Tiedättekö tunteen, kun eteen tulee juttu, joka kolahtaa. Osuu ja uppoaa. Tällainen oli elokuussa silmiin osunut Anne-Mari Kiviniemen blogiteksti Tiedottajan lempilauseet VOL 2: Viestintäbingo. Viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä näihin ikisuosikkeihin törmää jatkuvasti, mutta totuus on tarua ihmeellisempää. Ihan teidän muidenkin iloksi haluan jakaa muutaman jutun kirjoituksesta selitysten kera siitä, miten nämä näyttäytyvät meillä Gradiassa. Voitte sitten keksiä itse lisää tai tehdä ihan oman sanabingon.
”Tätä pitää nyt rummuttaa kaikissa kanavissa”
Sähköinen markkinointi ja sosiaalinen media jyräävät markkinoinnissa. Mistä kanavista viesti tavoittaa asiakkaat parhaiten, kun heitä on laidasta laitaan? Youtube, Instagram, Facebook, Twitter, Linkedin, Snapchat vai kenties Pinterest – mikä on tällä hetkellä in tai out? Vaatii aikamoista taituruutta ja asiantuntijuutta pysyä digitaalisten kanavien vauhdissa mukana. Lisäksi pitää pohtia, kenet haluat tavoittaa, mikä on ydinviestisi ja mitä olet tarjoamassa. Ei ole asiakkaita, jos emme osaa myydä ja markkinoida oikein.
”Missä tästä on muka puhuttu?”
Huomasin ihmetteleväni jotain puuttuvaa tietoa muutama päivä sitten. Ja sitten nolona tajusin, että en ollut ehtinyt lukea intran uutisia pitkään aikaan. Meriselitys oli tällä kertaa syyslomasta johtunut kiire. Uuden vuoden lupaus (eikö niitä voi tehdä jo nyt, kun joulutavaratkin ovat tulleet kauppoihin?): käyn intrassa joka työpäivä ja luen muutakin kuin vain päivän ruokalistan.
”Ei me olla budjetoitu viestintään”
Tehdessäni vuosi sitten tämän vuoden budjettia olisin ollut hyvän kristallipallon tarpeessa. Oli tulossa organisaatiouudistus, ammatillisen koulutuksen reformi, muutokset koulutustarjonnan rakenteessa, uusi nimi ja ilme sekä uudet verkkosivut ja mitä vielä muuta. Minkään oppikirjan mukaanhan kaikkia uudistuksia ei saisi ajoittaa yhteen, joten täytyy vain ihmetellä, mitä kaikkea olemme tänä vuonna saaneet aikaiseksi! Haastekertoimista huolimatta kaikesta on selvitty ja toiminta on normalisoitunut. Tämän vuoden talousarvion tekeminen on muuten tuntunut paljon helpommalta!
”Veljenpoikani osaa tehdä nettisivuja/logon/videon”
Ihan kuin nimi- ja ilmeuudistuksessa ei olisi ollut riittävästi sulateltavaa tälle vuodelle, niin laitettiin tosiaan gradia.fi verkkosivutkin uusiksi. Hyvät yhteistyökumppanit, kuten verkkosivu-uudistuksessa konsultoinut North Patrol, verkkopalvelun toteuttanut Exove ja visuaalisen ilmeen luonut Bond ovat olleet korvaamaton apu omien ammattilaisten lisäksi. Ei näitä juttuja ihan veljenpoikien kanssa olisi saatu aikaiseksi…
”Kohderyhmä? Tämä on tarkoitettu kaikille”
Tämä on niin totta. North Patrol käyttää omassa web-ostajan oppaassaan Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiaa case-esimerkkinä ja kuvaa meitä osuvasti koulutuksen hypermarketiksi. Meiltä löytyy opiskelijoita vauvasta vaariin. Mieti siinä sitten kohderyhmiä, kun jo kuvapankin kuviakin pitäisi löytyä joka lähtöön ja tarkoitukseen. Onneksi olemme ehtineet tänä vuonna saada aivan mahtavia kuvia meidän opiskelijoista aidoissa tilanteissa, ympäristöissä ja aitoina itsenään.
”Voitko markkinoida tätä tapahtumaa? Se on ylihuomenna”
Sen lisäksi, että huomioit niin digitaalisen kuin printtimarkkinoinnin, on muistettava varmistaa, että itse tapahtuman suhteen on homma hanskassa. Tätä varten olemmekin tehneet oman selviytymispakkauksen tapahtumanjärjestämiseen. Hyvä check-list auttaa, kun pitää muistaa ständin, hashtagien ja somepäivitysten lisäksi kaikki ne muut tapahtumanjärjestäjän työkalupakkiin kuuluvat tavarat. Ihmisiä (ja heidän aikataulujaan!) unohtamatta. Lista on ollut tänä vuonna tarpeen niin rekrymessuilla, SuomiAreenalla, Kalevan kisoissa, Neste Rallissa kuin FinnMETKOssakin. Sitä hiotaan vielä tulevilla Studia-messuilla sekä kuntakierroksella, ja todelliseen tulikasteeseen se joutuu Taitaja2020-kisoissa Jyväskylässä.
”Pitäisi saada roll-up ja esite. Messut on ensi viikolla”
Niin klassista. Mutta tämäpäs ei olekaan meillä mikään vitsi. Parhaimmillaan olemme saaneet roll-upit ja esitteet jopa samana päivänä, kun taitava graafinen suunnittelijamme ja oman painopuolen kaverit pistävät töpinäksi! On ilo saada työskennellä alan ammattilaisten kanssa.
”Meidän perusväri on niin tylsä”
Meidän värikartta on ihan mahtava! Itse olen ehtinyt vaihtaa suosikkiväriäni jo useampaan otteeseen. Onneksi on 13 eri väriä, mistä valita. Tällä hetkellä taidan olla keltaisen värin lumoissa, vielä viime kesän auringonpaistetta muistellen. Mikä sinun suosikkivärisi on? Värikartan nimet ovat minusta ihan paras juttu: karkkipäivä, villi ja vapaa, kesäfiilis, jalat maassa, rehtorin lempivärit (mitähän ne muuten oikeasti mahtavat olla?). Keksi itse lisää!
”Eikun me halutaan oma logo”
Tämä vuosi on eletty uuden ja ihmeellisen Gradia-brändin kanssa. Ei tullut pelkkää logoa, joka aina ensin tulee mieleen, kun pitäisi uusia yritysilme. Perusteellisen pohdinnan ja eri sidosryhmien osallistamisen jälkeen saatiin kasaan täysverinen brändiohjeisto, jonka avulla ilmettä ja uudistettua brändiä luotsataan eteenpäin. Miten voikaan brändi olla tilanteesta riippuen rohkea, värikäs, hillitty, näyttävä, omaleimainen, arvokas, erottuva. Huomaan usein itsekin ihmetteleväni, miten moneen se taipuu. Tuskin maltan odottaa, mitä kaikkea brändistä saadaan ajan kanssa irti. Parasta on, kun olemme päässeet yhdessä opiskelijoiden kanssa sitä luomaan ja tekemään. Hyvänä esimerkkinä tästä on opiskelijatyönä teipatut Gradia-bussit ja -rekat.
Uusi ilme on saanut hyvän vastaanoton eri sidosryhmiltämme ja myös oma henkilökunta käyttää ylpeänä Gradia t-paitaa. ”T-paita-testin” perusteella Gradia-brändi on siis saanut otettu hyvin vastaan. Jokainen ihminen on omanlaisensa ja myös meillä kaikilla gradialaisilla on oma brändimme – Gradia brändi tulee siis muodostumaan sellaiseksi kuin me sen yhdessä teemme. Se on sitä, miten sinä sen näet, sillä mielikuva muodostuu ihmisten mielissä. Haastankin sinut miettimään, mitä Gradia sinulle viestii – mitä sinulle tarkoittaa asiakaslupausemme Astetta enemmän?
Tiesitkö muuten, että sana Gradia viittaa askeliin eteenpäin (lat. gradior) sekä laadun ja kehityksen asteeseen (engl. grade). Nimi viestii oppimisen ja työelämän uudistamisesta sekä toiminnan jatkuvasta kehittämisestä. Aika osuvasti Suomen suurimmalle koulutuksen kuntayhtymälle ja kolmanneksi suurimmalle toisen asteen kouluttajalle.
Ai niin, tässä vielä meidän tiimin lisäykset tiedottajan lempilauseet –listalle:
- Koska muillakin on, niin me halutaan tehdä tästä banneri nettiin
- Eihän sen tekemiseen mene kuin 5 minuuttia
- Laita joku kiva kuva siihen
- Pistä tästä buusti lehteen
- Meidän intrasta ei löydy mitään
- Tähän tarvitaan brändäystä
- Kyllä te viestinnän ammattilaiset pystytte tämän kirkastamaan
Maria Linnavirta
yhteyspäällikkö, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Hyvä kirjoitus. Tunnistan ja tunnustan.