Moniviestin -videon upotus blogiin

Kun olet vienyt videon Moniviestimeen ja julkaissut sen, voit käydä upottamassa videon omaan blogiisi. Silloin video näkyy blogissasi näin:

http://moniviestin.jao.fi/ohjelmat/yhteiset/moniviestin/mediasivun-lisaaminen-ts-videon-tuominen-moniviestimeen

Työvaiheet:

1. Mene Moniviestimessä haluamaasi julkaistuun videoon (älä kirjaudu Moniviestimeen), ja kopioi selaimen osoitekentästä videon osoite (Ctrl+C).

2. Mene blogiin ja avaa artikkeli editoitavaksi. Liitä osoite artikkelitekstiin. Huomaa tämä: poista aktiivinen linkitys maalaamalla linkkiteksti ja klikkaamalla ”Poista linkki”poista linkkipainiketta.

 3. Tallenna artikkeli. Nyt video näkyy sivulla upotettuna.

 

 

 

Wilma kalenterin tuominen Google Calender palveluun

Vähän aikaa sitten Wilma järjestelmä päivittyi ja opettajan omaan työjärjestykseen ilmestyi iCalender linkki. iCalender linkkiä klikkaamalla saat yksilöllisen koodin, jonka avulla kalenteriohjelma osaa tuoda työjärjestyksesi omaan kalenteriisi.

Starsoftin uutinen päivityksestä.

Tietohallinnon julkaisema ohje kalenterin tilaaminen Groupwise ja Windows järjestelmiin (intra.jao.fi).

Kalenterin voi tuoda myös Googlen kalenteriin seuraavasti:

    1. Kirjaudu wilmaan ja siirry oma työjärjestys sivulle.
    2. Klikkaa iCalender linkkiä, jolloin alapuolelle avautuu yksilöllinen koodi. Klikkaa koodin päällä hiiren oikeaa painiketta ja kopioi linkki
    3. Avaa uuteen välilehteen Google kalenteri. google-cal-1
    4. Klikkaa kohdasta ”Muut kalenteri” nuolta, jolloin saat esiin valikon. Valitse ”Lisää URL-osoitteena” Tämän jälkeen liitä yksilöllinen koodi URL-osoite kenttään hiiren oikean painikkeen avulla.
    5. Klikkaa ”Lisää kalenteri” painiketta
    6. Tämän jälkeen wilman työjärjestys ilmestyy Googlen kalenteriin

Jos käytät kalenteria myös mobiililaitteessasi, sinun pitää ensiksi aktivoida wilma kalenteri, jotta se tulee näkyviin (esim. ipad, iphone).

Siirry osoitteeseen https://www.google.com/calendar/iphoneselect ja laita ruksi wilma- kalenteri linkin kohdalle ja hyväksy muutos painamalla tallenna painiketta (huom. sinun pitää olla kirjautuneena google kalenteriin tehdessäsi tämän). Tämän jälkeen wilman työjärjestys päivittyy myös mobiililaitteeseesi.

 

Fb-ohjaamisen ja opetuksen tukena

Vuosi takaperin  kiinnostuin FB:n käytöstä Työssäoppimisen ohjaamisen tukena ja apuna.

Otin  FB:n ohjauksen apuvälineeksi, koska halusin kokeilla uusia tapoja ohjaamisen välineenä työssäoppimisessa.

Kokemus on innostava. Fb:n avulla tavoitan opiskelijani varmemmin ja nopeammin kuin puhelimella tai Wilman avulla. Oppimiseen liittyvien asioiden tiedottaminen on yksinkertaisempaa  – yhdellä postauksella tiedotan  asioista esim.  Top jakson tavoitteista,  työpaikoista,  oppimispäiväkirjoista,  ja ammattiosaamisen näytön arvointikeskusteluun valmistautumisesta yms.   Henkilökohtaisia viestejä en laita etusivulle, vaan ne käymme yksityisesti esim. jaksamiseen, sairaspoissaoloihin jne. liittyen.

Työssäoppimisen FB-ryhmä on 15 hengen ryhmä. Ryhmä on suljettu, joten keskustelut ja kuvien jakamiset suoritetaan suljetussa ympäristössä. Ryhmä toimii nettietiketin mukaisesti, eikä tähän mennessä ole tarvinnut puuttua ilmaisutapaan tai kirjoittamisen muotoon –  pelisäännöt ponnahtavat  ensimmäisenä esille, kun opiskelija tulee ryhmään  ja minulla on mahdollisuus poistaa keskusteluja jos olisi tarpeen.

Työssäohjaamisen lisäksi käytän Fb:tä Nelikkoryhmän ohjauksessa ja opintojen kannustuskanavana!

Nelikko-ryhmä muodostuu Hotraca-alan neljännen vuoden opiskelijoista, joiden opinnot ovat syystä tai toisesta venyneet neljännelle vuodelle.

Toimin  opinpolkujen suunnittelijana ja ammatillisten aineiden opettajana.  Ryhmässä opintoja loppuun suorittaa kokki- ja tarjoilijaopiskelijoita. Ryhmään kuului lukuvuoden alussa 20 nuorta joista 17 on saanut opinnot maaliin.

Fb:n avulla tiedotan  tenteistä, oppimistehtävien tekemisestä, paja-ohjaamisen aikatauluista jne.

Alussa aikaa kului mallin luomiseen, keskustelutavan ohjaamiseen jne. mutta  nyt 1/2 vuoden  jälkeen on  voi todeta, että asiat  hoituvat  ryhmän sisällä ja itselleni on tieto, että olet jo hoitanut asian.

Lisäksi vaistoan, että opiskelijoiden  vertaiskannustuksella ja samassa ”veneessä” olemisella on merkitystä opintojen suorittamisessa. Ryhmän ylläpitäjänä havainnoin sivulla käyntien aktiivisuutta ja samalla saan sanattoman viestin, että nuori on kiinnostunut, missä kaverit menevät ja mitä puuhaavat opinnoissaan.

Paukkuja ja peukkuja tarvitaan –  Some on yksi monista keinosta edistää valmistumista ja työntää ilmiö Syrjäytyminen kauemmaksi.  

Vaatetusalan uudet pedagogiset oivallukset

Vaatetusalan opetussuunnitelmaan sisältyy portfolion työstäminen. Portfolio kootaan jokaisesta opintovuodesta, ja sen voi toteuttaa manuaalisesti tai digitaalisesti. Digitaalisen portfolion julkaisualustana käytetään blogia, koska se on ollut opiskelijoille luonteva väline oman oppimisen dokumentointiin.

Vaatetusalan opinnot painottuvat tuotteiden valmistukseen, mikä näkyy myös portfolioiden sisällöissä. Niissä korostuvat valmistusprosessi tai valmiit tuotteet. Pääpaino on valokuvilla, piirroksilla ja videonpätkillä, joita täydennetään tekstillä. Sisällön tuottamisen näkökulmasta käyttökelpoisia työvälineitä ovat olleet älypuhelin, pokkari ja tabletti.

Blogi toimii oppimispäiväkirjana, jossa esitellään ja reflektoidaan omaa oppimista ja osaamista. Opintojen alussa opiskelijoita ohjataan julkaisualustan valintaan, netikkettiin kuten tekijänoikeuksiin ja sisällön tuottamiseen liittyvissä asioissa. Julkaisualustana on käytetty Bloggeria, Weeblyä ja Tumblria.

Opiskelijan persoona saa näkyä toteutustavassa, joten ulkoasun suunnitteluun ja sisällön tuottamiseen annetaan melko vapaat kädet. Jonkinlaisena raamina on ensimmäisen, toisen tai kolmannen vuoden toteutussuunnitelma, mutta kokonaisuuteen voi sisällyttää esimerkiksi ammattialaa tukevaa aineistoa kuten harrastustoimintaa.

Blogeja katsellaan yhdessä aika-ajoin esimerkiksi opintokokonaisuuden vaihtuessa, jolloin jokainen voi kertoa omasta toteutuksestaan tai esitellä bloggauksessa käyttämiään sovelluksia. Näin erilaiset toteutustavat ja käytänteet sekä muut vinkit jaetaan koko ryhmälle. Lisäksi opiskelijat voivat tutustua toistensa blogeihin ja kommentoida niitä vaikkapa pareittain. Henkilökohtainen ohjaus luonnistuu parhaiten ohjaustilanteissa, joissa annetaan palautetta oppimisesta tai osaamisesta. Lukuvuoden lopussa blogi arvioidaan, ja siitä annetaan henkilökohtainen palaute.

Bloggaus kehittää selvästi valmistusprosessin hahmottamista, ammattisanaston ja sisällöntuottamisen hallintaa sekä tekstin tuottamistaitoja. Sisällön tuottaminen voidaan integroida osaksi yhteisiä aineita kuten äidinkieltä, englantia tai vapaasti valittavia opintoja. Bloggaus on ollut motivoivaa ja opiskelijat ovat ylpeitä blogeistaan. Blogein ansiosta opiskelusta ja oppimisesta tulee näkyvää, joten esimerkiksi kotiväki voi seurata opintojen etenemistä lähes reaaliajassa.

Kaiken tavoitteena on, että viimeisen opiskeluvuoden blogi on ammatilliselta sisällöltään kompakti, esittelyvalmis kokonaisuus, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi työnhaussa, opinnäytteenä tai hakeuduttaessa jatko-opintoihin.

Teksti:

Sirpa Vauhkala, opettaja

Jyväskylän ammattiopisto