Seuraavassa Tonyn ensikokemuksia oppilaisen kanssa:
=———
Torstaina 9.1 vein salkullisen (16 kpl) ipadeja luokkaan. Salkun avaamisen jälkeen sanoin, että olkaa hyvä ja alkakaa kokeilemaan mitä kivaa löytyy. Mitään koulutusta ei oppilaille ipadien käytöstä pidetty. Luokassa oli noin kymmenen henkilöä ja suurin osa ottikin innokkaasti padit vastaan. Vain pari taisi sanoa että mitä he noilla tekevät. Muutamat löysivät nopeasti garagebandin ja alle vartissa kuunneltiin ensimmäisiä sävellyksiä. Tunnelma oli hyvin iloinen heti alusta alkaen, poislukien muutamat epäilijät. Kuitenkin nämä epäilijätkin alkoivat myös päästä vauhtiin mukaan kun näkivät muiden innostuksen, naurun ja kuuntelivat garageband sävellyksiä.
Olin hyvin tyytyväinen että en tehnyt aloituksesta millään tavalla ”vanhahtavaa”, virallista ja laitekoulutusmaista. Nuoret nauttivat enemmän omasta vapaudesta, vaikka toki sanoin että kokeilkaa erityyppisiä ohjelmia ja katsokaa mitä saatte irti laitteista.
Parin ensimmäisen tunnin jälkeen annoin työsalin puolella kolmelle kahden hengen ryhmälle selkeän tehtävän. Heidän tuli kuvata videot kolmen eri työkoneen teränvaihdosta ja asetteen teosta. Tämän jälkeen videot tulisi muokata imovie ohjelmalla lisäten hieman tekstiä ja jokunen kuva. Valmiista videoista luotiin qr koodit ja videot tallensin omalle youtube kanavalle. Tarkoituksena on luoda paljon avustavia qrkoodivideoita opetuksen tueksi. Oppilaat voisivat omalla älypuhelimella skannata videon auki mikäli tarvitsevat muistin virkistykseksi apua, eikä välttämättä tarvitse aina pyytää opettajan tai ammattimiehen apua. Tarkoituksena olisi hankkia osastolle muutama halpis tabletti joita voisivat lainat ne oppilaat joilla ei ole älypuhelimia vielä hankittuna.
Liitteenä qrkoodikuvat, millä saatte katsottua videot.
Tarvitsette puhelimeen esim qrdroid ohjelman (android puhelimet ja tabletit) tai esim. qrreader tai qrafter ohjelman (iphone ja ipad)
Ensi viikolla olisi tarkoitus kokeilla jotain muuta. Ajatuksena on ollut että saisin enemmän irti oppilaista yksilöllisiä toteutuksia erilaisten appsien avulla. Esimerkkinä taiteellisesti lahjakkaat pystyisivät hyödyntämään lahjakkuuttaan erilaisilla toteutuksilla.
Katsotaan, mitä seuraa…..
=—-