Työssä oppilaitosympäristössä

Kaikki tietävät, että hierojan ammatissa korostuu hyvien kädentaitojen osaaminen. Kädentaitoja voi kehittää vain käytännön työtehtävissä, ja tästä lähtökohdasta useimmat hierojaopiskelijat aloittavat opintonsa. Joskus yllätyksiä saattaa kuitenkin tuottaa melko laaja teoreettinen tietopohja, mikä hierojalta myös vaaditaan. Anatomia, fysiologia, tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä monet muut oppiaineet antavat työskentelyyn vaadittavaa varmuutta ja lisäävät samalla konkreettisesti hierojan ammattiosaamista.

Nykyinen opiskelijaryhmä on edennyt kuluneen talven aikana valtavan harppauksen eteenpäin kohti koulutetun hierojan ammattiosaamista. Lihakset, luut ja nivelet otettiin haltuun syksyn aikana ja TULES, fysiologia sekä kansansairaudet ovat aiheena nyt keväällä. Pitkin matkaa teoriatietoa on päästy yhdistämään käytäntöön ja tämä tarkoittaa kädentaitojen ohella myös asiakaspalveluosaamisen kehittymistä koulun hoitolassa.

nimetön     nimetön3

Käytännön harjoittelujaksoja pyritään hierojakoulutuksessa suorittamaan kokonaisuudessaan neljä, joista ensimmäinen on eräänlaisena orientaatiojaksona selvästi lyhempi. Viimeinen jakso valinnaisen tutkinnon osan tiimoilta on vahvasti syventävä. Erikoisuutena hierojakoulutuksessa on oppilaitoksen vahva rooli työssäoppimisen paikan tarjoajana. Oppilaitoksen alaisuuteen on perustettu opiskelijoille oma osuuskunta, jonka nimissä työssäoppimista voidaan tehdä aidossa ympäristössä koululla ja myös koulun ulkopuolella. Käytännössä hierojien työssäoppiminen tapahtuu suurilta osin hoitolassa, joka on perustettu oppilaitoksen tiloihin. Markkinointi ja asiakashankinta kuuluvat osaltaan työssäoppimisen tehtäviin. Asiakkaita pyritään löytämään oppilaitoksen sisältä ja myös sen ulkopuolelta. Vuosien varrella olemmekin saaneet luotua kiitettävän vahvan asiakaskunnan hierojaopiskelijoiden tarpeisiin.

Kevään viimeinen työssäoppimisen jakso huipentuu tutkintotilaisuuteen toukokuun lopulla. Tässä mennään siis kriittisiä aikoja ammatillisen kasvun kannalta. Opittuja asioita pitäisi nyt jäsennellä ja selkeyttää itselle niin, että osaaminen näyttäytyy vaaditulla tasolla tutkintotilaisuudessa. Käytännön asiakastilanteet kouluttajan ohjauksessa edistävät mitä parhaiten osaamisen kehittymistä. Hierojan koulutuksessa pätee täydellisesti sanonta: tekemällä oppii!

Tuomas Inkiläinen

Hierojan ammattitutkinto

vastuukouluttaja, koulutettu hieroja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *