Henkilökohtaistaminen ja ohjaus
Modulaarisiin osaamiskokonaisuuksiin liittyvät koulutuskokeilut starttasivat taas Varsinais-Suomessa joulun viettojen jälkeen uudella tarmolla. Raisiossa pohdittiin henkilökohtaistamisen merkitystä opiskelijalle Kiljan Päivin, OAMK, kesällä 2018 julkaistun väitöstutkimuksen innoittamana. Keskusteluja kävimme siis siitä, mikä merkitys on sitoutumisen näkökulmasta sillä, että opiskelija saadaan osalliseksi ja aktiiviseksi toimijaksi oman opintopolkunsa suunnittelussa. Henkilökohtaistamisessa todettiin Päivin tutkimuksen tulostenkin valossa olevan ratkaisevaa sen, miten opiskelija kokee henkilökohtaistamisen, miten hän kokee tulleensa kuulluksi ja onko hänellä ollut päätäntävaltaa itseään koskevissa asioissa sekä minkälainen henkilökohtaistumisen tunne hänelle henkilökohtaistamisesta jää. Hienoa oli huomata, kuinka tärkeänä HOKS ja henkilökohtaistaminen laajemminkin nähtiin.
Linkki Päivi Kiljan, 2018, tutkimukseen: