Kommentteja ipadien käytöstä Imatran puuseppien kanssa

Nyt vihdoin muistin soittaa mikrotukeen ja pääsen kirjoittelemaan kommentteja padien käytöstä opetuksessa. Kiitokset Juhalle, kun olet välitellyt tekemisiäni.

Enivei, yritetäämpä runoilla tähän hieman fiiliksiä kokeiluistani näin Runebergin päivän kunniaksi.

Mitä on saatu aikaiseksi

+ Oppilaat ovat itse kuvanneet videoita, muokanneet ne imoviella ja näistä on tehty qr koodit (näistä kooste aiemmassa artikkelissa)

+ On kuvattu tuotteita ja tehty pienimuotoisia kuvanmuokkauksia, liitetty nuolia, tekstiä ym. kommentteja eli tuote-esittelyjä

+ Työturvallisuusohjeiden tekoa vaarallisimmille työkoneille

IMG_0314

+ tutustuttu erilaisiin appseihin ja kokeiltu mitä niillä saisi aikaiseksi

+ harjoiteltu  googledocsilla kommenttien tekoa kaikille avoimena tiedostona,  tässä liite tiedostoon mistä voi lukea oppilaiden kommentteja siitä miltä ipadien käyttö on tuntunut

+ Harjoiteltu pilvipalvelimien käyttöä (dropbox ja drive pääasiassa)

Kokemukset ovat minulle opettajana olleet hyvin myönteisiä. Oma suhtautumiseni on myös kokenut ison harppauksen eteenpäin erilaisten appsien ja palveluiden hyödyntämisessa. Ajatusmaailma on selkeästi laajentunut (ainakin omasta mielestä :)). Huomaan oman tabletinkäytön muuttuneen selkeästi siihen suuntaan mitä yritän myös opettaa. Ehkä pääasia omissa ajatuksissa on ollut se kuinka voi oikeasti hyödyntää nykypäivän tekniikoita omaksi hyödyksi ja iloksi. Minulla tuppaa ajatukset olla välillä liiankin paljon siinä kuinka hyödynnetään tekniikka  ja tuo ilon ja huvin osuus jää vähemmälle.

Omien kokemusten perusteella padit toisivat selkeää vaihtelua opetukseen. Opetuksen monipuolistuminen ja padien kautta tuleva yksilöllinen liikkuvuuden mahdollisuus olisi suuri etu ja ilo päivittäisessä opetuksessa. Olenkin esittänyt johtoportaalle että saataisiin luokallinen padeja vakituisesti käyttöön. Käyttö helpottuisi kun tietäisi padien olevan koska vaan otettavissa. Oppilaiden yksilölliset opintopolut tulevat koko ajan lisääntymään ja padit olisivat oivia työkaluja tämän ajatuksen tukemiseen. Suuri hyöty tekniikan kannalta on tällä hetkellä myös se, että padit voi ottaa nuorten kanssa opetukseen tuosta vaan ilman mitään käyttökoulutuksia. Myös negatiivisesti ajattelevat oppilaat olivat valmiita kokeilemaan padien käyttöä kun ei tehnyt aloituksesta liian virallista. Toisaalta vapaus lisää opettajalle haastetta siinä, että tehtävien pitää olla selkeästi määritelty mutta kuitenkin antaa vapautta tekemiseen.

Seuraavana tehtävänä on omalla osastolla luoda ja käynnistää blogin tekeminen.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *