Mitä tehtiin?
Saimaan ammattiopisto Sampon Huippuosaajasta yrittäjäksi -koulutusohjelmassa, joka pitää sisällään Leipuri-konditoria-alan valmennus- ja yrittäjyyskoulutusta, otettiin käyttöön Office 365 -työkaluja käyttäen Moodle Pro oppimisalustaa.
Ryhmän vastuukouluttaja Markku Vengasaho halusi hyödyntää Sway -työkalua ja OneDrive:n ja Wordin jako-ominaisuuksia koulutuksessaan, jonka opiskelijat koostuvat alan nuorisoasteen ja aikuisten opiskelijoista sekä ammatillisen koulutuksen opettajista ja yrityselämän edustajista. Edellämainittuja työkaluja hyödynnettiin opiskelijoiden lähijaksoilla tapahtuvien töiden dokumentoinnissa. Työn tulokset palautettiin Moodle Pro -oppimisalustalle.
Miten tehtiin?
Moodleen tehtiin Huippuosaajasta yrittäjäksi kurssi, jonne opintokokonaisuuden lähijaksot palasteltiin aiheiksi. Kurssimuotona käytettiin Collapsed Topics -lisäosan mukaista kurssifromaattia. Kurssiformaatissa jokainen aihe avautuu omaan näkymäänsä klikkaamalla.
Moodleen luotiin kutakin lähijakson aihetta varten tehtäväkokonaisuus, joka piti sisällään lähijakson reseptiikan, jota opiskelijoiden oli tarkoitus ryhmissä muokata lähijakson aikana.
Tehtävänä oli dokumentoida lähijakson aikana muokatun reseptin tuloksena syntynyt kokonaisuus Sway-esityksenä ja toteuttaa Word-asiakirjana jaettuun reseptiikkaan ryhmän muokkaukset tekstein ja kuvin. Opiskelijat ottivat lähijaksoilta myös paljon kuvia ja videoita omilla laitteillaan, jotka he jakoivat kaikkien käyttöön OneDriven kautta. Moodlessa Sway-esitykset, kuvat ja videot jaettiin keskustelualueen kautta muille opiskelijoille.
Millä tausta-ajatuksella toteutettiin?
Koulutukseen osallistujat ovat alansa parhaimmistoa ja siten opiskelijoiden taso on korkea. Koulutuksen puitteissa haluttiin tarjota työkalut ja ympäristö, joka on korkeatasoinen ja tarjoaa opiskelijoille uudenlaisia tapoja opiskella.
Sway-esityksien avulla haluttiin uudenlainen tapa dokumentoida kondiittoria-alan työprosessejaa ja lopputuloksia. Samalla haluttiin säilyttää perinteinen tekstimuotoinen resepti, joka olisi myös kaikkien muokkausten osalta tulostettavissa ja jokaisen opiskelijan taltioitavissa itselleen. Tämä toteutui Word-asiakirjana jaettujen yhteiskäyttöisten reseptien avulla.
Opettajan mietteitä toteutuksesta
Moodle pro -oppimisympäristö loi erinomaisen mahdollisuuden toteuttaa verkko-ohjausta opiskelijoiden kanssa, jotka olivat eri puolita Suomea. Kuvien tallentaminen One Driveen mahdollisti koulutuksessa olevien kuvien jakamiseen koulutukseen osallistuneiden opiskelijoiden kesken helposti. Saimme kattavan kupankin, joita koulutukseen osallistuneet saivat hyödyntää omiin tarkoituksiinsa. One Drive loi myös mahdollisuuden muokata koulutuksen lähipäivillä saatua opetusmateriaalia lähiopetuspäivien jälkeen -ajasta ja paikasta riippumatta. Saimme dokumentoitua uutta tietoa helposti ja nopeasti koulutuspäivien jälkeen yhdessä. Tuloksena oli tällä kertaa lähipäivien aikana jaettu reseptit, joka täydennettiin opiskelijoiden kommenteilla ja korjauksilla sekä tuotekuvilla. Sway -ohjelmalla luodut esitykset olivat hyvä vaihtoehto totutulle power point esityksille, jotka olivat helppo jakaa, lukea ja katsella myös facebook -ryhmässämme. Sway -ohjelman innosti koulutuksessa mukana olevia opettajia kokeilemaan ohjelman tuomia mahdollisuuksia omille opiskelijaryhmilleen heidän oppilaitoksissan. Sway -ohjelman avulla voidaan luoda visuaalisesti ilmeikkäitä ja havainnollisia esityksiä. Oppimisympäristön kautta on helppo myös tiedottaa opiskelijaryhmää uutisten avulla. Uutiset tulevat suoraan opiskelijan sähköpostiin ja hän saa samaan viestiin linkin, josta hän pääsee helposti kirjautumaan Moodle oppimisympäristöön.
Esimerkkejä opiskelijoiden tekemistä Sway-esityksistä:
https://sway.com/FJ7WBx7ivagN5pJV
https://sway.com/iZ26MXgK0sECHIBI
Tekninen kuvaus
Oppilaitos tarjoaa opiskelijan ja opettajan käyttöön Moodle-oppimisympäristön, joka toimii samalla kirjautumisella, kuin O365. Näin Office 365 -työkaluja ja Moodlea voidaan hyödyntää samalla kirjautumisella. Moodleen saadaan myös käytettyjä työkaluja varten Microsoft -lohko, josta pääsee suoraan omaan OneDriveen tai Sway-esityksiin.
Reseptiikka jaettiin yhteiskäyttöön opettajan OneDrivesta, josta se linkitettiin Tehtävän palautuksen yhteyteen Moodleen. Respetiikka jaettiin muokkausoikeuksin edellyttäen organisaation O365-kirjautumista, jolloin Moodlesta avaten O365-kirjautumisen ehto täyttyi. Opiskelijat tekivät ryhmissä muokkaukset samaan resepti-asiakirjaan ja kuittasivat tehtävän tehdyksi lisäten ryhmän kokoonpanon ja aiheen verkkotekstinä Tehtävä-aktiviteetttiin.
Sway-esityksien jakamiseen perustettiin Moodleen jokaiseen aiheeseen keskustelualue, jonne opiskelijoilla oli oikeus lisätä uusi aihe. Sway-esityksien jakamista ohjeistettiin muutamalla työpajamuotoisella tuokiolla ja uutiset-palstan viestillä seuraavasti:
Opiskelijat liittivät Sway-esitykset keskustelupalstalle seuraavasti linkkinä, jonka Moodlen keskustelualue osasi upottaa oembed-tekniikalla. Näin ollen esitys oli suoraan katsottavissa keskustelualueen viestistä, josta sitä myös pystyi kommentoimaan. Tarvittaessa esityksen voi suurentaa koko näytölle.
Koulutuksen lopussa opettaja kopioi kaikkien Sway-esitykset osaston Sway-tilaan, jolloin esitykset voidaan jakaa opiskelijoille käytettäväksi opintojen päätyttyä.