Opiskelija oman elämänsä ohjaajana

SISU-hanke

Page 5 of 6

S2 ohjauksen polku

Hankkeessa on rakennettu suomea toisena kielenään puhuville opiskelijoille ohjauksen polkua, jotta opiskelija voi valita mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, opiskeleeko hän suomen kieltä äidinkielen vai toisen kielen tasoisesti. Ohjauksen periaatteena olisikin, että S2-opintoihin pyritään ohjaamaan heti opintojen alussa, jos opiskelijalla on puutteita… Continue Reading →

ChatGPT tekoäly lukiolaisen tukiälynä

Viime kuukausien aikana tekoälyn mahdollisuuksien hyödyntäminen on tullut tavallista kansalaista yhä lähemmäs. Erityisesti ChatPGT ja erilaiset tekstistä kuvaksi ohjelmat kuten Midjourney ovat herättäneet valtavaa kiinnostusta. Mikä on siis ChatGPT. Kysyin asiaa tietenkin itse tekoälyltä. ChatGPT on lyhenne sanoista “Chat Generative… Continue Reading →

OPO-päivät 2023

Hankkeen projektipäälliköt Laura Sallinen ja Pauliina Pöntinen vetivät OPO-päivillä ohjauksen pajaa. Pajaan osallistui 42 ohjauksen ammattilaista. Pajan teemoina mm. ohjauksen saavutettavuus, tekoälyn hyödyntäminen ohjauksen tukena, digityökalujen hyödyntäminen suurten lukioiden ohjauksen tukena, Wilma ohjauksen apuna, ohjauksen visualisoitu polku opiskelijalle.

Ohjauksen yhteistyöiltapäivä

Tammikuisena perjantaina 20.1.2023 kokoontui varsin runsaslukuinen ohjausalan ammattilaisten ryhmä Jyväskylän Lyseon lukiolle. Paikalla oli Jyväskylän kaupungin, Normaalikoulun, Steinerkoulun sekä Kristillisen koulun oppilaanohjaajia sekä Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradialta TUVA-koulutuksen, kahdentutkinnon opintojen sekä Schildtin ja Lyseon lukioiden opinto-ohjaajia. Iltapäivän aikana käsiteltiin ohjauksen ajankohtaisia asioita, huolia ja… Continue Reading →

SiSu-hanke Hämeenlinnan Opopäivillä 

Pauliina ja Laura ovat mukana Hämeenlinnan Opopäivillä ja he esittelevät työpajassaan SiSu-hankkeessa tähän mennessä kehitettyjä toimintamalleja suuren lukion ohjaukseen.  Oheisista dioista pääsee mukaan tunnelmaan.

Wilman käyttö opintojen seurannassa

Hankeyhteistyö edetessä on käynyt selväksi, että Wilmaa hyödynnetään hyvin eri tavoin eri kaupungeissa. Lukioiden välillä on suuria eroja esimerkiksi siinä, millaisia ryhmän tulosteita ohjaaja saa näkyviinsä, millaisia tietoja opiskelijan profiilisivulla näkyy, miten Wilman lomakkeita hyödynnetään ohjauksessa, ja kenelle lomakkeisiin täytetyt… Continue Reading →

Ohjauksen laatua kartoittava kysymyspatteristo

OKM:n laatu- ja saavutettavuusohjelman myötä toiminnan laadun kehittäminen on lukioissa ajankohtaista lähivuosina. Opetushallitus on myöntänyt alkuvuodesta 2023 lukiokoulutuksen järjestäjille valtion erityisavustusta lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman edistämiseen. Opinto-ohjauksen osalta laatutyö on jo alkanut, laatu- ja saavutettavuus -hankkeita on käynnistynyt keväällä 2022… Continue Reading →

Instan tarinat ysien hakuinfona

Schildtin lukiossa Instagramin tarinoita päivittää nyt toista vuotta opiskelija. Tarinoissa käydään keskustelua esim. ruokalistan tortillapäivien ihanuudesta. Monet tulevat ysit seuraavat jo lukioiden instatilejä ja reagoivat yllättävänkin aktiivisesti esitettyihin kysymyksiin. Jos kysymys on opiskelijalle liian vaikea, opot jeesaavat. Kuvissa esimerkkejä hakijan… Continue Reading →

Jälkiohjauskysely

Opetushallituksen rahoittamassa Opiskelija oman elämänsä ohjaajana hankkeessa yhtenä tavoitteena oli jälkiohjauksen tehostaminen. Ongelmana on usein lukiosta lähteneiden opiskelijoiden tavoittaminen, joten kokeilimme Gradian omien työkalujen hyödyntämistä opiskelijoiden tavoittamisessa. Etuna silloin on myös kustannustehokkuus, koska kaupallisten toimijoiden palvelut olivat melko hintavia. Videolla… Continue Reading →

IB-linjan opinto-ohjauspolku 

Jussi Lounassalo (Gradia-lukiot) ja Anu Havula (Helsingin Suomalainen yhteiskoulu SYK) ovat yhdessä kehittäneet jäsennystä IB-linjan opinto-ohjaussuunnitelmasta. Jussi ja Anu kartoittivat ja vertailivat omien lukioidensa ohjausprosesseja ja pyrkivät koostamaan näistä yleisemmän tason mallin, jota myös muut lukiot voivat halutessaan käyttää pohjana… Continue Reading →

« Older posts Newer posts »

© 2024 Opiskelija oman elämänsä ohjaajana — Powered by WordPress

Theme by Anders NorenUp ↑