Ryhmäblogi hammashoitajaopiskelijoille

Olin hammashoitajaopiskelijoiden kanssa Helsingissä Hammaslääketiedepäivillä. Olen perustanut heille ryhmäblogin, jossa he pohtivat, mitä uutta jokainen tuolta päivältä oppi ja mitä ajatuksia heräsi. Ajatuksena on, että näin kaikille (opiskelijoille ja minulle) blogi tulisi tutuksi. Kun he lähtevät työssäoppimaan ensi keväänä, voimme hyödyntää nyt oppimiamme taitoja ja blogiamme siellä. Näin kynnys on silloin matalampi.

Paljon olen itse oppinut uutta. Tässä sopii hyvin slogan: Yritysten ja erehdysten kautta voittoon!

Facebook työssäoppimisen ohjauksessa, Sähköala

Kokeilun aihe: Facebookin käyttö työssäoppimisen ohjauksessa sekä TOP-päiväkirjana.

Toteutin kokeilun kolmannen vuoden sähköasentaja opiskelijoille. Tarjosin mahdollisuutta osalle ryhmästä (11/24), joista kokeiluun lähti mukaan 4 opiskelijaa.

Suurin syy poisjääntiin oli se, että opiskelijoilla ei ollut Facebook tiliä, eivätkä he halunneet sitä perustaa kokeilua varten. Yllätyin kuinka vähän opiskelijoista oli liittynyt Facebookiin ja kuinka moni olisi halunnut käyttää Facebookia, vaikka vaan, opiskeluja varten.

Muodostin Facebookiin suljetun ryhmän, jossa tapahtui sekä ohjaus että päiväkirjan pito. Ryhmään mukaan lähteneet kokivat tämän tavan toimia nykyaikaiseksi, ja ihmettelivätkin, että miksi emme ole käyttäneet aikaisemmin Facebookia opiskelussa.

Ohjauksellinen toiminta oli pääsosin erilaisten kyselyjen tuottaminen Facebookin kysely-työkalulla. Vastaukset tulivat opiskelijoilta nopeasti.

TOP-päiväkirjaa pidettiin aluksi melko laiskasti (pääosin ei ollenkaan), johtuen pitkälti siitä, että en ollut antanut ehken järkevää ohjeistusta kuinka päiväkirjaa voisi pitää. Opiskelijat kokivat, että tekstin kirjoittamiseen perustava päiväkirjan pito ei ole mukavaa lukea, eikä sitä ole mukava tehdä. Oppilaat tekivät itseohjautuvasti jakson lopuksi koonteja työssäoppimisjaksosta. Koonneissa oli kuvia tekemistään sähköasennuksista sekä kerrontaa mitä työt sisälsivät jne. Koonnit olivat erittäin loistavia oivalluksia, kuinka mobiililaitteita voidaan käyttää opiskelun tukena mm. raporttien tuottamisessa (reflektiot).

Yhteenveto kokeilusta:

Lyhyen kokeilun perusteella voisi todeta, että Facebook voisi olla yksi hyvä tapa aktivoida opiskelijoita TOP-jaksoilla sekä hyvä tapa tehostaa TOP-jaksojen seurantaa ja ohjausta. Facebookin lisäksi vastaavan tyyppisiä yhteydenpito sovelluksia on markkinoilla useita. Ryhmältä saadun palautteen pohjalta oppilaat olivat itse pitäneet, isommassa ryhmässä, yhteyttä toisiinsa, niin sanoin kuin kuvinkin, WhatsApp-sovelluksella. Näyttäisi siltä, että opiskelijat liittyvät herkemmin WhatsApp-tyyppisiin ryhmiin kuin Facebook-ryhmiin. On nähtävissä myös sellainen seikka, että opiskelijat haluavat kuulua ja näkyä omissa ryhmissään myös TOP-jaksoilla, jolloin muutoin eivät näe luokkakavereitaan.

Koekeilun perusteella ongelmaksi saattaa muodostua se, että kaikki opiskelijat eivät liitty esim. Facebookiin, jolloin ryhmänohjaamien saattaa muodostua haastavammaksi, kun joutuu käytämään useita eri viestintäkanavia. Näkisin, että opettajien kannattaa satsata siihen, että saa opiskelijat liittymään siihen ohjaussovellukseen, joka on valittu ko. jaksolle.

Omat kokemukset Facebookin käytöstä TOP-ohjauksessa ovat rohkaisevia. Mukaan lähteneiden opiskelijoiden positiivinen suhtautuminen SoMe:n käyttöön opiskelussa kannustaa kokeilemaan muitakin SoMe työkaluja, kuten blogit jne.

Seuraava askel

Aloitan pienimuotoisena kokeiluna opiskelijan oppimispäiväkirjan pitämisen blogissa seuraavalla ”Kasvun tukemisen” -työssäoppimisen jaksolla.
N. neljästäkymmenestä ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijaehdokkaasta seitsemän ilmoittautui mukaan. Ihan hyvä määrä näin aluksi. Tänään perustelimme atk-osaajan kanssa bloginkäyttöä ja saimme blogit luotua. Otimme gmailin bloggerin käyttöön. Paljon oli opittavaa itsellenikin. Ilman atk-tukea esimerkiksi ipadin mahdollisuudet ja käyttö blogin seuraamisessa olisivat jääneet puolitiehen.

Alunperin ajatuksena oli perustaa ryhmäblogi. Sen opiskelijat tyrmäsivät heti. Nyt jokaisella on oma blogi, jota vain minä pääsen seuraamaan.
Isona hyötynä pidän itseni kannalta sitä, että voin helposti seurata topin etenemistä suhteellisen reaaliajassa. Opiskelijan kannalta hyvää on se, että toppipäiväkirja on valmis, kun toppi päättyy. Puhumattakaan blogin mahdollisuuksista myöhemmässä vaiheessa opintoja. Vaikka sitten opinnäytetyön muodossa?

Mobiiliohjaus työssäoppimisessa Adobe ConnectPron avulla

Adope Connect Pro -etäohjauksessa yrityksessä

Minulla on opiskelijoita työssäoppimassa kahdella luokalla ympäri Keski-Suomen ja ajan käyttöä järkevöittääkseni testasin tänään etäarviointia Adope Connetpro ohjelman avulla tablettien välityksellä. Olen käynyt harjoittelun alussa opiskelijan työpaikalla ja olemme käyneet tällöin läpi ja kirjanneet ylös opiskelijan tavoitteet ja tehtävät. Olen ollut myös tässä välillä yhteydessä ohjaajaan ja varmistellut tavoitteiden täyttymistä. Etäyhteydellä hoidettiin siis viimeinen arviointi keskustelu.

Lainasin opiskelijalleni koulun tabletin ja katsoimme, kuinka opiskelija voisi jakaa verkkoyhteyden omalta kännykältään tabletille, sillä työpaikalla ei ollut langatontaverkkoa eikä koulun tabletissa ollut sim-korttia. Työpaikan suojaukset estivät kokoushuoneen linkin jakamisen sähköpostin välityksellä, joten tämän vuoksi päädyimme mobiililaiteratkaisuun.

 

Haasteita

Pieniä haasteita tabletlaitteen käyttöön tässä tilanteessa aiheutti äänen kiertäminen. Minun monologini ajaksi pyysin opiskelijaa mykistämään heidän mikrofoninsa, jolloin äänen kiertäminen poistui. Muulloin tämä aiheutti minulle pientä ”epämukavuutta”, sillä kuulin omat kysymykseni kahteen kertaan. Opiskelijan ja ohjaajan puhuessa pystyin seuraamaan heidän arviointikeskusteluaan oikein hyvin.

AC ohjelman käyttö tabletilla onnistuu yksin loistavasti, sillä tablet laitteeseen liitettävät kuulokkeet estävät äänen kiertämisen. Itse olen käyttänyt AC-ohjelmaa lukuisat kerrat verkkokouksiin täysin moitteettomasti.

 

Kokemukset

Työpaikka ohjaaja piti kokemusta ihan positiivisena ja mainitsi tämän olevan tulevaisuutta. Haasteena pohdimme yhteyden pelaamista ja sitä, ettei koululla ole tarjota laitetta, jossa verkkoyhteys olisi valmiina. Myöskään yrityksen omat tietokoneet ja laitekanta ei tue etäyhteyksien käyttöä eli heillä ei ole langatonta verkkoa, eikä tarvittavia mikrofooneja tai kuulokkeita.

Itse koin, että kokeilusta oli minulle hyötyä nimen omaan oman työajan järkevässä käytössä, sillä nyt en istunut autossa 2x 45min tavoittaakseni yhden opiskelijan, vaan pystyin käymään keskustelun ja siirtymään sen jälkeen suoraan seuraavaan tehtävään. Tulevaisuudessa, jos koneisiin sisäänrakennetut mikrofoonit yleistyvät, niin tästäkin menetelmästä tulee yksinkertaisempi käyttää. Itse aion jatkaa kokeiluja aina, kun se on järkevää ja siihen tarjoutuu mahdollisuus.

 

Blogityöskentelyn ohjauksesta

Jyväskylän ammattiopistossa vaatetusalan opetussuunnitelmaan on sisällytetty yhtenä oppimistehtävänä portfolion työstäminen. Vaatetusalan opiskelijoiden pientuote ja hame ovat jo valmiina, ja ompelun perusosaamisen näyttöä ommellaan parhaillaan. Oppilaiden blogit päivittyvät vaiheittain. Pääsääntöisesti aina tuotteen palautuksen yhteydessä.

Mielessä on pyörinyt ajatus siitä, miten blogien ohjaus sujahtaisi sujuvasti osaksi perusarkeani, niin ettei se lisäisi valtavasti omaa työmäärääni. Ohjaus tutuisi luonnistuvan parhaiten niissä tilanteissa, kun annan palautetta muutoinkin oppimisesta ja osaamisesta. Seuraavassa kuvaan on tiivistetty ohjauksen pääkohdat.

blogiohjaus

  • Yksi luonteva ohjaustilanne on tuotteen valmistuminen. palautteen yhteydessä on näppärä vilkaista myös blogia oppilaan kanssa.
  • Toiseksi blogeja voidaan katsoa luokassa aina teeman vaihtuessa, ja nostaa esiin toimivia käytänteitä ja toteutustapoja. Opiskelija voisi vaikkapa esitellä oman postauksensa koko ryhmälle.
  • Kolmanneksi nostaisin esiin vertaisarvioinnin. Oppilaat voisivat tutustua toistensa blogeihin ja kommentoida niitä kannustavassa hengessä esimerkiksi pareittain.
  • Neljäs ohjaustilanne liittyy blogin palautukseen ensimmäisen, toisen ja kolmannen opiskeluvuoden lopussa. Silloin on luontevaa antaa palaute koko blogin sisällöstä eli lähinnä siitä, miten blogityöskentely on kehittynyt, ja toisaalta siitä, miten sisältö saataisiin vieläkin toimivammaksi.

Tavoitteena voitaisiin pitää sitä, että viimeisen vuoden blogi on ammatilliselta sisällöltään kompakti, esittelyvalmis kokonaisuus.

Sirpa Vauhkala

Ensimmäinen askel

Tänään saimme hankkeen kautta ensimmäiset laitteet -siis kahdelle opettajalle omat mini ipadit. Tämä meidän moobiliohjauksen ensimmäinen askel. Ratkaisevakin, sillä tietenkään toimiminen mobiilit ohjaajana ei onnistu ilman tarkoituksen mukaista laitetta. Seuraavaksi pitää opetella soittamaan…

Uusi mobiilimaailma on alkanut kyllä hahmottua vähitellen, kun oma suuntautuminen ja kiinnostus aiheeseen on herännyt. Kaapin ovia on siis jo raoteltu!

Windows 8 tabletit työpaikkaohjauksessa

Pääsemme nyt testaamaan myös, miten Windows 8 -tabletit toimivat mobiileissa ohjaustilanteissa. Laitteet ovat kuntayhtymän tämän hetken strategian mukaisia sopimuslaitteita, joten niiden tutkiminen opetus- ja ohjauskäytössä on paikallaan. Opettajat saavat kukin Windows 8 -tabletin 3G-yhteydellä ja lähdemme hahmottamaan erilaisia työpaikoilla tapahtuvia ohjaustilanteita.

Samalla etsimme sovelluksia/appseja, jotka voisivat toimia opetuksen ja opiskelun tukena. iPadeista meillä on jo hyvää kokemusta Pulpetista tabletille -hankkeen myötä, jossa niitä kokeiltiin ammatillisessa opetuksessa. Etsimme Win 8 -tableteista samantyyppisiä appseja ja sovelluksia, joilla voidaan tukea oppijan tiedon prosessointia ja syväoppimista innostavilla ja motivoivilla tavoilla (esim. videotyökalu iMovie, miellekarttaohjelma Popplet, sarjakuvatyökalu Strip Design, sadutus ja roolinottosovellus Story wheels, roolinottosovellus Puppet pals, lisätyn todellisuuden sovellus  Aurasma. ”Kaikki appsit” eivät siis kiinnosta lainkaan, vaan laatu korvaa määrän. Hyviä ja ison opetusalan joukon testaamia iPad-sovelluksia on jo pitkä lista olemassa (Top Apps iBook iPadeille), sitä peilaamme nyt Windows 8 -tableteista löytyviin sovelluksiin.

Eli, Win 8 -tableteillemme asennetaan tietohallintomme toimesta Live essentials-paketti, joka sisältää mm. Movie Maker=Elokuvatyökalun työpöytäsovelluksena. Mm. tätä vertaamme iMovieen.  Modernit appsit asennamme itse Kaupasta ja eilen haarukoimme sieltä opettajien kanssa aika randomilla mm. seuraavat ensikokeiluun:

  • QR Mate – QR -koodien tekemiseen ja Qr code skanner niiden lukemiseen,
  • Record Voice & Pen äänen ja piirroksen nauhoitukseen,
  • Evernote touch
  • Skitch touch
  • One Note
  • Twitter
  • Instagram

Ja koska realistinen tulevaisuuskuva on, että tulevaisuuden oppilaitoksissa työskennellään kaikenlaisilla laitteilla, pyrimme tarkastelemaan asioita mahdollisimman laiteriippumattomasti. Mobiiliohjauksen testaukseen kuuluvat tärkeinä vällineinä ne oppilaitoksen perustyövälineet, joita opettaja ja opiskelijat käyttävät arjessa. Työpaikkaohjaustilanteissa meillä opettajat käyttävät mm. opintotietojärjestelmä Wilmaa, palautejärjestelmä Inkaa, oppilaat käyttävät blogeja lisääntyvästi oppimispäiväkirjoina ja portfolioina.

Lisäksi käytössä ovat etäohjauksen välineet Skype, Adobe Connect ja Facebook. Nämä toimivat selaimella käytettynä ja aika lailla hyvin mobiililaitteen merkistä riippumatta (toki laitteen ruudun koko tuo nyansseja käyttöön). Näiden sujuvaa käyttöä ohjaustilanteissa hahmotamme kokeiluissa.

win 8

 

 

Tuskailua liitutaulun kanssa

Syksyisin joudun aina taiteilemaan perinteiselle liitutaululle piirroksia koulun verkosta ja erilaisista tietomalleista (esim. verkkokauppa). Tuloksena on aina hyvin heikkotasoinen esitys koska käsialani ja tilan hahmottamiskykyni on surkea. Sama pätee myös useimpien oppilaiden kohdalla. Toki meillä on tussitauluja mutta ne ovat niin pieniä ettei sinne mahdu mitään suurempaa mallia piirtämään. Lisäksi luokat vaihtelevat säännöllisin väliajoin.

Oppilaitokseen on ostettu myös jonkinlainen ”älytaulu” tai miksi niitä kutsutaan kokonaista 1 kappale. Ja se on taasen luokassa, jossa minulla ei ole koskaan tunteja. Mietinkin siis sitä olisiko tableteista ja appseista apua tähän ongelmaan. Onko kellään kokemuksia ko. asiasta?

10185429875_7f483c1d44

Facebook työssäoppimisen ohjauksen apuvälineenä?

Nyt me Leenan kanssa olemme täällä Esedussa tehneet ensimmäisiä laitehankintoja ja odotamme niiden saapumista.

Olemme paljon pohtineet, miten pystyisimme hyödyntämään Facebook-ohjausta työssäoppimisen aikana. Jaon vaatetusalan kokemukset toppiohjauksessa viikoittain vaihtuvin teemoin kuulosti meistä hyvältä. Näin oppimistavoitteet pysyisivät hyvin opiskelijoiden mielessä. Löytyisikö Facebookin kautta myös opiskelijoille mahdollisuus yhteisten ”hyvien vinkkien” jakamiseen? Nyt usein ne tulevat vasta työssäoppimisen jälkeen yhteisissä työssäoppimisen paluukeskusteluissa esiin ja moni opiskelija harmittelee, ettei ennemmin ollut tullut puheeksi. Tällaisia asioita nyt pähkäillään..

Instagram työssäoppisen päiväkirjana

Uusia ulottuvuuksia Top osaamisen välittämiseen.

Merkonomien Liam12B luokan kanssa kokeilen nyt yhden jakson ajan Instagramin käyttöä kuvallisena top-päiväkirjana ja täytyy sanoa, että opettajan näkökulmasta homma toimii loistavasti.

Minä ja opiskelijamme loimme jokainen uudet profiilit ja teimme profiileistamme ”salaisia” siten, että vain hyväksymämme henkilöt näkevät meidät ja annamme luvan, ketkä meitä voivat seurata.

Nyt muutama top viikko on takana ja minulla on hyvä käsitys siitä, mitä opiskelijat ovat tehneet. Alku vaikuttaa lupaavalta ja minä olen innostunut seuraamaan opiskelijoita päivittäin. Luulen, että opiskelijoitakin motivoi se, että joku huomioi heti heidän tekemisiään.