Kiltailua

Hankkeen mahdollistama, syksyinen opintoretki suuntautui 19.9.2013 Kiltakoulujen loppuseminaariin Tampereelle. Aihe oli jo entuudestaan tuttu, sillä Salon koulutuskuntayhtymästä oli käväissyt vieraita Jyväskylän ammattiopiston Hyvinvointi ja kulttuuriyksikön henkilöstökoulutuspäivässä viime keväänä. Samoin teimme hankkeen puitteissa kevään viime metreillä vierailun Tampereelle ja tutustuimme Pintakillan toimintaan ja toimintaperiaatteeseen. Harmaat aivosolut alkoivat raksuttaa jo silloin, mutta kesä tuli ikävästi väliin.

Seminaarin parasta antia oli se, että ideointi käynnistyi uudelleen. Vaikuttavaa oli myös yhdessä tekeminen ja se, että oppilaat olivat esittelemässä omaa alaansa ja omia kokeilujaan. Ammattiylpeys heijastui kaikesta tekemisestä. Toiminnalliset seminaarit ovat tervetulleita jatkossakin.

IMG_0270

Olin kiinnostunut etenkin blogi-kokeiluista ja siitä, miten blogista voisi muokata opinnäytteen tai näyteportfolion. Esitysten perusteella oli ilmeistä, että opinnäytteen toteutustapoja on yhtä monta kuin tekijää: toiselle opintojen aikana tuotettu blogi, kun taas toiselle paras blogipostaus vastasi opinnäytettä. Oma tapa syntyy kokeilujen ja kokemusten kautta. Näyteportfolio vastasi puolestaan useimmiten blogia. Tässä on seuraava pähkinä purtavaksi, ja mietittäväksi.

Matkan ja seminaarin aikana ehdin opetella myös iPadilla mindmappausta ja sarjakuvien tekoa. Molemmat kolahtivat niin, että keksin jo lukuisia soveltamismahdollisuuksia, joten ei kun intoa puhkuen kokeilujen kimppuun.

Monta asiaa jäi vielä kokeilematta ja näkemättä, mutta niihin pureudutaan sitten seuraavalla kerralla.

Sirpa Vauhkala

Yhteinen blogi

Aiempina vuosina oppilaat ovat luoneet ja päivittäneet henkilökohtaisia blogejaan. Lähtökohtana on ollut oman oppimisen dokumentointi. Vaatetusalan opinnot painottuvat tuotteiden valmistukseen, joten valmistusprosessi on yksi keskeisimpiä oppisisältöjä opintojen aikana.

Välillä on mielessä pyörähtänyt idea luokka- tai ryhmäblogista. Tänä syksynä Henna ja Riina päättivät luoda yhteisen blogin. Yhteisen blogin päivittäminen vaatii toimivaa ja melko saumatonta yhteistyötä, mutta myös yhteisten ja yksityisten kokemusten esille tuomista.

ryhmablogi

 

Blogin alkumetrejä on ollut mukava seurata, koska yhdessä tekeminen on voimistanut yhteishenkeä ja lisännyt luovia ideoita. Yksi villeimmistä ideoista on ollut ompeluharjoitusten muokkaaminen asuksi. Tämmöistä tekemisen meininkiä lisää, toivoo ope 🙂

Blogi löytyy täältä http://twicethings.blogspot.fi/

Sirpa Vauhkala

QR-koodi

qrcode.17144432QR-koodi on kaksiulotteinen kuviokoodi (ruutukoodi), mihin voidaan tallentaa tietoa monessa eri muodossa. Käytännössä koodia käytetään tiedonsiirtämiseen mobiiliin päätelaitteeseen (älypuhelin, tablet), mikä on myös koodin heikkous. Aina kun käsittelet koodia, tarvitset päätelaitteen missä on kamera, sekä sovelluksen joka osaa lukea koodin sisällön.

QR-koodin sisältö voi olla seuraavanlaista

  • www-osoite
  • osoite youtube videoon, googlen karttapalveluun
  • osoite twitter profiiliin tai status päivitykseen
  • osoite facebook sivuun tai tykkää painikkeeseen
  • osoite linkedln profiiliin, foursquare palveluun
  • osoite app store lataukseen, iTunes linkki
  • Dropbox linkki
  • Pelkkä teksti
  • Puhelinnumero
  • linkki Skype puheluun
  • SMS viesti
  • Sähköpostiosoite
  • Valmis sähköpostiviesti
  • yhteystiedot (vCard tai meCard)
  • tapahtuma kalenteriin
  • wifi tunnuksien jakaminen

Miten QR koodia voisi hyödyntää opetuksessa?

  • Laite / työkalu – QR koodin avulla voidaan jakaa linkki käyttöohjeisiin tai tehtäviin
  • WLAN tukiaseman – QR koodin avulla opiskelija saa tiedot WLAN salasanasta
  • Opetuksen lisämateriaali – QR koodin avulla voidaan jakaa linkki vaikka videomateriaaliin

Android, Googlen verkkokaupasta löytyy useita eri työkaluja QR-koodien skannaamiseen. Esimerkiksi QR Droid (ilmainen)

IOS, Apple storesta löytyy myös monia sovelluksia hakusanalla QR. Esimerkiksi Qrafter (ilmainen)

Windows, Windows storesta löytyy myös monia ilmaisia sovelluksia hakusanalla QR. Esimerkiksi Scan – QR Code and Barcode Reader

QR koodien tekemiseen löytyy useita ilmaisia työkaluja

Harjoitus tekee mestarin – toinen etäpäivä

Torstai –aamulla 19.9.2013 pidimme toisen etäluennon klo 8.15 alkaen. Connect pro –yhteydessä oli kuusi reipasta tyttöä. Loput kuuntelevat  Optimasta löytyvän videotallenteen päivän aikana itsenäisesti. Tällä kertaa äänessä oli Heini ja aiheena Yhteiskuntavastuu. Päivän jaksotimme niin, että Heini piti Yhteiskuntavastuusta luennon, esitteli kurssin tehtävät sekä seuraavan TOP –tehtävän. Päivän tehtävät ja siihen liittyvä materiaali löytyy Optimasta. Tuttuun tapaan laitoimme seuraavan viikon TOP –tehtävän blogiimme.

Saman päivän aikana oli tarkoitus olla myös toisen kerran yhteydessä oppilaisiin. Vähän puolen päivän jälkeen minun (Henniksen) oli tarkoitus tarkistaa ja esitellä edellisen viikon tehtäviä sekä avustaa päivän tehtävien teossa. Seuraavalla viikolla käydään tänä päivänä annetut  tehtävät kasvokkain tunneilla läpi.

Aamulla homma sujui jo paremmin. Heinin oli paljon mukavampi pitää etäluentoa, koska tällä kertaa saimme jo oppilaiden ääniäkin kuulumaan. Kahdella oli omat kuulokkeet. Seuraavalla kerralla yritämme saada oppilaille lainattua koulusta kuulokkeita, niin saadaan ”oikea” etäluento käyntiin. Muutamalla oppilaalla olisi ollut kamerakin käytössä, mutta juuri heränneinä eivät halunneet kuvaansa julkisuuteen. Harjoitus tekee mestarin, ajattelimme.

Loppuhuipentumasta ja mestaruudesta tulikin sitten loppufloppi ja masennus. Kone ei meinannut käynnistyä ja kun sain (Hennis) vihdoin connect pron auki niin eipä se sitten toiminutkaan. Statuksella Host kyllä olin, mutta siihen ei tuntunut olevan oikeuksia. Sain eTutor –Jussin apuun ja loppujen lopuksi työskentelin sitten hänen tunnuksillaan. Onneksi meillä on Facebook –ryhmä, niin pääsin oman puhelimeni kautta laittamaan oppilaille reaaliaikaista tietoa siitä, mitä tapahtuu. Ja onneksi oppilaat tajusivat kurkata sieltä. Kävi sitten illansuussa ilmi, että minulta oli jostain syystä poistettu tuo Host –status, vaikka se näkyikin. Lisäpettymyksen toi se, ettei palautettuja töitä ollut kuin yksi, osaa en saanut auki ja niin edelleen. Että silleen.  Pelillisyys -uutuutemme sentään pystyin esittelemään pienen kikkailun avulla. Täytyy nähdä tämä vain niin, että täytyy repiä jostain aika aina tarkistaa kaikki aina kunnolla vaikka kuinka olisi kiire. Ja koittaa, jos pelillisyydellä saa motivaatiota nostettua.

Kiltakoulut ja Me

20130920-144807.jpg

”Kiltakoulut ovat saapuneet kaupunkiin…”.

Olemme tässä viimeisen vuoden aikana tutustuneet monellakin eri kokoonpanolla ja eri tilaisuuksissa kiltakoulujen toimintaan. Nyt oli vuorossa kiltakoulujen toiminnallinen loppuseminaari.
Olemme havainneet useaan otteeseen, että kiltakoulujen oppimis- ja ohjausmenetelmät ovat oppimista edistäviä ja kannustavia. Toimivia ”paloja” poimimalla mekin saisimme Jyväskylään uusia keinoja/tapoja/mahdollisuuksia jne. uudenlaisen oppimisen ja ohjaamisen ja sitä kautta osaamisen kasvuun.

Tässä muistio päivän tapahtumista:

20130919-145959.jpg

20130919-150028.jpg

20130919-150039.jpg

20130919-150047.jpg

Toiminnallisessa osuudessa tutustuimme eri kiltojen toimintaan.

Matkailukilta

Matkailukiltalaiset kertoivat omasta opiskelustaan ja oppimisesta:
Opiskelijat toimivat tiimissä/ryhmissä joissa on muutamia opiskelijoita niin nuoriso- kuin aikuispuolella.
Opiskelijat tekevät projekteja eri aiheista. Projektit dokumentoidaan videoina, blogeina jne. joita sitten arvioidaan vertaisarviointia opiskelijoiden ja opettajien toimesta.
Projektityöt toteutetaan osin työelämään, jolloin SoMe taidot siirtyvät oppilaitoksista työpaikoille!

Seuraavassa otteita matkailukillan tuotannosta Pudasjärven reissulta: (tähän tulee video kunhan saan sen julkaistavaan muotoon)

Puualan kiltakoulu

Puualan kiltakoulusta kertoili OSAOn edustaja.
Kiltakoulujen yksi tyypillinen tavoite on tehdä oppineen mahdollisimman työelämälähtöiseksi. Asikastyöt ovat siten merkittävässä osasassa oppimista, varsinkin puualalla, jossa puutuotteiden valmistaminen pelkkinä työsali ”harjoitteita” ei ole mielekästä.

Pintakilta

20130919-195013.jpg

Asentajakilta

20130920-144538.jpg

Asentajakillassa hyödynnetään mobiililaitteita (ipad) mm. opetusvideoiden tuottamiseen, blogien tekoon, QR-koodien lukuun (tehtävän annot).

Kokeilivat aikaisemmin norm. videokuvausta kameralla, mutta luopuivat siitä koska eteentuli yhteensopivuus ongelmia. Päätyivät käyttämään Applen laitteita, koska Apple-laitteiston ja sovelluksien avulla videoiden yms. tuottaminen ja julkaisu oli niin paljon helpompaa.

Mobiililaitteiden käyttö

Kuten ylläolevista pienistä otteista huomaatte, niin kiltakoulut haastavat oppilaat ja opettajat käyttämään mobiililaitteita ja -sovelluksia. On huomattavaa, että mobiilisuutta tärkeämpi pointti on saada opiskelijat motivoitumaan opiskelusta, ja sitä kautta oppimaan uusia asioita, ja näin kartuttamaan osaamista.

Tämän blogauksen tuotokset ovat ensikertalaisen tekemiä, mutta jotenkin tässäkin onnistuin. Blogauksessa käytin ensimmäistä kertaa iPad tarjoamia appseja.

Vuoden kilta!

20130919-200455.jpg

20130920-144926.jpg

Kiitoksia järjestäjille, kiitoksia matkaseuralle!
Tsemppiä kaikille tulevaisuuden kehittelijöille ja osaajille!

Oman oloisia ja näköisiä blogeja

Vaatetuksen projekti käynnistyi hahmottelemalla vuosisuunnitelmaa ja nostamalla esiin opetussuunnitelman keskeisiä sisältöjä. Ensimmäisen opintovuoden painotus on tuotteiden valmistuksessa, puvustusprojektissa ja työssäoppimisjaksossa. Lisäksi tehdään ompelun perusosaamisen näyttö. Somen välineitä käytetään sujuvasti niin, että ne tukevat oppimista.Nimetön

Tuotteiden valmistusta dokumentoidaan digitaaliseen tai manuaaliseen portfolioon. Digitaalisena alustana käytetään Bloggeria ja Weeblyä. Kokosin linkit oppilaiden blogeihin vaatetuksen blogiin, jolloin ne löytyvät näppärästi samasta paikasta. Uskon, että blogityöskentely syventää oppimista, koska opiskelija koostaa kuvin ja sanoin sekä videoin sen, mitä valmistuksen aikana tapahtui. Blogeja on jo kovasti perustettu, vaikka muutama puuttuukin vielä. Alkumetreillä toistaiseksi rämmitään, mutta tästä se seikkailu alkaa.

Blogeihin kytkettävien videoiden tarkoitus on nostaa esiin olennaisia, valmistusprosessiin liittyviä oppisisältöjä. Hameen mittojen ottoa testailtiin ensimmäisenä kokeiluna. Oppilaat olivat niin näppäriä käyttämään ipadiä, että ohjauksestani taisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Parhaita videoita julkaistaan YouTubessa ja linkitetään oppilaiden blogeihin syksyn aikana.

Näillä eväillä lähdetään kokeilujen värittämään syksyyn 🙂

Sirpa Vauhkala

Facebook -ohjaus työssäoppimisen ohjauksessa

Olemme perustaneet luokallemme suljettuja Facebook-ryhmiä, joissa ohjaamme opiskelijoiden työssäoppimista.

 

Olemme käyttäneet ryhmää mm. materiaalien ja työpaikkojen haku vinkkien jakamiseen, työpaikkakäyntien ajankohdista tiedottamiseen, oppimistavoitteista muistuttamiseen sekä muuhun yhteydenpitoon.

 

Parhaiten ryhmä toimii vapaa muotoisessa kommunikoinnissa, yhteydenpidossa sekä tiedostojen jakamisessa.

Videot Screen-o-Maticilla käänteiseen luokkahuonekokeiluun

No niin. Nyt on sitten videot tehty. Kiirusta piti niiden teon kanssa, varsinkin kun oli ongelmia screen-o-maticin kanssa. Kotona en sitä koulun läppärillä pystynyt tekemään, kun ei en päässyt asentamaan Javaa ja koulullakin tehokas palomuuri meinasi estää koko homman. YouTubeenkaan en jostain syystä pystynyt / osannut videdoita ladata, joten ne ovat nyt ihan ”perusvideoita” Optimassa. Lähes viime tippaan meni, kun ei vuorokaudessa ole tarpeeksi tunteja, mutta tulipa tehtyä! Nyt on hyvä mieli!

Sinänsä tuo Screen-o-matic on helppo käyttää. Huomasin, että aina ei tarvitse aloittaa edes alusta, kun pysyy joustavasti äänittämään päälle oikean kohdan löydettyään. Tosin siinäkin meni hetki, ennen kuin hokaisin kumpaa nappia painaa… Ehkä pientä blondiutta oli siis ilmassa. Kätevää, kun pystyi nauhoittamaan ääntä aiemmin tekemänsä power pointin päälle. Testasin myös tehtävän esittelyä, eli tein myös ohjevideon seuraavaan tehtävään. Tehtävän anto on aika monimutkainen, joten ajattelin tuon videon helpottavan sekä tehtävän ymmärtämistä että materiaalin löytämistä/käyttämistä. Katsotaan miten käy tänään oppilaiden päästyä tätä testaamaan.

Aiemmin keväällä käytin Explain Everythingiä iPadilla videon tekemiseen. Jos vertaa Screen-o-Maticia ja Explain Everythingiä niin molemmissa on omat hyvät puolensa mutta myös haasteita. Explain Everytingissä piti jokainen kuva hakea erikseen padin kameran rullasta. Eli tekemistäni power pointeista piti ensi työstää kuva ja sitten siihen teksti ja sen jälkeen vielä ”videoida”. Tuossa oli siis oma työnsä ja näpräämisensä. Tosin ehkä en ihan osaanut tehdä tuota parhaimmalla tavalla. Youtubeen video latautui kyllä helposti, eikä mielestäni tuossa muutoinkaan ollut ongelmia vaan oli kiva sitä tehdä. Screen-o-Maticilla tehdessäni eilen itse työskentely ei ollut vastaavaa näpräämistä vaan sujuvaa ja joustavaa kun hommaan pääsi kiinni. Ainoat ongelmat olivat juuri tuo YouTubeen lähettäminen (ei ladannut jotain lisäosaa minulle) sekä alkuun pääseminen palomuurien tms. vuoksi. Aikaa kului molemmissa paljon. Eilen meni valmiiden power pointtien nauhoituksessa kolmisen tuntia (tosin oli alussa haasteita), enkä kyllä ole niihin vieläkään täysin tyytyväinen. Olisi ehkä kannattanut lukea vielä muutaman kerran asiat läpi ja kirjoittaa enemmän muistiinpanoja siitä mitä sanoo. Ope ei ole ihan vielä oppinut siis kaikkea… Nyt videot kuulostavat varmaankin kyllä siltä, miten tunneilla puhun, mutta ei niitä ”esityksiin” kehdanne käyttää. Tosin tunneilla en ehkä noin paljoa jännitä… 🙂

Joka tapauksessa, suosittelen molempien käyttöä ja testaamista! Varmaankin on käyttäjästä kiinni kumman käyttö sujuu sutjakkaammin. Itse taidan käyttää molempia aina tilanteesta riippuen.

Tulevaisuuden trailerista käänteiseen luokkahuoneeseen

Viime torstain tapaamiskerralla kävimme luokan kanssa läpi miten yhteiskunta tulee muuttumaan vuosikymmenten saatossa, miten se on muuttunut, miten näitä ennustetaan (futurologia ja eri instituuttien tutkimuset) ja miten yritykset näihin voisivat valmistautua. Pohdimme myös luokan omia ajatuksia tulevaisuuden maailmasta eri tavoin työstäen. Teimme iPädeillä nopean mind mapin Popplettia käyttäen siitä, millainen olisi eri ryhmien tulevaisuuskäsitys. Tämän pohjalta jokainen ryhmä työstää omalla tavalla esityksen seuraavalla kerralla. Suurin osa tulee tekemään iPädillä iMovien trailerin ja osa halusi tehdä perinteisen powerpointin.

Koska etenemistahti tulee varmasti olemaan eri ryhmillä eri jo iPädin käyttökokemuksesta johtuen, ajattelin kokeilla jälleen käänteistä luokkahuonetta. Keväällä tuota testasimme mallinuken pukemiseen liittyen. Tällä kertaa haastan itseni ja käytän explain everythingin sijaan Screen-o-matic:ia, johon ei tarvitse ipädiä välttämättä. Tarkoitus siis on, että saatuaan videonsa tai power pointtinsa valmiiksi, ryhmät kuuntelevat etukäteen tekemäni luennot yritysten sijaintiin liittyen. Sen jälkeen he pohtivat jonkun ryhmäläisen yrityksen sijoittumista esim. ostovoiman siirtymisen, liikenteen yms. pohjalta työstäen tästä esityksen.

Kaupan kokeiluja viime keväältä sekä elokuulta 2013

Projektikokeilumme ohjausblogi löytyy osoitteesta

https://blogit.gradia.fi/visu/

Tästä blogista löytyy tarkempia kuvauksia ja kokemuksiamme tähän hankkeeseen viime keväänä sekä nyt elokuussa toteutetuista kokeiluista.

Olemme mm. testanneet käänteistä luokkahuonetta tekemällä valmiin luennon explain everything:llä oppilaille etukäteen tutustuttavaksi. Aiheena oli mallinuken pukeminen:

https://www.youtube.com/watch?v=qsuRGRplnQ8

AdobeConnect Pro-etäluentoa testasimme 15.8.2013.

 

Ensimmäisiä yhteiskirjoittamalla toteutettuja tehtäviä varten teimme myös pikaohjeet GoogleDriven käyttöön.

Seuraava etäpäivä on 19.9. ja ensi viikolla yritämme kokeilla oppitunneille valmiiksi screen-o-matic -ohjelmalla tuotettuja ohjeita sekä uuden aiheen käsittelyä. Tämä mahdollistaa opiskelijoiden oma aikaisen etenemisen.