Ryhmät ja OneDrive kone-ja metallialan opetuksessa

Mitä tehtiin:

Opiskelijat palauttivat tehtäviään OneDriveen. Opettaja jakoi materiaalia ja antoi tehtäville palautetta jakamalla yhteiseen kansioon. Opettaja jakoi myös ohjeita esimerkiksi Autodesk Inventor- ohjelman lataamiseksi kotikoneelle.

Kurssin lopulla opettaja jakoi koemateriaalin OneDrivessa ja opiskelijat palauttivat valmiit vastaukset ennen ajan päättymistä opettajalle.

Katso video Mikon pilotista

Miten tehtiin?

Kone-ja metallialalle tehtiin OneDriveen kansio (kansion nimi Koneistus 3), mihin oli muokkausoikeudet kahdella alan opettajalla. Kansioon laitettiin näyttötehtäviä, kokeita ja konepiirustuksia ja kansio jaettiin alan opiskelijoille.

Pilotin alussa opettaja käski opiskelijoiden luoda oman kansion, jonka hänen pitää jakaa opettajalle. Tämä osoittautui suureksi virheeksi. Joku ei osannut, joku ei viitsinyt, joku teki mielenkiintoisen nimisiä kansioita ja muutama teki kuten pyydettiin. No, tämän virheen jälkeen opettaja loi jokaiselle opiskelijalle oman kansion (kansion nimi=opiskelijan nimi) Koneistus 3- kansion alakansioksi.

onedrive1

Tämäkin osoittautui myös työlääksi, sillä nyt jokainen opiskelija pääsi katsomaan oletusarvoisesti toistensa kansioon. Jouduin siis poistamaan 13 muokkausoikeutta jokaisesta kansiosta. Toinen vaihtoehto olisi ollut lisätä kansioon aina kyseinen opiskelija muokkaajaksi. Kantapään kautta opimme, että kansioiden rakenne kannattaa miettiä huolellisesti ennen toteutusta. Onneksi minulla on ollut tämä pilotti mahdollista kokeilla.

Opiskelija kopioi tehtävät tai kokeet itselle luotuun kansioon, joihin hän myös palautti ja teki tehtäviään. Opiskelijalle annettiin tehtävistä suoraan dokumentteihin palautetta.

koekuva

Excel-kyselyn avulla annettiin kurssista palautetta. Enemmän asiasta kiinnostuneille ja nopeammin eteneville jaettiin OneDriven avulla lisämateriaalia.

Myöhemmässä vaiheessa, kun varsinainen pilotointi oli ohi, opiskelijat palauttivat omaan kansioonsa näyttötöitään. Esimerkiksi CNC- sorvauksen näytön työsuunnitelma, nc- ohjelma, mittapöytäkirja sekä kappaleen työpiirustus ovat arvioinnin kohteita, jotka opiskelijat kansioon palautti.

Millä tausta-ajatuksella /pedagogiikalla toimittiin?

Tavoitteena oli saada opettajille kokemuksia O365:en käytöstä päivittäisessä opetuksessa. Käyttö oli opiskelijoille mielekästä. Tässä pyrittiin vastuuttamaan opiskelijaa omasta oppimisesta. Opiskelija sai palautteen, joka on aina tallessa ja tarkastettavissa pilvessä.

Suurimmat murheet koettiin Saskyn opiskelijaverkon toimivuudessa. Ensimmäisillä TVT- kurssin tunneilla, joilla opiskelijoita O365:een tutustutin, kului ensimmäinen oppitunti siihen, että kaikki opiskelijat pääsivät sisälle järjestelmään. Verkko tietokoneluokassa oli todella huono (ja tietokoneet 6v vanhat). Nettiselain kaatuili jatkuvasti. Ajan kuluessa tämä asia korjaantui ATK- tuen avulla.

Pilotin opettaja  oli tyytyväinen toteutukseen ja tulee käyttämään OneDrivea opetuksessaan. Suuri muutos tapahtuikin opettajien käyttäytymisessä, sillä alun vastustuksesta huolimatta opettajat rupesivat jakamaan toisilleen tiedostoja O365- ryhmässä. Sinne luotiin ryhmä nimeltä ”Iisakin metallin opettajat”. Tämä on todella hyödyllinen toiminto.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *