft Storen kautta omalle koneellesi ja kirjautua oppilaitoksen tunnuksilla sovellukseen.  Miten sinä hyödyntäisit Minecraftia omalla alallasi?