Opiskelija oman elämänsä ohjaajana

SISU-hanke

Page 3 of 5

Ohjauksen uudet tuulet

Tällä kerralla keskustelemme TUVAsta uraohjaukseen. Mukana keskustelemassa erityispedagogiikan, opinto- ja uraohjauksen opiskelija Else Aalto ja Jyväskylän Lyseon IB-lukion opinto-ohjaaja Hanna Närhi. Ja tietysti mukana vakkarijäsenet Jarkko ja Timo. Tervetuloa linjoille!

Aineenopettaja ohjaajana

Opecastin vieraana kollega Jonna Kulju. Jonna on mukana myös Sisu-hankkeessa kehittämässä suurten lukioiden ohjausta. Tervetuloa kuuntelemaan!

Teknologia ohjauksen tukena

Tällä kerralla Opecastin vieraana oli Jyväskylän Lyseon lukion opo Jussi Lounassalo, jonka kanssa keskustelimme uusien ja vanhojen teknologioiden hyödyntämisestä lukiolaisten ohjauksen tukena.

Lukiolaisen kokemuksia ja toiveita lukion ohjauksesta – tutkimustyökaluna tekoälypohjainen diskurssianalyysi

Gradia-lukioissa toteutettiin keväällä 2023 uudenlainen ohjauksen laatututkimus. Tällä kertaa tulosten analysointi ja koostaminen toteutettiin tekoälyn avulla Aiwo digital -yhtiön työkaluin. Lukion toisen vuoden opiskelijoita pyydettiin vastaamaan neljään kysymykseen ja näistä vastauksista tekoäly analysoi vastausten pääteemat, alateemat, teemojen väliset yhteydet ja… Continue Reading →

Ohjauksen teemat Opecastissa

Opiskelija oman elämänsä ohjaajana -hankkeen teemoja, suuren lukion ohjausta eri näkökulmista, käsitellään tulevissa Opecastin jaksoissa. Tämän kauden toinen jakso käsittelee yhtä hankkeen teemoista eli tekoälyn hyödyntämistä opetuksen, oppimisen ja ohjauksen tukena. Tulevissa jaksoissa kuullaan vakkarijäsenten Jarkon ja Timon kanssa opojen… Continue Reading →

Nivelvaiheen tiedonsiirto sekä tuen suunnittelu lukio-opintojen alussa 

Lukio-opintojen aikana tarjotaan tukea koulunkäynnin arkeen, oppimiseen ja opiskeluun. Tuen suunnittelussa ja ennakoinnissa voidaan hyödyntää nivelvaiheen tiedonsiirtoa perusopetuksesta tai TUVA-vuoden ajalta. Niveltietoja siirretään Gradia-lukioissa sähköisen tiedonsiirtolomakkeen avulla, mutta toki myös perinteiset paperiset tiedonsiirrot onnistuvat.  SiSu-hankkeen (Opiskelija oman elämänsä ohjaajana, OPH) yhtenä painopistealueena on lukio-opintojen aloituksen nivelvaihe,… Continue Reading →

Kuopion lukioiden opintojen seurantajärjestelmä

Kuopion lukioissa pilotoitiin kuluneena lukuvuonna opintojen seurantajärjestelmää, joka on ollut kevätlukukaudella 2023 koko lukiotoimen opinto-ohjaajien, ryhmänohjaajien ja erityisopettajien kokeilukäytössä.  Vastaavaa järjestelmää on aiemmin käytetty ammatillisissa oppilaitoksissa, mutta tämä lukioiden opintojen seurantajärjestelmä on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Järjestelmä on kehitetty OPH:n rahoittaman Opiskelija oman… Continue Reading →

ChatGPT opiskelijan näkökulmasta

Kuinka lukio-opiskelija voi hyödyntää ChatGPT -työkalua oppimisensa tukena? Lyseon IB-linjan opiskelija Anttijussi Karjalainen istahti Jussi Lounassalon haastateltavaksi aiheesta. Videolla Anttijussi kertoo ja näyttää tapoja, joilla hän on hyödyntänyt tekoälyn tukea oppimisessaan. Hän on käyttänyt ChatGPT:tä niin fysiikan, biologian, economicsin kuin… Continue Reading →

OPH Lops-tuunaamo 5.5.2023

Jussi Lounassalo Gradiasta ja Pauliina Pöntinen Kuopion lukiokoulutuksesta esittelivät hankkeen kuulumisia Opetushallituksen Lops-tuunaamossa 5.5.2023. Diasarjassa katsaus mm. aineenopettajien rooliin ohjauksessa, Wilman kehitystyöhön (Hops-lomakkeet), tekoälyn hyödyntämiseen ohjauksessa. Esityksen diasarja:

IB-linjan HOPS-lomakkeet

Sisu-hankkeessa päätettiin parantaa myös IB-linjan opiskelijan HOPS-työkaluja. Tähän saakka Wilman lomakkeet ovat olleet pääosin suomenkielisiä ja ne on suunniteltu kansallisen puolen opintoja silmälläpitäen. Sisu-kehittäjäopot Jussi ja Hanna työskentelevät myös IB-linjalla ja he työstivät yhdessä Priimus-pääkäyttäjän kanssa IB-linjalle kaksi omaa opintosuunnittelulomaketta…. Continue Reading →

« Older posts Newer posts »

© 2024 Opiskelija oman elämänsä ohjaajana — Powered by WordPress

Theme by Anders NorenUp ↑