Lukiolaisen teknologiaosaamista kehittämässä-LOPS 2021

LOPS 2021 tuo tullessaan tärkeän teknologiataidon osaksi matematiikan opetussuunitelmaa. Algoritmit ja lukuteoria – kurssin keskeisiin sisältöihin kuuluu ohjelmointi. Tämä uudistus on looginen, sillä ohjelmointi on jo ollut osa perusopetuksen opetussuunnitelmaa.

Lempäälän lukiossa olemme lisäämässä matematiikan opetussuunitelmaan myös toisen ohjelmointikurssin tukemaan oppilasta ponnisteluissaan algoritmisen ajattelun parissa.

Ohjelmointi, 2 op (MAA15)

Tavoitteet

• kertaa peruskoulun matematiikan opetussuunnitelmassa olevat ohjelmointitaidot
• oppii tietotyypin luku lisäksi käyttämään myös merkkijonoja
• oppii käyttämään listoja ohjelmia laatiessaan
• oppii ratkaisemaan matematiikan ylioppilastehtäviä ohjelmointia käyttäen

Keskeiset sisällöt

• muuttujat, silmukat, ehdot ja if-rakenne
• satunnaisuus ja simulaatiot
• tekoälyn perusteet

Jo edellisessä opetussuunnitelmassa Lempäälässä oli tarjolla paikallisia tietotekniikka ja teknologia – oppiaineen kursseja.

Tässä luonnokset uuteen opetussuunnitelmaamme:

Tietotekniikan perusteet I

Opintojaksossa opitaan lukio-opinnoissa ja Abitti-koeympäristössä olevien sähköisten ohjelmistojen käyttöä. Puolet opintojaksosta käsittelee matemaattisia ohjelmistoja (GeoGebra sekä taulukkolaskenta- ja laskinohjelmistot). Toinen puoli käsittelee tekstin- ja kuvankäsittelyä, aineiston käsittelyä sekä muita opintojen kannalta hyödyllisiä ohjelmistoja. Opintojakso suositellaan käytäväksi ensimmäisenä lukiovuotena, jotta opittuja ohjelmistoja pystyy hyödyntämään mahdollisimman nopeasti heti opintojen alusta alkaen.

Tietotekniikan perusteet II

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii perustaidot kuvankäsittelystä, esitysgrafiikasta, videoeditoinnista ja verkkojulkaisujärjestelmistä. Opintojaksossa tehdään 3D-malleja, joita tulostetaan 3D-tulostimella. Oman blogin perustamiseen ja ylläpitoon tutustutaan käyttäen julkaisualustaa. Opintojakso ei edellytä esitietoja.

Luovaa teknologiaa

Opintojaksossa tutustutaan teknologian mahdollisuuksiin yhdistämällä luovasti sähkötekniikkaa , Arduino-ohjelmointia ja 3D-tulostusta. Opintojaksossa rakennetaan ja ohjelmoidaan vimpaimia, joihin tarvittaessa yhdistetään 3D-tulostettuja osia. Opetusmenetelmänä on tekemällä oppiminen. Opintojakso ei edellytä esitietoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *