Opiskelija oman elämänsä ohjaajana

SISU-hanke

Page 4 of 5

Tekoäly oppimisessa ja ohjaamisessa

Vierailimme kollega Jarkko Sairasen kanssa Tulevaisuus haastaa oppimisen -seminaarissa Jyväskylän Agorassa. Esityksemme alkuosa käsitteli tekoälyä oppimisen näkökulmasta ja loppuosa hankkeen teemaa tekoäly lukiolaisen tukiälynä. Esitys myös striimattiin, joten jos kiinnostaa, niin löytyy postauksen alaosasta. Kokonaisuudessaan oli oikein mukana päivä ja… Continue Reading →

ChatGPT lukiolaisen ohjauksessa

Matka ChatGPT:n mahdollisuuksiin jatkuu. Jussi ja Timo keskustelevat tekoälyn hyödyntämisesta lukiolaisen ohjauksessa. Ensimmäinen osa https://blogit.gradia.fi/sisu/2023/03/01/chatgpt-tekoaly-lukiolaisen-tukialyna/ löytyy blogista.

Kuopion lukioiden OPO-botti

Kuopion lukioissa on sisällöllisesti jatkokehitetty ja testailtu jo aiemmin KoronaExit-hankkeen myötä käyttöönotettua OpoBottia ja OpoChattia, niiden toimivuutta lukio-ohjauksessa ja markkinoinnissa.Botit on toteutettu Leadoon alustalla.  Koronaexit – “Lukiopolulla turvallisesti perille” -hankkeen tavoitteena on paikata erityisesti loppuvaiheen opiskelijoiden mahdollista oppimis- ja ohjausvajetta…. Continue Reading →

Tekoälyä käyttävä ratkaisu Kuopion lukioihin opintojen seurannan avuksi

“Kuopion lukioissa on pilotoitu kuluvana lukuvuonna tekoälyyn pohjautuvaa opintojen seurantajärjestelmää, joka on koko lukiotoimen opinto-ohjaajien, ryhmänohjaajien ja erityisopettajien kokeilukäytössä. Kokeilu on ensimmäinen laatuaan Suomen lukioissa. Seurantajärjestelmä on oivallinen apu opiskelijoiden opintojen etenemisen ja läsnäolon seurantaan ja antaa myös arvion tiettyjen… Continue Reading →

POP-UP OPO

Suuren lukion opinto-ohjauksen saavutettavuuden parantamiseksi Lahden lukio Gaudiassa kehitettiin ja aloitettiin matalan kynnyksen POP-UP OPO –ohjauspistetoiminta syksyllä 2022. Toiminnan ideana on, että yksi opinto-ohjaajista on tavattavissa jokaisena päättöviikon päivänä ruokatunnin (klo 11.00-11.45) aikana lukiorakennuksen aulassa POP-UP pisteellä. Opiskelijat voivat ilman… Continue Reading →

Uteliaat, rohkeat ja omannäköiset opintovalinnat lukiossa  

Sisu-hanke ja Uteliaasti lukiossa -hanke ovat tehneet ohjausteemojen parissa yhteistyötä. Gradia-lukioissa on käynnissä Opetushallituksen rahoittama Uteliaasti lukiossa -hanke, jossa ollaan laatimassa opiskelijalle opintojen suunnittelun työkaluksi opintokoreja. Tavoitteena on tukea opiskelijaa valitsemaan lukio-opintoja ennakkoluulottomasti ja rohkeasti omien vahvuuksien, kiinnostuksen kohteiden ja arvojen… Continue Reading →

Opojen uraohjauspäivä 23.3.2023 Priimuksessa

8.30 Aamukahvi ja siirtyminen kokoustila Oppioon 9.00-10.00 Ohjaus Oprakka/ Hanna Nuutinen ja Heli Pesonen 10.15-11.00 UEF/ urapalvelut 11-11.30 Aamupäivän puheenvuorojen pureskelua  11.30-12.30 lounas  12.30-13.15Uramahdollisuudet OP-ryhmässä, Elvi Weckman 13.15-15.30 Yhteistä pohdintaa uraohjaukseen ja opiskelijan HOPS-prosessiin liittyen. SISU- ja uteliaasti lukiossa -hankkeiden kuulumiset Kuopion kuulumiset –… Continue Reading →

Näin Gradia Jyväskylässä – TUVA:n ja lukion yhteistyötä

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian TUVA-koulutuksessa opiskelee useampi nuori, jonka kiinnostuksen kohteena ovat jo TUVA-vuoden aikana lukio-opinnot ja lukiossa opiskelu. Lukiokoulutuksessa puolestaan on nuoria, jotka huomaavat, että lukion sijaan toiveena olisi vuosi TUVA-opinnoissa. SiSu-hankkeen (Opiskelija oman elämänsä ohjaajana, OPH) yhtenä painopistealueena on… Continue Reading →

Hakupalveluiden chat

Taustatietoja ja tilastotietoja: “Hakupalvelut palvelee kaikkia Gradian koulutuksista kiinnostuneita arkipäivisin puhelimessa, chatissa ja sähköpostissa. Hakupalveluihin saapuu vuosittain yli 10 000 yhteydenottoa Gradian koulutuksiin ja hakeutumiseen liittyen. Yhteydenottojen määrä on hieman kasvanut neljän edellisen vuoden aikana: Vuonna 2019 Hakupalveluihin saapui 9041… Continue Reading →

S2 ohjauksen polku

Hankkeessa on rakennettu suomea toisena kielenään puhuville opiskelijoille ohjauksen polkua, jotta opiskelija voi valita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, opiskeleeko hän suomen kieltä äidinkielen vai toisen kielen tasoisesti. Ohjauksen periaatteena olisikin, että S2-opintoihin pyritään ohjaamaan heti opintojen alussa, jos opiskelijalla on puutteita… Continue Reading →

« Older posts Newer posts »

© 2024 Opiskelija oman elämänsä ohjaajana — Powered by WordPress

Theme by Anders NorenUp ↑