3.4 Hiusten hoito- ja muotoilukokonaisuudet

Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa tekemällä hoito- tai muotoilukokonaisuuden juhla- tai teemakampaukseen asiakaspalvelutilanteessa. Opiskelija voi ehostaa asiakkaan, mutta ehostusta ei erikseen arvioida. Näytön aikana seurataan opiskelijan asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoa sekä asiakkaan ohjausta sekä opiskelijan myyntitaito-osaamista.

Ennen työn aloittamista opiskelija esittää asiakasanalyysin ja työsuunnitelman. Opiskelija valokuvaa työtä ja työskentelyä arviointia varten.

Hiusten hoito- ja muotoilukokonaisuus -näytössä tehdään:

  • kirjallinen asiakasanalyysi (hiusten ja hiuspohjan laadun ja kunnon määrittely)
  • työsuunnitelma (sis. työvälineiden/laitteiden käyttö, tuotteiden tunteminen, käyttöohjeet, permanentin kemia ja niiden vaikutuksen huomioon ottaminen, työskentelyn terveellisyyden ja turvallisuuden huomiointi)
  • suullisesti ja kirjallisesti; kotihoitotuotteiden suosittelu, kotihoito-ohjaus ja lisäpalvelujen tarjoaminen

Kirjallinen asiakasanalyysi ja työsuunnitelma tarkistetaan ja hyväksytään ennen työn aloittamista.

 

OHJAAVA PALAUTE JA ARVIOINTI

 

Opiskelija arvioi työskentelyään kun kaikki asiakastyöt on tehty, erillisten arviointikriteerien avulla. Sen jälkeen työelämän edustaja merkitsee omat huomionsa samaan lomakkeeseen. Opiskelija ja työelämän edustaja käyvät ohjaavan palautekeskustelun lomakkeen avulla. Palautekeskustelussa on tärkeä löytää ne kohdat jotka sujuivat hyvin kuten myös kohdat, jotka vaativat kehittämistä.

Arviointikeskusteluun osallistuvat opiskelija ,työelämän edustaja ja opettaja. Puheenvuoro on ensin opiskelijalla. Opiskelijan tulee tulostaa valokuvaamansa työ- ja työvaihekuvat arviointitilaisuutta varten tai tilassa on oltava mahdollisuus tarkastella kuvia riittävän suurelta näytöltä. Matkapuhelimessa esitettyjä kuvia ei voida käyttää arviointitilanteessa kuvakoon pienuuden takia. Arviointi perustuu tutkinnon osan arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin, opiskelijan itsearviointiin ja arviointikeskusteluun. Arvosanasta päättävät opettaja ja työelämän edustaja yhdessä. Tutkinnon osan ammattiosaamisen näyttö voidaan toteuttaa Taitaja- kilpailussa tai NY-yrityksessä.

Opettaja kokoaa näytön arvioinnin ja dokumentoi sen kirjallisesti. Näytön dokumentointi (lomake): näyttösuunnitelma, asiakasanalyysi, työsuunnitelma, valokuvat, itsearviointi, ohjaajan palaute, näytönarviointi ja tarvittaessa muu lisäselvitys.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *