Viime viikolla järjestetyt ITK-päivät olivat taas onnistuneet keräämään yli 1600 opetusalan toimijaa / kehittäjää yhden katon alle. Tapahtuma on erittäin mukava, mutta aika hektinen, sillä joka puolella tapahtumaa tapahtuu koko ajan ja kaikkea suunnittelemaansa ei ehdikään seuraamaan.
Optiman uusia ominaisuuksia
Osallistuin keskiviikkona Discendum Oy:n järjestämään Optima akatemiaan. Uusia ominaisuuksia Optimassa on mm. videochat ja uudistettu kooste-objekti. Videochat on ihan mielenkiintoinen videoneuvottelutyökalu, joka tarjoaa webbipohjaisen videoneuvottelun perusominaisuudet. Käytössämme oleva Adobe Connect tarjoaa enemmän ominaisuuksia, mutta videochattiakin toki voi käyttää. Kokeilkaa, ainakin uusisssa työtiloissa videochat -objekti löytyy suoraan. Vanhoihinkin sen saa aktivoitua lähestymällä Optiman pääkäyttäjää tukipyynnöllä.
Kooste-objekti vaikuttaa ihan hyvältä päivityksen jälkeen. Kooste-objektilla voidaan kasata useampia objekteja yhteen sivuun eri lohkoihin. Eli käytännössä voit tehdä opintojaksollesi etusivun, jossa sisältö vaihtuu dynaamisesti. Lohkoihin voi tuoda materiaalia esimerkiksi Google Drivestä, Slidesharesta, Twitteristä tai Youtubesta. Ohjeet objektin käyttöön löytyvät esimerkiksi täältä.
Optima akatemiassa oli myös työpajaosuus, jossa saimme pohtia uusia kehitysideoita Optimaan. Optimaa tullaan jatkossa kehittämään mobiililaitteet huomioivaan suuntaan.
Asentajakilta: ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja video vielä enemmän!”
Torstaina ja perjantaina osallistuin useisiin foorumiesityksiin, joista parhaiten mieleeni jäivät Kiltakoulut-toimintamallin esitykset torstaina ja perjantaina. Alunperin Jari Välkkysen (Koulutuskeskus Tavastia) kehittämä toimintamalli tarjoaa tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median työvälineille hyviä käyttötapoja ammatillisen koulutuksen konkreettiseen tekemiseen pedagogiikkaa unohtamatta. Kiltakoulut-toimintamalli on levinnyt useisiin oppilaitoksiin ja erityisen innostava esitys oli Tapio Hanhilammilla ja Petri Jämingillä Tredusta. He ovat aloittaneet kiltakoulut-toimintamallilla viime syksynä. Löysin Youtubesta koko esityksenkin, joten annetaan videon kertoa enemmän.
Aktiivitaulut ammatillisessa koulutuksessa
Perjantaiaamuna kävin pitämässä foorumiesityksen aktiivitauluista ammatillisessa koulutuksessa yhdessä Jarmo Nevalan kanssa. Yleisöä tuli paikalle ihan mukavasti, vaikka kyseessä olikin perjantaiaamun ensimmäinen esitys. Esityksen diat löytyvät tästä alta.
Esityksen pääpointtina se, että aktiivitaulut toimivat ihan OK kuvia ja multimediaa hyödyntävässä opetuksessa, suurin potentiaali aktiivitauluissa olisi opiskelijoita osallistavassa opetustyylissä. Aika harva opettaja oli päästänyt opiskelijoita käyttämään aktiivitauluja, vaikka silloin niistä aletaan vasta saamaan suurempaa hyötyä irti. Samalla tavoin aktiivitaulujen hyödyntäminen esimerkiksi prosessilla ”dokumenttikameran kuvan kaappaaminen aktiivitaululle jatkotyöstettäväksi” ja sen jälkeen ”materiaalin jakaminen verkko-oppimisympäristöön opiskelijoiden kertausta ja jatkotyöstöä varten” oli suhteellisen vähäistä. Aihe vaikutti kuitenkin kiinnostavalta yleisön lisäkysymyksistä päätellen. Tulevaisuudessa aktiivitaulut kehittyvät kuitenkin helposti liikuteltavaan ja kevyempään suuntaan. Esimerkiksi mobiililaitteilta kuvan siirtäminen videotykille tuntui olevan yleisön mielestä tärkeää ja samaa mieltä olen toki itsekin. 🙂
Kokonaisuutena ITK-päivät oli taas kerran mukava tapahtuma, ensi vuonna ITK-päivät järjestetään 9.-11.4.2014.
//Henry