Microsoftin vinkkejä O365 käyttöön luokan kanssa

Microsoft on julkaissut hyviä vinkkejä Office 365:n käyttöön opetuksessa. Tässä alla muutamia poimintoja jutusta.

Jos alla kuvatut työvälineet ja uudenlaiset tavat tehdä asioita opiskelijoiden kanssa alkoivat kiinnostamaan Sinua, niin tule maksuttomiin lyhytkoulutuksiin saamaan lisäoppia. Kurssikaletnerin löydät Intran etusivulta – kohdasta Tulevia henkilöstökoulutuksia. (linkki toimii vain kuntayhtymän verkossa)

WordOnline

Oiva väline yhteisten dokumenttien kirjoittamiseen oppilaiden kanssa – ei väliä missä kukin on. Helppo tapa esim. laajentaa työskentelyä ulos luokkahuoneesta. Ja ryhmätyö jatkuu vaikka yksi joukosta olisikin joskus poissa. Perusidea: Luodaan YKSI dokumentti joka jaetaan kaikkien kesken. Kokeiltu on ja toimii!

Ja opettaja voi antaa työhön palautetta Wordin Kommentti-työkalulla. Ei enää tulostelua ja hävinneitä papereita. 🙂

Microsoft Forms

Pilvestä löytyy nyt Forms-niminen työväline, jolla voi helposti tehdä aika kivannäköisen ja käyttökelpoisen kyselyn. Esim. kurssipalaute, erilaiset tehtävät syntyvät helposti.  Ulkoasuakin saa muokattua. Ja vastaukset menevät suoraan exceliin. Ja yksi lomake jaetaan koko luokalle.

Ja jos käytät OneNotea oppilaiden kanssa, niin lomakkeen voi upottaa OneNoteen, jolloin opiskelijoiden ei tarvitse poistua OneNotesta täyttämään lomaketta.

Sway – uusi tapa tehdä näyttäviä esityksiä verkossa

Sway-työvälineellä opettaja tai opiskelija voi tehdä näyttäviä esityksiä helposti. Esimerkki opiskelijoiden työstä https://sway.com/rO3DCNfj3FH3gIUN

Esitykseen voi lisätä kuvia, tekstiä, linkkejä ja upottaa videoita. Esityksen voi helposti jakaa opettajalle, toisille opiskelijoille tai avoimesti verkkoon. Opetuksessa sitä voi käyttää esim. opiskelijan kurssitöiden tekemiseen (palautus opettajalle jakamalla oma työ), ryhmätöihin, kurssin oppimateriaalin pohjana sekä vaikkapa opiskelijan oppimispäiväkirjan, matkakertomuksen jne. pohjana. Anna opiskelijoiden kokeilla!

OneNote Class Notebook

Tällä työvälineellä pystytte kurssilla tekemään monenlaista. Class Notebookissa opettajalla on Sisältökirjasto, jonne hän voi koota kurssin perusmateriaalin ja tehtävät. Ne opiskelijat voivat sitten kopioida omiin OneNote Class Notebookin osioihinsa ja täydentää tehtävänantoja. henkilökohtaisiin osioihin vain opiskelijalla ja opettajalla on pääsy. Yhteistyötilassa opiskelijat voivat tehdä ryhmätöitä ja rikastaa kurssin sisältöjä.

Yhdelle OneNote -sivulle voi kirjoittaa tekstiä, äänittää puhetta/laulua, upottaa videoita, lisätä kuvia, piirtää ja upottaa erilaisia työvälineitä kuten lomakkeita (Forms), Wordeja ja excel-taulukoita. Hyvä ja monipuolinen työväline, jota suosittelemme kokeilemaan! Täältä löydät ideoita, miten opettajat ovat käytännössä kokeilleet OneNote Class Notebookia luokassa:

OneNote Class Notebook-työkalu

Työssäoppimisen ohjaaminen OneNote ClassNotebookilla

Office 365 -materiaalia opettajille

Tässä ITK-päivien Workshopin kattava materiaalipaketti opettajille o365-pilviympäristön käyttöön liittyen. Aihealueet:

  • OneNote Class Notebook luokan oppimateriaalikansiona ja muistiinpanovälineenä, vuorovaikutteisena oppimispäiväkirjana ja luokan ryhmätyötilana
  • Sivusto opetuksen ryhmätyöalustana ja alan oppimateriaalin ”digitaalisena kotina”
  • O365-ympäristö ja oppimisympäristöt (LMS), caset Moodle ja Pedanet
  • O365 Groups ryhmien työvälineenä (opiskelijat ja opettajat)

http://bit.ly/itk2016onenote

Lisää aiheesta sivustolla https://blogit.gradia.fi/eoppimiskulttuuri/

Hyödyntäkää vapaasti!

 

 

Ajatuksia BETT-messuilta – vuosi 2016

merkitLontoossa järjestettävät BETT-messut on maailman suurin oppimisteknologiatapahtuma. Tapahtumaan kuuluu laaja näyttely, kymmeniä rinnakkaisia esityksiä, opetusalan seminaareja ja muita oheistapahtumia, kuten kouluvierailuita ja Applen seminaari. Osaan tapahtumista pitää muistaa ilmoittautua hyvissä ajoin ennen matkaa, koska ne ovat suosittuja. Suomalaisia osallistuu vuosittain messuille noin 400-500 henkeä. Itse pääsin reissuun Jyväskylän lukiokoulutuksesta Ilona IT:n järjestämälle ryhmämatkalle tavoitteenani tuoda repullinen ideoita takaisin Jyväskylään.

AppleKeskiviikkona osallistuin Apple summittiin, jota monet kollegat olivat aiempina vuosina kehuneet. Tilaisuus ei pettänyt odotuksiani. Ilmoittautumisen yhteydessä jokainen osallistuja sai käteensä iPadin, johon oli räätälöity juuri kunkin ihmisen päivän ohjelma. Paikalla oli todella paljon avustajia, jotka ohjasivat ihmisiä oikeisiin tiloihin ja myös katsoivat, että istuin rivit pääsalissa täytettiin järjestelmällisesti. Päivä tarjosi kaikille yhteisiä Key note puheita isossa salissa sekä kaksi ”break out” -sessiota, joihin oli ilmoittauduttu etukäteen. Itse olin ilmoittautunut sessioihin A Woodland Walk (Science, Technology and Mathematics) ja Physical and Virtual Infrastructure.

Näistä jälkimmäinen esitys oli kuin räätälöity matkan tavoitteita varten. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä on rakentamassa uusia tiloja Lyseon lukiolle ja Schildtin lukiolle. Itse olen ollut aikuislukion edustajana suunnittelemassa Lyseon tiloja, joissa siis Aikuislukiokin iltaisin työskentelee. Pajassa vahvistui ajatus: rakentamalla uusi koulu, voimme tehdä oppimisympäristöjä, jotka sopivat oppilaille ja uusiin opetusmenetelmiin. Perinteisestä opettajajohtoisesta opetuksesta pois siirryttäessä ei kannata enää tehdä luokkia, joissa pulpetit ovat järjestetty riveissä kohti opettajan pöytää. Nyt tiloilta vaaditaan muuntautuvuutta eri oppimisvyöhykkeiksi, joita ovat: ohjeiden anto, keskustelu, hiljainen työskentely, projektityötila. Näitä yhdistävänä tekijänä on IT, jonka avulla oppiminen voi tapahtua missä paikassa vain.

Mutta kuinka sitten luoda erilaisia tiloja, joita opettaja voi hyödyntää sujuvasti kurssilla? Yhtä ryhmää kohti tuskin voidaan varata neljää eri luokkaa. Ratkaisuina voi olla esimerkiksi käytävätilojen hyödyntäminen avattavilla tai lasisilla seinillä. Tällöin luokkatila laajenee tarvittaessa ja pienryhmätyötä voi hetkeksi siirtyä tekemään rauhallisempaan sopukkaan.  Liikuteltavat kalusteet ja av-tekniikka tekevät luokista muunneltavia. Myös erilaisia tilanjakajia voi käyttää luokan sisällä tarvittaessa. Toisaalta kehittyneet tilanvarausjärjestelmät voivat tulevaisuudessa mahdollistaa myös luokan vaihtamisen nykyistä helpommin tunnista toiseen, jolloin eri tilat voidaan suunnitella erilaisiksi. Lisäksi opettajille tarvitaan työjärjestyksiin ”create and innovate” aikaa, jotta uusi pedagogiikka ja hyväksi koetut käytänteet tulevat otetuksi käyttöön.

matematiikkaMessuilla tuli kierreltyä tänä vuonna vähemmän kuin ensimmäisellä käynnillä kaksi vuotta sitten. Nyt opas oli käännetty hiirenkorville ja tuli suunnistettua kuuntelemaan mielenkiintoisimpia puhujia. Kävin kuuntelemassa paneelikeskustelun mikä tekee verkko-opetuksesta menestyksekkään, Jo Boalerin esityksen matematiikan vallankumouksesta sekä englantilaisen näkemyksen arvioinnin uudistamisesta (esityksessä keskityttiin lähinnä arvioimaan opettajia, mutta vaihtamalla mielessään opettajat oppilaiksi, niin puhe kuulosti samansuuntaiselta kuin mitä Suomessa käytävä arviointikeskustelu).

Microsoftin työpajoja istuimme kuuntelemassa monta peräkkäin. Onenote, sway ja uutuudet, kuten forms ovat nyt tutumpia kuin ennen. Microsoftin piste oli huomiota herättävän keskeisellä paikalla. Microsoft hakeekin entistä vahvempaa jalansijaa opetuspuolella: tapahtumassa julkaistiin Minecraft Education Edition ja kaiken kaikkiaan koodaus oli runsain mitoin esillä. Muun muassa erilaisia robotiikkasarjoja oli tarjolla todella paljon. Koska koodaus on ensi syksynä tulossa peruskouluihin uuden opsin myötä ryminällä, niin moni suomalainen varmasti innostui näkemästään.

Muita paikan päällä havaittavia trendejä olivat:videointi

  • Interaktiiviset ja ryhmätyöskentelyn mahdollistavat teknologiat (aktiivilattiat, kosketuspinnat, interaktiiviset tilat).
  • 3D-tulostus on edelleen pinnalla, mutta ei enää herättänyt yhtä suurta ihastusta kuin kaksi vuotta sitten.
  • Oppijat aktiivisessa roolissa: “Let the learners lead!” Opettajat siiepsonrtyvät ohjaajan rooliin ja oppijat ottavat aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan. Oppimisessa tärkeää myös  opiskelijoiden omat mielenkiinnonkohteet ja yksilöllisyys.
  • Sosiaalisen median käyttö opetuksessa ja sisällön aktiivinen tuottaminen ja jakaminen.

Löysin esimerkkejä monista sovelluksista, joita haluan vähitellen testata omassa työssäni.

  • TES esitteli kuinka voi luoda oppimiskokonaisuuden 5 minuutissa käyttämällä Blendspacea (www.tes.com/lessons). Kyseessä oli siis helppo tapa koostaa kokonaisuus pudottamalla ruutuihin osasia, joista tunti koostuu (siis esim. videoita, esitysgrafiikkaa, linkkejä jne). Voi myös tehdä kysymyslomakkeita, joiden tuloksia sovellus käsittelee.
  • Moodle oli verkko-oppimisympäristönä esillä monessakin paikassa. Itse olen aloittamassa työstämään moodleen osana Omalle polulle korkeakouluun hanketta kemian kurssia, jota tarjotaan lukiolaisille ja joka on osa yliopiston kemian perusopintoja. Luin  tästä matkablogista  integraatiopalikasta moodlen ja office365 välille. Palikan avulla saa moodlen laskemaan arviointeihin o365:ssä annetut pisteet. Hyvä tietää, että tällainen löytyy.
  • Kemiaan löytyi taas yksi paikka lisää hakea materiaaleja: http://www.rsc.org/learn-chemistry

vaunuPäivät reissussa olivat tiiviitä. Keskiviikkoiltana Ilona IT:n iltaseminaarin jälkeen piipahdimme Mondon top 10 nähtävyyksien joukkoon lukeutuvassa Princess Louise pubissa, torstaina matkasimme messuilta poispäin Emirates Air Line köysiradalla, josta on upeat näköalat O2 Arenan yli. Torstai-iltana kävimme katsomassa Leijonakuningas –musikaalin ja perjantaina piipahdimme vielä Baker Streetillä. Yhteistä näille kaikille oli niissä aistittava tunnelma –joissakin historian havina, osassa vain mahtava maisema. Toivon, että kun uudet lukiomme tilat valmistuvat, niin myös noissa paikoissa olisi sitä jotain, mikä vetää uusia opiskelijoita puoleensa ja saa viihtymään. Toisaalta, kuten after Bett- jälkeisissä pohdinnoissa kouluvierailulla ollut kollega Leena Hiltunen kertoi: ”Vaatimattomatkaan puitteet eivät saa estää olemasta ylpeitä saavutuksistaan. Esimerkiksi Bohuntissa nurkissa näkyi aika paljon ajan patinaa, mutta seinät olivat täynnä kertomuksia onnistumisista. Ja jotain sekin kertoo, että sadat vierailijat ympäri maailmaa tulevat tähän kouluun kuulemaan, miten koulussa opetetaan ja opitaan.”

PS. Lisää Jyväskyläläisten matkasta voit lukea BYODroid Blogista Juhani Takkisen kirjoittamana.

Blogikirjoitus Word-ohjelmalla

Blogikirjoituksen voin tehdä myös Word 2013-ohjelmalla ja jopa suoraan julkaista sen blogiin. Asia tapahtuu seuraavasti:

 

Jos sinulla on valmis juttu Wordillä kirjoitettuna, aloita julkaiseminen menemällä Tiedosto-valikkoon. Valitse sielä Jaa
Julkaise blogissa 
Julkaise blogissa



 
Klikkaa rekisteröi nyt.



 Jos julkaiset kirjoituksesi esim. ao-Blogipalveluun, valitse blogi-kenttään WordPress –>Seuraava


 

Kirjoita blogisi osoite kauttaviivojen väliin. HUOM! Jätä osoitteeseen loppuun /xmlrpc.php ja lisää osoitteen alkuun http perään s. Silloin käyttäjätunnuksesi ja salasanasi eivät näy netissä selväkielisinä. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi pyydettyihin kenttiin. Jos haluat, että Word muistaa salasanasi niin laita rasti kohtaa ”Muista salasana”.

Klikkaa vielä Kuvan asetukset ja valitse Oman blogin ylläpitäjä. Paina OK ja blogitili on rekisteröity.



Viimeistele vielä dokumentti kirjoittamalla otsikko pyydettyyn kohtaan. Paina Julkaise-painiketta.