Vietin kolmen viikon harjoittelun Gradian Digipalveluiden opetusteknologiatiimin mukana tutustuen heidän työtehtäviinsä. Opiskelen Jyväskylän yliopistossa erityisopettajaksi ja suoritan sivuaineenani koulutusteknologian opintoja. Koulutusteknolgian sivuaineopinnot keskittyvät siihen, miten teknologiaa voidaan hyödyntää opetuksen tukena. Maisterivaiheen harjoitteluista yksi oli mahdollista tehdä valinnaisessa harjoittelupaikassa, joten halusin löytää itselleni harjoittelupaikan, jossa pääsen tutustumaan opetusteknologian hyödyntämiseen oppilaitoksissa konkreettisella tasolla. Gradia oli itselleni entuudestaan tuntematon organisaatio, mutta harjoittelupaikkoja pohtiessa huomasin, että Gradialla panostetaan erilaisten digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöön opetuksessa.

Pääsin viettämään harjoitteluni Gradian Digipalveluissa tutustuen digikoordinaattoreiden työhön. Gradian opetusteknologian tiimiin kuuluu 5 digikoordinaattoria, järjestelmäasiantuntija ja opetusteknologian asiantuntija. Digikoordinaattorit toimivat opettajien tukena ja auttavat heitä erilaisissa pulmissa liittyen digitaalisiin oppimisympäristöihin ja muihin opetusteknologiaan liittyvissä kysymyksissä.

Harjoitteluni kesti kolme viikkoa ja sen aikana pääsin tutustumaan monipuolisesti erilaisiin digikoordinaattoreiden työtehtäviin. Pääsin osallistumaan monenlaisiin opettajille suunnattuihin koulutuksiin sekä esimerkiksi mukaan seuraavan syksyn koulutuskalenterin suunnitteluun. Gradian Digipalvelut tarjoavat opettajille monia erilaisia koulutuksia niin uusille opettajille kuin jo paljon digitaalisia oppimisympäristöjä käyttäneille opettajille. Lisäksi pääsin kokoamaan yhteen Moodlen ja Teamsin käyttöön liittyviä ohjeita, jotka on tarkoitus laittaa syksyllä avattavaan opiskelijoiden intraan.

Pääsin myös tutustumaan Gradia Jämsään ja siellä oleviin koulutusaloihin. Gradia Jämsässä työskentelee tällä hetkellä yksi Gradian digikoordinaattoreista. Gradia Jämsässä tutustuimme uuteen autolabraan! Autolabrassa opettajan on mahdollista kuvata esimerkiksi auton alla kameralla samalla työskennellessään. Kameran kuvat näkyvät kolmelta autolabran näytöltä, jolloin opiskelijat pystyvät reaaliaikaisesti seuraamaan opettajan työskentelyä. Autolabra mahdollistaa myös tehokkaan hybridiopetuksen, sillä samaa videokuvaa ja ääntä voidaan välittää myös Teamsin kautta osallistuville opiskelijoille. Jämsässä on myös sosiaali- ja terveysalalla simulaatioluokkatila, jossa on muun muassa simulaationukke ja neljä kattoon asennettua kameraa, jonka avulla simulaatiota voi seurata niin lähiopetuksena kuin etänä Teamsin välityksellä. Nämä tulevat varmasti tarjoamaan huikeasti mahdollisuuksia opetukseen!

Julia ja Maaret matkailualan punaisen mökin edessä
Maaret esittelemässä autolabran välineitä
Punainen auto korjattavana nostotelineellä autolabrassa
Maaret esittelemässä sosiaali- ja terveysalan harjoittelunukkea

Kaiken kaikkiaan harjoittelu oli hyvin monipuolinen, vaikka harjoittelu kestikin hyvin vähän aikaa. Oli hienoa nähdä, kuinka paljon Gradialla panostetaan siihen, että käytössä olevat ohjelmat ja alustat otetaan kunnolla käyttöön sekä koulutetaan opettajia myös käyttämään näitä ohjelmia. Digikoordinaattorit ovat helposti lähestyttävissä ongelmatilanteiden ilmetessä ja heidän neuvot ovat myös helposti ymmärrettäviä 😊

Julia Lindroos

Kategoriat: Yleinen

0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *