Kuntopuntarilla kohti uudistuvaa opsia

”Kuntopuntarilla” kohti uudistuvaa opsia oli Jyväskylän koulutuskuntayhtymän hanke (1.8.2014-31.12.2015) , johon saatiin rahoitusta Opetushallituksesta. Hanke kohdistui musiikkikasvatusteknologian, pedagogiikan ja arvioinnin kehittämiseen musiikin oppimisessa ja opettamisessa. Työryhmän jäsenet olivat taiteen perusopetuksen opettajat Jarmo Kivelä, Sampo Hankama, Sirpa Berg, Pekka Kilkki ja Olli Hirvanen ja koulutuspäällikkö Pauliina Holm.

 Hankkeen aikana kehitettiin ja otettiin käyttöön taiteen perusopetuksen oppilaille tarkoitettu itsearvioinnin ja palautteenannon työkalu (INKA -kysely), joka toimii verkossa tietokoneella ja mobiilissa ja jota kehitetään edelleen yksilöllisen oppilasarvioinnin tueksi. Trombi –orkesterissa otettiin jaettu opettajuus käyttöön mm. Noteflight –nuotinnussivuston avulla. Yhteistoiminnallisten mobiilisovellusten sekä verkkopohjaisten oppimisympäristöjen kokeilua ja käyttöönottoa toteutettiin laajemmin työyhteisössä, esimerkiksi musiikin perusteiden opetuksessa Thetamusic –pelien ja Noteflight –nuotinnussivuston kanssa. Moni oppilaamme ja opettajamme oli kokeilemassa ja käyttöönottamassa näitä toimintatapoja. Hankkeen aikana pohdimme myös alustavaa suunnitelmaa taiteen perusopetuksen musiikin opintojen rakenteen (toteutussuunnitelma) ja arvioinnin uudistamiseksi (ns. moduulimalli). Tätä työtä on tarpeen jatkaa edelleen.

Hanke synnytti jatkosuunnitelmia arvioinnin ja käytettävän työkalun kehittämiseksi vuodelle 2016, kokeilujen jatkamista ja yhteistä keskustelua kohti uudistuvaa opsia. Jotta pystyimme kehittämään musiikin opetustamme ja työyhteisömme ammattitaitoa koulutuksin, uudistimme musiikkikasvatusteknologialaitteistoamme tarvittavin osin.

KI- päivä

Itsearvioinnissa hankkeen lopuksi olimme hyvinkin kriittisiä omaan tekemiseemme, koska peilasimme tuloksiamme haettuun alkuperäiseen hankesuunnitelmaan ja rahoitukseen. Onnistuimme kylläkin edellä mainituissa asioissa sekä  muuttamaan työyhteisön toimintakulttuuria ja avaamaan keskustelua arvioinnin suhteen. Työryhmän sisäinen jatkuva reflektointi sekä arviointia pohtivaa keskustelua henkilöstön kanssa. Työryhmän jäsenten itsearviointi tehtiin Inka-kyselyn avulla hankkeen päätyttyä. Hankkeen työryhmä ja hankkeesta saatu osaaminen ja kokemus ovat keskeisessä osassa taiteen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelman tulevassa uudistamistyössä.

Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin arvioinnin kehittämiseen ja opetussuunnitelmatyöhön sekä Suomalaisen musiikkikampuksen PLAY-hankkeen pelillisyysteemavuoteen 2016-2017.

Pauliina Holm

koulutuspäällikkö

Kaiken maailman lauluja- mitä täällä tapahtuu?

Siitä se taas pyörähti käyntiin 4.11.2015 Lasten lystin konsertti. Konsertti, jossa Jyväskylän ammattiopiston musiikin koulutuksen Lasten sinfoniaorkesteri Trombi, puhallinorkesteri Vire, laulustudio ja ammatillisen muusikon koulutuksen rytmiikkapajan oppilaat ja opiskelijat kokoavat osaamisensa lapsille suunnattuun konserttiin. Siitä se siis lähti, kahvipöytäkeskustelusta Markku Rinta-Pollarin, Tuija Kivirannan, Tapio Asikaisen, Anne Malisen ja minun osuessa ensimmäisenä työpäivänä elokuussa opettajien taukotilaan. Löytyi konsertin nimikappale –”What is this – Mitä täällä tapahtuu?” –samba ja H2O-Aqua de beber, jonka alkuriffillä pyörähti myös Trombin harjoitukset parin viikon kuluttua käyntiin.”Vettä mä juon, se mulle voimaa antaa. Vettä mä juon, se elämääni kantaa” – kilisteltiin ja kolisteltiin ja jo kohta soitettiin yhdellä äänellä ja pian osa soittajista soitti jo melodiaa.kaikenmaailmanlauluja_kasiohjelma_s2015_2(1)

Konsertin ohjelma oli nopeasti kasassa. Seuraava vaihe oli taas yhdessä opettajien kanssa saada jokaiselle soittajalle oma omaan osaamistasoon sopiva stemma, että kaikki pääsisivät soittotunneilla oman opettajan kanssa harjoittelemaan konsertin kappaleita ennen yhteisharjoitusten tueksi. Konsertin ohjelmasta tuli useita tyylejä sisältävä kattaus suomalaisesta kansanlaulusta räppiin:

Sirpa Berg: Alkusoitto

Trad. :Taivas on sininen ja valkoinen

Jean Sibelius: Finlandia-hymni

Jukka Viitasaari: Pikkuunen ja häjy

Trad. :Go-Go

Markku Rinta-Pollari Afrikassa on kuuma

Sergio Mendes – C. A. Jobim, sanat S.Berg: H2O

Markku Rinta-Pollari: Navan pudotus

Sergio Mendes, sanat S.Berg/A.Malinen: Mitä täällä tapahtuu?

Trombin soittajat oppivat hurjaa vauhtia yhteismusisoinnin saloja ja konsertin kappaleita. Harjoituksissa on koko syksyn ollut hyvä tunnelma ja tekemisen meininki ja se välittyi myös konsertissa. Kaikki palikat loksahtivat paikalleen ja lapset soittivat ja lauloivat sydämensä kyllyydestä. Myös meidän räppärimme ja konsertin juontaja viulisti Anne Malinen onnistui saamaan yleisön mukaan meidän tunnelmaamme.

Tässä vielä muisteloksi Sergio Mendesin räp-versio Aqua de beber- kappaleesta ja meidän versiomme teksti kaikkien iloksi!

H20 (AGUA DE BEBER) https://youtu.be/GMTcREvnatY säv. Antonio Carlos Jobim

 ”Vettä mä juon, se mulle voimaa antaa. Vettä mä juon, se elämääni kantaa”

Räppi 1:

Arvokasta luonnossa on puhdas vesi

siitä meille kuuluu joka desi.

Vettä raikasta juo trombilaiset kaikki:

Leevi, Pihla, Iida, Malva, Saimi, Sorja, Elsa, Paula, Kreetta, Helmi, Oona, Aili, Anne,

Katariina, Milja, Mira, Lassi, Kaarna, Hilda ja Matilda, Meeri, Roope, Agnes, Siiri, Saima, Toini,

Veeti, Joel, Iiris , Maikki ja Saimi!

Hymysi on kuin lähdevettä

Kuin vuoripuro kirkkahin.

Taas kukat väriloiston saavat

hymyilemään saat vaikka kuivan aavikon, (sä vaan).

”Vettö virtaavaa, mua janottaa, taas.

Vesi virkistää, kuivuus häviää.”

Räppi 2:

Vesi on tärkeä elementti

sitä ilman ei voi elää ahven eikä hauki

Elokuvissa sadepisaratkin laulaa

joet tulvii, vettä tippuu, räystäät pauhaa.

Maailma ja myllyt ei pyöri ilman vettä

vaikka ois kuinka paljon valon välkettä.

Tuu laulaan, laula mukana

vaikka istuisit ihan takana! Laula, laula mukana! (Suomenkielinen teksti Sirpa Berg)

Pelillisyyttä musiikin oppimiseen

THETA MUSIC TRAINER – musiikin oppimispelisivusto

”Learning can be fun”

Kaikki tietävät musiikkipelit Guitar Hero, Singstar ja Rock Band. Nämä konsolipelit ovat olleet erittäin suosittuja nuorten keskuudessa jo pitkään. Pelillisyyteen ollaan heräämässä myös musiikin opetuksessa ja siitä yhtenä esimerkkinä esittelen tässä kirjoituksessa Theta Music Trainer –sivustoa (TMT). Nuoret kokevat pelaamisen mielenkiintoiseksi tekemiseksi, joten jos pelaamisen ohessa opitaan esim. musiikin perusteita, tilanne on win-win. TMT sivusto sisältää runsaasti hyviä musiikin oppimispelejä kaikkien musiikin elementtien osa-alueilta (melodia, harmonia, rytmi ja sointuväri) niin korvan harjoittamisen kuin musiikin teorian osalta. TMT tarjoaa myös opettajalle sekä oppilaalle itselleen hyviä välineitä seurata kehitystä eri osa-alueissa. Mielenkiintoisen motivaattorin harjoitteluun tuo arviointiasteikko, jossa kehityksestä palkitaan itämaisista taistelulajeista tutulla vyöasteikolla. Valkoista aloittelijoilla ja mustaa eksperteillä.

Tässä muutamasta pelistä lyhyt esittely:

Harmonia

Tone Trees

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.13.45

Tone treessä harjoitellaan sointulaatujen kuulemista ja muodostamista piano/kitara näkymää apuna käyttäen. Tasoilla 1-3 kuullaan kolmisointuja, joista pitää päätellä onko kyseessä duuri vai molli. Tämän jälkeen täytyy sointu muodostaa kuvan piano koskettimilla tai kitaran otelaudalla. Soinnun pohjasävel on annettu valmiiksi, mutta se täytyy muistaa painaa, jotta se näkyy puussa. Tasolta 4 alkaen tulevat nelisoinnut ja tasoittain vaikeutuu. Erinomainen peli sointujen muodostamiseen!

Speaker Chords

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.22.16

Pelissä harjoitellaan kuulemaan yleisimpiä sointukiertoja. Tasolla 1 pelaajan täytyy kuulla oikea sointukierto pääsointuasteilla I, IV ja V ja asetella sointuasteet oikeille paikoilleen. Tasot vaikeutuu ja luonnollisesti tasolla 20 onkin jo varsin haastavia sointukiertoja. Aikaa on toki myös enemmän.

Phrase Fitter

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.26.20

Phrase Fitterissä ohjataan rakettia oikeista porteista käyttäen nuolinäppäimiä. Kuulet murtosointuina eri sointuasteita, joista sinun pitää päätellä oikea portti ja ohjata raketti nuolinäppäimillä siitä ilman, että raketti osuu reunoihin ja tuhouttuu. Tasot vaikeutuvat 1-20, jossa taso 20 on jo todella vaikea.

Rytmi

Flash Rythm

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.30.07

Pelissä kuullaan klikkiin soitettu rytmi ja vaihtoehdoista täytyy valita oikea rytmikuvio aikarajan sisällä.

Rythm Puzzles

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.32.07

Tässä pelissä kasataan ”rytmipalapeli”. Kuulet rytmikuvion, joka sinun pitää asettaa omalle paikalleen. Oikea paikka näkyy ruudukossa lihavoituna.

Melodia

Three Tones

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.41.12

Three Tones on peli, jossa toistetaan kuultu kolmen sävelen melodiakuvio pianolla, kitaralla tai sävelnumeroilla. Three tones harjoittaa hahmottamaan melodiakuvioita ennenkuin konkreettisesti soitat ne. Repeatista voi soittaa melodian uudelleen

Vocal Steps

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.47.26

Kuuntele lyhyt melodia ja laula se perässä metronomi-iskujen jälkeen. Ole tarkka vireen kanssa, koska muutoin peli ei tunnista oikeaa säveltä.

Musiikin teoria

Key Puzzles

Näyttökuva 2015-12-9 kello 11.51.13

Täytä kvinttiympyrä oikeilla sävellajeilla aikarajaan mennessä.

Omat kokemukseni TMT -pelien käytöstä opetuksessa ovat kaksijakoiset, kallellaan kuitenkin enemmän positiiviseen suuntaan. Useaan musiikin perusteissa opetettavaan aiheeseen löytyy peli, näistä mielestäni parhaimpina mainittakoon Vocal Steps, Speaker Chords, Tone Trees ja Rythm Puzzles. Pienen miinuksen antavat ajatus siitä, että tämän päivän nuoret pelaavat muutenkin paljon ja toisena se, että näiden pelien pelaamisessa ei ole sisäänrakennettu yhteistoiminnallisuutta, vaan sitä täytyy kehitellä itse. Yhteistoiminnallisuus on parasta mitä musiikki voi tarjota, joten sitä täytyy hyödyntää myös musiikin opetuksessa! Jokatapauksessa TMT -pelit ovat hyvä lisä musiikin opetukseen, suosittelen.

TMT -pelit ovat käyttäjälle ilmaisia tasoon 3 saakka. Saadaksesi täyden pääsyn TMT –peleihin, sinun on maksettava 7.95 dollaria/kk tai vaihtoehtoisesti 49.00 dollaria/vuosi. Saimme keväällä 2014 käyttöömme oppilaitoslisenssin, jolla pystyimme ottamaan TMT –sivuston pelit kattavasti käyttöön mupe-ryhmissä. Vastaanotto oli alussa erittäin positiivinen ja pääosin voisi sanoa, että kaikki oppilaat kävivät harjoittelemassa sivustolla useasti. Jostain syystä kuitenkin alkuhuuma laantui varsin pian ja TMT –sivut unohtuivat. Pienen taantuman jälkeen olemme taas vahvassa nousussa TMT -pelien kanssa ja luulenkin, että hyvällä suunnittelulla, sivustosta saa pedagogisessa mielessä mielenkiintoisen opetusvälineen. Etenkin kun TMT -sovelluksen saa myös iPadille ja Android laitteille.

”From Theta Trainer’s basic description page: Keeping up a study of music theory or ear training can be difficult. Mastering the core skills requires disciplined practice and a huge amount of repetition. Music games provide the practice you need without becoming monotonous or academic. Games inject an element of variety and fun into your practice routine and help boost your motivation. Basic musicianship skills are often best developed by working away from your instrument initially, in short bursts of concentrated practice. The games on this site are perfect for developing these skills, and are designed to provide a total workout of your musical ear and mind with as little as 10-15 minutes per day of regular playing.”

Theta Music Trainer:

http://trainer.thetamusic.com/

 Aiheesta muualla:

http://www.thomasjwestmusic.com/thetamusictrainer.htm

http://www.musescoretips.com/2011/01/5-cool-ways-to-boost-your-music-reading-and-ear-training-skills/

Kirjoittanut Jarmo Kivelä

 

 

INTRO – TPO:n alkusoitto lukuvuodelle 2015-16

IMG_1348

Aloitimme lukuvuotemme TPO:lla järjestämällä INTRO -tapahtuman 13.-14.8.2015. Pohdimme keväällä 2015 Kuntopuntari -hankkeen työryhmällä toimintakulttuuriamme opiskelun, oppimisen ja työskentelyn arvioinnissa. Yhtenä teemana nousi esille kysymys, millä tavoin saisimme lapset harrastuksen pariin ja sen jo aloittaneet jatkamaan/pysymään sen parissa. Lamppu syttyi INTRO -tapahtumasta, jossa uudet ja vanhat opiskelijat kohtaisivat musisoiden opettajien kanssa. Tapahtumasta muotoutui kaksipäiväinen: 13. päivä torstaina oli pajapäivä ja 14. perjantaina ”Partytime” suurkonsertti. Olisiko tässä uutta, motivoivaa ja sitouttavaa toimintamallia TPO:n toimintaan esimerkiksi osana Loisto- ja Säihkeviikkojen konserttitoimintaa?

Torstain pajapäivä tarjosi 6 erilaista pajaa, joita kaikkia kierrettiin ryhmissä. Pajojen teemat olivat: 1. Tanssipaja, 2. Rytmirinki,                  3. Rentoilupaja (musan kuuntelu), 4. Ääni auki! (laulupaja),                    5. iPad -orkesteri ja 6. Musiikkipelit. Käytäviltä kuului riemun kiljahduksia ryhmien vaihtaessa pajasta toiseen. Tapahtuman tavoitteena oli ryhmäyttää oppilaita musiikin keinoin sekä tutustuttaa samalla talon väkeen ja tiloihin. Vanhemmat olivat myös tervetulleista seuraamaan ja osallistumaan pajoihin, mikäli ryhmissä oli tilaa. Osallistujia oli päivässä noin 60 mukaan lukien vanhemmat.

Näyttökuva 2015-9-7 kello 13.04.48

Perjantaina muodostimme jättiorkesterin, jossa jokainen pääsi aistimaan ison orkesterin tunnelmaa sekä toimimaan osana orkesteria. Aluksi oppilaat lähtivät soitinryhmittäin harjoittelemaan omaa stemmaansa Partytime -teoksesta pienemmissä ryhmissä. Tämän jälkeen kokosimme soittajat  Siltasaliin, jossa ryhdyimme harjoittelemaan jättiorkesterilla. Jännitystä ja iloa oli ilmassa, kun kapellimestarimme Sampo Hankama asteli orkesterin eteen ja neuvoi, kuinka kapellimestaria seurataan. Muutama harjoitus ja sitten alkoi matka kohti illan suurkonserttia. Soittajia ja soittimia oli runsaasti: Kitaristeja, sellisteja, viulisteja, oboisteja, klarinetisteja, trumpetisteja, pianisteja, rumpaleita, iPadisteja, laulajia. Harjoittelun aika oli lyhyt ja tiivis, mutta kaikki oppivat stemmansa hyvin. Sitten koitti illan konsertti. Siltasali täyttyi katsojista. Jättiorkesteri oli valmiina paikoillaan. Konsertti alkoi ajatuksella, että äänet olivat hajallaan ja orkesterimme tehtävänä oli koota ne yhteen. Äänien kirjo oli valtava ja taianomainen äänten maisema muodostui loistavasti. Orkesterissamme oli noin 30 musisoijaa.

IMG_1350

Näin muodostui ”Partytime” – konsertti taiteen perusopetuksen avajaisissa.

 

TROMBIN KEVÄT

IMG_0449

Teksti Sirpa Berg kuvat trombilaisen äiti Minna Korhonen

Vauhdikas vuosi Trombin ja Tornadon pyörteissä alkaa olla muisteloita vaille valmis. Trombi on Jyväskylässä Siltasalissa kerran viikossa harjoitteleva lasten sinfoniaorkesteri ja Tornado Liinalammen koulussa Tikkakoskella myös kerran viikossa treenaava ryhmä. Orkesterit ovat toteuttaneet samaa jaksotusta ja opetussuunnitelmaa. Ennen vuoden vaihdetta aloitettiin molemmissa ryhmissä tarinasäveltäminen kuvista, loruista, räpeistä, riffeistä ja laulunpätkistä. Muutamassa viikossa kummallekin orkesterille syntyi viisi upouutta ja aivan omatekoista laulua, jotka vielä orkesteroitiin koko porukalle. Trombi esiintyi Säihke-viikolla maaliskuussa Vireen ja Huhtasuon puhalliorkesterin kanssa yhteiskonsertissa ”Satumetsän tiellä” ja samaisella tiellä Tornadon lapset olivat Tikkakosken kirkossa viikkoa myöhemmin. Omat sävellykset saivat upeat kantaesitykset!

Tiivis oppimistahti senkun jatkui, kun orkestereiden yhteiseen kevätjuhlaan harjoiteltiin vielä kolme uutta kappaletta. Uusien kappaleiden yhdistävä tekijä oli elokuvamusiikki. Do-Re Mi, Lintu ja Tässä tulee Risto Räppääjä -laulut olivat jo ensimmäisissä teksti-, rytmi- ja laulutreeneissä koko porukalle mieluisaa opittavaa. Aika kului harjoituksissa kuin siivillä ja aina tuntui, että emme millään ehdi oppia kaikkea. Orkesterilaisten vanhemmissa on useita jotain soitinta soittavaa isääja äitiä. Niinpä ideamme oli, että yhteiseen kevätjuhlaan kutsumme kaikki, jotka vain suinkin haluavat, soittamaan lasten kanssa. Ja niinhän meillä istui kenraaliharjoituksessa vanhempia: pari viulistia, neljä klarinetistia, kaksi huilistia, kaksi trumpetistia, es-tuubisti ja käyrätorven soittaja. Lapset olivat tosi ylpeitä vanhemmistaan! Ja soittohan kuulosti ihan mahtavalta. Nyyttäreissä esityksen jälkeen oli aidon riemullinen kevätjuhlan tuntu, herkut maistuivat kaikille ja tarinaa riitti. Kun vielä Minna ikuisti kuviksi meidän iloisen juhlan, en voi muuta kuin kiittää ihan uskomattoman hienoja lapsia ja vanhempia. On suuri ilo ollut tutustua teihin kaikkiin musisoida teidän kanssanne.

Nyt on ajatukset jo tulevassa kesässä. Uusi kujeita samaan malliin, kuin tämänkin lukukauden aikana on taas luvassa. Jyväskylän kaupungin Lasten lysti –tapahtumaan tulee taas ammatillisen koulutuksen maailmamusiikkityöpajan ja tanssijoiden kanssa yhteisproduktio. Päivämääräkin on jo tiedossa: 4.11.2015. Tarinasävellystä on luvassa ja keväällä yhteiskonsertti Vireen kanssa. Ja tietenkin ohjelmassa on jo perinteiset pikkujoulut ja kevätjuhlat. On taas, mitä odottaa.

Tervetuloa kaikki vanhat ja uudet musakoululaiset uusiin seikkailuihin kanssamme heti 9.9, jolloin on ensimmäinen Trombin harjoitus.

Musakoulutiimin puolesta,

Sirpa

Noteflight-nuotinnusohjelma yhteisten sovitusten työkaluna

Olemme käyttäneet Noteflight ohjelmaa Lastensinfoniaorkesteri Trombin sovitusten tekemiseen kuluvan lukuvuoden ajan. Lastensinfoniaorkesteri käsitteenä ei ole yleinen säveltäjien sävellyskohde. Orkesterin ohjaajien on pitänyt räätälöidä kaikille soittajille sopivaa soitettavaa. Vasta-alkajat osaavat soittaa ehkä yhden äänen soittimesta riippuen, tai eivät vielä yhtään omalla soittimellaan. Ja jottei liian helpot stemmat olisi tylsiä niille jotka osaavat jo enemmän, olemme tehneet sovituksia yhdessä eri soitinryhmien opettajien kesken. Musakoulun opettajat ovat saaneet tehdä partituuriin oikeantasoista soitettavaa omille oppilailleen. Noteflightin käyttö on mahdollistanut sen että asianosaiset opettajat ovat päässeet tekemään muutoksia ja kirjoittamaan stemmat yhteisiin partituureihin. Joku meistä ohjaajista on tehnyt partituuripohjat ja osan stemmoista joihin muut pääsevät lisäämään omille oppilailleen sopivaa soitettavaa.

kuva(1)

Opettajat pääsevät myös itse tulostamaan oppilailleen oikeat stemmat ja voivat näin ollen harjoituttaa niitä soittotunnilla tai tehdä merkintöjä ennen yhteisharjoitusta. Omat opettajat tietävät parhaiten omien oppilaidensa soittotason ja tietävät mikä auttaa parhaiten kehitystä senhetkisessä harjoittelussa.

Syksyllä 2014 aloitettu sadutus sävellysprojekti toteutettiin myös Noteflight ohjelmaa apuna käyttäen. Lapset piirsivät kuvia ryhmissä johonkin tiettyyn aihealueeseen liittyen ja ohjaajat kirjureina muunsivat kuvat runoiksi joista laulaen tekivät melodioita. Ohjaajat siirsivät melodiat Noteflightiin täydentäen melodioita soinnuin jotta muut opettajat pääsivät osallistumaan sovituksen tekoon stemmakirjoituksen muodossa.

Noteflightin käyttö on parantanut musakoulu käytäntöjä parempaan suuntaan mahdollistaen kaikkien soitinryhmien yhteistyötä. Tällä tavoin voimme ottaa jokaisen oppilaan vastaan yksilönä. Soittoharrastuksen alussa eri-ikäiset oppilaat edistyvät yleensä eri tahtiin ja nykyinen musakoulumalli talossamme ottaa sen huomioon.

Kirjoittanut Anne Malinen

TARINASÄVELTÄMINEN

Tarinasäveltäminen alkoi piirtämisestä. Aiheina olivat: koti, luonto, liikenne ja joulu. Kuvista lapset keksivät äänimaisemia erilaisilla rytmisoittimilla, ja sen jälkeen omilla soittimilla, esim. revontulia soitettiin kitaroilla, lentäviä kissoja viuluilla, karhuja djembeillä jne.
Tämän jälkeen lapset keksivät kuvista tarinoita, lauseita, jotka opettajat kirjoittivat muistiin. Lasten keksimistä lauseista syntyi riimejä – riimeistä räppiä ja viimeiseksi melodioita. Nämä melodiat nuotinnettiin lauluiksi, jotka opeteltiin ensin laulamaan (äänitehosteina käytettiin aluksi rytmisoittimia) ja lopuksi soittamaan. Näin koostui konserttisarja kodista, metsästä, liikenteestä ja revontulista.kuva(3)kuva(3) kopio
Tarinasäveltämisessä jokainen lapsi sai tuoda esille jotain omaa, ensin piirtämisen avulla, sen jälkeen tarinan kertomisen kautta. Näin rakennettiin yhteisöllisyyttä, toisen kuuntelemista, luovuutta ja sosiaalistakin pääomaa, jolle oli hyvä rakentaa musiikillinen harjoittelu. Toiminta alkoi lasten ideoimisen, luovuuden kautta. Lapset innostuivat keksimään, luomaan, rakentamaan, suunnittelemaan kokonaisuutta, jolla oli päämäärä – tuleva konserttiesitys. Kaikki osallistujat – niin lapset kuin aikuisetkin- saivat olla mukana näkemässä ja kokemassa kuinka prosessi piirtämisestä lähti liikkeelle ja kasvoi erilaisten vaiheitten kautta konsertiksi. Tarinasäveltäminen loi mahdollisuuden osallistuvaan toimintakulttuuriin, jossa jokainen lapsi toi mukanaan oman osuutensa niin kuvallisesti, kerronnallisesti kuin musiikillisestikin. Prosessi korosti yksilöllisyyttä ja siitä yhteisöllisyyteen kasvamista, itsetunnon vahvistumista ja uskoa omien ideoiden mahdollistumiseen musiikin keinoin.
Säihkeviikolla ke 25.3. ko 18.00  lasten uudet laulut saavat ensiesityksensä yhteiskonsertissa Vireen ja Huhtasuon koulun puhallinorkesterin kanssa. Konsertin nimi on ”Satumetsän tiellä”.
Kirjoittanut Päivi Pitkänen, varhaisiän musiikkikasvattaja
Kuvat ottanut Anne Malinen

Palautteenantoa Inkalla

Pohdimme Kuntopuntari-hankkeessa syksyllä 2014 tapoja saada palautetta oppilailta ja vanhemmilta. Yhtenä vaihtoehtona nousi esille Educlusterin kehittämä koulutuksen arviointijärjestelmä Inka, ja päädyimmekin testaamaan palautteen saamista tällä. Toimisiko ”viralliselta” kalskahtava järjestelmä lasten ja nuorten kanssa, ja miten voisimme käyttää sitä musiikin perusopetuksen ryhmissä? Valitsimme kyselyn keskeiseksi aihepiiriksi oppilaan tuntemukset musisointiin liittyen. Laadimme tämän pohjalta yksitoista kysymystä ja jätimme tietysti kohdan myös vapaille ajatuksille. Vastaustavaksi valitsimme hymiöt, millä saatiin vähennettyä ”virallisuutta”.

INKA-arviointijärjestelmä: https://inka.jyu.fi/

Näyttökuva 2015-1-25 kello 17.03.11

KOKEMUKSIA RYHMISSÄ:

TROMBI

Toteutimme Inka-palautekyselyn toimivuutta Trombi-orkesterilaisilla siten, että asiasta oli kerrottu suullisesti sekä lyhyellä paperisella tiedotteella viikkoa etukäteen oppilaiden vanhemmille. Tällä haluttiin varmistaa se, että vanhemmat ja oppilaat tietävät mistä kyselyssä oli kysymys.

Kysely toteutettiin siten, että Trombi-orkesterin harjoitusten aikana kaksi tai kolme oppilasta tekivät kyselyn iPadeilla sillä aikaa kun muut musisoivat ja lauloivat. Tämän systeemin etuna oli se, että pystyimme toteuttamaan kyselyn häiritsemättä harjoituksia sen suuremmin. Sirpa Bergin kanssa autoimme pienempiä orkesterilaisia kyselyn täyttämisessä.

inka trombi

Pienetkin orkesterilaiset (5-vuotiaat) osasivat tehdä kyselyn suhteellisen vaivattomasti opastuksen avulla ja osasivat käyttää iPadeja helposti. Palautteen perusteella trombilaiset ovat erittäin tyytyväisiä musiikkiharrastukseensa, koska kaikkien vastausten arvosana nousi reippaasti yli neljän (asteikolla 1-5). Huonoimmat pisteet (3.95) tulivat väittämään ”Kotona on kiva harjoitella”, vaikka tuo liki neljä pistettä viidestä ei mikään huono sinänsä ole. Väittämät ”Osaan huolehtia instrumentistani”, ”Yhdessä soittaminen on kivaa” ja ”Ryhmässä on hyvä tunnelma” saivat puolestaan parhaat pisteet. Tämä oli mukava kuulla ja nähdä näin todistetustikin, eli yhdessä tekeminen koetaan tärkeäksi, myös musiikissa. Tämän otannan (21 vastausta) perusteella ei tietysti voi tehdä mitään lopullisia johtopäätöksiä musiikkikoulutuksemme tilasta, mutta minulla on sellainen tunne, että vastaukset voisivat olla samansuuntaiset vaikka vastaajia olisi ollut viisi- tai kymmenkertainen määrä. Tämän kyselyn perusteella voimme onnitella itseämme hyvin tehdystä työstä, mutta kysyä samalla itseltämme miten saisimme soittotuntien ja yhteissoiton innon pakattua oppilaan mukaan tunnilta lähtiessä niin että sama into tekemiseen säilyisi myös kotona. (Kirjoittanut Olli Hirvanen)

MUPE/BÄNDIPAJAP1012395

Bändipajassa toteutimme kyselyn ns. aarteenmetsästyksenä. ”Piilotimme” ympäri taloa numeroituja koodeja,  jotka bändipajalaiset etsivät ja vastasivat koodista aukeavaan kyselyyn. Käytimme tabletteja, joihin oli ladattu Qrreader -ohjelma koodinlukua varten. Kun koodia näytti tabletille, avautui kysely suoraan tablettiin. Tapahtuma oli sujuva ja mielenkiintoinen sen tekijöille. Bändipajan ikäjakauma on 11-14 vuotta. Mupe-ryhmissä oppilaat ovat noin 14-18-vuotiaita. Heidän kanssaan kysely tehtiin tableteilla, joihin oli tallennettu suora linkki Inkaan. Tapahtuma oli helppo ja nopea toteuttaa ja tulokset nähtävissä reaaliaikaisesti.

Kaiken kaikkiaan Inka-kyselyistä jäi positiivinen olo ja tulevaisuudessa tätä voisikin harkita palautteen keräämisessä laajemmin. Palautetta olisi helppo kysyä myös vanhemmilta, koska linkin voi lähettää sähköpostitse tai wilman kautta.  Inkalla pystytään kokoamaan kyselyn tulokset reaaliaikaisesti kätevästi graafiseen näkymään. Tuloksia pystyy myös tarkastelemaan aihepiireittäin tai vaikkapa yksitellen. Inka-kysely oli sujuvaa, ja niin vastanneille kuin opettajillekin jäi vaivaton olo tästä kokeilusta.

Noteflight-ohjelma musiikin perusteiden opetuksessa

Morjesta seisomapöytään ja teknoterkkuja Jyväskylän ao:n musiikin perusopetuksesta! Tämän kirjoituksen aiheena on nuotinkirjoitusohjelman käyttö musiikin perusteiden (”mupe”) opetuksessa.

Verkkoselaimessa toimiva nuotinkirjoitusohjelma Noteflight on yksi niistä tietoteknisistä työkaluista, joita olemme viime aikoina ottaneet käyttöön musiikin perusteiden oppilasryhmissä. Noteflightin avulla voi kirjoittaa nuotteja tietokoneen hiirellä, näppiksellä tai älylaitteen kosketusnäytöllä. Noteflight soittaa sillä kirjoitetut nuotit käyttäen soundipankkinsa lukuisia eri soittimia, eli nuotin kirjoittaja saa jousikvartetille kirjoittamaansa nuottia kuunnellessaan melko hyvän kuvan siitä, miltä musiikki kuulostaisi oikean kokoonpanon soittamana.

Monet Noteflightin toiminnoista näppäinoikoteineen ovat tuttuja esim. Sibelius-ohjelmasta. Nuottien layoutin suhteen Noteflightin mahdollisuudet ovat vaatimattomat, mutta pedagogista käyttöä ajatellen sillä on pari kovaa valttia. Ohjelman peruskäyttö on helppoa eikä siten vaadi pitkää opettelua. Ohjelma tuntuu myös vakaalta eikä kaatuile, kunhan verkkoyhteys toimii.

noteflight kuva bluesharjoitus

Meille ehkä merkittävin Noteflightin ominaisuus on tiedostojen helppo jakaminen yhteisön muille jäsenille. Nuotin tekijä voi määritellä, saavatko muut vain nähdä ja kuunnella nuotin, vai myös päästä muokkaamaan sitä. Toimintamme ”perusmallissa” opettaja laatii Noteflightilla soivia tieto- ja tehtäväsivuja, jotka sitten jaetaan valituille oppilaille tai koko yhteisölle. Oppilaat tekevät tehtäviä päätelaitteilla mupetunnin aikana tai omatahtisesti muuna aikana. Oppilaat jakavat tekemänsä tehtävät  takaisin opettajalle, joka antaa oppilaalle palautteen tehtävästä mupetunnilla tai etänä, ohjelman sisältämän kommenttitoiminnon avulla. Edellä kuvatun toimintamallin lisäksi nuottien jakaminen antaa mahdollisuuden  oppilaiden vertaisarviointiin tai vaikkapa yhteistoiminnalliseen säveltämiseen: rumpali kirjoittaa kappaleen rumpukompit ja pistää nuotin jakoon ryhmänsä muille soittajille, jotka sitten vuorostaan voivat jatkaa sävellystä.

Osassa muperyhmistä olemme korvanneet musiikin teorian kirjan Noteflight-dokumenteilla. Musiikin perusopintojen laajan oppimäärän mukaiset mupen tasosuoritukset voi myös suurelta osin tehdä Noteflightissa. Tasosuorituksiin sisältyy rytmi-, melodia- ja harmonia-aiheisia kirjoitustehtäviä sekä transkriptiotehtävä, jossa oppilas kirjoittaa nuotin kuulemastaan musiikkinäytteestä. Musiikkinäytteen voi näppärästi upottaa Noteflight-sivulle esim. YouTubesta tai SoundCloudista.

Kokemuksemme Noteflightin käytöstä musiikin perusteiden opetuksessa ovat pääosin myönteisiä. Useimmat oppilaat ovat hyvin motivoituneita työskentelemään Noteflightilla, mutta on toki niitäkin, jotka piirtävät nuotteja mielummin kynällä paperille. Ohjelma toimii myös tableteilla, mutta pieni näyttö hankaloittaa työskentelyä, minkä lisäksi oppilaat tekevät enemmän vahinkotökkäyksiä kosketusnäytöllä kuin tietokoneella. ”Hei mitä nyt tapahtui” -huudahdus oppilaan suusta on tullut tutuksi. ”Kädet ylös. Ja kokeile sitten undo-komentoa.” Me opettajat olemme laatineet Noteflightiin runsaasti tehtäviä eri aihepiireistä. Taisimme optimistisesti toivoa, että kun oppilaat olisi ensin opastettu tehtävien pariin, he innostuisivat jatkamaan niiden tekemistä oma-aloitteisesti. Oppilaista kuitenkin vain muutama käy netissä tekemässä tehtäviä tai omia nuotteja omalla ajallaan. Pölyisistä kirjoista teoriaa opiskelleena on helppo sanoa että Noteflightissa yhdistyvät huvi ja hyöty, mutta ehkä nuorten käsitys asiasta on sittenkin vähän erilainen.

Sosiaalisella medialla maustettu oppimisympäristö, jossa nuottikuva soi, avaa joka tapauksessa näkymiä uudenlaiseen musiikin perusteiden pedagogiikkaan. Opettaja tekee itse valinnan, onko kyseessä vain uusi työkalu musiikin hahmottamiseen vanhoilla säännöillä, vai pyrimmekö sen avulla myös uudistamaan mupen kulttuuria yksinkertaisesti innostamalla oppilaita oman musiikin tekemiseen. Itse koen mupeopettajana, että käytössäni on hieno työkalu, mutta en vielä osaa täysin hyödyntää sen mahdollisuuksia.

Siitä tulikin vielä mieleeni eräs esimerkki musiikin perusteiden ulkopuolelta. Talossamme toimivan lasten sinfoniaorkesterin vetäjät ovat kirjoittaneet Noteflightin avulla kollaboratiivisia sovituksia orkesterin ohjelmistoon. Peukutukset Trombi-orkesterin porukalle, tästä aiheesta saadaan varmaan lukea lisää toisessa blogissa.

Noteflight löytyy osoitteesta www.noteflight.com.

 

Väriä ja valoa – suuria ja pieniä

Kaiken maailman ihmisiä ja lauluja konsertissa Siltasalissa

TyhjÑ stage

Lastensinfoniaorkesteri Trombin ja Jyväskylän ammattiopiston muusikonkoulutuksen maailmanmusiikkityöpajan yhteiskonsertti Lasten lysti -tapahtumassa on muutaman tunnin kuluttua totta. Vielä ei kuitenkaan Siltasalissa näytä siltä, että kohta soi. Vai näyttääkö sittenkin? Lapset touhuilevat vielä omia juttujaan kouluissa, päiväkodeissa ja kotona. Valosuunnittelija Arto Saarelainen toimii Jyväskylän aikuisopistossa kouluttajana ja on työryhmänsä kanssa rakentamassa Siltasalin valosiltaa ja trussia jo aamupäivällä. Itse saavun pääkallonpaikalle puolen päivän jälkeen. Ensimmäisenä tehtävänä ennen konserttia on pieni salin siistiminen valosuunnittelijoiden häärätessä omiaan.

Miksaaja Mika Savolaisen ja meidän oppilaitoksemme siviilipalvelusmiehen kanssa asettelemme telineet ja tuolit oikeille paikoille. Mika jää tekemään työtään mikrofonien ja piuhojen kanssa, kun minä ja Heikki Pyykkönen, maailmanmusiikkityöpajan laulaja, lähdemme paikallisradion haastateltaviksi Kaiken maailman lauluja -konsertin tiimoilta. Juteltuamme mukavia osaavan toimittajan kanssa onkin jo aika kiiruhtaa kenraaliharjoitukseen.

Viikko ennen konserttia olleen läpimenoharjoituksen jälkeen konsertissa esitettäviin biiseihin tehtiin vielä pieniä muutoksia. Kaikkia tuntuu vähän jännittävän. Sali on oudon näköinen valojen ja mikrofonien kanssa. Kenraaliharjoituksessa vielä haeskellaan oikeaa rytmitystä kaikelle ja muistellaan tempoja ja harjoitellaan lähtöjen yhtenäisyyttä. Kenraaliharjoituksen aikana myös saliäänentoisto säädetään kohdalleen. Seuraavaksi onkin sitten tsemppauksen, eväiden syönnin ja muiden pakollisten kuvioiden aika paussilla ennen konserttia.

Sali on täynnä yleisöä. Pienet soittajat odottavat vuoroaan käytävällä. On aika käydä antamassa lyömäsoittajalle ja oboisti Paula Mäkiselle merkki. Noitatanssi lähtee käyntiin. Paula soittaa omaa sävellystään salista yleisön luota. Pienet soittajat tulevat lavalle soittimia ilmassa heilutellen ja löytävät omat paikkansa. Ja siitä lähtee show käyntiin. Laulua, taputuksia, kehorytmejä, soittoa, tanssia ja tarinaa on ilmassa. Lapset ovat ihan täysillä mukana ja kokonaisuus pysyy hienosti kasassa. Luulenpa, että tavalla tai toisella jokainen läsnäolija sai päälleen ripauksen taikapölyä, jonka vain elävä musiikkiesitys voi tarjota.

Konsertissa ja kenraaliharjoituksessa kaikkien keskellä hääräsi myös Jyväskylän ammattiopistossa kuvallista ilmaisua opiskelevat Wilma Tyni ja Noora Ojanperä. Nämä nuoret naiset valmistuvat ammattiopistosta valokuvaajiksi. Jyväskylän ammattiopiston musiikki ja tanssi harrastuksena Facebook-sivulla on kaikkien nähtävänä ihan mahtavia kuvia, joita tullaan jatkossa käyttämään eri tapahtumien markkinoinnissa. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.886253998075885.1073741826.162044047163554&type=3

kaikenmaailmanlauluja_kirjastoruutu

Jo konsertin juliste ja käsiohjelma virittivät kaikki oikeaan tunnelmaan. Kuvista välittyi selkeästi, että konsertti on suunnattu lapsille ja lapsenmielisille. Myös konserttia eteenpäin kuljettanut kansansatu rummun äänen synnystä on kuvituksessa mukana. Käsiohjelman ja julisteen tehnyt Jenny Tiihonen opiskelee ammattiopistossa av-viestintää ja hän hänestä tulee valmistuessaan graafiseen suunnitteluun erikoistunut media-assistentti.

Tuotantotiimi hoiti omalta tontiltaan markkinointia ja koordinointia eri tahojen välillä. Tuottajamme olivat myös konserttipäivänä huolehtimassa meidän soittajistamme, salin koristelusta sekä emännöimässä ja opastamassa meidän yleisöämme.

Polku rummun äänen kuminaan ja viidakon äänten villiin rytmiin oli monien eri tahojen hyvän yhteistyön summa. Valot, äänet, kuvat, julisteet, tuottajat, Trombi, maailmanmusiikkityöpaja, sovitukset, vanhemmat, lapset, yleisö ja me opettajat olimme Siltasalissa osana värikästä palapeliä tekemässä ja kokemassa aitoa musiikin tekemisen iloa ja yhteistyötä.

Lapsi ja vanhempi juttelivat konsertissa: ”Tämähän on kuin oikeassa konsertissa! Mutta tämähän on oikea konsertti!”

Kirjoittanut Sirpa Berg.

kaikenmaailmanlauluja_kasiohjelma_vers4(1)