Älyteknologiastako apua opiskelijan osaamisen kartoittamiseen ja ohjaamiseen?

Älyteknologia on päivän sana. Tredussa (Tampereen seudun ammattiopisto) pohditaan älyteknologian tuomia mahdollisuuksia ja miten sitä voitaisiin hyödyntää. Tampereen työllisyyspalveluissa on ollut OMA-valmentajien työkaluna älyteknologiaan pohjautuva Osaamisbotti ja heiltä saatuja käyttökokemuksia pystytään hyödyntämään Tredussa tapahtuvassa kehittämisessä. Osaamisbotti on keskustelurobotti, joka osaa haastattelemalla kartoittaa mm. asiakkaan piilevää osaamista. Osaamisbottiin on mahdollista laatia erilaisia kyselyitä ja lähettää niitä käyttäjille.

Tredussa Osaamisbotti toimii Microsoft Teamsissa. Opiskelijat vastaavat osaamisbotin kysymyksiin TEAMSin chatissa aivan kuin keskustelisi kenen tahansa kanssa. Keskustelu onnistuu myös älykännykällä, kunhan kännykästä löytyy TEAMS-sovellus. Osaamisbotin kysymysten avulla opiskelijalle muodostuu osaamiskortin, jossa hänen osaamisensa tulee näkyväksi.

Mitä opiskelijat hyötyvät tästä osaamisbotista? Opiskelijan ilmoittaman osaamisen perusteella Osaamisbotti pystyy tarjoamaan osaamista ja kiinnostuksen kohteita vastaavia työpaikkoja, joita se hakee eri tietokannoista. Osaamisbotti luo vastausten pohjalta opiskelijalle ansioluettelon. Ansioluettelon avulla voi helposti esitellä omaa osaamista myös työnantajille. Jos Osaamisbotti on käytössä koko opintojen ajan, voi opiskelija sen avulla seurata oman osaamisen kertymistä ja päivittää osaamiskorttia ja ansioluetteloa uusien taitojen karttuessa.

Mitä hyötyä Osaamisbotista on opettajalle? Opettajalta säästyy aikaa, kun hän saa perustiedot ohjattavasta opiskelijasta esim. ennen ensimmäistä ohjauskeskustelua kootusti, eikä aikaa mene perustietojen keräämiseen vaan päästään suoraan asiaan. Opettaja pystyy suuntaamaan ohjauksena paremmin, kun tietää enemmän opiskelijasta. Opettaja voi tehdä Osaamisbotin avulla opiskelijoille erilaisia kyselyitä, joiden vastaukset tallentuvat tietokantaan.

Ensimmäiset pilotit Osaamisbotin käytöstä opiskelijan osaamisen tunnistamisen apuvälineenä on tehty ja pilottien myötä kehittämistyö jatkuu. Osaamisbottia pyritään kehittämään niin että sitä voitaisiin hyödyntää myös HOKS-keskustelujen tukena ja henkilökunnan digiosaamisen tunnistamisessa sekä lisävinkkien tarjoamisessa.

Osaamisbotti.fi

You may also like...

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *