“¡Feliz cumpleaños, Jon!” Nel toivottaa ja skoolaa colapullolla. Istumme reilun kymmenen ystävän kanssa uima-altaassa auringon laskiessa. Keskustelu käy vilkkaana espanjaksi ja englanniksi. Välillä joku heittää minua lumipallolla. Meneillään on Spanglish-ryhmämme jäsenen syntymäpäiväjuhla AltspaceVR:ssa eli virtuaalisovelluksessa. Todellisessa maailmassa olemme eri puolilla maapalloa virtuaalilasit päässämme, kuka missäkin. Jon itse Mexico Cityssa koronan saartamana, minä tyttäreni huoneessa Googlen kääntäjä valmiina iPadilla. Viisi kuukautta espanjan opiskelua on tuottanut tulosta ja uusia ystäviä.

XR-teknologioilla tarkoitetaan niitä teknologioita, joilla voidaan laajentaa todellisuutta reaalimaailman rajojen yli. AR (augmented reality) eli lisätty todellisuus tuo ulottuvilleni uusia mahdollisuuksia, kun voin uudessa matkakohteessa saada puhelimellani esittelyn nähtävyyksistä katsomalla kohdetta ruudun läpi tai arvioida nettikaupan kenkätarjontaa omissa jaloissani puhelimeen ladattavalla sovelluksella katsellen.

VR (virtual reality) eli virtuaalitodellisuus vie meidät askelta pidemmälle. Virtuaalilasit päässä pelien pelaaminen, kokousten järjestäminen, tapahtumiin osallistuminen ja mitä erilaisimpien taitojen harjoittelu tapahtuvat usein niin immersiivisesti ja mukaansatempaavasti, että palaaminen reaalimaailmaan vie hetken aikaa.

MR (mixed reality) eli yhdistetty todellisuus tarjoaa uuden ulottuvuuden yhdistämällä omaan reaalimaailmaamme tietokoneella luotuja 3D-elementtejä, joita katsellaan yhdistettyä todellisuutta tukevilla laseilla. Tätä teknologiaa käytetään esimerkiksi rakennusten suunnittelussa sekä kokouksia ja tapahtumia järjestettäessä.  

Onko näistä teknologioista sitten suoraa hyötyä Gradian opiskelijoille jo tänä päivänä? On ja ei.

Anatomian opiskelu helpottuu, kun tarjolla on useampia valmiita sovelluksia ihmisen kudosten ja osien tutkimiseen. DigiTutorimme Nikon kanssa skannailimme kokonaisen luurangon, jota sitten tarkastelimme toimistomme pöydällä iPadin ruudulta. Autojen sähkö- ja hybridimoottoreiden teknologiaa opiskellessa ei ole tarpeen hankkia useista erilaisista malleista fyysisiä moottoreita, kun niitä voidaan tarkastella vaikkapa luokkahuoneessa tai puistossa mobiililaitteiden kautta. Tarkoitukseen sopivia (vielä melko hintavia) AR-lasejakin on tarjolla.

Virtuaalisovellusten avulla voidaan simuloida rutiininomaisia ja jopa vaarallisia työvaiheita ennen kuin niitä harjoitellaan käytännössä. Asiakaspalvelutilanteita voidaan harjoitella virtuaaliympäristöissä – vaikkapa eri kielillä ja rooleja vaihdellen. Sohvaperunaopiskelijaksi tunnustautunut nuori mies innostui liikkumaan VR-treenien avulla ja harrastaa nyt muutakin liikuntaa. VR-teknologioiden avulla myös kansainvälistyminen käy käden käänteessä. Jopa tähtitieteen oppiminen saa kunnolla buustia, kun sitä voidaan tehdä aurinkokunnassa planeetalta toiselle lentäen.

Lyhyesti sanoen: vain taivas on rajana, paitsi ettei ole.

Maaret Strang, digikoordinaattori
GRADIA Digipalvelut

Kategoriat: Yleinen

0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *