Tiimivalmentaja ja tiimiliideri
Miten rakennamme toimivan tiimioppimisen mallin?
Oppimistiimi ja projektitiimit
Tiimivalmentaja toimii tiimiliiderin kanssa yhdessä ja osallistuu oppimistiimin treeneihin sparraajan roolissa. Tiimiliideri on projektitiimin vetäjä. Molempien tavoitteena on saada kaikkien aivot käyttöön.
Miten luon ja ylläpidän tiimimäisen oppimisympäristön, jossa tapahtuu ajatusmallin muutos? Kysy…
Miksi ajattelutavan muutos tarvitaan?
Miten sytytän kipinän?
Mitä tiimi tarvii?
Mitä liideri tarvii?
Mitä tiimioppija tarvii?
Mistä syntyy luottamus ja miten ylläpidän luottamusta?
Kaikkien aivot otetaan käyttöön dialogissa. Kysymys ”miksi” on tärkeä ja hyvä työkalu. Erilaisuus on voimavara, arvot ohjaa toimintaamme. Määrittele tavoitteet ja yhteiset arvot. Myös persoonallisuuksien huomioiminen kannattaa.
Avainkysymys. Miten luot ympäristön, jossa mahdollistat ajatusmallin muutoksen? Projektiimin pohdintaa
Tiimiläiset oppii tuntemaan parhaiten toimiessasi heidän kanssaan arjen tilanteissa!
Miten saat ”tulen”palamaan?
Dialogi tärkeä työkalu, arvojen työstäminen ja sisäistäminen. Arvojen ja tekojen tulisi kohdata.
Luodaan käsikirjoitus mallista, jota voidaan käyttää ajatusmallin muutoksessa.
Malli
-1. Tutki itseäsi. Voitko toimia tiimioppimisen priimusmoottorina? Mitä sinun pitäisi osata? Hanki mentori itsellesi. Älä jää yksin! Rohkeus.
0. Varmista johdon tuki, lupa
1. Tarve, arvot, visio, missio
2. Hanki oma tila dialogille ja teoille
2,5 Kokoa kiinnostuneet toimijat. Tehkää jokaiselle oma henkilökohtainen kasvusuunnitelma. Innostuneet tiimiliiderit kokoavat verkostonsa.
3. Tunne
4. Teot – onnistumiset ja epäonnistumiset, luottamus
5. Ota väki sisään, toista kohta 1.
Oppimistiimin reflektointi