Kuopion lukioissa pilotoitiin kuluneena lukuvuonna opintojen seurantajärjestelmää, joka on ollut kevätlukukaudella 2023 koko lukiotoimen opinto-ohjaajien, ryhmänohjaajien ja erityisopettajien kokeilukäytössä. Vastaavaa järjestelmää on aiemmin käytetty ammatillisissa oppilaitoksissa, mutta tämä lukioiden opintojen seurantajärjestelmä on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Järjestelmä on kehitetty OPH:n rahoittaman Opiskelija oman… Continue Reading →
Kuinka lukio-opiskelija voi hyödyntää ChatGPT -työkalua oppimisensa tukena? Lyseon IB-linjan opiskelija Anttijussi Karjalainen istahti Jussi Lounassalon haastateltavaksi aiheesta. Videolla Anttijussi kertoo ja näyttää tapoja, joilla hän on hyödyntänyt tekoälyn tukea oppimisessaan. Hän on käyttänyt ChatGPT:tä niin fysiikan, biologian, economicsin kuin… Continue Reading →
Jussi Lounassalo Gradiasta ja Pauliina Pöntinen Kuopion lukiokoulutuksesta esittelivät hankkeen kuulumisia Opetushallituksen Lops-tuunaamossa 5.5.2023. Diasarjassa katsaus mm. aineenopettajien rooliin ohjauksessa, Wilman kehitystyöhön (Hops-lomakkeet), tekoälyn hyödyntämiseen ohjauksessa. Esityksen diasarja:
Sisu-hankkeessa päätettiin parantaa myös IB-linjan opiskelijan HOPS-työkaluja. Tähän saakka Wilman lomakkeet ovat olleet pääosin suomenkielisiä ja ne on suunniteltu kansallisen puolen opintoja silmälläpitäen. Sisu-kehittäjäopot Jussi ja Hanna työskentelevät myös IB-linjalla ja he työstivät yhdessä Priimus-pääkäyttäjän kanssa IB-linjalle kaksi omaa opintosuunnittelulomaketta…. Continue Reading →
Vierailimme kollega Jarkko Sairasen kanssa Tulevaisuus haastaa oppimisen -seminaarissa Jyväskylän Agorassa. Esityksemme alkuosa käsitteli tekoälyä oppimisen näkökulmasta ja loppuosa hankkeen teemaa tekoäly lukiolaisen tukiälynä. Esitys myös striimattiin, joten jos kiinnostaa, niin löytyy postauksen alaosasta. Kokonaisuudessaan oli oikein mukana päivä ja… Continue Reading →
Matka ChatGPT:n mahdollisuuksiin jatkuu. Jussi ja Timo keskustelevat tekoälyn hyödyntämisesta lukiolaisen ohjauksessa. Ensimmäinen osa https://blogit.gradia.fi/sisu/2023/03/01/chatgpt-tekoaly-lukiolaisen-tukialyna/ löytyy blogista.
Kuopion lukioissa on sisällöllisesti jatkokehitetty ja testailtu jo aiemmin KoronaExit-hankkeen myötä käyttöönotettua OpoBottia ja OpoChattia, niiden toimivuutta lukio-ohjauksessa ja markkinoinnissa.Botit on toteutettu Leadoon alustalla. Koronaexit – “Lukiopolulla turvallisesti perille” -hankkeen tavoitteena on paikata erityisesti loppuvaiheen opiskelijoiden mahdollista oppimis- ja ohjausvajetta…. Continue Reading →
“Kuopion lukioissa on pilotoitu kuluvana lukuvuonna tekoälyyn pohjautuvaa opintojen seurantajärjestelmää, joka on koko lukiotoimen opinto-ohjaajien, ryhmänohjaajien ja erityisopettajien kokeilukäytössä. Kokeilu on ensimmäinen laatuaan Suomen lukioissa. Seurantajärjestelmä on oivallinen apu opiskelijoiden opintojen etenemisen ja läsnäolon seurantaan ja antaa myös arvion tiettyjen… Continue Reading →
Suuren lukion opinto-ohjauksen saavutettavuuden parantamiseksi Lahden lukio Gaudiassa kehitettiin ja aloitettiin matalan kynnyksen POP-UP OPO –ohjauspistetoiminta syksyllä 2022. Toiminnan ideana on, että yksi opinto-ohjaajista on tavattavissa jokaisena päättöviikon päivänä ruokatunnin (klo 11.00-11.45) aikana lukiorakennuksen aulassa POP-UP pisteellä. Opiskelijat voivat ilman… Continue Reading →
Sisu-hanke ja Uteliaasti lukiossa -hanke ovat tehneet ohjausteemojen parissa yhteistyötä. Gradia-lukioissa on käynnissä Opetushallituksen rahoittama Uteliaasti lukiossa -hanke, jossa ollaan laatimassa opiskelijalle opintojen suunnittelun työkaluksi opintokoreja. Tavoitteena on tukea opiskelijaa valitsemaan lukio-opintoja ennakkoluulottomasti ja rohkeasti omien vahvuuksien, kiinnostuksen kohteiden ja arvojen… Continue Reading →
© 2023 Opiskelija oman elämänsä ohjaajana — Powered by WordPress
Theme by Anders Noren — Up ↑