Ofta ställda frågor om anpassning

Har du funderat över när det är nödvändigt att göra en anpassning av bedömningen av kunnandet och hur den ska förberedas?

Vet du hur man gör ett beslut om anpassning av bedömning?

På vilket sätt genomförs en anpassning av bedömningen av kunnandet?

Till lärarens kompetens hör att möta studerande med behov av särskilt stöd och  handleda dem ur ett helhetsperspektiv. Det här kom fram i Mod att förnya! Rapport om undervisnings- och handledningspersonalens kompetensbehov. I handledningen ska man identifiera studerandenas styrkor och utvecklingsområden samt bedöma behovet av individuell  handledning med beaktande av varje studerandes livssituation. 

Guide om anpassning av bedömning av kunnande för  lärare

Bedömningen av kunnandet kan anpassas om studerande trots pedagogiska stödåtgärder inte når målen för kunnande för nivå N1. I guiden om anpassning av bedömning av kunnande har man gjort upp en lista över följande arbetsskeden i anpassningen: förberedelse, beslut, genomförande och bedömning. I guiden finns också nivåbeskrivningar som läraren kan använda som stöd vid utarbetandet av anpassade bedömningskriterier. Läraren kan använda dem också i bedömningssituationen och för att utarbeta en verbal beskrivning av den studerandes kunnande.

Vi har sammanställt ofta ställda frågor om anpassning av bedömningen av kunnandet

I anslutning till bedömningsguiderna har vid sammanställt ofta ställda frågor om anpassning. Svaren på dessa frågor har gjorts i samarbete med representanter för UBS. De publiceras inom en snar framtid på Utbildningsstyrelsens sidor för Vanliga frågor. 

Länk här när frågorna är publicerade bland Utbildningsstyrelsens vanliga frågor:

Bekanta dig med guiden  om anpassning av bedömning av kunnande via denna länk:

https://blogit.gradia.fi/parasta_osaamista/wp-content/uploads/sites/20/2019/12/Mukautettu_opas_SE.pdf

Mod att förnya! Rapport om undervisnings- och handledningspersonalens kompetensbehov (s. 15:

https://blogit.gradia.fi/parasta_osaamista/wp-content/uploads/sites/20/2019/04/Mod-att-f%C3%B6rnya.pdf

Tilläggsuppgifter:

  • Kaisa Räty, undervisningsråd
  • Opetushallitus, Ammatillinen osaaminen
  • tfn. 0295331694, kaisa.raty@oph.fi
  • Rita Hintsala, pedagogisk koordinator
  • Ammattiopisto Spesia
  • tfn. 044 765 1311, rita.hintsala@spesia.fi
  • www.spesia.fi

Tilläggsuppgifter och artiklar finns också på nätverksprojektets sidor:

  • bit.ly/posaaja
  • Facebook: @POsaamista
  • Instagram: parastaosaamista
  • Twitter: @Posaaja_
  • Youtube: parasta osaamista

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *