Sway Moodlessa prosessiteollisuuden ja laboratorioalan oppimateriaaleissa

Mitä tehtiin?

Saimaan ammattiopisto Sampossa Imatralla testattiin prosessiteollisuuden- ja laboratorioalan aikuisten perustutkinnoissa ammatillisen erityisopettajan Tuija Vesan toimesta Office 365:n Sway työkalua opetuksen välineenä. Officen Sway työkalulla tehty opetusmateriaali linkitettiin upottamalla Moodle verkko-oppimisympäristöön sekä jaettiin opiskelijoiden käyttöön Wilma järjestelmän kautta.

Sway-palvelulla tuotetun oppimateriaalin asettamisprosessi Moodleen kuvattiin infografiikan avulla
Sway-palvelulla tuotetun oppimateriaalin asettamisprosessi Moodleen kuvattiin infografiikan avulla

Esimerkkejä projektityön tuloksista:

  • Swayn voi linkittää Moodleen käyttäen Sivu-työkalua, jonne Swayn voi tuoda Swayn upotuskoodin.

Miten tehtiin?

O365 tilin Sway työkalulla toteutettiin oppistartti opintokokonaisuuden esittely ohjausvastaavan roolista ja tehtävistä opiskelijoiden tutkinnon suorittamisen aikana. Sway jaettiin opiskelijoille Moodlen sekä Wilman kautta.

Millä tausta-ajatuksella toteutettiin?

Aloittaville opiskelijoille toteutetaan opiskelijoiden aloitusvaiheessa oppistartti opintokokonaisuus. Esitys toteutettiin alustukseksi päivän teemaan. Esityksen tarkoituksena on alustaa ohjausvastaavan roolia opiskelujen eri vaiheissa ja toimia myös esitteenä opiskelijoille.

Tekninen kuvaus

Oppilaitos tarjoaa opiskelijan ja opettajan käyttöön O365 tunnukset joilla ohjelmistoja voidaan käyttää. Sway toteutettiin opettajan O365 tilille, josta se jaettiin opiskelijoille. Sway jaettiin kaikille, joilla on linkki käytössä, koska esitystä jaettiin myös Wilman kautta. Mahdollisuutena on jakaa esitys vain oman organisaation sisällä, mutta siinä vaaditaan esityksen avaamiseksi kirjautumista omalle O365 tilille. Oppilaitoksen Moodle-järjestelmä käyttää O365-tilejä kirjautumiseen, mutta upotetut Sway-esitykset eivät tunnista käyttäjää, joten siksi upotettuun materiaaliin tulee käyttää oikeuksia ”kaikille, joilla linkki”.

Käyttöikeuksien määritteleminen Swayn upottamiseen.
Käyttöikeuksien määritteleminen Swayn upottamiseen.
  1. Esitys voidaan linkittää opiskelijoille Moodleen kahdella eri tavalla: Upotuskoodiin on helpointa käyttää Moodlen Ohjeteksti-työkalua, jolla Swayn upotuskoodin voi lisätä suoraan html-koodina. Tällä menetelmällä saadaan Moodleen visuaalisuutta.
  2. Toinen vaihtoehto on käyttää Moodlen sivu työkalua, johon upotuskoodin voi upottaa html-koodina erilliselle sivulle. Tällä menetelmällä esitys aukeaa, kuten mikä tahansa Moodlen aineisto.
Moodlen kurssirunkoon upotettu Sway
Vaihtoehto 1: Swayn voi upottaa kurssin runkoon Ohjeteksti-työkalulla, jonne Sway-esityksestä voi liittää upotuskoodin.
Swayn voi linkittää Moodleen käyttäen Sivu-työkalua, jonne Swayn voi tuoda Swayn upotuskoodin.
Vaihtoehto 2: Swayn voi linkittää Moodleen käyttäen Sivu-työkalua, jonne Swayn voi tuoda Swayn upotuskoodin.

Sway esitystä testattiin myös puhelimella ja tabletilla. Puhelin muotoilee esityksen erilaiseksi kun taan tietokoneella ja tabletilla esitykset toimivat samalla tavalla. Ios sekä android laitteilla esitykset toimivat samalla tavalla ja näyttävät samanlaisilta.

Sway skaalautuu myös aälypuhelimen näytölle hienosti
Sway skaalautuu myös aälypuhelimen näytölle hienosti

Tärkeitä huomioita huomioita opiskelijan toiminnan helpottamiseksi

  1. Swaytä Wilmassa jaettaessa sen voi toteuttaa opiskelijoille lähetettävänä viestinä. Sway kannattaa linkittäää viestin tekstin johonkin sanaan, johon muodostaa osoitteesta linkin. Wilman viestin teksti näkyy opiskelijalle selkeänä ja Sway aukeaa suoraan.
  2. Sway esityksen kuvissa kannattaa ottaa huomioon kuvasuhteet ja kohdistuspisteet jotta kuvat näkyvät opiskelijalle oikein. Myös pitkien lauseiden tai pitkiä yhdyssanoja. Tavuttaa väärin ja ei mahdu yhdelle sivulle esityksessä

Tärkeitä huomioita opettajan työtavoissa

  1. Kannattaa käyttää selkeitä ja lyhyitä lauseita Swayn tekstissä, koska pidemmät lauseet aiheuttavat tekstien väärää tavutusta kun esitystä katsotaan pienillä näytöillä.
  2. Esityksen visualisointiin Swayn oma kuvahaku on loistava, koska sen avulla saa haettua vain Creative Commons-lisenssillä merkittyjä kuvia. Kannattaa suosia mahdollisimman suuria kuvia, jolloin esityksestä tulee visuaalisempi.
  3. Sway ei sovellu pitkien opetusmateriaalien tuottamiseen, mutta on erittäin toimiva työkalu esim. lyhyissä alustuksissa. Kannattaa käyttää vähän tekstiä ja ennemminkin tukisanoja, pääpaino kuviin.

Hyviä vinkkejä o365 opetuskäyttöön

Microsoft on julkaissut hyviä vinkkejä Office 365:n käyttöön opetuksessa. Tässä alla muutamia poimintoja jutusta.

WordOnline

Oiva väline yhteisten dokumenttien kirjoittamiseen oppilaiden kanssa – ei väliä missä kukin on. Helppo tapa esim. laajentaa työskentelyä ulos luokkahuoneesta. Ja ryhmätyö jatkuu vaikka yksi joukosta olisikin joskus poissa. Luodaan YKSI dokumentti joka jaetaan kaikkien kesken. Kokeiltu on ja toimii!

Ja opettaja voi antaa työhön palautetta Wordin Kommentti-työkalulla. Ei enää tulostelua ja hävinneitä papereita. 🙂

Microsoft Forms

Pilvestä löytyy nyt Forms-niminen työväline, jolla voi helposti tehdä aika kivannäköisen ja käyttökelpoisen kyselyn. Esim. kurssipalaute, erilaiset tehtävät syntyvät helposti.  Ulkoasuakin saa muokattua. Ja vastaukset menevät suoraan exceliin.

Ja jos käytät OneNotea oppilaiden kanssa, niin lomakkeen voi upottaa OneNoteen, jolloin opiskelijoiden ei tarvitse poistua OneNotesta täyttämään lomaketta.

Sway – uusi tapa tehdä näyttäviä esityksiä verkossa

Sway-työvälineellä opettaja tai opiskelija voi tehdä näyttäviä esityksiä helposti. Esimerkki opiskelijoiden työstä https://sway.com/rO3DCNfj3FH3gIUN

Esitykseen voi lisätä kuvia, tekstiä, linkkejä ja upottaa videoita. Esityksen voi helposti jakaa opettajalle, toisille opiskelijoille tai avoimesti verkkoon. Opetuksessa sitä voi käyttää esim. opiskelijan kurssitöiden tekemiseen (palautus opettajalle jakamalla oma työ), ryhmätöihin, kurssin oppimateriaalin pohjana sekä vaikkapa opiskelijan oppimispäiväkirjan, matkakertomuksen jne. pohjana. Anna opiskelijoiden kokeilla!

OneNote Class Notebook

Tällä työvälineellä pystytte kurssilla tekemään monenlaista. Class Notebookissa opettajalla on Sisältökirjasto, jonne hän voi koota kurssin perusmateriaalin ja tehtävät. Ne opiskelijat voivat sitten kopioida omiin OneNote Class Notebookin osioihinsa ja täydentää tehtävänantoja. henkilökohtaisiin osioihin vain opiskelijalla ja opettajalla on pääsy. Yhteistyötilassa opiskelijat voivat tehdä ryhmätöitä ja rikastaa kurssin sisältöjä.

Yhdelle OneNote -sivulle voi kirjoittaa tekstiä, äänittää puhetta/laulua, upottaa videoita, lisätä kuvia, piirtää ja upottaa erilaisia työvälineitä kuten lomakkeita (Forms), Wordeja ja excel-taulukoita. Hyvä ja monipuolinen työväline, jota suosittelemme kokeilemaan! Täältä löydät ideoita, miten opettajat ovat käytännössä kokeilleet OneNote Class Notebookia luokassa:

OneNote Class Notebook-työkalu

Työssäoppimisen ohjaaminen OneNote ClassNotebookilla

 

 

 

 

O365-työkalut puualan opetuksessa

Mitä tehtiin?

Saimaan ammattiopisto Sampon puualan perustutkinnon opinnoissa Imatralla testattiin opettaja Tony Jouhtisen ja opiskelijaryhmän toimesta Office 365 työkaluja opetuksen välineenä. Opiskelijaryhmä koostui nuorista ja aikuisista.

Puualalla on Googlen vastaavat työkalut myös käytössä ja työkalujen välillä tehtiin pienimuotoista vertailua. Opiskelijoille annettiin tehtävä joka liittyi nykyaikaisen asiakaspalvelun toimintamalleihin ja tapoihin miten teknisen alan työtapoja tarkastellaan kokonaisvaltaisesti. Tehtävän tarkoituksena oli myös ohjeistaa opiskelijoita nykyaikaisten ohjelmien käyttöön minkä seurauksena tuottavuus teknisellä alalla parantuisi.

Miten tehtiin?

Opettaja Tony Jouhtinen antoi aikaisemmin asiakastarpeiden teemapäivänä kaksiosaisen ammatillisen tehtävän, joka sisälsi teknisen piirtämisen kuvan luomisen käsivaraisesti sekä ammatillista kustannuslaskentaa:

Sampo_Puuala_Kuva5
Tehtävänanto

Office 365 tehtävän tarkoituksena oli siirtää piirustukset sekä käsin tehdyt laskelmat puhelimen avulla pilvipalveluun. Tarkoituksena oli myös harjoitella kuvan liittämistä dokumenttiin. Excel harjoituksen kohdalla tarkoituksena oli opetella taulukkolaskennan peruskäyttöä ja pilvityökalujen perustoimintoja.

OneDriven käyttöä projektityön tekemisprosessissa kuvattiin infografiikan avulla
OneDriven käyttöä projektityön tekemisprosessissa kuvattiin infografiikan avulla

Opiskelijoita ohjeistettiin seuraavasti:

Millä tausta-ajatuksella toteutettiin?

Tehtävä oli kaksiosainen ja alkuperäinen ammatillinen tehtävä annettiin oppilaille sähköisesti OneDrive:n kautta luokan jakokansioon sijoitettuna. Opettajan antaessa tehtävää opiskelijat pääsivät katsomaan tietokoneella tai mobiililaitteilla tehtävää. Jakokansion ja pilvijakamisen perusteet olivat opetettu aikaisemmin. Pilvijakaminen mahdollistaa poissaolevien opiskelijoiden tehtävän seurannan myös muualla kuin koulussa. Opiskelijat pääsevät myös palaamaan milloin tahansa ja missä tahansa tehtävän pariin eikä oppiminen rajoitu suljettuun systeemiin tai määrättyyn paikkaan. Pilvipalveluiden käyttö kuuluu puualalla Imatralla opiskelijoiden alkuvaiheiden opintoihin ja käyttöä jatketaan koko koulutuksen ajan. Pilvipalveluiden kautta jaetaan oppimateriaalia, tehtäviä, mallidokumentteja sekä muita oppimista hyödyttäviä asioita.

Sampo_Puuala_Kuva6

Office 365 paketin hyödyntämisen taka-ajatuksena oli pilvipalvelujen käytön oppimisen lisäksi saada opiskelijat myös pohtimaan kahden erilaisen tarjoajan samankaltaisuuksia, hyviä ja huonoja puolia sekä ennen kaikkea vähentää opiskelijoiden kynnystä kokeilla ja soveltaa “uusia” tekniikoita. Pilvipalveluiden käyttöä hyödynnetään myös opettajien välillä, mikä selkeyttää tiedon jakamisen ymmärtämistä kaikkien sidosryhmien kanssa.

Tekninen kuvaus

Oppilaitos tarjoaa opiskelijan ja opettajan käyttöön  O365 tunnukset joilla ohjelmistoja voidaan käyttää. Oppilaitoksen tunnukset ovat voimassa vain opiskelun ajan jonka jälkeen opiskelijan on siirrettävä tieto itse valitsemaansa kohteeseen (pilvi tai kiinteät tallenteet).

Puualan opiskelijat luovat opiskelun alussa itse oman Googlen tilin (monella tämä on jo olemassa) ja he itse hallinnoivat omaa tiliään. Tili on näin käytettävissä kaikilla alustoilla (iOS, Android, Windows). Suurella osalla opiskelijoista on älypuhelimet ja/tai tabletit käytettävissä.  Suuri osa luokasta ei ole aikaisemmin käyttänyt (tai ei edes tiedä) pilvipalveluita ja opetus yleensä lähtee täysin alkutekijöistä. Monelle opiskelijalle pilvipalveluiden käytön hahmottaminen tuo myös vaikeuksia koska dataa ei käsitellä samoin (mm. tallentaminen) kuin perinteisellä tavoin. Paljon on myös haasteita opiskelijoiden negatiivisessa asennoitumisessa nykyajan informaatiotekniikkaa kohtaan.

Pilvipalveluiden käyttö mahdollistaa teoriatietojen monipuolisemman jakamisen ja käsittelyn (kuvat, linkit ja videoleikkeet). Mobiililaitteiden ja kiinteiden tietokoneiden yhteiskäyttö mahdollistaa oppimisen monipuolistamisen eikä sido opiskelijaa vain pelkkään teorialuokkaan tai perinteisiin opetusmenetelmiin (taululle kirjoittaminen). Pilvipalveluissa data on aina mukana, missä vaan ja koska vaan käytettävissä. Tärkein hyöty opetuksen kannalta on se, että opiskelija pystyy hyödyntämään dataa juuri siellä missä sitä tarvitaan. Esimerkkinä ammatillinen teoria ja kuvat, mitä voi selata työsalissa tai työssäoppimisen jaksolla omalla älypuhelimella työn ongelmakohtien ratkaisuja etsiessä. Älypuhelin on kaikilla aina mukana, jolloin pääsy kaikkiin tietoihin kulkee aina mukana. Vanhat paperitulosteeet tai muistiinpanot ovat yleensä rajoittuneita, eivät ole koskaan mukana kun niitä oikeasti tarvitsisi tai vähintään mukana on juuri väärät muistiinpanot, eivät kaikki.

Opetuksen tarkoituksena on käyttää mahdollisimman monipuolisesti eri alustoja, älypuhelinta, tablettia, selainversioita ja kiinteitä tietokoneita jolloin opiskelijat joutuvat aktiivisesti vaihtamaan käyttöä ja tavoitteena onkin saada opiskelija “unohtamaan” alustan merkitys. Tärkeintä on tuottava ja hyödyllinen käyttö ja osaaminen eikä alusta tai kiinteä laitteisto. Selaimena suositaan Chromea, mutta myös muut ovat käytössä. Opettaja hallitsee ja käyttää kaikkia alustoja niin mobiili kuin työasemaversioissa (iOS, Android ja Windows).

Tärkeitä huomioita huomioita opiskelijan toiminnan helpottamiseksi

  • Opiskelijoita tulisi kannustaa yhteisölliseen ja vuorovaikutteiseen toimintatapaan. Osaavat opiskelijat tukevat hitaammin oppivia
  • Puualalla opiskelijat luovat itse omat tunnukset ja vastaavat itse omasta Google tilistään. Alusta asti ohjataan ja neuvotaan omaan hallintaan eikä sosiaalihuolleta opiskelijan puolesta!
  • Opiskelijaa on tiedotettu mahdollisista datakustannuksista. Hän tietää myös mobiilidatan ja wlanin eron mobiilikäytössä
  • Erilaisista käytössä olevista ohjelmista voi tehdä selkokielisen listan mitä ohjelmat tekevät ja mitä niiden käyttökohteita ovat. Opiskelijat EIVÄT ole käteviä tietokoneiden tai mobiililaitteiden käyttäjiä. Tämä on erittäin suuri harhaluulo, joka usein perustuu siihen, että opiskelijat esimerkiksi pelaavat paljon. Tuottavaa toimintaa ei hallita edes alkeiden tasolla.
  • Teknisellä alalla opiskelijoita pitää motivoida (pitää joka välissä propagandapuheita) nykyaikaisten tekniikoiden hyötykäytön oppimiseen. Katsontakanta on yleensä todella suppea eikä nykypäivän saati tulevaisuuden tärkeitä työntekijän osaamisen taitoja edes ymmärretä. Laudan höylääminen ei ole kaikki kaikessa! Nykyisiä ja lähitulevaisuuden tärkeitä työntekijän ominaisuuksia ovat esimerkiksi: monimutkainen ongelmaratkaisukyky, kriittinen ajattelu, luovuus, ihmissuhdetaidot, tunneäly ja verkostoituminen
  • Suurin hidaste opiskelijan oppimiselle on väärä/negatiivinen asenne. Tämän muuttaminen on monesti vaikeaa mutta opiskelijakavereiden tuki, kannustus ja auttaminen helpottavat. Kavereihin vaikuttaminen auttaa usein enemmän kuin asennetta vastaan taisteleminen

Tärkeitä huomioita opettajan työtavoissa.

  • Aina kun mahdollista kannattaa ottaa leikekuva ja huomioida olennainen toiminta korostamalla
  • Kuvien tueksi myös sanallisia selvityksiä, jotka helpottavat opiskelijan oppimista
  • Eri laitteita tai alustoja käyttäessä ominaisuudet tai niiden sijainnit saattavat vaihdella ja tämä hämmentää opiskelijaa monesti ja hidastaa tai pahimmillaan estää tuottavan toiminnan
  • Ohjelmistot muuttuvat, kehittyvät, poistuvat ja tulee jatkuvasti uusia tilalle, tärkeää ei ole oppia täydellistä käyttöä vaan opettaa ongelmien ratkaisukykyä ja mukautumista muutokseen (vaatii tietysti ensin,että opettaja pystyy itse muuttumaan ja mukautumaan)
  • Opettajan tulisi kannustaa ja ohjata enemmän oma-aloitteelliseen ongelmanratkaisukyvyn kehittämiseen kuin pyrkiä olemaan automaattinen ongelmien ratkaisija jota opiskelija orjallisesti seuraa
  • Opettajan tulisi korostaa, että tiedon määrä ei ole olennaista eikä nykyaikana pysty hallitsemaan kuin murto-osaa tiedosta verrattuna entisiin aikoihin (huom. big data). Tärkeintä on oppia poimimaan yksilölle ja ongelmalle olennaiset seikat, valita työkalut ja toteuttaa tietolähteiden yhdistelyä.
  • Opettajan tulisi kannustaa opiskelijaa kehittämään kykyään ajatella toisin sekä hyödyntämään yksilöllisiä päättelytaitojaan. Uudet työkalut edistävät uusien täysin erilaisten ratkaisujen löytymistä.

 

Office 365 -materiaalia opettajille

Tässä ITK-päivien Workshopin kattava materiaalipaketti opettajille o365-pilviympäristön käyttöön liittyen. Aihealueet:

  • OneNote Class Notebook luokan oppimateriaalikansiona ja muistiinpanovälineenä, vuorovaikutteisena oppimispäiväkirjana ja luokan ryhmätyötilana
  • Sivusto opetuksen ryhmätyöalustana ja alan oppimateriaalin ”digitaalisena kotina”
  • O365-ympäristö ja oppimisympäristöt (LMS), caset Moodle ja Pedanet
  • O365 Groups ryhmien työvälineenä (opiskelijat ja opettajat)

http://bit.ly/onenoteitk2016

Hyödyntäkää vapaasti!

OneNote – Class notebook työkalu

Class notebook työkalu on niin sanotusti lisäosa OneNote työkaluun, jonka avulla voi helposti luoda luokkatilan opiskelijaryhmälle missä jokaisella opiskelijalla on muun muassa oma henkilökohtainen työtila.

OneNote muistikirjaan tulee kolme eri työtilaa automaattisesti.

  • Yhteistyötila
    • Opiskelijat ja opettajat voivat työskennellä yhdessä – Molemmilla on luku- ja kirjoitusoikeus
  • Sisältökirjasto
    • Julkaise kurssimateriaali opiskelijoille – Opettajalla on muokkausoikeus, opiskelijalla lukuoikeus
  • Opiskelijan muistikirjat
    • Yksityinen tila kullekkin opiskelijalle – Molemmilla on luku- ja kirjoitusoikeus

Class notebook työkalun avulla voit hetkessä luoda tilan valmiilla käyttöoikeuksilla. Katso ohjevideo alapuolelta.

https://youtu.be/eVTI4ohpM1M

Työssäoppimisen ohjaaminen OneNote Classroomilla

Mitä tehtiin?

Äänekoskella Tekniikan ja liikenteen eri aloilla pilotoitiin OneNote Classroomin käyttöä sähköisenä työvälineenä. Opiskelijat tekivät työssäoppimisen raportoinnin ja tehtävät sähköisesti omilla laitteillaan ja yhteyksillään.

Miten tehtiin?

Opettajat loivat ryhmälleen yhden OneNote Classroom työkirjan ja lisäsivät opiskelijat siihen. Tämä menettelytapa helpottaa linkkien ja työkirjojen hallintaa huomattavasti.

Millä tausta-ajatuksella toteutettiin?

Päiväkirja toteutettiin kokonaan verkossa, jolloin opiskelija päivittää päiväkirjaa joko työpaikaltaan tai kotikoneeltaan.

Katso video missä Antero kertoo OneNote Classroomin käytöstä

Verkkokoulutus vastasi Tekniikan ja liikenteen-alan ja koko POKEn koulutusorganisaation tarpeisiin, koska verkko-opetusta tulee TVT-strategian mukaan lisätä ja kehittää. Erityisesti koulutuksessa toimivat opettajat saivat tämän kautta lisää  osaamista, rohkeutta ja kokemusta tvt:n käytöstä ja verkkopedagogiikasta. Myös muut opettajat innostuivat kokeilemaan menetelmää.

Tekninen kuvaus

Oppilaitos tarjoaa opiskelijan ja opettajan käyttöön  O365 tunnukset joilla ohjelmistoja voidaan käyttää. Muiden kuin koulun tunnuksien käyttö ei ole järkevää jako-oikeuksien takia.

Mobiilikäyttö oli yllättävän helppoa ja suosittua. Mobiilia sovellusta käyttäneillä opiskelijoilla oli hyvät älypuhelimet ja nettiyhteydet omasta takaa.  Opiskelijat asensivat itse sovellukset ja käyttivät sovellusta omilla tunnuksillaan. Tuettuja alustoja ovat Android- , Windows- ja IOS-puhelimet/tabletit.

Selainkäyttö oli osan opiskelijoiden käyttämä ratkaisu. Selainversio toimii hyvin eri käyttöjärjestelmillä ja selainta käytettiin kannettavilta tai pöytätietokoneilta. Selaimissa opiskelijat käyttivät pääsääntöisesti Chromen selainta.

Työasemasovellusta käyttivät pääsääntöisesti opettajat Windows 10 työasemilta.

Tärkeää huomioida ennenkuin opiskelijat lähtevät työssäoppimisjaksolle.

  • Opiskelija on asentanut sovelluksen puhelimeensa tai testannut selainversion käytön
  • Opiskelijaa on neuvottu pitämään tunnukset tallessa
  • Opiskelijaa on tiedotettu mahdollisista datakustannuksista. Hän tietää  myös mobiilidatan ja wlanin eron mobiilikäytössä
  • OneNoten käyttöä on harjoiteltu luokassa ja työkirjan rakenne on kaikille selvä
  • Motivointi sillä että samalla suoritetaan tieto- ja viestintätekniikan opintoja vaikuttaa erittäin paljon lopputuloksen laatuun.

Tärkeää huomioida opettajan työtavoissa.

  • OneNoten rakenne kannattaa siivota oletusasetuksista tyhjäksi.
  • Kannattaa tiedostaa että eri laitteilla käyttäessä OneNoten ominaisuudet saattavat vaihdella. Ohjelmisto kehittyy koko ajan.
  • Kuvat ja niihin liittyvät tekstit toimivat hyvin.
  • Ohjelmassa on mahdollisuus myös palautteen antamiseen äänenä.

Opiskelun ohjaaminen verkkokurssilla. Työkaluina O365, Peda.net ja Skype for Business

Mitä tehtiin?

Luonnonvarapuolella järjestettiin 50 päivän pituinen työvoimapoliittinen koulutus verkko-opiskeluna. Tavoitteena kurssilla oli tutustua luonnonvara-alan mahdollisuuksiin.

Eri osioiden ohjaajat antoivat tehtävistä palautetta opiskelijoille ja myös vertaispalautetta annettiin . Palautteen tavoite oli rohkaista ja kannustaa. Oppimispäiväkirjoissa (blogit) tehtiin opiskelijan omaa itsearviointia. Sanallista palautetta annettiin opiskelijoille myös opintojen aikana   Lopuksi järjestettiin miniseminaari, jonka opiskelijat toteuttavat. Seminaarin tallenteet löytyvät Youtuben soittolistana: https://www.youtube.com/playlist?list=PLClnjm1cEc_qqcGu0q4R7rso2Y1XGuy-3

luva_seminaari
Youtube soittolista

Miten tehtiin?

Ohjausta annettiin päivittäin ja opettaja oli Skypen kautta yhteydessä ryhmään 2 h/päivä. Lisäksi hän oli saavutettavissa myös muun ajan päivästä esim. puhelimitse tai sähköpostilla.

Yhteisesti oli sovittu tavasta, jolla opiskelijoita informoitiin ennakkoon omasta tulevasta opetuksesta Peda.netissä. Edellisenä päivänä laitettiin Peda.net-sivuston ensimmäiselle sivulle ”Opiskelijan ilmoitustaululle” ohje päivän kulusta ja mikä on reitti kyseisen päivän materiaaleihin ja tehtäviin. Sama ohje meni myös sähköpostitse. Ohje poistettiin päivän päättyessä.

luva_peda_tehtävät
Peda.net tehtävä

Jokaiseen päivään sisältyi kontakti opiskelijaryhmään Skypen välityksellä. Tässä sessiossa käsitellään yhdessä edellisen päivän tehtävänantoa, mahdollisesti opiskelijat esittelevät omia tuotoksiaan ja niistä tehdään opettajan ohjeiden mukaan yhteenveto tai aiheesta keskustellaan. Lisäksi ohjeistettiin ko päivän tehtävää. Sisältö riippui myös siitä, onko ohjaussessio ajatettu aamuun vai iltapäivään.

Opettaja käyttivät lisäksi video-ohjeistusta, mutta sillä ei korvattu Skype –ohjausta.

Teknistä tukea annettiin normaalina virka-aikana.

ITK Skype testi: bit.ly/itkskype2016

Millä tausta-ajatuksella toteutettiin?

Tvp -koulutuksissa opiskelijaryhmät ovat yleensä hyvin heterogeenisia. Osalla ryhmän opiskelijoista on jo useammankin alan tutkintoja ja korkea-asteen koulutusta. Myös tvt -valmiudet vaihtelevat, koska joillakin on osaamista helpdesk -työskentelystä ja toisilla valmiudet ovat keskitasoa. Hakuvaiheessa asetettiin edellytykseksi tietotekniikan perusosaaminen. Tosin perusosaamista ei tarkemmin määritelty.

Koulutus toteutettiin pääosin verkossa, jolloin opiskelija voi osallistua koulutukseen omalta paikkakunnaltaan ja kotoaan käsin. Työvoimakoulutuksessa, joka ei ole tutkintotavoitteista, opetusta voidaan henkilökohtaistaa / yksilöllistää, mikäli koulutuksen sisältö ja tavoitteet ovat sellaiset, että ne edellyttävät opiskelun yksilöllistä etenemistä. Verkossa toteutettavissa opinnoissa tämä on jopa helpompaa kuin kontaktiopetuksen puitteissa.

Verkkokoulutus vastasi Luonnonvara-alan ja koko POKEn koulutusorganisaation tarpeisiin, koska verkko-opetusta tulee TVT-strategian mukaan lisätä ja kehittää. Erityisesti koulutuksessa toimivat opettajat saivat tämän kautta lisää koulutusta, osaamista, rohkeutta ja kokemusta tvt:n käytöstä ja verkkopedagogiikasta.

 

Tekninen kuvaus

Oppilaitos antoi opiskelijan käyttöön opintojen ajaksi Tablet -kannettavan, jossa on Office 365 ja perusohjelmat (+kamera ja mikrofoni) sekä 3G –mokkulan.

POKEn Peda.net toimi oppimisalustana ja julkaisualustana. Muina sovelluksina käytettiin Office 365:n sovelluksia. Perusideana kuitenkin helppokäyttöisyys ja selkeys. Ei käytetä  aluksi liikaa erilaisia työkaluja.

pedanet tvp
Pedanet opetusympäristö

Opiskelijan on osattava käyttää internet-selaimia, sähköpostia ja Skype for Business-sovellusta. Peda.net –oppimisympäristön työkalut opetetaan alussa olevien kontaktipäivien aikana.  Tähän järjestettiin kaksi erillistä koulutusta niin opiskelijoille kuin opettajillekkin.

luva_skype
Skype Business oli päivittäisenä ohjaustyökaluna

Kokemuksia

luva_kokemuksia
Peda.net kokemukset
luva kokemuksia 2
O365 ja Youtube kokemukset

Kehitysideoita

Järjestelmien toiminnasta pitää tehdä opettajille ja opiskelijoille periaatteellisia kaavioita. Mitä laitetaan minne ja millä mitäkin voi käyttää.

luva_periaatekuva

 

O365-työssäoppimisen sivusto osana sosiaali- ja terveysalan opintoja

Mitä tehtiin?

Luotiin sivusto työssäoppimisen kotipesäksi. Sivustolta löytyy kaikki työssäoppimisen asiakirjat. Ryhmillä on omat tehtävien ja näyttösuunnitelmien palautuskansiot. Ryhmän sisällä jokaisella opiskelijalla on oman palautuskansio. Sivustolla on keskustelualue, etusivu toimii myös tiedotuskanavana. Nyt luotu sivusto palvelee vain yhtä ryhmää, yhdessä tutkinnon osassa.

Miten tehtiin?

Tvt-opettaja yhdessä Jarno Haapaniemen kanssa rakensi sivuston, jonka jälkeen jaoin linkin opiskelijoille ja kahdelle opettajalle. Tieto jaetusta sivustosta ja linkki sivustolle tulee O365-sähköpostiin käyttäjille automaattisesti.

Tätä kirjoitettaessa ryhmä on vielä työssäoppimassa ja palautetta sivustosta ei ole vielä saatu. Tvt-opettaja koulutti kaksi opettajaa ja opiskelijat sivuston käyttöön samaan aikaan. Sivusto on toiminut moitteettomasti ja opettajilla on ollut mahdollisuus lisätä esim. etusivulle ajankohtaisia uutisia ja linkkejä

Millä tausta-ajatuksella toteutettiin?

Tavoitteena on, että oppilaitokselle luotaisiin sosiaali- ja terveysalan työssäoppimisen sivusto, josta löytyisi kaikkien tutkinnonosien työssäoppimisen materiaalit ja myös kaikki ryhmät. Joakinen ryhmä on opiskelujen aikana top-jaksolla n.37 viikkoa viidessä eri tutkinnon osassa. Jokaisella jaksolla on omat arvioinnin kriteerinsä ja tehtävänsä. Sivusto voisi esitellä erilaisia työssäoppimispaikkoja. Siellä voisi olla lomakkeita, joilla, haetaan työssäoppimispaikkaa ja ilmoittaudutaan tutkintotilaisuuteen. Työssäoppimisen palaute annettaisiin sivustolla.

Tekninen kuvaus

  • Sivusto luotiin alisivustona yksittäisen ryhmän työssäoppimisen sivustoksi
  • Sivustolle tehtiin Jaa-toiminolla omistajan oikeudet ohjaaville opettajille ja annettiin opiskelijaryhmälle Jäsenet-oikeudet

sote15D_tyo

  • Sivustolle lisättiin erilaisia sovelluksia ja upottamalla tuotuja videoita ja esityksiä
  • Tiedostot-kirjastoon lisättiin tutkintotilaisuuksiin ja näyttöihin kuuluvat tiedostot omiin kansioihinsa.
  • Opiskelijoiden palautuksille on tehty oma kirjasto, johon on tehty jokaiselle opiskelijalle jaettu kansio ja otettu käyttöön sisällön hyväksyntä. Tämä mahdollistaa sen, että kirjaston kansiot ja niihin palautetut  tiedostot eivät ole kirjastossa näkyvissä kuin sivuston omistajille (opettajat) ja kansion omistajalle (opiskelija). Hyväksynnän voi tehdä vain omistaja-oikeuksilla, jonka jälkeen kansio on näkyvissä muille sivun jäsenille. Hyväksyntää ei kannata siis tehdä näissä henkilökohtaisissa kansioissa. Valitse Kirjasto->Kirjaston asetukset -> Versiotietojen asetukset ja laita vaihtoehto Kyllä –valituksi.

versiotiedot

  • Keskustelualue – opettajien tiedotuksia

keskustelu

  • Sivuille luotiin linkkilistaus ulkopuolisista tietolähteistä. Sivuille voi lisätä linkkien avulla myös tietoa työssäoppimispaikoista (www-sivut, videot).

palautetta

  • Opiskelijoilla annettiin mahdollisuus antaa palautetta sivuston käytöstä top-jaksolla.
  • Sivuston muistikirjaa pilotoidaan jatkossa oppimispäiväkirjana
  • Sivustolle voi tehdä alisivustoja ”piilotetusti”. Alisivustot lisätään linkkivalikoihin vasta lähempänä opintojen alkua.
  • Sivustoa voi käyttää uudelleen samaan kurssiin tekemällä käyttäjäryhmiä uudelleen.

 

 

Ryhmät ja OneDrive kone-ja metallialan opetuksessa

Mitä tehtiin:

Opiskelijat palauttivat tehtäviään OneDriveen. Opettaja jakoi materiaalia ja antoi tehtäville palautetta jakamalla yhteiseen kansioon. Opettaja jakoi myös ohjeita esimerkiksi Autodesk Inventor- ohjelman lataamiseksi kotikoneelle.

Kurssin lopulla opettaja jakoi koemateriaalin OneDrivessa ja opiskelijat palauttivat valmiit vastaukset ennen ajan päättymistä opettajalle.

Katso video Mikon pilotista

Miten tehtiin?

Kone-ja metallialalle tehtiin OneDriveen kansio (kansion nimi Koneistus 3), mihin oli muokkausoikeudet kahdella alan opettajalla. Kansioon laitettiin näyttötehtäviä, kokeita ja konepiirustuksia ja kansio jaettiin alan opiskelijoille.

Pilotin alussa opettaja käski opiskelijoiden luoda oman kansion, jonka hänen pitää jakaa opettajalle. Tämä osoittautui suureksi virheeksi. Joku ei osannut, joku ei viitsinyt, joku teki mielenkiintoisen nimisiä kansioita ja muutama teki kuten pyydettiin. No, tämän virheen jälkeen opettaja loi jokaiselle opiskelijalle oman kansion (kansion nimi=opiskelijan nimi) Koneistus 3- kansion alakansioksi.

onedrive1

Tämäkin osoittautui myös työlääksi, sillä nyt jokainen opiskelija pääsi katsomaan oletusarvoisesti toistensa kansioon. Jouduin siis poistamaan 13 muokkausoikeutta jokaisesta kansiosta. Toinen vaihtoehto olisi ollut lisätä kansioon aina kyseinen opiskelija muokkaajaksi. Kantapään kautta opimme, että kansioiden rakenne kannattaa miettiä huolellisesti ennen toteutusta. Onneksi minulla on ollut tämä pilotti mahdollista kokeilla.

Opiskelija kopioi tehtävät tai kokeet itselle luotuun kansioon, joihin hän myös palautti ja teki tehtäviään. Opiskelijalle annettiin tehtävistä suoraan dokumentteihin palautetta.

koekuva

Excel-kyselyn avulla annettiin kurssista palautetta. Enemmän asiasta kiinnostuneille ja nopeammin eteneville jaettiin OneDriven avulla lisämateriaalia.

Myöhemmässä vaiheessa, kun varsinainen pilotointi oli ohi, opiskelijat palauttivat omaan kansioonsa näyttötöitään. Esimerkiksi CNC- sorvauksen näytön työsuunnitelma, nc- ohjelma, mittapöytäkirja sekä kappaleen työpiirustus ovat arvioinnin kohteita, jotka opiskelijat kansioon palautti.

Millä tausta-ajatuksella /pedagogiikalla toimittiin?

Tavoitteena oli saada opettajille kokemuksia O365:en käytöstä päivittäisessä opetuksessa. Käyttö oli opiskelijoille mielekästä. Tässä pyrittiin vastuuttamaan opiskelijaa omasta oppimisesta. Opiskelija sai palautteen, joka on aina tallessa ja tarkastettavissa pilvessä.

Suurimmat murheet koettiin Saskyn opiskelijaverkon toimivuudessa. Ensimmäisillä TVT- kurssin tunneilla, joilla opiskelijoita O365:een tutustutin, kului ensimmäinen oppitunti siihen, että kaikki opiskelijat pääsivät sisälle järjestelmään. Verkko tietokoneluokassa oli todella huono (ja tietokoneet 6v vanhat). Nettiselain kaatuili jatkuvasti. Ajan kuluessa tämä asia korjaantui ATK- tuen avulla.

Pilotin opettaja  oli tyytyväinen toteutukseen ja tulee käyttämään OneDrivea opetuksessaan. Suuri muutos tapahtuikin opettajien käyttäytymisessä, sillä alun vastustuksesta huolimatta opettajat rupesivat jakamaan toisilleen tiedostoja O365- ryhmässä. Sinne luotiin ryhmä nimeltä ”Iisakin metallin opettajat”. Tämä on todella hyödyllinen toiminto.

OneDriven käyttö sosiaali-ja terveysalan opintojen työssäoppimisjaksolla

Mitä tehtiin?

Sosiaali-ja terveysalan opiskelijaryhmän kanssa pilotoitiin OneDriven käyttöä kahdella tavalla. Ennen varsinaista työssäoppimisen jaksoa opiskelijat hankkivat itselleen lasten luovan toiminnan ohjaamiseen soveltuvan työpaikan. Ensimmäisellä kerralla opiskelijat käyvät tutustumassa paikkaan ja ohjattaviin lapsiin ja toisella kerralla ohjaavat suunnittelemaansa luovaa toimintaa. Kurssin aikana opiskelijat keräsivät materiaalia ja raportoivat oppimisestaan omaan oppimispäiväkirjaan OneDrivessä. Oppimispäiväkirja oli osa ”Kasvattajana sosiaali- ja terveysalalla”-kurssin suoritusta.

Miten tehtiin?

Opiskelijat loivat itselleen kurssikansion ”Kasvattajana sosiaali- ja terveysalalla”, johon lisäsivät Word -dokumentteja. Kurssin kaikki tehtävät palautuivat sähköisesti tähän kansioon. Oppimispäiväkirja oli yksi kurssin tehtävistä. Kansio oli jaettu opettajan kanssa. Tutustumiskerran jälkeen opiskelijat kirjoittivat ajatuksiaan oppimispäiväkirjaan. Opettajalla oli kommentointimahdollisuus ja oppimisen ohjaaminen ja suuntaaminen onnistuivat hyvin pieniä puhekuplia hyväksikäyttäen. Opiskelijat tekivät myös ohjatun toiminnan suunnitelmat päiväkirjaan. Lopuksi raportoitiin kuvin ja kertomuksin, miten oltiin onnistuttu.

Opiskelijat tutustutettiin ympäristöön tvt-tunneilla heti syksyllä. ”Kasvattajana sosiaali- ja terveysalalla”-kurssia opettaa sama henkilö, joka opettaa myös tvt-tunnit. OneDriven käyttöönotto sujui luontevasti ja ongelmitta. Miinuksena toteutuksessa oli se, että opiskelijoiden annettiin jakaa itse kansiot opettajalle. Niitä tuli liikaa ja niitä oli vaikea hallinnoida. Opiskelijalla pysyi kurssin kaikki tehtävät hyvin tallessa ja niihin oli aina helppo palata. Oppimispäiväkirja oli yksi oppimisen osoittamisen asiakirja. Positiivista oli se, että kaikki tehtävät löytyvät sähköisenä samasta kansiosta. Palautuspäivät olivat yksilöllisiä, mutta takarajana oli työssäoppimisen alkaminen. Varsinaisella työssäoppimisen jaksolla opiskelija saattoi esitellä tekemiään tehtäviä OneDrivestä työpaikkaohjaajalle ja osoittaa näin asian hallintaa.

Tekninen toteutus

* Opiskelija luo itselleen kurssikansion OneDriveen ja jakaa sen opettajan kanssa muokkausoikeuksilla

* Opiskelija tuo kansioon kurssin aikana tehtävät kirjalliset tehtävät

* Osa tehtävistä jaettiin kansion sisällä myös luokkatovereille

OneDriven käyttö jatkui saman ryhmän kanssa ja toisessa pilotissa OneDriveä käytettiin työssäoppimisen asiakirjojen jakamisessa ja jaksoon liittyvien tehtävien ja näyttösuunnitelman palautuspaikkana.

Miten tehtiin?

Työssäoppimisen dokumenteille tehtiin OneDriveen kansio, joka jaettiin ohjaavien opettajien kanssa. Jokaisella opiskelijalla oli oma palautuskansionsa, johon kopioitiin kaikki työssäoppimisen dokumentit ja työstettiin osaamispäiväkirjaa. Opettaja pystyi reaaliaikaisesti seuraamaan dokumentin luontia ja ohjaamaan opiskelijan työskentelyä kommentoimalla dokumenttiin / dokumentteihin. Opiskelijat tekivät kansioihin myös omat näyttösuunnitelmansa. Arviointiin, ohjaukseen ja kurssin ylläpitoon osallistuivat tietotekniikan opettaja ja työssäoppimisen ohjaavat opettajat. Tvt-ope koulutti työssäoppimisen info-tilaisuudessa sekä opettajan että kertasi asiat opiskelijoiden kanssa.

Pilottiin osallistui sama ryhmä, jonka kanssa edellinenkin pilotti toteutettiin. Varsinaisesti uuttaa oli tässä vain kansioiden luonti- ja jakotapa. Opiskelija löytää nyt kansion jaettu minun kanssa kohdasta. Opettaja pystyy itse valitsemaan kansiolle paikan omassa Drivessä ja voi tehdä siitä myös alikansion. Tämä helpottaa huomattavasti tehtävien hallinnointia ja löytämistä. Näyttösuunnitelma prosessi on haastava ja silloin usein kaivataan apua. Kun suunnitelma tulee opettajalle kommentoitavaksi, opiskelija laittaa opettajalle tekstiviestin kts. 365, opettaja kuittaa ja ohjaaminen ja palautteen anto voivat alkaa. Suunnitelmia täydennetään useaan otteeseen. Opettaja näkee dokumentin perässä olevasta kellonajasta, koska suunnitelmaa on työstetty. Koska niillä on viimeiset palautuspäivät, tämä ominaisuus on tärkeä. Työssäoppimisen asiakirjat voitaisiin jakaa tarkastelulinkin kautta myös työpaikkaohjaajille. Sitä ei tässä pilotissa tehty.

Tekninen toteutus

* Opettaja luo omaan OneDriveen kansion työssäoppiminen

* Jakaa tämän kansion ohjaaville opettajille muokkausoikeuksilla

* Avaa kansion ja lisää kansiot jokaiselle opiskelijalle ja top-paperit kansion

* Jakaa opiskelijan kansion kyseisen opiskelijan kanssa

* Jakaa top- paperit kansion kaikkien opiskelijoiden kanssa

* Opiskelija kopio omaan kansioonsa top paperit

* Opiskelija lisää omaan kansioonsa osaamispäiväkirja-, näyttösuunnitelma-, havainnointi- ja tuokio-dokumentit-opettajat voivat seurata reaaliaikaisesti asiakirjojen työstämistä ja antaa niistä palautetta

* Opiskelija tekee näyttösuunnitelman drivessä – työssäoppimisen ohjaava opettaja kommentoi suoraan dokumenttiin

* Tehtyjen tehtävien seuranta voi olla Excel-taulukossa ja viesintään sekä kurssin tiedotukseen voi käyttää lisäksi ryhmiä.

Millä tausta-ajatuksella /pedagogiikalla toimittiin?

* Opettajat saavat uusia O365-palvelun avulla toteutettavia pedagogisen ohjauksen ja taitoja, jotka tukevat työprosessien ammattitaitovaatimuksien mukaista oppimista.

* Sote-alan opiskelijoille sähköisestä työssäoppimisen osaamispäiväkirjasta ja kurssien oppimispäiväkirjoista tulee luonteva osa oppimista.

* Työprosessien kuvaus osaamis/oppimispäiväkirjaan, sähköisen vertaisarvioinnin ja palautteen avulla opiskelija voi tehokkaasti reflektoida omaa oppimistaan. Ympäristö mahdollistaa dokumentin muokkauksen seurannan, jolloin palautetta voi antaa aina muokkauksien jälkeen.

* Yhteisöllisen oppimisen ajatusta toteutettiin vertaisarvioinnin keinoin ”kasvattajana sotella kurssilla”. Opiskelijat pääsivät lukemaan oman ryhmänsä (jaettu etukäteen) Perhe-esseet. Tehtävänä oli kommentoida suoraan jokaisen oman ryhmälaisen dokumenttiin. Jokainen sain 5 kommenttia vertaisilta ja sain mahdollisuuden vielä muokata esseetään sen jälkeen. Kommentoinnilla oli aikarajat.