WHY?

WHY on iso kysymys!

Simon Oliver Sinek on ajattelun ammattilainen ja motivaatiopuhuja. Simon on kirjoittanut 5 kirjaa, jotka keskittyvät kysymyksen ”miksi” ympärille. Oppimisen lähtökohta on se, että kokee oppivansa jotain merkityksellistä ja kokee siitä hyvän olon tunnetta.

Mistä syntyy ilo ja hauskuus? Siitä, että tunnet itsesi ja muut sekä sinulla on mahdollisuus viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka saavat sinut hyvälle tuulelle. Jos pystyt keräämään ympärille ihmisiä, jotka uskovat siihen minä sinä uskot, niin motivoidut väistämättä.

Sinek on laatinut mallin ”Golden Circle”, mikä johdattaa motivaation löytymisen ytimeen. Sen ytimessä on kysymys ”WHY”.

Mieti omaa motivaatiota esim. oppimisen suhteen. Kokoa ympärille muutama hyvä ystävä ja pohdi miksi teet sitä mitä nyt teet? Hyvä elämän lähtökohta on se, että löydät oman  ”why” kysymyksen ja määrittelet siihen vastauksen. Voit aloittaa lukemalla tai kuuntelemalla kirjan ”start with why”.

 

Tämän jälkeen kokoa oma tiimisi, joka uskoo siihen mihin sinä uskot. Ihmiset eivät osta sitä mitä teet, vaan sitä miksi niin teet.

Voit jatkaa oman ”why” kysymyksen etsimistä lukemalla seuraavan kirjan ”find your why”. Siitä löytyy käytännön esimerkkejä ja vinkkejä siihen miten se onnistuu.

Tässä yksi esimerkki

Parasta koko ideassa on se, että tämä ei voi epäonnistua, koska se perustuu ihmisen biologiaan ja aivoihin.

Kysymys ”mitä”  käsitellään aivojen kuorikerroksessa, joka keskittyy rationaalisiin ja kielellisiin toimintoihin.  ”Mitä”kysymyksellä ei osteta mitään. Täytyy aloittaa ”miksi” kysymyksellä, koska se iskee suoraan aivojen limbiseen  järjestelmään, jossa suurimmat päätökset tehdään. Ihminen ostaa tunteella, ei järjellä.

Omakohtainen ”why” alkaa löytyä ja Sinekin kirjat vahvistivat sitä. Itse haluan kehittyä tiimivalmentajana ja motivoidun siitä, kun saan ympärilläni olevat opiskelijat innostumaan projekteista ja ajattelemaan omilla aivoilla. Vahva lukusuositus kaikille oppijoille, yrittäjille tai hyvän elämän tavoittelijoille.

Matkailualan tiimivalmentaja Keke

Ihmevalmennus – Iloranta 29.11-1.12.2018

Tiimivalmentaja ja tiimiliideri

Miten rakennamme toimivan tiimioppimisen mallin?

Oppimistiimi ja projektitiimit

Tiimivalmentaja toimii tiimiliiderin kanssa yhdessä ja osallistuu oppimistiimin treeneihin sparraajan roolissa. Tiimiliideri on projektitiimin vetäjä. Molempien tavoitteena on saada kaikkien aivot käyttöön.

Miten luon ja ylläpidän  tiimimäisen oppimisympäristön, jossa tapahtuu ajatusmallin muutos? Kysy…

Miksi ajattelutavan muutos tarvitaan?

Miten sytytän kipinän?

Mitä tiimi tarvii?

Mitä liideri tarvii?

Mitä tiimioppija tarvii?

Mistä syntyy luottamus ja miten ylläpidän luottamusta?

Kaikkien aivot otetaan käyttöön dialogissa. Kysymys ”miksi” on tärkeä ja hyvä työkalu. Erilaisuus on voimavara, arvot ohjaa toimintaamme. Määrittele tavoitteet ja yhteiset arvot. Myös persoonallisuuksien huomioiminen kannattaa.


Avainkysymys. Miten luot ympäristön, jossa mahdollistat ajatusmallin muutoksen? Projektiimin pohdintaa

Tiimiläiset oppii tuntemaan parhaiten toimiessasi heidän kanssaan arjen tilanteissa!

Miten saat ”tulen”palamaan?

Dialogi tärkeä työkalu, arvojen työstäminen ja sisäistäminen. Arvojen ja tekojen tulisi kohdata.

Luodaan käsikirjoitus mallista, jota voidaan käyttää ajatusmallin muutoksessa.

Malli

-1. Tutki itseäsi. Voitko toimia tiimioppimisen priimusmoottorina? Mitä sinun pitäisi osata? Hanki mentori itsellesi. Älä jää yksin! Rohkeus.

0.  Varmista johdon tuki, lupa

1. Tarve, arvot, visio, missio

2. Hanki oma tila dialogille ja teoille

2,5 Kokoa kiinnostuneet toimijat. Tehkää jokaiselle oma henkilökohtainen kasvusuunnitelma. Innostuneet tiimiliiderit kokoavat verkostonsa.

3. Tunne

4. Teot – onnistumiset ja epäonnistumiset, luottamus

5. Ota väki sisään, toista kohta 1.

Oppimistiimin reflektointi

Ihmevalmentaja, Billnäs 27.-29.9.2018

Ihmevalmentajasessio Billnäsin Ruukki, Raaseporissa 27.-29.9.2018

Mitä tulevaisuudessa täytyy opettaa tai oppia?

Tiimin toiminta. Palikkatorni, jossa 10 min aikaa ja tiimiläisten kommentit tallennetaan.

”Hei, tänne päin”, ”nyt yhdessä oikealle” jne..

Z-sukupolvi tulee vaatimaan tiimipelaamista!

 

Sloganeita, jotka osuivat ja upposivat:

”Olemme oman elämämme asiakkaita”

”Sen minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa”

”Keskitytään tulevaisuuden oppimisessa siihen mihin algoritmit ei pysty”

Kirjakolaukset Keken tiimissä visualisoituna

 

https://blogit.gradia.fi/tiimimestari/2018/04/24/ihmevalmentajan-kirjalista/

Poimintoja lauantaipäivästä.

Miten hallita ryhmädynamiikka muuttuvissa oppimistiimeissä vs. projektiryhmissä?

Osaatko odottaa, tekemättä mitään? Hiljaisuudessa voi tapahtua isoja ratkaisuja.

Olemmeko oman elämämme asiakkaita?

Ryhmän ja tiimin muodostuminen, mitä se vaatii yksilöltä?

Vauvasta vaariin, tiimissä oppien. Miten hyödyntää tiimioppimisen taitoja päiväkodista yliopistoon. Tapa toimia?

Anna aikaa, läsnäolo – dialogin taito

Vertaisoppiminen  – kotipesä/paikka, johon tulla – uteliaisuus

Kysymisen taito

Tunteiden tunnistaminen – tunnekuvat/tunnekortit

Luottamus – onnistuneet projektit, motorola.

Vuorovaikutus ja luottamus on passi elämään. Luottamus on tärkeintä mitä on. Täytyy tehdä sellaisia tekoja, jotka synnyttävät luottamusta.

 

Jatka lukemista Ihmevalmentaja, Billnäs 27.-29.9.2018

Tiimioppiminen, matkailuala – Gradia Jämsä

Matkailualan koulutus muutettiin 6.8.2018 täysin tiimimäisen oppimisen malliin, jolloin perustimme ”tapahtumatorpan”. Siirryimme tapahtumaperusteiseen koulutuksen toteutusmalliin, jossa opiskelijat voivat ideoida, suunnitella ja toteuttaa matkailuun liittyviä ohjelmapalvelutuotteita ja kehittää seutukunnan matkailua yhdessä paikallisten matkailuyrittäjien kanssa.

Tapahtumatorpan FB-sivu

 

Ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan 1.1.2018 ja matkailualan perustutkinnon perusteet uusiutuivat 1.8.2018, joten aika oli otollinen ottaa uusi askel koulutuksen kehittämiseksi.

Tulevaisuus haastaa oppimisen ja ohjaamisen, joten päädyimme yhdessä valmentajat ja tutkinnon suorittajat ottaa tämän haasteen vastaan uudessa raikkaassa oppimisympäristössä, jossa jokaista kuunnellaan ja autetaan.

Toiminnan ytimessä on henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa tutkinnon suorittajan kanssa etsitään vastauksia  kysymyksiin: mitä minä osaan ja mitä minun pitäisi osata? Mitä me osaamme ja mitä meidän pitäisi osata?

Henkilökohtaistamisen jälkeen vastuu siirtyy tiimeille, joita valmentajat tukevat. Lähipäivät aloitetaan ”aamudialogilla”, jossa matkaviestimet ja älylaitteet ovat kiinni. Aamudialogiin osallistuvat nuoret ja aikuiset vertaisina toimijoina, eikä luokkarajoja ole.

Käytännön toiminnan alustoina toimivat NY-yritykset sekä osuuskunta Pegosus.  Teoriaopinnot nivotaan ongelmaratkaisuihin ja tiimityöprojektien toteutukseen. Valmentajat laativat tutkinnon suorittajille tutkintojen perusteisiin ja henkilökohtaistamiseen liittyvän osaamispassin. Osaamispassissa on määritelty suoritukset, jotka vaaditaan ennen näyttöä.

Lisäbuustia NY-yritykset ja osuuskuntalaiset hakevat Gradia Jämsän monialaisista yrittäjyysopinnoista. Monialaisissa yrittäjyysopinnoissa kaikki oppilaitoksemme yrittäjyydestä kiinnostuneet jakavat kokemuksiaan ja verkostoituvat keskenään (1pv./kk)

Ohjenuorana meillä on Jämsän pedagoginen käsikirja

https://blogit.gradia.fi/jamsapeda/

Tapahtumatorpassa on aina iltapäivisin avoimet ovet muillekin aloille, jotka haluavat tehdä yhdessä:)

Kuukauden vinkki:

Viisas oppii virheistä, viisaampi toisten virheistä, mutta viisain oppii seuraamalla menestyjiä!

T. Keijo Vehkakoski, tiimivalmentaja

 

Tiimimäistä eräopasopiskelua

Erä- ja luonto-oppaan ammattitutkintolaiset näyttivät kesäosaamisensa 21.5-25.5.2018 Raippaluodon maailmanperintökohteessa. Viikolla sovelsimme tiimimäisen oppimisen menetelmiä siten, että jokaisena päivänä yksi 3-5 hengen opasryhmä oli vastuussa asiakkaistaan 24h. Tässä yksi kuva, joka toimi viikon teoreettisena viitekehyksenä