Miten ammatillisen koulutuksen uudistus 1.1.2018 vaikuttaa työelämään?
Yksilöllisyys
• Opiskelija etenee opinnoissaan omien tarpeidensa ja edellytystensä mukaisesti.
• Jatkossa osaaminen ratkaisee, ei opiskeluun käytetty aika.
• Oppilaitos ja opiskelija laativat henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS), johon kirjataan
mm. työpaikalla tapahtuva oppiminen ja sen tavoitteet.
• Opiskelijan voi saada työpaikalle eri aikoina ja jakson vähimmäis- tai enimmäiskestoa ei ole. Näin voidaan
paremmin huomioida erilaiset oppijat. Työpaikalla tapahtuva koulutus on tavoitteellista ja ohjattua.
Yksi tapa suorittaa tutkinto
• Kaikki osaaminen osoitetaan näytöillä, jotka suoritetaan työpaikoilla käytännön työtehtävissä.
• Jatkossa vähemmän ja laaja-alaisempia tutkintoja. Siirtymäkauden jälkeen tutkintojen määrä puolittuu 164:ään.
• Opiskelijat erikoistuvat tutkintojen sisällä ja valinnaisuus lisääntyy. Yritys voi vinkata opiskelijaa hankkimaan
yrityksen tarvitsemaa osaamista.
• Näytössä opettaja ja työelämän edustaja arvioivat osaamisen yhdessä. Koulutuksen järjestäjä perehdyttää työelämää
edustavat arvioijat.
Joustavat tavat oppia työelämässä:
1. Koulutussopimus
• Työpaikalla tapahtuvaa oppimista ilman työsuhdetta ja palkanmaksua.
• Koulutuksen järjestäjä ja työpaikka solmivat kirjallisen sopimuksen tutkinnon osittain. Sopimukseen määritellään
käytännön työtehtävät opiskelijalle.
• Koulutuksenjärjestäjä vastaa työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta.
• Työpaikalle nimetään työpaikkaohjaaja, jota opettaja tukee ohjauksessa.
• Ohjauksesta ei makseta yritykselle korvausta.
2. Oppisopimus
• Opiskelija on työsuhteessa yritykseen ja hänelle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
• Koulutuksen järjestäjä ja työpaikka solmivat kirjallisen sopimuksen tutkinnon osittain. Sopimukseen määritellään
käytännön työtehtävät opiskelijalle.
• Työpaikalla tapahtuvaa oppimista voi tarvittaessa täydentää muissa oppimisympäristöissä.
• Opiskelija voi hankkia oppisopimuksella koko tutkinnon tai oppisopimus voidaan solmia tutkinnon osaan.
• Työnantajalle voidaan maksaa koulutuskorvausta.
Opiskelijan työpaikalla tapahtuva oppiminen voi sisältää sekä koulutus- että oppisopimuksen kautta tapahtuvaa
oppimista.
Hyödyt työelämälle
• Työpaikalla tapahtuva oppiminen on loistava tapa kouluttaa ja rekrytoida opiskelijaa yrityksen tarpeet
huomioiden.
• Opiskelijan työelämävalmiudet paranevat.
• Työnantajien ja työntekijöiden haasteet tarpeiden kohtaamisesta helpottuvat, kun yrityksen tarpeet ja lähtökohdat voidaan
huomioida entistä paremmin.
• Oppisopimuskoulutus, koulutussopimus ja näyttöjen arvioiminen on erinomainen mahdollisuus nähdä opiskelijoiden osaamista.
Työpaikkojen kannattaa olla mukana ammatillisen koulutuksen arjessa tulevaisuuden työvoiman tarpeensa varmistamiseksi.
• Mahdollisuus suunnata opiskelijoiden osaamista ja valintoja yrityksen tarpeiden suuntaan.
• Räätälöity opintopolku vie opiskelijoita ripeästi työelämään.
• Kaikki ammatillista tutkintoa suorittavat saavat valmiuksia ja osaamista toimia yrittäjämäisesti ja yrittäjänä.
Opastamme työelämää reformin muutoksiin tiedottamalla ja jalkautumalla yrityksiin loppuvuoden aikana.
Tiiviissä yhteistyössä Lappian kanssa yritykset vaikuttavat alansa koulutuksen kehittämiseen.
Oletko kiinnostunut kehittämään alasi ammatillista koulutusta Lappian ammatillisissa foorumeissa sekä näiden
ohjausryhmissä? Ota yhteyttä!
Terveisin,
Virpi Lilja
Koulutuskuntayhtymä Lappian johtaja, rehtori
www.lappia.fi/reformi