Ergonomiaa merkonomeille

Kokeilimme iPadejä 2. vuoden merkonomiopiskelijoiden kanssa. Aiheeksi määrittelin jotakin ergonomiaan ja työympäristöön liittyvää ohjeistusta ja parannusehdotuksia. Tarkoitus oli laatia iMovie-ohjelmalla esitykset sovitusta aiheesta. Juha alusti ensimmäisen oppitunnin tästä projektista.

Meillä oli käytettävissä Tommi, 3. vuoden datanomiopiskelija, joka on perehtynyt iPadien maailmaan paremmin ja suorittaa samalla työssäoppimistaan. Opiskelijoille näytettiin yksi datanomien tekemä iMovie ja sitten Juha esitteli, mikä on hyvä prosessi oman elokuvan suunnittelussa sekä mitä appseja kannattaa käyttää.

Seuraavanlaisella prosessilla lähdettiin liikkeelle:

1. Valittiin aihe, joita olivat esimerkiksi ergonominen työskentelyasento, aulatilojen viihtyvyyden parantaminen, paloturvallisuus, hätäuloskäynnit, oppimistekniikat sekä taukojumppaohje

2. Tehtiin Popplet-käsitekartta esiteltävistä pääkohdista

3. Suunniteltiin Keynotella esityksen sisältö diat

a. Tallennettiin kuvaksi, jotta voidaan hyödyntää videossa.

4. Otettiin kameralla kuvia ja videoita

a. Huom! Videot oli otettava vaakasuuntaisesti

5. iMovie-ohjelmalla ”leikattiin” video valmiiksi, johon yhdistetään kuvat, videot ym.

6. Lopuksi nauhoitettiin ääniseloste videoon.

a. Äänen käyttö testattiin etukäteen ja oli oltava tarkka ajastuksen kanssa, jotta ”ääni ja kuva kulkisivat samaan tahtiin”

Opiskelijat lähtivät projektiin mukaan mukavan innostuneesti. Sisällön suunnittelu lähti käyntiin ripeästi ja käsitekartat syntyivät nopeasti. Osaa opiskelijoista tuntui häiritsevän se, ettei laitteen käyttöä suoranaisesti opetettu etukäteen. Tommi opasti aina sitä mukaan kun kysyttävää ilmeni ja itsekin pyrin ohjaamaan sikäli kuin osasin. Opin itse myös paljon seuratessani Tommia opiskelijoiden opastuksessa.

Aikaa meillä oli kaikkiaan 9 oppituntia, mikä oli hieman liian vähän. Äänten nauhoitukseen jäi liian vähän aikaa. Oli yllättävää huomata, että nuoret opiskelijatkin vierastavat oman äänensä käyttöä esityksessä.

Lopputuloksena saatiin aikaiseksi hyviä ”elokuvia” ottaen huomioon, että merkonomiopiskelijoille ei ole opetettu videon tekoa ja siihen liittyvää prosessia missään vaiheessa oppituntien puitteissa. Mutta tämähän olikin vai kokeilu ja testattiin uudenlaista lähestymistapaa asioihin.

Viimeisellä tunnilla katsoimme Apple-TV:n kautta kaikkien esitykset. Ääni tuntui olevan ainoa kompastuskivi. Äänet eivät kuuluneet kunnolla, jos niitä ei ollut jälkiäänitetty ja osa ei ollut uskaltanut nauhoittaa omaa selostusta äänellään, oli pelkät Keynote-diat ja taustamusiikkia.

Kokonaisuutena lopputulos oli hyvä ollakseen ensimmäinen kokeilu.

Keräsin vielä opiskelijoilta palautetta tuntemuksista ja sain seuraavanlaisia kommentteja:

• Ipadia oli kiva kokeilla, vaikkakin alkuun oli hankala päästä, kun ohjelmia ei tuntenut kunnolla eikä tiennyt miten ne toimivat. Kokeilu oli mielestäni ihan hyödyllinen varsinkin jos aikoo joskus tulevaisuudessa hankkia itselleen tabletin tai tarvitsee sitä työelämässä.
• Ihan hauskaa vaihtelua, vaikka välillä tuntuikin hankalalta kun en ole aiemmin videoita tehnyt.
• Olihan tämä hyvää vaihtelua normaaliin opiskeluun. Hyödyllistä oli oppia käyttämään tabletilla muitakin sovelluksia, kuin vain Facebookia, Twitteriä ja pelejä. Hyvin toteutettu.
• Oli mukavaa tehdä ja mukavaa vaihtelua. Olisi voitu tietysti sen imovien käyttöä hieman neuvoa ennen aloittamista mutta hyvin se sitten sujui.
• Kokeilu oli erittäin hyvä ja opettavainen. Oli mielenkiintoista tehdä videota ipadillä.
• Videon tekeminen oli ihan mukavaa, vaikka aikaa menikin alussa opetellessa ohjelmien käyttämistä. Ainakin oppi monta uutta asiaa, kokonaisuudessaan kiva projekti 🙂
• iPad-kokeilu oli tosi kiva keksintö, en ole ennen käyttänyt mitään tablettilaitteita, ja tämä kokeilu avasi niiden käyttämistä aika paljon. Tykkäsin tehtävästä, sillä se oli monipuolinen ja kaikille ryhmän jäsenille riitti tekemistä. Kuvaaminen, leikkaaminen ja erikoistehosteilla leikkiminen oli hauskaa. Tälläisiä juttuja voisi olla enemmänkin, varsinkin kun ryhmä oli niin mukava ja erimielisyyksiä ei tullut.
• Mielestäni ipadin kokeilu oli todella hauskaa ja mukavaa vaihtelua. Pääsi tutustumaan laitteeseen ja sen ohjelmiin, joidenkin ohjelmien käyttö oli hieman haastavaa aluksi. Tunnit sujui nopeasti videota tehdessä 🙂
• Vaikea sanoa näin lyhyen kokeilun tuloksena, mutta jos jokaisella olisi ollut omat iPadit ja olisi opetettu esim. iPadin mahdollisuuksia oppimisessa, se olisi ehkä ollut parempi idea, jotta siitä olisi saanut enemmän irti.
• Kokeilu oli hauska ja erilaista tekemistä tunneille.

Palautteet olivat pääosin positiivisia. Opettajan näkökulmasta projekti sujui myös hyvin, ehkä arimmat opiskelijat jäivät vähän syrjään ja ne, jotka olivat innokkaimpia ja rohkeimpia uuden laitteen kanssa saivat enemmän ”laiteaikaa”.  Ainoa, minkä osa opiskelijoista koki hankalaksi oli se, ettei appsien käyttöä oltu opetettu etukäteen. Saatiin vähän uudenlaista lähestymistapaa asioihin. Videot ja elokuvat ovat tehokas tapa saada sanomaa perille.

Hanna Tapionlinna

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *