Tarjotinmalliesimerkki puhtausalalle

Ideoimme eilen opettajan kanssa uusia rakenteita osaamisen hankkimiseen. Perinteisen ryhmälukujärjestyksen sijaan suunnittelimme tarjottimen, jossa on kolme aloitusajankohtaa vuodessa. Aloituksiin teimme viikon mittaisen perehdytysjakson, jonka jälkeen opiskelija “hyppää” tarjottimeen.

Tarjotinrakenteessa toteutuu ydinpäivätarjotin täsmälleen samanlaisena 3 x vuodessa, yhden jakson kesto on 3 kk. Ydinpäivät on muodostettu tutkinnon osien teemoista. Tämä tarjotin rakennettiin siten, että maanantaisin menee ensimmäistä pakollista osaa, tiistaisin toista pakollista ja keskiviikkoisin kolmatta. Torstaisin ja perjantaisin toteutuvat valinnaiset tutkinnon osat. Ydinpäiviä on siis tarjolla pääsääntöisesti ma-pe.

Ydinpäivien lisäksi on erillinen käytännön töiden tarjotin maanantaista perjantaihin. Käytännön työt henkilökohtaistetaan opiskelijoiden osaamistarpeiden mukaisesti ja ne toteutetaan tiimeittäin.

Opiskelija hankkii osaamista koululla niin kauan, kunnes opettaja arvioi, että perusosaaminen on hankittu ja opiskelija voi siirtyä hankkimaan osaamista työelämään. Tämä mahdollistuu täysin yksilölliseksi tässä tarjotinmallissa. Opiskelija voi lähteä vaikka heti työelämään ja toisaalta enemmän tukea tarvitseva saa hankkia rauhassa osaamista aluksi oppilaitoksessa.

Osaamisen osoittaminen suunnitellaan luonnollisesti yksilöllisesti. Kokonaisuuten tämä malli mahdollistaa todella yksilöllisen henkilökohtaistamisen tutkinnon suorittamiseen!

Kuvio ja teksti: Susanna Löf

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *