Parasta osaamista -verkostohanke - Bästa kunnande -nätverksprojektet Blogisivusto
Osaamisen arviointi on yksi tärkeä osa opiskelijan opintopolkua – eräänlainen huipentuma siitä, mitä on saatu aikaan ja millainen osaaminen opiskelijalle on muodostunut. Tasavertaisuus varmistuu silloin kun arviointi on objektiivista ja kriteeriperusteista. Opettajalla arviointiin liittyvä osaaminen on yksi...
Parasta osaamista verkostohankkeen blogisivustolla on ilmennyt joidenkin linkkien osalta avautumishaasteita. Tämä johtuu tapahtuneesta ohjelmistopäivityksestä ja osa linkeistä ei aukea Gradian ulkopuolisille henkilöille. Olemme pyrkineet päivittämään kaikki linkit ajantasalle. Mikäli kuitenkin havaitset linkin, joka ei...
Parasta kehittäisohjelmien ja hankkeiden aineistot ja materiaalit löytyvät eri kanavistamme. Ne on helposti käyttöönotettavissa sekä modifioitavissa ja parastettavissa tarvittaessa. Ottakaa rohkeasti käyttöön! Kaikki aineistot ja materiaalit on tuotettu yhteiskehittämällä meitä kaikkia varten. Tueksi ja...
Parasta osaamista -verkostohankkeesta tehty selvitys on nyt julkaistu sekä suomen- että ruotsinkielellä. Selvitys on luettavissa blogissamme löytyen edellä olevien linkkien lisäksi valikoista: Toimintamallit ja materiaalit sekä Bästa kunnande. Tiivistelmä Parasta osaamista -verkostohanke oli valtakunnallinen...
Päivi Kalliokoski, Parasta palvelua kehittämisohjelma Joko tunnet tämän? Opas: työelämässä oppimisen uudet mahdollisuudet? Oppaaseen on koottu työelämässä oppimisen hienot, uudet mahdollisuudet, joiden avulla koulutus- ja oppisopimusta voidaan entistä joustavammin käyttää opiskelijan yksilöllisten polkujen toteuttamiseen...
Parasta DigiTukea -verkostohankkeen sanastotyö saatiin päätökseen viime vuoden lopulla. Sanaston nimeksi annettiin Työpaikalla järjestettävän koulutuksen sanasto − Oppisopimus- ja koulutussopimuskoulutuksen käsitteitä. Sanasto on julkaistu kahdessa muodossa: se on saatavilla pdf-muotoisena Parasta DigiTukea blogin Materiaalit-osiosta,...
Miten perehdytän työpaikkaohjaajan? Mitä työelämässä oppimisessa tulisi muistaa? Miten arviointi toteutuu? Miten työelämäyhteistyötä voisi edistää ja syventää? Keneltä saan tukea työssäni ja miten voin kehittää tai ylläpitää osaamistani vaikkapa digitaalisin välinein? Ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle kysymysten ratkaisuun on tarjolla monia eri...
Parasta osaamista –verkostohankkeessa toteutettiin viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyönä 10 op laajuinen Erityisen tuen verkko-opinnot. Verkko-opintojen tavoitteet pohjautuivat v. 2018 tehtyyn opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamistarveselvitykseen (Heinilä ym. 2018). Verkko-opintojen toteutusta koordinoi Seija Eskola JAMK:sta. Teknisestä...
Pilotoimme Open Partner –toimintamallia Sedussa muutamalla alalla ja pienellä joukolla opettajia. Ajankohdaksi osui marras-joulukuu. Asenne toimintamallia kohtaan on ollut positiivinen. Yhteydenottojen myötä selvisi myös se, että tällaista toimintaa oppilaitoksessamme harjoitetaan paljon, se on nyt...
Työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa on työelämällä entistä suurempi rooli niin nuorten kuin aikuistenkin matkalla kohti ammattia. Onnistunut polku opiskelijasta ammattilaiseksi vaatii opettajan aktiivista ohjausta ja aikaa niin oppilaitoksessa, työpaikoilla kuin kaikissa oppimisympäristöissä. Tästä löydät pienen videon opettajan uudesta roolista työelämässä, opiskelijan rinnalla työpaikalla,...
Yhteiset tukinnon osat (35 osp) ovat ammatillisen peruskoulutuksen tärkeä ja keskeinen kokonaisuus. Yhteisiä tutkinnon osia on mahdollisuus opiskella esimerkiksi lähiopintoina oppilaitoksessa, verkkokursseina tai erilaisten projektien osana. Perinteinen lähiopiskelu oppitunneilla lienee kuitenkin yleisin tapa osaamisen...