Usein kysytyt kysymykset mukauttamisesta

Oletko pohtinut, milloin osaamisen arvioinnin mukauttaminen on tarpeen ja miten se valmistellaan?

Tiedätkö, miten mukauttamispäätös tehdään?

Millä tavalla osaamisen arvioinnin mukauttaminen sitten toteutetaan?

Opettajan osaamiseen kuuluu erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kohtaaminen ja ohjaaminen kokonaisvaltaisesti. Tämä tuli esille Rohkeasti uudistumaan! Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamistarpeet raportissa. Ohjauksessa tulee tunnistaa opiskelijan vahvuudet ja kehittämisen kohteet sekä arvioida henkilökohtainen ohjaustarve opiskelijan elämäntilanne huomioiden.

Osaamisen arvioinnin mukauttamisen opas opettajalle

Osaamisen arviointia voidaan mukauttaa silloin, kun opiskelija ei pedagogisten tukitoimien avulla ja erityisestä tuesta huolimatta saavuta T1-tason osaamistavoitteita. Osaamisen arvioinnin mukauttamisen oppaaseen on listattu mukauttamisen valmisteluun, päätöksentekoon, toimeenpanoon ja arviointiin liittyviä työvaiheita. Oppaasta löytyy myös ohjeelliset tasokuvaukset, joita opettaja voi käyttää apuna mukautettujen arviointikriteerien laatimisessa. Opettaja voi hyödyntää niitä myös arviointitilanteessa ja laatiessaan sanallista kuvausta opiskelijan osaamisesta.

Olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä osaamisen arvioinnin mukauttamisesta

Arviointioppaiden rinnalle olemme koonneet usein kysyttyjä kysymyksiä mukauttamisesta. Vastauksia niihin on hiottu yhteistyössä OPH:n edustajien kanssa.

Tutustu osaamisen arvioinnin mukauttamisen oppaaseen

Rohkeasti uudistumaan! Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamistarpeet raportti (s. 14)

Lisätietoa:

Kaisa Räty, opetusneuvos
Opetushallitus, Ammatillinen osaaminen
puh. 0295331694, kaisa.raty@oph.fi

www.oph.fi

Rita Hintsala, pedagoginen koordinaattori

Ammattiopisto Spesia

puh. 044 765 1311, rita.hintsala@spesia.fi

www.spesia.fi

Lisätietoa ja materiaalia löydät myös verkostohankkeen sivuilta:

bit.ly/posaaja

Facebook: @POsaamista

Instagram: parastaosaamista

Twitter: @Posaaja_

Youtube: parasta osaamista

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *