Usein kysytyt kysymykset

Jäikö joku asia mietityttämään? Olemme keränneet tälle sivulle usein kysyttyjä kysymyksiä. Ellet löydä täältä vastausta, ota yhtettä!

Sähköpostin ollessa Offline tilassa oikeassa alareunassa lukee "Työskentely offline-tilassa".
  • Valitse asetusriviltä "Lähetä ja vastaanota" ja paina "Offline-tila".
Yhteys muodostuu uudestaan ja Outlookin oikeaan alareunaan vaihtuu teksti "Yhdistetty: Microsoft Exchange"
Tarkista onko virtajohto koneessa kiinni tai kannettavassa tietokoneessa akussa virtaa. Laita koneesi virtalähteeseen kiinni ja odota jonkin aikaa, kokeile käynnistää kone.
Tarkista, että kirjoitat salasanasi oikein. Jos olet Skype-kokouksessa, etkä kuule kunnolla, kokeile sulkea yhteys ja avata se uudelleen saamastasi linkistä.
Onko koneellesi asennettu yhtään tulostinta?

Gradian henkilökunnan koneille asennetaan automaattisesti Follow-me -tulostusjono, jota suositellaan käyttämään. Tällöin tulostaminen onnistuu turvallisesti eikä turhia tulostuksia synny.

Ole yhteydessä Digipalveluihin, jotta voimme tarkistaa onko tulostin toiminnassa.
Tarkista onko verkkojohto koneessa kiinni, jos kyseessä on lankaverkon yhteysongelma. Kokeile myös siirtää verkkojohto seinän päässä toiseen rasian porttiin. Toisinaan johtoja on vaihdettu portista toiseen, jolloin verkko ei toimi. Kaikki verkkopisteet eivät ole oletuksena kytkettyjä.

Langattoman verkon kuuluvuus on nykyisin varsin hyvää. Gradian omistamat koneet yhdistyvät automaattisesti langattomaan verkkoon, jos vaan ollaan sen kuuluvuusalueella. Toisinaan langattoman verkon automaattinen yhdistyminen ei onnistu. Yhdistä tällöin käsin tehtäväpalkista langattomaan verkkoon gradia-wireless.
Ensimmäisenä tarkista tuleeko näyttöön virta. Onko johdot kiinni sekä näytössä että virtapistokkeessa. Näytössä pitäisi palaa myös pieni valo, josta tietää että näyttö saa virtaa. Jos näyttöön tulee virta, mutta kuva ei vieläkään näy, tarkista että johdot ovat kiinni sekä näytössä että tietokoneessa.

Muista myös painaa Windows lippu + P -painiketta, jolla saa valittua näyttötilaksi kloonin tai laajennetun työpöydän. Jos käytössä on vain tietokone, kuva näkyykin tällöin vain tietokoneen (kannettavan) ruudulla.
Kirjaudu verkkoon uudestaan
  • Valitse tehtäväpalkista Näytä piilotetut kuvakkeet (väkänen ylös)
  • paina hiiren kakkospainikkeella Client for Open Enterprise Server -kuvaketta
  • Valitse OES Login... (ylin vaihtoehto)
  • Syötä avautuvaan ikkunaan omat verkon tunnuksesi uudestaan
Verkkoasemat palautuvat käyttöön.
Jotta kirjautuminen työkoneelle onnistuu, pitää siihen olla kerran kirjautuneena Gradian verkossa (langattomassa tai lankaverkossa).
  • Muista siis ennen työmatkoja tarkistaa, että kirjautuminen koneelle onnistuu
  • Älä lainaa toisen konetta ilman, että olet kerran kirjautunut siihen
  • Tarkista myös, että kirjoitat salasanasi oikein
Jos jokin haluttu järjestelmä tai palvelu ei aukea tunnuksillasi, ole yhteydessä Digipalveluihin, jotta voidaan varmistaa, että sinulla on olemassa pääsy järjestelmään. Myöskin tässä, varmista että kirjoitat salasanasi oikein.
Tietokoneissa voi olla useita äänilaitteita kytkettyinä yhtä aikaa. Esimerkiksi sisäisten kaiuttimien lisäksi on käytössä myös kuulokkeet ja ulkoiset kaiuttimet. Nykyisin pikaviestimet ja verkkokokoukset ovat lisänneet erilaisten kuulokkeiden käyttöä huomattavasti.

Tietokoneen oletusäänilaitteiden vaihtaminen ja tarkistaminen kannattaa opetella. Tällöin vältytään mahdollisilta ääniongelmilta. Esimerkiksi verkkokokousohjelmistot käyttävät äänilähteinä niitä, mitkä on kokoukseen liittymishetkellä käyttöjärjestelmässä oletusäänilaitteena.
Oletusäänilaitteen vaihtaminen:
  1. Klikkaa Windowsin äänenvoimakkuuden (Speakers) kuvaketta näytön oikeasta alareunasta hiiren kakkospainikkeella
  2. Valitse valikosta Äänet (Sounds)
  3. Avautuvasta ikkunasta Toistaminen (Playback) -välilehdeltä valitse hiiren painikkeella haluttu äänilaite
  4. Ikkunan alareunasta valitse Aseta oletus (Set Default)
  5. Vahvista valinta painalla OK
Oletustallennuslaitteet (mikrofoni) vaihdetaan samalla tavalla Tallennus (Recording) -välilehdeltä.

Oikean äänilaitteen voi päätellä harmaalla kirjoitetusta äänilaitteen nimestä. Nimi voi kuitenkin vaihdella ja se voi olla erilainen koneesta ja kytketyistä laitteista riippuen. Gradiassa on käytössä useita Logitech USB​ Headset H390 -kuulokkeita, jotka tunnistuvat nimellä Logitech USB Headset.
Ohje sisäverkon etäkäyttöpalvelun käyttöönottoon löytyy Gradian intranetistä Digipalveluiden sivuilta.