Mobiilit ohjauskokeilut Jämsän ammattiopistossa

MOI

Listaan tähän tämän lukuvuoden aikana tehtyjä kokeilujani eri kurssien ja oppilaiden kanssa:

1. AO-blogi ympäristöviestinnän kurssilla

  • Ympäristönhoitajat pitivät kurssipäiväkirjaa omassa blogissa 10 ov:n opintokokonaisuuden aikana
  • Laadittiin videokameroilla videoita, joita editoitiin elokuvatyökalulla ja liitettiin blogin oppimispäiväkirjaan
  • Oppilaat innostuivat uudesta tavasta oppia

2. Facebook

  • Eräopaskurssilaisten tiedotus on hoidettu suljetun Facebook-ryhmän välityksellä
  • Toiminut erinomaisesti

3. Oma blogini

  • https://blogit.gradia.fi/tiimimestari
  • auttanut reflektoimaan omaa oppimistani ja jakamaan tietoa yhteistyökumppaneille eri hankkeissa
  • ohjannut opiskelijoiden blogeja, omilla ylläpitotunnuksillani
  • blogipäivityksiä tehty kannnettavalla, Ipadilla, tabletilla ja älykännykällä
  • opetus- ja ohjausvideoiden tuotanto GoPro-kameralla sekä screencast – o -maticilla

4. Moniviestin

  • testasin moniviestimen käyttöä
  • hyvä

5. OneDriven käyttö tiedostojen jakamisessa

  • Olen ottanut OneDriven projektimaisen opetuksen tueksi
  • Dokumenttien jakaminen ja projektihallinta

6. Yammer

  • koekäytössä syksyllä – ei vakiintunut käyttööni

7. Optima

  • vieriohjannut ja toiminut optimatukena henkilökunnalle ja opiskelijoille
  • koosteobjekti, hyvä
  • pedagogiikkaa ja työtilojen ulkoasua kehitettävä

8. AdobeConnectPro

  • työssäoppimisen ohjaus ja arviointikeskustelut
  • hyvä kokemus ja palaute

Lisää mobiilista toiminnastani löytyy omasta blogistani

https://blogit.gradia.fi/tiimimestari

 

Tabletti työvälineenä toppikäynnillä

TOP -merkonomiluokkamme kirjoittavat blogia työssäoppimiseen liittyvistä tehtävistä, koulun projekteistaan sekä oppimisestaan yleensä. Toimeksiantoihin meillä on Pennasen Heinin kanssa yhteinen ohjausblogi https://blogit.gradia.fi/topmerkonomi tai https://blogit.gradia.fi/visu, johon laitamme aina joitain kommenttejamme projekteista ja kaikki toppitehtävät.

Lähdin käymään yrityksiä läpi Koulutussopimuksientekokierrokselle. Ajattelin kokeilla itselleni jotain uutta ja samalla helpottaa työpaikkaohjaajien asioiden hahmottamista. Tärkeää kun tällaisessa tilanteessa on että ohjaajat tietävät, mitä oppilaat tekevät, miksi he niin tekevät ja mikä on lopputulos. Koulutussopimuksiin lisäsin tekstin, jota Heini oli jo alkuun työstänyt. Siinä kerrotaan lyhyesti oppimisblogeistamme, siitä että asiat on käyty läpi sekä mm. valokuvaamiseen liittyvät luvat. Kävin tekstin työpaikoilla läpi, keskustelimme asioista ja lisäksi näytin tai yritin näyttää ohjaajille ohjausblogiamme.

Osa blogimme, oppilaiden töiden sekä tehtävien esittelyistä sujui muitta mutkitta: ohjaajat olivat kiinnostuneita, keksivät heti yritykseen sopivia asioita ja nettikin toimi. Joukossa oli myös muutama ohjaaja, jotka silminnähden vierastivat blogi -ajattelua vaikka eivät mitään sanoneet.

Ongelmana oli myös tekniikka: nettiyhteys välillä toimi vähän aikaa ja joissain tapauksissa ei lainkaan. Tähän olen nyt jo tämän Windows -tabletin kanssa tottunut. Ihmettelen kyllä suuresti, että jos SIM -kortti on lykätty sisälle, niin mielestäni sen pitäisi toimia moitteettomasti. Itselläni ei omassa iPädissäni ole korttia, mutta työkavereillani sellaisen omaavissa iPädeissä on aina matkoilla yms. netti toiminut moitteettomasti. Keksin kuitenkin tähän ratkaisun. Otin esille oman iPhoneni ja kävimme siitä blogin läpi. Vikana ei siis ollut se, että olimme esim. vanhassa paksuseinäisessä, kylmähuoneesta tehdyssä toimistossa, koska muuten puhelimenkin yhteys ei olisi toiminut. Vai olenko nyt niin tekniikan ihmelapsi, että en vain ymmärrä missä vika? Lieneekö sitten palveluntarjoajan linjoissa eikä ihan vain omissa piuhoissani?

Kokemukset olivat hyviä kuitenkin yleisestä näkökulmasta. Visuaalisena ihmisenä haluan aina nähdä asiat kuvina tms. ja mielestäni tämä auttoi ohjaajia hahmottamaan, mistä on kyse. Haemme näin myös läpinäkyvyyttä opetukseen ja mielestäni tälläkin tavalla sitä tulee. Palaute oli mielestäni hyvä. Jään odottamaan ja toivomaan, että ohjaajat käyvät ainakin oman oppilaansa blogia katsomassa. Ja jos vaikka meille tulisi uusia ideoita siitä, mistä kannattaisi teettää syventäviä tehtäviä. Hankaluus tässä on kyllä se, että kaikissa työpaikoissa ei ole nettiä tai sitä ei ehditä käyttää. Jää siis osittain ohjaajien oman innostuksen piikkiin kurkkia, mitä oppilaan oppimisblogissa tapahtuu.

 

 

 

Videon tekoa Screen-o-Maticilla käänteiseen luokkahuoneeseen

Jaahas, tällainen oli jäänyt julkaisematta…

 

No niin. Nyt on sitten videot tehty. Kiirusta piti niiden teon kanssa, varsinkin kun oli ongelmia screen-o-maticin kanssa. Kotona en sitä koulun läppärillä pystynyt tekemään, kun ei en päässyt asentamaan Javaa  ja koulullakin tehokas palomuuri meinasi estää koko homman. YouTubeenkaan en jostain syystä pystynyt / osannut videdoita ladata, joten ne ovat nyt ihan ”perusvideoita” Optimassa. Lähes viime tippaan meni, kun ei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja, mutta tulipa tehtyä! Nyt on hyvä mieli!

Sinänsä tuo Screen-o-matic on helppo käyttää. Huomasin, että aina ei tarvitse aloittaa edes alusta, kun pysyy joustavasti äänittämään päälle oikean kohdan löydettyään. Tosin siinäkin meni hetki, ennen kuin hokaisin kumpaa nappia painaa… Ehkä pientä blondiutta oli siis ilmassa. Kätevää, kun pystyi nauhoittamaan ääntä aiemmin tekemänsä power pointin päälle. Testasin myös tehtävän esittelyä, eli tein myös ohjevideon seuraavaan tehtävään. Tehtävän anto on aika monimutkainen, joten ajattelin tuon videon helpottavan sekä tehtävän ymmärtämistä että materiaalin löytämistä/käyttämistä. Katsotaan miten käy tänään oppilaiden päästyä tätä testaamaan.

Aiemmin keväällä käytin Explain Everythingiä iPadilla videon tekemiseen. Jos vertaa Screen-o-Maticia ja Explain Everythingiä niin molemmissa on omat hyvät puolensa mutta myös haasteita. Explain Everytingissä piti jokainen kuva hakea erikseen padin kameran rullasta. Eli tekemistäni power pointeista piti ensi työstää kuva ja sitten siihen teksti ja sen jälkeen vielä ”videoida”. Tuossa oli siis oma työnsä ja näpräämisensä. Tosin ehkä en ihan osaanut tehdä tuota parhaimmalla tavalla. Youtubeen video latautui kyllä helposti, eikä mielestäni tuossa muutoinkaan ollut ongelmia vaan oli kiva sitä tehdä. Screen-o-Maticilla tehdessäni eilen itse työskentely ei ollut vastaavaa näpräämistä vaan sujuvaa ja joustavaa kun hommaan pääsi kiinni. Ainoat ongelmat olivat juuri tuo YouTubeen lähettäminen (ei ladannut jotain lisäosaa minulle) sekä alkuun pääseminen palomuurien tms. vuoksi. Aikaa kului molemmissa paljon. Eilen meni valmiiden power pointtien nauhoituksessa kolmisen tuntia (tosin oli alussa haasteita), enkä kyllä ole niihin vieläkään täysin tyytyväinen. Olisi ehkä kannattanut lukea vielä muutaman kerran asiat läpi ja kirjoittaa enemmän muistiinpanoja siitä mitä sanoo. Ope ei ole ihan vielä oppinut siis kaikkea… Nyt videot kuulostavat varmaankin kyllä siltä, miten tunneilla puhun, mutta ei niitä ”esityksiin” kehdanne käyttää. Tosin tunneilla en ehkä noin paljoa jännitä… 🙂

Joka tapauksessa, suosittelen molempien käyttöä ja testaamista! Varmaankin on käyttäjästä kiinni kumman käyttö sujuu sutjakkaammin. Itse taidan käyttää molempia aina tilanteesta riippuen.

Ergonomiaa merkonomeille

Kokeilimme iPadejä 2. vuoden merkonomiopiskelijoiden kanssa. Aiheeksi määrittelin jotakin ergonomiaan ja työympäristöön liittyvää ohjeistusta ja parannusehdotuksia. Tarkoitus oli laatia iMovie-ohjelmalla esitykset sovitusta aiheesta. Juha alusti ensimmäisen oppitunnin tästä projektista.

Meillä oli käytettävissä Tommi, 3. vuoden datanomiopiskelija, joka on perehtynyt iPadien maailmaan paremmin ja suorittaa samalla työssäoppimistaan. Opiskelijoille näytettiin yksi datanomien tekemä iMovie ja sitten Juha esitteli, mikä on hyvä prosessi oman elokuvan suunnittelussa sekä mitä appseja kannattaa käyttää.

Seuraavanlaisella prosessilla lähdettiin liikkeelle:

1. Valittiin aihe, joita olivat esimerkiksi ergonominen työskentelyasento, aulatilojen viihtyvyyden parantaminen, paloturvallisuus, hätäuloskäynnit, oppimistekniikat sekä taukojumppaohje

2. Tehtiin Popplet-käsitekartta esiteltävistä pääkohdista

3. Suunniteltiin Keynotella esityksen sisältö diat

a. Tallennettiin kuvaksi, jotta voidaan hyödyntää videossa.

4. Otettiin kameralla kuvia ja videoita

a. Huom! Videot oli otettava vaakasuuntaisesti

5. iMovie-ohjelmalla ”leikattiin” video valmiiksi, johon yhdistetään kuvat, videot ym.

6. Lopuksi nauhoitettiin ääniseloste videoon.

a. Äänen käyttö testattiin etukäteen ja oli oltava tarkka ajastuksen kanssa, jotta ”ääni ja kuva kulkisivat samaan tahtiin”

Opiskelijat lähtivät projektiin mukaan mukavan innostuneesti. Sisällön suunnittelu lähti käyntiin ripeästi ja käsitekartat syntyivät nopeasti. Osaa opiskelijoista tuntui häiritsevän se, ettei laitteen käyttöä suoranaisesti opetettu etukäteen. Tommi opasti aina sitä mukaan kun kysyttävää ilmeni ja itsekin pyrin ohjaamaan sikäli kuin osasin. Opin itse myös paljon seuratessani Tommia opiskelijoiden opastuksessa.

Aikaa meillä oli kaikkiaan 9 oppituntia, mikä oli hieman liian vähän. Äänten nauhoitukseen jäi liian vähän aikaa. Oli yllättävää huomata, että nuoret opiskelijatkin vierastavat oman äänensä käyttöä esityksessä.

Lopputuloksena saatiin aikaiseksi hyviä ”elokuvia” ottaen huomioon, että merkonomiopiskelijoille ei ole opetettu videon tekoa ja siihen liittyvää prosessia missään vaiheessa oppituntien puitteissa. Mutta tämähän olikin vai kokeilu ja testattiin uudenlaista lähestymistapaa asioihin.

Viimeisellä tunnilla katsoimme Apple-TV:n kautta kaikkien esitykset. Ääni tuntui olevan ainoa kompastuskivi. Äänet eivät kuuluneet kunnolla, jos niitä ei ollut jälkiäänitetty ja osa ei ollut uskaltanut nauhoittaa omaa selostusta äänellään, oli pelkät Keynote-diat ja taustamusiikkia.

Kokonaisuutena lopputulos oli hyvä ollakseen ensimmäinen kokeilu.

Keräsin vielä opiskelijoilta palautetta tuntemuksista ja sain seuraavanlaisia kommentteja:

• Ipadia oli kiva kokeilla, vaikkakin alkuun oli hankala päästä, kun ohjelmia ei tuntenut kunnolla eikä tiennyt miten ne toimivat. Kokeilu oli mielestäni ihan hyödyllinen varsinkin jos aikoo joskus tulevaisuudessa hankkia itselleen tabletin tai tarvitsee sitä työelämässä.
• Ihan hauskaa vaihtelua, vaikka välillä tuntuikin hankalalta kun en ole aiemmin videoita tehnyt.
• Olihan tämä hyvää vaihtelua normaaliin opiskeluun. Hyödyllistä oli oppia käyttämään tabletilla muitakin sovelluksia, kuin vain Facebookia, Twitteriä ja pelejä. Hyvin toteutettu.
• Oli mukavaa tehdä ja mukavaa vaihtelua. Olisi voitu tietysti sen imovien käyttöä hieman neuvoa ennen aloittamista mutta hyvin se sitten sujui.
• Kokeilu oli erittäin hyvä ja opettavainen. Oli mielenkiintoista tehdä videota ipadillä.
• Videon tekeminen oli ihan mukavaa, vaikka aikaa menikin alussa opetellessa ohjelmien käyttämistä. Ainakin oppi monta uutta asiaa, kokonaisuudessaan kiva projekti 🙂
• iPad-kokeilu oli tosi kiva keksintö, en ole ennen käyttänyt mitään tablettilaitteita, ja tämä kokeilu avasi niiden käyttämistä aika paljon. Tykkäsin tehtävästä, sillä se oli monipuolinen ja kaikille ryhmän jäsenille riitti tekemistä. Kuvaaminen, leikkaaminen ja erikoistehosteilla leikkiminen oli hauskaa. Tälläisiä juttuja voisi olla enemmänkin, varsinkin kun ryhmä oli niin mukava ja erimielisyyksiä ei tullut.
• Mielestäni ipadin kokeilu oli todella hauskaa ja mukavaa vaihtelua. Pääsi tutustumaan laitteeseen ja sen ohjelmiin, joidenkin ohjelmien käyttö oli hieman haastavaa aluksi. Tunnit sujui nopeasti videota tehdessä 🙂
• Vaikea sanoa näin lyhyen kokeilun tuloksena, mutta jos jokaisella olisi ollut omat iPadit ja olisi opetettu esim. iPadin mahdollisuuksia oppimisessa, se olisi ehkä ollut parempi idea, jotta siitä olisi saanut enemmän irti.
• Kokeilu oli hauska ja erilaista tekemistä tunneille.

Palautteet olivat pääosin positiivisia. Opettajan näkökulmasta projekti sujui myös hyvin, ehkä arimmat opiskelijat jäivät vähän syrjään ja ne, jotka olivat innokkaimpia ja rohkeimpia uuden laitteen kanssa saivat enemmän ”laiteaikaa”.  Ainoa, minkä osa opiskelijoista koki hankalaksi oli se, ettei appsien käyttöä oltu opetettu etukäteen. Saatiin vähän uudenlaista lähestymistapaa asioihin. Videot ja elokuvat ovat tehokas tapa saada sanomaa perille.

Hanna Tapionlinna

 

Facebook projektiapulaisena

Kevät on jo pitkällä ja kokeilut ovat edenneet seuraavaan vaiheeseen. Lyseon lukion oppilaiden kanssa toteutettava puvustusprojekti sai päivän valon ennen talvilomaa. Näytelmän pääteemana on nuorten syrjäytyminen, jota käsitellään hieman poikkeavasti nuoren parin häissä. Syrjäytymisen syihin siirrytään takaumina näytelmän edetessä.

Puvustusryhmässä on Lyseon lukion, Jyväskylän ammattiopiston ja Huoneteatterin väkeä. Puvustuksen ideointia seuraavat myös maskeeraajat ja kampaajat. Aiempina vuosina viestintä on tapahtunut kännyn ja sähköpostien välityksellä, joka on ollut melko työlästä kaikille osapuolille. Viestejä tulee paljon ja niitä on hankala hallita. Osa viesteistä voi jäädä avaamatta ja viestintä ontuu. Loppuvaiheessa tulee aina tulipalokiire.

Suljettu facebook-ryhmä on ollut oiva apulainen tässäkin tapauksessa. Ryhmän kautta sovimme mittojen otto- ja sovitusaikoja, julkaisemme idealuonnokset, kommentoimme muiden luonnoksia ja viestittelemme myös muista käytännön asioista. Asiat säilyvät samalla alustalla, ja niihin on helppo palata myös myöhemmin.

Esimerkiksi seuraavaa rooliasun malli esiteltiin ryhmässä, ja vastauksia tuli melko rivakasti. Turha odotteluaikaa ei siis juuri tullut, joten valmistus pääsi hyväksynnän jälkeen vauhtiin. Mikäs sen motivoivampaa niin oppilaaan kuin ohjaajankin kannalta. Roolipukujen valmistus etenee vauhdikkaasti, koska palautetta tulee lähes reaaliajassa.

1622811_755057264513946_134039529_n
Oppilaat ovat lähes koko ajan langoilla, joten viestittely ei jää pelkästään kouluaikaan. Huomaan myös itse lipeäväni tsekkamaan puvustusryhmän kuulumisia vapaa-aikana. Tosin tämä ei tunnu työltä, vaan on upea seurata oppilaiden intoa, ja viestittelyn sujuvuutta. Olen enemmän kuin tyytyväinen tähän pikku apulaiseen.

Sirpa Vauhkala

Vihdoinkin verkossa

Vihdoinkin uusi ja uljas aikakausi on alkanut! Kauan ja hartaasti suunniteltu pienryhmäohjaus, johon myös verkon kautta osallistuminen on mahdollista on nyt testattu ja toimivaksi havaittu.

Tiivistunnelmainen ohjaussessio

Valmistelin tätä ohjaustuokiota edellisenä iltana tekemällä Adobe Connectiin uuden layoutin. Latasin kokoushuoneeseen jo valmiiksi tapaamisemme aiheena olevan tutkinnonosan, Markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus, arviointilomakkeet, jotta osallistujien on helppo seurata isolta näytöltä, mistä keskustellaan. Kokoushuoneeseen valmiiksi ladatut dokumentit ovat nähtävissä myös etänä verkon kautta osallistuville tutkinnon suorittajille. Dokumenteille varatun tilan jätin mahdollisimman suureksi, jotta niitä tosiaan voisi myös lukea. Näytölle varasin tilaa myös muistiinpanoille ja chatille. Muistiinpanotila tosin osoittautui ainakin tällä ensimmäisellä harjoittelukerralla turhaksi. Sen sijaan tein muistiinpanoja uudenkarhealla tabletillani. Varmuuden vuoksi laitoin yhteen ruutuun myös linkit Optimaan ja tutkinnon perusteisiin.

Yksi rohkea tutkinnonsuorittaja osallistui keskusteluun ConnectPron kautta. Yhteys toimi pääosin hyvin, kerran hän putosi linjoilta, mutta yhteys onnistuttiin muodostamaan nopeasti uudelleen. Kuvayhteys toimi moitteetta. Ääniyhteys pelasi meiltä hänelle, mutta ei toisinpäin. Niinpä hän kirjoitti kysymyksiä, vastauksia ja kommentteja Chat-objektiin. Jatkossa chat-ruutua täytyy suurentaa muistiinpanoruudun kustannuksella.

Tunti käytettiin tosi tiiviisti juuri siihen, mihin oli tarkoitus. Koko tutkinnonosan arvioinnin kohteet ja kriteerit käytiin läpi. Keskusteltiin erilaisista ja erikokoisista projekteista, joita työpaikoilla toteutetaan ja joita voidaan hyödyntää tässä tutkinnonosassa.Valtaosa ei vielä tänä keväänä ole suunnittelemassa ko. tutkintotilaisuutta, mutta tästähän se lähtee!

Tapaaminen sai hyvää palautetta, myös etänä osallistuneelta tutkinnon suorittajalta. Yhteen tutkinnonosaan keskittyvää pienryhmäohjausta toivottiin lisää. Tästä rohkaistuneena varmasti tämäntyyppisiä tilaisuuksia tulee lisää.

”Etäohjatun” tutkinnon suorittajan ajatuksia https://blogit.gradia.fi/aikuistenoikeesti/jotain-aikuisopiskelusta-seka-kokemuksiani-verkko-ohjauksesta/

Ideasta toteutukseen

Tänään kokosimme vaihtoehtopedagogiikatmateraalia imoviessa ja moodlessa Oppimiskeitaalla. Mikkelin Oppimiskeidas -tila toimi mainiosi, kun ryhmät työskentelivät ipadeilla ja kukin ryhmä pystyi työn etenemistä seuraamaan omilta tv-ruuduilta. Tämän kokoiselle ryhmälle tila on mainio. (14 opiskelijaa)

Teknistä tukea tarvitsin itse vielä paljon. Tilan tekniikasäädöissä kai oli vielä muutenkin tuen tarvetta, kuin vain kömpelön opettajan tukeminen. Oppia ja tukea sain itse kovasti Ollilta ja Kirsiltä!
Entäpä opiskelijat sitten. Työn tekeminen vaikutti innostuneelta. Ryhmät toimivat hyvin, joskin kukin omaan tahtiinsa ja eri vaiheissaan. Sehän on sallittua ja valmista saatiin. Nyt videot ovat Moodlessa kirjana yhdessä teoriatiedon kanssa.

Huomenna on töiden esittely, palautteet ja loppuarvioinnit.
Kyselin myös väliarviointia opiskelijoilta! Palaute oli pääosin positiivista . Kritiikkiä sai aloituksen ja ohjeistuksen epäselvyys. Eikä ihme. Opiskelijat ja itsekin olin uuden asian äärellä. Tämän hämmennyksen tunteen olen myös itsessäni tunnistanut tätä uutta tekniikkaa opetellessa. Mutta, kun alkuun oli päästy pitivät opiskelijat kurssia tähän saakka onnistuneena. Ja iloinen ja tyytyväinen olin itsekin äsken valmiita videoita katsellessa.

Padlet- seinästä repäisty

Viimeksi tavatessamme Lappeenrannassa oli puhetta Padlet -seinän käytöstä.
Itse olen sitä seinää vähän raottanut mm. niin, että seinälle on kerätty keskustelun pohjaksi opiskelijoiden kommentteja toppikokemuksista.
Tai opiskelijat ovat koonneet omia mielipiteitä ja ajatuksia annetun materiaalin pohjalta yhteiseen pohdintaa. Näistä on syntynyt hyvinkin mielenkiintoista opiskelijoiden itsenä luomaa uutta oppimismateriaalia.
Seinähän toimii helposti. Se ei vaadi mitään erityisiä tilejä. Siihen voi palata missä ja millon vaan uudestaan.
Ja kuten Esko meille näytti, myös seinän käytön mahdollisuudet ovat monipuoliset. Eli lisää vaan kokemuksia kartuttamaan.