Suuret muutokset, valta ja vastuu!

Suuret muutokset, valta ja vastuu

Aikuiset ovat  tylsää porukkaa. Ne puuhaavat kaikenlaista pitkästyttävää ja käsittämätöntä, ne eivät leiki tai pidä muuten hauskaa, ne eivät osaa hyppiä kuralätäköissä ja syödä kolmea hattaraa yhteen menoon. Ja niillä on kummalinen ja rajoittunut käsitys maailmasta (Esko Valtaoja: Kaiken käsikirja 2012).

Kannattaa lukea, niin ymmärtää tätä elämää vähän laajemmin.

Maailma muuttuu nyt nopeampaa kuin koskaan. Internet on ehkä suurempi keksintö kuin paperi, sähkö tai puhelin yhteensä. Nykyään yhden ihmiselämän aikana ehtii nähdä järisyttävän suuria muutoksia planeettamme kehityssuunnasta. Ihminen on polveutunut apinasta ja sattumalta olemme tietyn väkivaltaisen lajihaaran jatkumo. Jos simpanssien sukuhaara olisi ollut voitokkaampi evoluutiossa ja ”homo sapiens” olisi kehittynyt siitä, niin historiamme olisi vielä sotaisampi. Toisaalta, jos bonoboi-apinat olisivat voittaneet evoluutioloton, niin meillä olisi vähemmän sotia ja paljon seksiorgioita.

Tämän aasinsillan pohjalta peilaan maailmaa omasta pienestä ammatillisesta näkökulmasta.

Toisen asteen ammattikoulutus on suuren muutoksen tuulissa ja olen huomannut, että jotkut ovat alkaneet rakentaa tuulensuojia, kun toiset haluaisi pystyttää tuulimyllyjä.

Aikuisten määrä on huomattavasti lisääntynyt toisen asteen koulutuksessa. 1960-1980 luvuilla syntyneet uudelleen koulutettavat hämmästyvät kuullessaan nykyisestä koulutusmallista ja -tavoista. Enää ei puhuta opiskelijasta tai oppilaasta vaan tutkinnon suorittajasta ja tutkintotilaisuudesta. Enää ei istuta koulun penkillä ja kun on kaksi vuotta istuttu, niin lähdetään harjoittelemaan ammattia. Enää ei tulla joka päivä kouluun, eikä ole jälki-istuntoja. Enää ei opettaja opeta, vaan ohjaa, sparraa ja valmentaa. Enää ei ehditä yhteiseen luokkakuvaan tai saunailtoihin. Enää ei ole harjoittelua vaan työssä oppimista, jonne lähetetään jossain tapauksissa välittömästi. Enää ei anneta arvosanoja kokeista, vaan arvioidaan osaamista näyttöjen perusteella. Enää oppiminen ei ole ulkoa lukua, vaan tiimissä tiedon jakamista sekä viestintää.

Hallitus haluaa siirtää toisen asteen opiskelun työpaikoille ja valmistaa mahdollisimman nopeasti uusia eri alojen ammattilaisia. Nykyiset oppilaitosrakenteet, vanhat koulutuskäytänteet, tietojärjestelmät , opettajien osaamisen päivittäminen sekä hyvien työssä oppimispaikkojen saaminen haastaa koulutuksen järjestäjiä. Opettajan rooli on suurimmassa muutoksen tuulessa. Opettajilla on suuri vastuu ja valta arvioida tutkinnon suorittajan osaamista yhdessä työelämän edustajien kanssa. Onko meillä valtaa vaikuttaa rakenteisiin?

Tuoko vastuu myös valtaa?! Rakennanko siis tuulen suojan vai tuulimyllyn (Osuuskunta Pegosus)?

Tietyillä aloilla työpaikkoja on vähemmän saatavilla, jolloin yhdeksi vaihtoehdoksi nousee itse yrittäminen. Pedagoginen osuuskunta Pegosus (Jämsä) tarjoaa oppilaille mahdollisuuden työllistää itse itsensä ja työskennellä tiiminä. Osuuskunnassa tutkinnon suorittaja voi tuotteistaa palveluja, markkinoida niitä sekä toteuttaa itseään ja tehdä sitä mikä oikeasti kiinnostaa.  Osuuskunta Pegosus voi toimia työssä oppimispaikkana. Tarvittava työpaikkaohjaus, -valmennus ja -tuki saadaan monialaisista treeneistä.

Tutkintotoimikunnat hyväksyvät tutkintosuoritukset ja tutkintotodistukset. Esille on noussut kysymyksiä, että voiko osuuskunta toimia työssä oppimispaikkana ja voiko siellä suorittaa tutkintotilaisuuksia tiimissä, monialaisesti?

Oma mielipide: Osuuskunta Pegosuksessa tutkinnon suorittaja voi aidosti ja oikeasti tehdä sitä mikä on itselle mieluisinta, pääsee monialaisissa tiimeissä tekemään, saa tukea ja ohjausta kollegoilta ja valmentajilta, oppii ongelmaratkaisutaitoja sekä yrittäjyyttä, kokee yhteenkuuluvuuden tunnetta, tuntee osaavansa, saa mahdollisuuden tuotteistaa omaa osaamistaan ja myydä sitä Y-tunnuksella kaikkien lakien ja normien mukaisesti ilman suuria investointeja tai riskejä. Ja mikä parasta työstä saatu palkka jää omaan taskuun. Pidämme yhdessä myös hauskaa ja juhlimme onnistumisia!

Minulla on opettajana vastuuta, mutta onko minulla valtaa?

Jos tämä ei kelpaa tutkintotoimikunnalle perusteluksi, niin rakennan itselleni tuulensuojan.

Tervetuloa Jämsän ammattiopiston aikuisopiskelijat seuraamaan Osuuskunta Pegosuksen treenejä 8.9 klo 8.30 koulutie 12, luokka 213.

PYSTYTETÄÄN TUULIMYLLY!

https://blogit.gradia.fi/pegosus

T. Valmentaja Keijo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *